Saturday, March 1, 2014

Wujud kuota 50% untuk golongan muda

KUALA LUMPUR 1 Mac. - Pergerakan Pemuda UMNO Kedah menggesa diwujudkan kuota 50 peratus pemilikan rumah di bawah program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) untuk orang muda khususnya bagi pemohon di bawah umur 40 tahun.

Ketuanya, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin berkata, ia disebabkan ketidakupayaan orang muda memiliki rumah akibat kekangan kewangan di peringkat awal.

"Melalui kuota ini, Pemuda UMNO Kedah percaya ia dapat menambah minat orang muda untuk memiliki rumah kali pertama dan pada masa yang sama menyelesaikan permasalahan pemilikan rumah dalam kalangan orang muda," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Selain itu, kata beliau, Pemuda UMNO juga mencadangkan supaya Perbadanan PR1MA Malaysia mewujudkan sayap kewangan sendiri bagi memudahkan proses kelulusan pinjaman khasnya bagi pemohon golongan muda.

Beliau berkata, cadangan itu dikemukakan kerana Pemuda UMNO Kedah bimbang terhadap proses pinjaman dan pembiayaan untuk pemilikan rumah PRIMA ini yang diuruskan oleh bank-bank komersial yang dilihat akan mengenakan pelbagai sekatan dan prosedur kepada peminjam.

"Status pemohon kali pertama terutamanya golongan muda yang ada rekod CCRIS dan CITOS akan menyukarkan proses kelulusan permohonan. Oleh itu kewujudan sayap kewangan sendiri oleh PR1MA adalah penting," katanya.(Utusan online-politik).Posted by abnmulya/Bakar Ninggal.blogspot.com.at 10.24 am on Mac,02,2014.

No comments: