Sunday, September 30, 2012

Gabungan Ngo-Ngo Gombak pimpinan Datuk Dr Rahman Ismail terus menerus melakukan program mendekati rakyat.


Kaum ibu India sedang khusyuk mendengar taklimat(dalam bahasa Tamil) yang sedang diberikan oleh Timbalan Presiden Gabungan Ngo-Ngo Gombak,Encik S.Krisnan Morty di majlis itu di dalam Dewan Sekolah JK Tamil,di Batu Caves,Selangor.


Oleh Hj.Abu Bakar Ninggal
Oktober 01,2012.

Datuk Dr Rahman Ismail
Sesungguhnya,Badan Gabungan Ngo-Ngo Gombak, di bawah pimpinan Datuk Dr Rahman Ismail, selaku Persiden badan gabungan tersebut.

Secara aktif,boleh dikatakan dengan tidak jemu-jemu,secara terus menerus,telah,kini dan sedang melakukan program-program mendekati rakyat akar umbi,di kawasan Parlimen Gombak.

Program-program ini telah dilakukan pada setiap minggu iaitu,di hari Sabtu dan Ahad ataupun di hari-hari cuti umum.Ada-ada sahaja program mendekai rakyat telah dilakukan oleh Gabungan Ngo-Ngo Gombak.

Sebagai contoh iaitu pada jam 9 malam,bertempat di Dewan Pangsapuri Amaniah,Batu Caves, pada tanggal 22hb.September 2012,badan gabungan tersebut telah mengadakan program majlis bersama 200 belia dari Kelab Belia 1 Malaysia Daerah Gombak.

Majlis tersebut adalah anjuran bersama Gabungan Ngo-Ngo Gombak,pimpinan Datuk Dr Rahman Ismail bersama Majlis Permaufakat Parlimen Gombak.

Sementara pada jam 7.30 malam,bertarikh 25/09/2012 bertempat di Kuil Sri Ramar,telah berlangsung satu majlis penyerahan sumbangan kepada Jawatankuasa Kuil Sri Ramar,Selayang Baru (belakang Dewan Siantan).

Puteri-puteri dari Ngo DHRRA sedang menemu duga pesertanya.


Majlis Penyerahan Sumbangan itu telah disampaikan oleh YBhg.Dato Dr Mohd Shafie Abdullah, Setiausaha Politik YAB Perdana Menteri Malaysia.

Disebabkan penulis tidak begitu sihat ketika program-program itu dilangsungkan.Maka tidaklah penulis dapat membuat laporan diportal ini, berhubung dengan  program-program itu untuk dijadfikan bahan tatapan oleh penyokong-penyokong badan Gabungan Ngo-Ngo Gombak.

Akan tetapi,penulis difahamkan bahwa kedua-dua majlis tersebut telah dihadiri oleh ribuan para penduduk di sekitar Batu Caves dan Selayang Baru.Ianya amat berjaya.

Seperti telah ditentukan iaitu pada jam 2 tengah hari (Ahad) pada tanggal 30/09/2012 Gabungan Ngo-Ngo Gombak mengadakan majlis pendaftran perkahwinan khas untuk  kaum India.

Acara kedua ialah,Majlis Permohonan Bantuan Kebajikan oleh rakyat-rakyat miskin di sekitar Batu Caves dan juga di sekitar Selayang baru.

Sementara Acara ketiga pula ialah, Majlis Taklimat Keselamatan oleh PDRM ( IPD) Gombak. Taklimat tersebut disampaikan oleh ASP Karunanithy  A/L Nagappan.Taklimat telah disampaikan oleh beliau lebih kurang setengah jam lamanya.

Disebabkan  hadirin yang hadir ke dewan Sekolah JK Tamil itu adalah merupaka hampir seratus peratus kaum lelaki dan kaum ibu India. Maka taklimat keselamatan itu telah diberikan oleh ASP Karunanithy dalam bahasa Tamil.
ASP Karunanithy

Hadirin dilihat begitu tertarik hati mendengar taklimat yang telah disampaikan oleh ASP Karunanithy itu hinggakan dewan Sekolah JK Tamil,di Batu Caves itu jadi sunyi sepi.Mereka dilihat begitu khusyuk mengikuti taklimat yang disampaikan oleh ASP Karunanithy itu.

Semantara acara pendaftaran perkahwinan oleh kaum India? Ianya telah diurus dan dilakukan oleh sekumpulan muda/muda dari badan Ngo DHRRA.

Gambar kiri di atas, kelihatan Cik Vicky dan Cik Chitra Perumal,petugas dari badana Ngo DHRRA sedang menemu duga salah seorang peserta Pendaftaran Perkahwinan dari kaum India si sekitar Batu Caves.

Berhubung dengan acara Permohonan Bantuan Kebajikan dari rakyat-rakyat miskin kepada Kementeriasn Kebajikan Masyarakat? Para petugas dari Kementerian Kebajikan Masyarakat,Bahagian Gombak telah hadir di dalam majlis permohonan itu.

Para petugas dari Kementerian Kebajikan Masyarakat Gombak yang hadir di Dewan Sekolah JK Tamil,Batu caves itu diketuai oleh Puan Ayu dan Puan Maslinda.

Mereka inilah yang bertugas melakukan "temu-duga" secara rasmi terhadap segala permohonan dari rakyat miskin untuk mendapatkan sedikit bantuan dari kerajaan menerusi di Kementerian Kebajikan Masyarakat untuk di majukan kepada pegawai atasan mereka untuk membuat keputusan sesuai dengan kelayakan dan sesuai dengan dasar-dasar kerajaan Barisan Nasional (BN) yang begitu perihatin dengan nasib-nasib malang yang dideritai oleh rakyatnya.

Pada acara inilah dilihat begitu ramai rakyat yang hadir memenuhi dewan untuk memajukan permohonan mereka dalam konteks untuk mendapatkan sedikit bantuan dari Kementerian Kebajikan Masyarakat Malaysia. Penulis  berdoa dan mengharapakan agar setiap yang memohon itu akan menemui hasil yang mereka harap-harapkan.

SEBELAH PAGI ADA ACARA LAIN DI BATU 10, GOMBAK UTARA.

Biasanya jika tiba hari Sabtu dan Ahad,boleh dikatakan program Datuk Dr Rahman Ismail,mantan (MP)
Ahli Parlimen Gombak dari UMNO bagi penggal 2004-2008 ini,punya program yang sangat padat.Beliau terpaksa menghadiri majlis-majlis kenduri kahwain jemputan para sahabat beliau yang beliau kenali semasa beliau jadi Ahli Parlimen Gombak dulu.

Cikgu Sham Pengerusi tetap PKR & mantan (MP) Umno Datuk Dr Rahman bertemu mesra
Kini, walaupun beliau tidak lagi memegang jawatan (MP) Gombak?

Namun perhubungan silaturrahim antara beliau dengan para pengundi dan para penyokongnya didalam Parlimen Gombak itu tetap dijaga oleh beliau dengan sebaik-baiknya dan dengan erat seerat-eratnya.

Sekaligus beliau tetap menjaga perhubungan silaturrahim itu walau pun beliau punya program-program yang begitu padat.

Beliau dilihat semacam sekalip-kali tidak mahu para penyokongnya itu terasa hati justeru tidak menerima jemputan mereka. Beliau berpendapat,jika kita tidak jaga hati orang lain. Maka sudah tentu orang-orang pun tidak jaga hati kita. Jika ada ubi,tentu ada batasnya.Jika kita berbudi? Mesti anda akan dapat balasannya.

Penulis yang sudah jadi"warga Emas" ini? Terus terang penulis akui, yang penulis semacam tidak larat untuk mengikuti beliau ke sana kemari menemani beliau mendekati rakyat-rakyat akar umbi di kawasan Partlimen Gombak.

Kadang-kadanag terpaksa penulis angkat bendera putih kerana keletihan. Tidak mampu mengikuti program-program beliau yang padat itu.Almaklumlah penulis ini kini dah jadi "warga Emas".Tenaga tidak segagah asemasa muda remaja dulu.

Selaku seorang doktor pakar yang telah punyai banyak pengalaman.Beliau dilihat sangat  faham tentang kudrat yang penulis miliki selakau seorang "warga emas".

Di Rumah Lan Lemang yang letaknya di Batu 10 di Gombak Utara itu.Penulis dan Datuk Dr Rahman tiba di majlis perkahwinan Lan Lemang yang menikahkan anak perempuan sulongnya Cik Normazlina binti Mazlan,kira jam 12.10 pagi.

Di dalam majlis itulah makanya pertemuan di antara Pengerusi Tetap  PKR Cikgu Sham dengan Datuk Dr Rahman Ismail,mantan (MP) Umno Gombak bagi penggal 2004-2008 dan kini beliau merangkap memegang jawatan sebagai Presiden Gabungan Ngo-Ngo Gombak (badan bukan kerajaan) yang punya sebanyak 138 buah badan-badan Ngo Gombak yang kedcil-kecil yang telah pun bergabung di dalamnya.

Perkenalan yang dulunya jauh-jauh... kini dah jadi dekat... dan dah mula bermesra-seraan walau mereka punyai anutan politik yang berlainan.Satu itek dan satu lagi ayam pula. Bunyi suara dan cara-cara jalannya pun tidak sama.Tapi kadang-kadang,selalu kita lihat,sang itek dan sang ayam begitu mesra berkawan.

Begitulah sifatnya ahli-ahli politik yang matang.Minyak dan air tidak boleh dicampur-campurkan. Jika dicampurkan hancur leburlkah masyarakat kita.Tapi masih ada juga orang-orang politik di zaman ini masih dungu. Baru lihat Datuk Seri Najib duduk bersama  YB Nasharuddin Mat Isa,bekas Timbalan Presiden PAS?

Maka jadi heboh dan berkokolah mereka riuh rendah sekampung. Akan tetapi anih bin ajaib? Bila demo lihat Guan Eng dan Tresa Kok,kerabat baik demo? Berhari Raya di Kediaman Perdana Menteri, di Putra Jaya,di hari raya pertama tahun ini?

Demo jelas kelihatan jadi sunyi sepi. Mereka didapati tidak buat komen apa-apa. Jika jarum sebatang jatuh ke lantai pun boleh didengar akibat dek kesunyian itu. Kenapa begitu jadinya? Nak katakan dungu? Tapi demo sentiasa mendabik dada kononnya demo ni mertupakan golongan pandai-pandai belaka. Heh...heh..heh..Mat Jenin terjun dengan labu-labunya.. (Posted by abnmulya at 1.o8 am on Oktober,01,2012.).

No comments: