Sunday, September 7, 2014

Insiden MH370 dan MH17 mewajarkan rakyat miliki kerangka minda global


PUTRAJAYA 8 Sept. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ( gambar atas)hari ini melihat pengajaran yang dapat diambil daripada insiden kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 dan MH17 yang terhempas di Ukraine, mewajarkan rakyat Malaysia untuk memiliki kerangka minda global tanpa menghakis asas jati diri.

Beliau berkata, apabila dua tragedi itu menimpa negara, ia memberi pengajaran bahawa dunia kini berada dalam situasi saling berhubungan dalam pelbagai arah dan saling bergantungan.

Ini bererti sama ada anggota pentadbiran, pegawai kerajaan mahupun pelajar institusi pengajian perlu membangunkan satu sistem dan satu budaya yang boleh memupuk kerangka minda global untuk berjaya, katanya.

``Kita hanya akan berjaya jika ada kerangka minda global. Semua ini, agensi-agensi, badan-badan kita lihat seperti Tabung Haji mesti ada kerangka minda global, begitu juga seperti Felda. Kita semua mesti ada, untuk apa? Untuk mengangkat maruah martabat kita ke peringkat lebih tinggi,'' katanya.

Berucap pada Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri di Dataran Perdana di sini hari ini, Najib menegaskan meskipun memiliki kerangka minda global, ia tidak beerti tidak perlu berpegang kepada asas jati diri.

``Kita sebagai orang Melayu tentu sekali agama Islam budaya kita, itu teras kita tetapi minda kita mesti berkemampuan bertindak dalam suasana yang lebih global,'' katanya. - BERNAMA( Utusan online-dalam negeri).Posted by abnmulta / Abu bakar ninggal.blogspot.com.at 1141 am on sEPE.,08,2014.

No comments: