Monday, April 7, 2014

Kerajaan atau Anwar yang suka sembunyi maklumat?

KUALA LUMPUR 7 April - Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Seri S. Nallakaruppan meminta Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mencermin diri sen- diri sebelum menuduh kerajaan menyembunyikan maklumat berhubung kehilangan pesawat MH370.
Datuk Seri Anwar Ibrahim

Katanya, semua lapisan masyarakat juga boleh membuat penilaian siapakah sebenarnya yang lebih banyak menyembunyikan maklumat dalam pelbagai perkara.

"Anwar tuduh kerajaan sembunyikan maklumat pesawat MH370 sedangkan dia sebenarnya lebih banyak menyembunyikan maklumat tentang dirinya daripada pengetahuan masyarakat.

"Sejak hari pertama berkecimpung dalam politik, Anwar lebih banyak berahsia dan sehingga sekarang, banyak persoalan yang belum mampu dia jawab, contohnya di manakah jam Omega miliknya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Akhbar Daily Telegraph yang berpangkalan di United Kingdom (UK), kelmarin menyiarkan kenya­taan Anwar yang mempersoalkan kegagalan sistem radar canggih, Marconi untuk mengesan perubahan arah laluan pesawat MH370 dan menuduh Malaysia menyembunyikan maklumat berkaitan.

Dalam pada itu, Nallakaruppan berkata, tuduhan Anwar itu amat mendukacikan kerana kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) adalah berkait maruah negara dan tiada kena mengena dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Katanya, dalam keadaan sukar, Anwar masih gagal mempamerkan jiwa besarnya apabila berterusan menyerang kerajaan sekaligus menunjukkan anutan politiknya tidak menggariskan sempadan kepentingan parti dan negara.

"Dunia menyaksikan bagaimana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bekerja keras menyelesaikan misteri kehilangan pesawat MH370 tetapi tiba-tiba Anwar membuat tuduhan bukan-bukan.

"Jika Anwar tahu di mana lokasi sebenar pesawat itu, tunjukkanlah. Kalau boleh bantu sila bantu tetapi kalau sekadar mahu berpolitik, saya minta Anwar ‘main' jauh-jauh. Ja­ngan ganggu usaha kerajaan dan 25 negara lain," tegasnya.

Mengenai kenyataan Anwar dalam temuramah bersama Channel 4 News di London minggu lalu yang mencadangkan kerajaan memohon maaf kepada China, Nallakaruppan berkata saranan Anwar itu adalah melucukan kerana ditolak oleh rakan pembangkang yang lain.

Katanya, Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Ahli Parlimen Kluang daripada DAP, Liew Chin Tong malah anak didik Anwar dalam PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad sendiri menegaskan soal meminta maaf tidak timbul sebaliknya usaha mencari perlu diteruskan.

"Itu kenyataan yang dibuat selepas berbincang dengan sekutu pembangkang atau tidak, kalau dibincangkan sudah pasti Pas dan DAP juga menolaknya kerana mereka sudah arif sangat betapa Anwar hanya mahu menyalahkan BN.

"Mereka sepatutnya malu berketuakan Anwar kerana di negara lain, jika negara mereka dilanda musibah, baik pemimpin kerajaan mahupun pembangkang akan bersolidariti tetapi di Malaysia, Anwar lebih berminat membawa watak seorang hero," katanya.( Utusan online-Dalam Negeriu).

No comments: