Saturday, January 25, 2014

Pergaduhan di Parlimen Turki

Timbalan ketua pembangkang, Bulent Tezcan (kiri) bergelut ketika berlaku pergaduhan di Parlimen Turki di Ankara, kelmarin. - REUTERS

ANKARA 24 Jan. - Satu pergaduhan tercetus di Parlimen Turki, semalam selepas perbahasan berhubung pembaharuan sistem kehakiman yang menjadi kontroversi bertukar menjadi kekecohan.

Timbalan ketua pembangkang daripada Parti Parti Rakyat Republikan (CHP), Bulent Tezcan, cedera dalam insiden tumbuk menumbuk itu dan dihantar ke hospital untuk rawatan.

Menurut laporan media, kekecohan itu bermula selepas seorang anggota Parlimen yang mengambil bahagian dalam perbahasan itu mendakwa anak Perdana Menteri, Recep Tayyip Erdogan dipanggil untuk memberi keterangan dalam siasatan kes rasuah utama yang menggegarkan kerajaan, baru-baru ini.

Parlimen Turki dijangka mengundi lewat malam ini untuk meluluskan satu rang undang-undang yang bertujuan membolehkan kerajaan mempunyai kuasa yang lebih luas ke atas badan kehakiman, satu tindakan yang menimbulkan kebimbangan sama ada daripada dalam mahupun luar Turki yang dijangka melemahkan sistem demokrasi di bawah kepimpinan Erdogan. - AFP(Utusna online-Luar Negara).Posted by abnmulya /Bakar Ninggal.blogspot.com.at 10.10 am on January 26,2014.

No comments: