Saturday, September 6, 2014

'Berkampung' Pimpinan Pertubuhan Api Sejagat Malaysia (API)Di Majlis Kenduri Kahwin Anak Perempuan Lan Lemang Di Gombak Utara.

Kaum Ibu beruniform merah sedondong itu ialah ahli-ahli dari Pertubuan Api Sejagat Malaysia (API) yang telah hadir  di majlis Berkampung di Majlis Kenduri Kahwin Anak Peempuan Ayahanda Mazlan Rashid ( Lan Lemang).



Oleh Hj.Abu Bakar Ninggal
Sunday,August 07,2014 at 6.15 am

Syukur Alhamdulilah! Dengan izin Allah s.w.t. Termasuk kali ini, sudah tiga kali Mazlan Lemang ( Lan Lemang) telah mengadakan majlis Walimatul Uurus anak perempuannya yang ke-4 yang bernama  Nur Maz Amalyna binti Mazlan dengan Mohammad Aswad bin Abd Rusli.

Dari kiri: Ayahanda Hj.Rashid Fadzil,Wakil dari Fakeda Gombak,tengah ialah Dato Seri Abdul Aziz Ah Faat(Presiden) API. Sebelahnya ialah Dato Drs.Wahid Ahmad Suhaimi ( Timbalan Presiden API).
Majlis akad nikahnya telah berlangsung pada pagi Sabtu tanggal 6 hb.September 2014,bersamaan 11  Zukkaedah 1435 Hijrah,bertempat di rumah Lan Lemang, di Batu 10 Gombak Utara,Selangor.

Majlis persandingan kedua mempelai itu pula akan dilangsung pada jam 12.00 tengah hari,pada tanggal 07 hb.September 2014 bersamaan 12 Zukaeah 1435 Hijrah, di temapt yang sama iaitu, di rumah Lan Lemang juga di mana adat istiaat pernikahan itu telah berlngsung.

Disebabkan Lan Lemang ini dah begitu lama menjadi anggota (API) dan dah banyak berjasa dan berpangkat dengan panggilan Ayahanda disebabakan telah begitu banyak mencurahkan tenaga bakti pada perjuangan (API). dan ketika beliau hendak mengadakan majlis Walimatul Urus anak perempauannya yang ke 4 itu?

Maka satu Majlis 'Berkampung' telah diadakan di rumah Ayahanda Lan Lemang pada malam Sabtu(malam tadi)..

Penyumbang mmenanam tampil ke pembesar
suara mengumumkan jumlah tanama yang
dibuat atas namanya dan juga atas nama ahli-
ahli pertubuhannya yang tidak dapat hadir
Majlis berkampung ini diadakan khas untuk membantu secara gotong royong dari segi tenaga dan wang ringgit oleh pertubuhan-pertubuhan (NGO)yang telah bergabung di dalam Pertubuhan Api Sejagat Malaysia.

Yang menjadi pemimpin pada majlis itu ialah Pertubuhan Api Sejagat Malaysia,di mana Presidennya ialah Dato Seri Abdul Aziz Ah Faat.Timbalanya ialah Dato Dr.Wahid Ahmad Suhaimi.

Yang dikatakan Majlis 'Berakmpung' itu? Ertinya ialah satu majlis (menanam bantuan) kepada semua ahli-ahli yang berada di dalam bandan -badan Ngo yang telah didaftarkan dengan ROS dan pertubuhan itu pula dah pun bergabung di dalam Pertubuhan Api Sejagat Malaysai.

Usha serupa ini telah dijalankan oleh Pertubuhan Api Segajat Malaysia dah lama dah. Berkampung di rumah ahli-ahlinya dari pertubuhan ketika ahli-ahlinya yang hendak mengadakan majlis kenduri kahwin dengan cara 'menanam bantuan' yang berupa wang ringgit atau beras,gula dan sebagainya.
Beruniform merah Mazlan Lemang sedang menerima 
jumlah wang sumbangan tanaman RM2000-00 dan 
30 kilo beras yang disampaikan oleh Hj.Rashid 
Fadzil dari Fakeda Gombak.Beliau juga Ketua 
Penerangan Gabungan Ngo-Ngo Gombak. 
Bila tiba masanya individu-individu yang menajdi ahli di dalam sesuatu pertubuhan kebajikan itu yang telah menama sumbangan ketika Ayahanda Lan Lemang mengadakan majlis perkahwian anaknya itu?

Maka Ayahanda Lan Lembang kena membalas semula tanaman yang telah diberikan oleh individu-individu tersebut ketika tiba pula giliran individu itu mengadakan majlis kenduri kahwin anaknya pula.

Misalnya ketika Ayahand Lan Lemang mengadakan majlis perkahwina anak perempuannya itu,?Si fulan itu dan si fulan ini telah dicatit (direkodkan) nama-nama mereka telah menanam tanaman yang berupa wang ringgi RM100-00 atau 50 kilo beras dan 20 kilo gula atau seekor kambing?

Wakil-wakil  API dari Bentung Pahang yang hadir pada
majlis Berkampung di rumah Lan Lemang,di Batu
10
,Gombak Utara,Selangor Darul Ehsan.
Maka Ayahanda Lan Lemang kena membayar semula tanaman orang-orang itu mengikut jumlah yang telah di tanam itu dengan jumlah yang sama atau lebih? Jika mampu untuk tanam untuk kegunan ketika Lan Lemang akan mengadakan mejlis  kenduri kahwin anak-anaknya yang seterusnya..

Baik ianya berupa wang tunai atau berupa beras atau gula atau sebagainya.

Cara ini bukan bererti sumbangan tanaman itu percuma aje dan tidak perlu dibalas?

Tidak...tidak begitu...Ianya perlu dibalas semula seimbang dengan jumlah yang pernah orang-orang itu telah menanam sumbangan.

Usaha mulia ini dilakukan ialah semata-mata untk membantu ahli-ahli pertubuhan yang bergabung dengan Pertubuhan Api Sejagat Malaysia yang  dilihat banyak kekuranan untuk mengadakan majlis kenduri kahwin anak-anak mereka yang memerlukan ongkos yang besar. Perlu dibantu.
Anggota dari API sedang mengira wang-wang yang telah
ditanam pada majlis Kenduri Kahwin Anak Peempuan Lan
Lemang yang berlngsung pada 07/09//2014

Usaha-usaha begini telah lama dilakukan di kampung-kampung di zaman dulu kala iaitu, dizaman susah dulu di mana ketika itu tidak ada orang-orang yang kaya raya dan sering menghadapi masalah kewangan untuk membeli itu dan ini,ketika tiba masanya mereka nak mengadakan majlis perkahwinan anak-anak mereka.

Negeri penulis iaitu di Melaka, di zaman dulu-kala,boleh dikatakan kebanykan orang-orang kampung ketika nak mengadakan majlis keduri kahwin telah mengamalkan system yang begini dengan  menanam sumbangan.

Disebabkan adanya bantuan secara menanam ini? Maka majlis kenduri kahwin itu dilihat telah berjalan dengan lancar dan beban berat telah dapat dikurang oleh orang-orang yang miskin.

Dengan kata lain? Menyumbang bantuan secara menanam sumbangan kepada jiran tetangga sekampung,sahabat handai sekampung pada umumnya ketika itu cari pagi makan malam.

Misalnya, ibu penulis akan dimaklumkan bahawa jiran-jirannya atau adik kakak, nak mengadakan majlis perkahwinan? Maka ibu penulis akan menyumbang menanam sumbangan bantuan sebanyak 300 biji telur ayam?.

Maka apabila tiba giliran ibu penulis hendak mengadakan majlis kenduri kahwin anak-anaknya pula? Maka jiran-jiran atau adik kakak penulis harus segera berikhtiar membuat persedian untuk membayarnya atau membalas tanaman yang telah ibu penulis telah tanamkan sumbangannya itu.

Ustaz Joe telah membaca doa selamat sebelum
kutipan tanaman dimulai pada malam itu.
Dengan cara ini? Maka segala kesulitan yang dialami oleh penduduk-penduduk kampung yang amnya ketika zaman dulu kala itu boleh dikatakan dijajah oleh British keadaan hidup susah-susah belaka kerana tak punya pekerjaan yang tetap.

Justeru itu,Mesti menempuh keadaan yang perit ketika nak mengadakan majlis kenduri kahwin anak-anak mereka?

Kesulitan itu? Pasti akan dibantu secara 'gotong royong' dengan cara menanam setakat yang mampu.Pepatah Melayu ada mengatakan,

"Berat sama dipikul.Jika ringan sama-sama dijinjing," oleh masyarakt kampung.

Dengan berbuat begitu? Maka beban berat yang terpaksa ditanggung oleh orang-orang miskin di kampung di zaman dulu kala itu? Ianya, menjadi ringan dengan  ada bantuan gotong royong cara menanam itu.

USAHA Pertubuhan Api Sejagat Malayia ini? Harus diberi pujian dan harus diikuti oleh Pertubuah Kebajikan (NGO-NGO) yang lain-lain  juga.Tak usah kira pada zaman dulu kala atau dfi zaman ini?Pendek kata,kesempitan dan kesusahan dan itu berada di mana-mana sahja dan ia menghimpit masyarakt di sepanjang hayat dan zaman.

Tak kira zaman dulu mahupun ketika zaman moden ini? Walau bagaiman maju dan kaya sesebuah negara di dalam dunia ini.? Rakyat yang miskin dan serba kekurangan yang memerlukan pertolongan pasti ada di mana-mana sahaja. Usha untuk membantrunya mesti dicari dan diusahakan sebaik mungkin.

Oleh itu system cara bergotong-royong( menanam sumbangan) yang boleh dikatakan telah dihidupkan oleh Pertubuhan Api Sejagat Malaysia (API)di bawah pimpinan Dato' Ser Abd.Aziz  dan Dato Dr.Wahid Suhaimi yang bersama-sama mengasaskan parti keADILan pada 1999 itu?

Harus diteladani dan jadi bahan ikutan.Baik jadi ikutan.Bak kata orang tua-tua kita!Jika baik jadikan ikutan!Jika tak baik buatlah sempadan!

JUMLAH TANAMAN DIBUAT
Jika lain uniform sedondong yang mereka pakai? Maka
ertinya mereka ini dari pertubuhan NGO yang lain,tetapi
nawaitu perjuangan mereka adalah sama juga dengan (API)
.

LEBIH kurang seramai 60 atau 70 orang yang telah hadir pada malam itu.Banyak di antarnya ialah anggota dari Pertubuhan Api Sejagat Malaysia (API) dan juga dari wakil-wakil dari Pertubuhan -Pertubuhan Kebajikan lain (badan-badan NGO yang lain) telah bergabung di dalam (API)bertemu,dengan cara berkumpul pula cara beramai-ramai membantu ahli-ahli gabungan mereka..

Pun begitu? Majlis pada malam itu telah berjaya menerima sumbangan tanaman wang tunai sebanyak RM2,000-00 ( Dua ribu ringgit Malaysia) dan 30 kilo beras dalam masa  lebih kurang 45 minit kutipan.

Ada yang memberi sumbang secara individu dan banyak juga yang membuat sumbangan tanaman individu dan juga secara kelompok di antara ahli-ahli NGO mereka yang tidak dapat hadir pada malam itu.
Kebetulan pada malam yang sama banyak anggota dari banyak pertubuhan NGO yang lain tidak dapat hadir pada malam itu disebabkan mereka ada satu majlis lagi di Selayang .

Mereka bertemu di Selayang dalam bilangan yang ramai untuk menunjukan sokongan kuat kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor, berhubung dengan isu kemelut Menteri Besar Selangor yang sedang dihapi oleh Sultan Selangor.dan parti-parti politik yang berada di dalam gabungan (Pakatan Rakyat) yang berjaya berkuasa di Selangor sejak tahun 2008 hingga kini iaitu hingga ke tahun 2014.

Acara terakhir pada malam  itu iaah kedua mempelai yang baru sahaja diakad nikankah pada paginya hadir ke dalam Majlis Berkampung itu untuk mengucapkan kepada semua hadirin yang (Berkampung) di dalam Majlis Berkampung  itu atas usaha suci mereka mengadakan majlis Berkampung untuk mendapatkan tanam-tanaman yang berupa sumbangan wang ringgit dan sebagainya.
Mereka berkumpuil di Selayang ialah dalam usaha untuk menunjukan pendirian mereka yang tegas bahawa di dalam menghadpi kemelut politik berhubung dengan isu Menteri Besar Selangor yang belum selesai itu?/

Tuanku Sultan tidak kesaorangan.Rakyat jati Selangor dan juga para penduduk yang bermastautin di Selangor,khususnya yang berbangsa Melayu dan beragama Islam.tetap berada teguh di belakang Tuanku Sultan Selangor.

Tetap menyokong penuhdan terus menyokong dengan kuat apa sahaja keputusan yang bakal diambil oleh Sultan Selangor di dalam mengatasi isu Menteri Besar Selangor itu.(Posted by abnmulya / Abu Bakar Ninggal. blogspot.com at 6.15 am on September 07,2014.
./

No comments: