Saturday, February 9, 2013

BN perlu usaha dapatkan majotiti 2/3 dalam PRU-13. Tun Dr.Mahathir

KUALA LUMPUR 9 Feb. - Barisan Nasional (BN) perlu berusaha keras mendapatkan semula majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum akan datang, sekali gus menghakis ancaman perpecahan sesama Melayu, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Bekas Perdana Menteri,Tun Dr.Mahathir Mohamad

Beliau berkata, BN juga bertanggungjawab untuk mempertahankan kemenangan demi masa depan bangsa dan negara dan sehubungan itu penting bagi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Pengerusi BN membariskan calon yang betul.

"Pentadbiran harus membariskan calon 'winnable' (boleh menang) di kawasan-kawasan yang mereka paling sesuai. Sebagai contoh, salah untuk meletakkan calon bukan Melayu di kawasan majoriti Melayu kerana UMNO tidak akan mendapat sokongan daripada orang bukan Melayu," katanya.

 Dr. Mahathir berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada forum bertajuk "Perlembagaan Negara dan Masa Depan Keselamatan Negara" di Institut Latihan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), hari ini.

Jelas beliau, penempatan calon di sesuatu kawasan perlulah bijak supaya pengundi akan mengundi BN. "Inilah yang bermakna kongsi. Barisan Nasional ialah satu coalition (satu kongsi). Bukan macam pakatan rakyat. Pakatan bukan kongsi, bukan coalition.

 Ia cuma pakat. Macam pakat nak bunuh orang. Jadi lepas pakat, nak buat kerajaan macam mana. "Pas tarik sebelah sana, DAP pula sebelah sini. Yang Datuk Seri Anwar (Ibrahim) konon nak jadi Perdana Menteri," katanya.

Dr. Mahathir juga berkata, sesetengah pemimpin UMNO telah tergelincir daripada perjuangan asal parti, iaitu untuk menegakkan bangsa Melayu.

“Kini, beberapa ahli politik berjuang untuk datang ke kuasa dan mengekalkan ia, dan sanggup untuk sabotaj antara satu sama lain bagi maksud itu," katanya.

Ditanya sama ada orang Melayu sudah kehilangan kuasa, Dr. Mahathir berkata: “Orang Melayu hilang kuasa kerana berpecah.

Dalam sebuah demokrasi, jumlah terbesar ialah yang kuasai keadaan. Bila dia berpecah dan melawan sesama sendiri, mana boleh berkuasa.

"Sekiranya orang Melayu suka hilang kuasa, mereka boleh 'give up'. Ada orang Melayu yang tidak suka melihat orang Melayu berkuasa, sebab dia sudah dapat semua, biasiswa, kerja dan lain-lain, apa peduli orang lain".

Ditanya sama ada perlu untuk BN menang majoriti dua pertiga, Dr. Mahathir berkata, kemenangan dua pertiga amat perlu sekiranya ingin meminda Perlembagaan Persekutuan.

 "Kalau tidak ada kemenangan dua pertiga, maka ia menunjukkan kerajaan yang lemah, yang akan ditekan oleh parti lawan," terang beliau.

Terdahulu dalam ucapannya, Dr Mahathir mengingatkan rakyat Malaysia menggunakan akal fikiran ketika membuat keputusan untuk mengundi parti mana dan tidak semata-mata berpandu kepada emosi bagi menentukan masa depan negara.

Beliau berkata, emosi dan perasaan mungkin akan mendorong rakyat buat keputusan yang salah dan sebab itu perlu disokong pemikiran waras agar mampu membuat penilaian bijak.

Katanya jika rakyat mahu sentiasa dihormati dan disegani, mereka perlu bertindak secara bijak dan tidak mudah terpengaruh agar urusan pembangunan negara akan berjalan dengan lebih lancar.

“Saya harap rakyat sedar dan boleh berfikir, harap mereka tidak terbawa-bawa dengan emosi dan perasaan. Oleh itu, penggunaan akal fikiran serta merancang strategi akan menentukan masa depan negara," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, Perlembagaan Negara mesti dipelihara dan dipertahankan pada setiap masa oleh seluruh rakyat Malaysia. - BERNAMA(Utusan online-dalam negeri).Posted by abnmulya,blogspot.com at 1956 hrs on February 09,2013.

No comments: