Thursday, July 28, 2016

PERJANJIAN KONSESI LEBUH RAYA PLUS

Dipetik dari tulisan:
Rozmi Mokhtar
(Nadi Rakyat Bersatu)

Tun Mahathir Mohamad.
!).Tun Mahathir telah menandatangi perjanjian TOL Lebuh Raya Plus selama 30 tahun bermula tahun 1998  sehingga tahun 2018.

2).Pada tahn 1999 sekali lagi Tun Mahathir membenarkan kutipan tol ini dilanjutkan kepada 12 tahun lagi sehngga tahun 2030 bai mengelakkn kenaikn kadar tol sebagaimana mengikut perjanjian yang telah ditandtangi pahun 1998.

3).Pada tahn 2005 Tun Abdullah Hj.Ahmad Badawi terpaksa melanjutkan sekali lagi kada tol  selama  8 tahun berakhir pada tahu 2038 bagi mengelakkan kenaikan kadar tol sebagaimana seperti perjanjian yang telah ditandatangai oleh Tun Mahathir pada tahun 1998.

4).DS Najib tidak pernah melanjutkn tempoh masa kutipan tol untuk lebuhraya PLUS  dan tidak pernah sekali2  menaikan kadar kutipan tol.

Tun Abdullah Ahamd Badawi.
5).Pada tahun 2011,DS Naji telah membeli semula Lebuhraya PLUS bagi mengelakan melakukan perkara yang sama seperti Tun Mahathir dan Tun Abdullah pernah lakukan..

6).Apabila diimbas kembali dapat disimpulkan bahawa kisah menaikan kadar tol berakar umbi bermua pada tahun 1998 di mana perjanjian tersebut  telah ditandatangani oleh Tun Mahathir.

Beliau sendiri telah mengakui kebodohannya kerana tidak membaca dengan teliti isi kandungan perjanjian konsesi tol Lebuhraya PLUS dan tidak menyedari implikasi jangka panjang sebelum menandatanganinya.

7). Oleh itu,tidak perlulah pihak Pro-Tun membelanya dan cuba menyalahkan pihak lain.

8).Sebagai contohnya Pengakuan Tun Mahathir pada 6 hb.January 2007.

9).Tun Mahathir akui isu kesilapan perjanjian konsesi termasuk tol berpunca daripada zaman Pentadbirannya!!!          1.

10)."Ini adalah satu perkara yang perlu kita betulkan.Apa yang diperlukan adalah sebuah kabinet yang tidak selalunya berpengtahuan kerana ianya dibentuk oleh ahli2 politik dan bukannya para pakar dan kadangkala ahli politik seperti saya boleh menjadi bodoh",jawab beliau kepada  para wartawan yang memberitahu bahawa kelima2 lebuhraya bertol beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia.dibina semasa. dalam pentadbiranna.

Kita semua maklum bagaiman baru2 ini kadar tol dikebanykan lebuhraya dinaikan,kecuali lebuhraya yang dikendalikan oleh PLUS. Ini adalah kerana lebuhraya2 PLUS dimiliki 51% oleh UEM Berhad.Dan 49% oleh Tabung Haji Berhad. Sementara.UEM adalah 100% milik Khazanah Nasional

Langkah pemilikan PLUS Berhad telah dibuat di bawah pentadbiran semas
a DS Najib pada tahun 2009.

11).Bagi kenaikan tambang ERL yang dimiliki YTL Berhad. Konsensi,ERL telah ditandatangi juga semasa pentadbiran Tun Mahathir.

Menurut perjanjian konsesi tersebut,sekiranya kerajaan enggan membenarkan kenaikan tambang?Kerajaan Pusat wajib membayar RM2.9 billion kepada YTL atau membenarkan mereka menyambung konsensi selama 30 tahun lagi..( Diprtik dari siaran Face Book ,siaran 27/07/2016 at 1558 htrs.) Posteb by abnmulya //haji abu bakarningal blogspot.com at  15 58 hrs on July 27,2016.

No comments: