Friday, November 29, 2013

Isu intipan,Singapura terrus berteka-teki

SINGAPURA 29 Nov. - Singapura hari ini enggan mengesahkan atau menolak dakwaan bahawa negara ini merupakan sebahagian daripada jaringan pengintipan elektronik diketuai Amerika Syarikat (AS) di Asia. 

Menteri Luarnya, K. Shanmugam sebaliknya berkata, Indonesia dan Malaysia yang memanggil duta Singapura pada minggu ini berhubung dakwaan tersebut, sedar bahawa republik ini tidak mempunyai niat untuk merosakkan hubungan antara negara.

"Anda tidak boleh menyatakan dakwaan ini adalah lima peratus atau 95 peratus benar, bahawa kami bekerjasama dengan AS dan Australia berhubung aktiviti pengintipan yang dilakukan untuk memerangi keganasan.

"Sebarang kenyataan Singapura berhubung isu terperinci perisikan tidak akan berakhir,'' katanya yang dipetik oleh laman web akhbar Straits Times.

Beliau berkata, ketika ini, Indonesia dan Malaysia tahu negara ini tidak akan melakukan apa-apa yang akan mengancam kepentingan mereka.

Singapura yang menganggap negaranya menjadi sasaran utama kumpulan ekstremis, bekerjasama dengan semua negara jiran dan negara Barat dalam memerangi keganasan.

Kenyataan itu merupakan yang pertama daripada seorang menteri Kabinet Singapura sejak akhbar Sydney Morning Herald melaporkan republik ini dan Korea Selatan memainkan peranan sokongan utama dalam operasi pengintipan dikenali sebagai Five Eyes melibatkan AS, Britain, Australia, Kanada dan New Zealand pada awal minggu ini.

Apabila ditanya sama ada laporan itu mengancam hubungan dengan Malaysia dan Indonesia, Shanmugam berkata, keadaan itu tidak sepatutnya berlaku kerana 'apa yang kami buat diketahui oleh semua pihak terbabit'. - AFP(Utusan online-Luar Negara).Posted by abnmulya /Bakar Ninggal.blogspot.com .at10.11am on NOvember 30,2013.

No comments: