Tuesday, October 4, 2016

Tindakan Ezam Mohd Noor Tidak Seburuk Dan Tidak Sehina Dengan Tindakan Mahathir Keluar Dari Umno,Lantas Hendak Kuburkan Parti Umno.....

Senator Datuk Ezam Mohd Noor peganga jawatan terakhir semasa di dalam Umno ialah sebagai Pengarah Strategi MOF  Gred Jusa A.Rekod  keluara dari parti Umno antara Datuk Ezam dengan TunMahathir sama (even.). Mahathir pun dah keluar dari Umno  (02) kali juga.Semnatra Datuk Ezam pun dah ( 02)  kali juga. Perbezaannya ialah Datuk Ezam masih muda.Sementara Mahathir pula dah  berusia 92 tahun.


                               

Oleh Haji Abu Bakar Ninggal 
Rabu, Oktober  05,2016.@ 1.41am.

BILA secara rasmi bekas Senator Datuk Ezam Mohd Noor telah mengumumkan bahawa beliau pada 01 hb,Muharam 1438 Hijrah,sekali lagi telah keluar dari parti Umno buat kali keduanya dan dengan sebab-sebab tertentu pada penilainya masih berlaku di dalam Umno? 

Isu politik yang Datuk Ezam.Mohd Noor orbitkan kenapa beliau memilih untuk keluar sekali lagi meningglkan parti Umno? Penulis rasa tidak perlu di ulas di sini kerana isu itu terlalu umum sifatnya dan telah di disebut-sebut oleh orang-orang politik Malaysia ini berpuloh-puloh tahun dah???

Ekoran dari pengumuman rasmi yang telah dibuat oleh bekas Senator itu? Maka bertalu-talu menerusi media sosial terutamanya di Face Book diliht banyak golongan yang telah membuat komen politik bersabit dengan sikap yang telah diambil oleh Datuk Ezama Mohd Noor itu.


Sedihnya, bahawa komen-komen itu dilihat rata-rata menuduh bekas senator Ezam dengan berbagai-bagai tuduhan yang negatif dan mereka langsung tidak tahu menghormati hak bekas Senator Mohd Ezama mempunyai kebebasan memilih jalan hidupya sendiri dan jalan perjuangannya di dalam arena politik tanah air ini.

Bagi saya, yang dah berusia senior citizen ini yang mana sama-sama berjuang di dalam parti keADIlLan bersama-sama Ezam,sangat faham dan sangat menghormti kenapa Ezam bertindak demikian?

Bagi saya? Bahawa tindakan Ezam itu langsung tidak menghairankan berhubung dengan keputusan yang telah Ezam ambil itu. 

Dalam dunia politik?Tokoh pergi dan tokoh yang datang.Kedudukan parti itu kadang--kadang semakin mnatap sebaik tokoh itu yang jadi gantinya.

Sementara tokoh yang dah pergi berhijrah itu? Didapati Nasib  mereka jadi berubah setelah berhijrah ke lain parti? 

Semuanya itu terjadi dengan izin Allah  swt yang punya kuasa mutlaq yang berhak untuk menentukannya. Kita manusia hanya mampu merancang. Sesungguhnya perancanga Allah swt itu lebih hebat lagi.

Keluar dari sesebuah parti politik dan kemudiannya berhijrah ke sebuah parti politik lain pula? Ianya,perkara biasa aje.

Itu adalah lumrah alam. Ia, terjadi baik di mana sahaja di dalam dunia politik di seluruh dunia ini.

LAZIMNYA tindakkan oleh tokoh-tokoh yang suka berhijrah dari satu parti ke satu parti itu? 

Ianya,tidak merupakan satu isu yang ganjil dan anih yang harus kita kutuk tindakan mereka itu dengan sewenang-wenngnya mengiku hawa nafsu amarah kita dan sebagainya.

Siapa kita yang begitu tega membuat kutukan itu? Hanya dosa aje yang tambah bertimbun-timbun jadnya, akibat suka mengumpat itu berbanding dengan pahalanya?


Disebabkan kita sendiri tidak merasa apa yang bekas senator Ezam itu rasakan? Maka lantas kita menghnetamnya? Kononnya Ezam sebagai pemimpin politik yang tidak berintegriti, hypokrit dan sebagainya.
Mustahil sesuatu tindakan yang dibuat oleh bekas sentor itu tidak bersebab? Hanya Ezam sahaja yang dapat menceritakan apakah sebabnya? 

Tetapi beliau sejauh ini enggan menceritakannya? Itu merupakan satu sikap yang sangat mulia dan terpuji bagi tokoh-tokoh politik yang mempunyai dasar dididkan agama yang mendalam.

FASAL ISU INTEGRITI KONON?

Jika kita hendak bercakapa fasal integriti bahawa tindakan Mahathir  keluyar dai Umno dan berazam hendak menggulingkan D.S.Najib  secara terus menerus itu.

Jika kita mahui membuat perbandingan? Sesungguhnya tindakkan yang oleh Mahathir meninggalkan parti Umno itu? 

Adalah  lebih hina dan lebih tidak berintegrai lagi berbanding dengan tindakan bekas  senator Ezam Mohd Noor.  Sehausnya.Perbuatan Mahathir itu harus Lokman Adam kutuk sehebat-hebatnya.Jika Sdr.Lokman Adam mampu? Setiap saat dan setiap hari tanpa jemu-jemunya

Kerana jasa dan budi baik parti Umno terhadap Mahathir itu setinggi langit dan sebesar gunung. Dari seorang pernh di pecat dari Umno  oleh Tunku Abdul Rahaman .Kemudian menyertai semua parti Umno dan akhirnya berjaya pegang jawatan Perdana Menteri Malaysia hngga 22 tahun lamanya.

Kemudian berkemelut politik dengan D.S Najib dan akhirnya keluar dari parti Umno buat kali kedua dan lantas menubuhkan parti baharu dengan tujuan hendak menggulingkan Datuk Seri Najib yang menjadi matlamat politk Mhathir? Adakah tindakan Mahathir itu patut ?

Mahathir itu pernh dipect oleh Tungku Abdul Rahmana Putra pada tahun 1969 dan hampir dipenjarakan oleh kerajaan pimpinan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj yang menilaikeistimewaan Mahathir itu? Tak lebih hanya pandai berpolitik untuk mengadu domba.
Mengadu dombakan antara orang-orang Umno dengan orang-orang dari parti Umno itu sendiri agar sering berbalah2an.

Mengadu dombakan kaum Melayu dengan kaum Cina, sebagai platform politiknya nntuk mendapatkan perhatian tentang ketokohan politik peribadinya di kalangan orang-orang Umno? 

Kononnya dialah hero yang mamu menjuangkan hak mutlaq orang2 Melayu?Akhuirnya terjadi peristiwa berdarah pada 13 Mei,I969 antara Melayu dengan kum Cina.

Pada tahun 1972 atas budi baik dan pertimbabgan politik Arwah Tun Razak Hussin,Perdana Menteri Malaysia yang ke-2.Mahathir yang telah ditendang oleh Tnku Abdul Rahman itu?

Di terima semula menyertai politik Umno.Dari saat itulah Mahathir kemudiannya dilantaik sebagai menteri kerajaan pusat.

Pon begitu D.S.Najib Tun Razak yangg kini sedang memegang jawatan Perdana Menteri Malaysia hendak digulingkan oleh Mahathir kerana tidak dapat memenuhi kemahuan peribadinya yang melampau.

D.S.Najib di tuduh oleh Mahathir kononnya tidak memberi sokongan moral politik ketika Mukhriz bertanding jawatan Naib Presiden Umno pada 2013. Kononnya itulah sebabnya Mukhriiz tewas di tangan Hishamuddin  Hussein dengan hanya 10 undi aje.


Ketika Hussein On pegang jawatan Perdana Menteri yang ke-3.Mahathir telah diangkat sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Bila Tun Hussein Onn berundur? Maka Mahathirlah  yang  mengambil alih jawatan Perdana Menteri itu dan Mahathir dengan kelicikan politiknya secara diktator mampu mengawal keseluruhan ahli-ahli Umno tunduk dan taat setia padanya.
Maka Mahathr berjaya pegang jawatan Perdana Menteri Malaysia itu hingga 22 tahun lamanya. Satu jangka masa yang sangat panjang mengatasi  rekod PM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Perdana Menteri Malaysia yang pertama,hanya pegang jawatan itu selama 13 tahun sahaja dan kemudianya diserahkan jawatan yang berprestige itu kepada Tun Razak Hussin,sebagai PM Malaysia yang ke-2.

Mahathir bila dilihatnya beliau gagal hendak tumbangkn D.S.Najib melalaui dari dalam Iaitu melalui parti Umno? Maka beliau ambil keputusan keluar dari parti Umno buat kali kedua seperti mana dibuatnya ketika depa berkemelut politik dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi(PM) Malaysia yang ke-5.

Agaknya Mahathir berpendapat dengan berbuat demikian? Beliau (Mahathir) mengharapkan D.S.Najib pun akan berundur seperti mana yang telah dilakukan oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi. Malangnya formula politik Mahathir yang di impose kan terhadap Tun Abdullah? 

Rupa-rupanya tidak memebri kesan yang positif pada D.S.Najib yang tidak mahu membenarkan Mahathir menang dengan mudah ketika berdepan dengan anak (Melayu Jati),anak Melayu yang berketurunan darah Bugis yang berjiwa pahlawan yang kental itu?

Mahathir dilihat semakin marah dan semakin kecewa apabila dilihatnya anaknya Mukhriz ,Muhyiddin Yassin dan Shafie Apdal  teah dpecat dari parti Umno kerana politiknya nak menonjol anaknya Mukhriz melalui Umno sudah habis dicantas oleh pucuk pimpinan parti Umno.

Maka segeralah Mahathir hendak menubuh sebuah parti politik baharanya untuk digunakan sebagai platform politik terus berusaha hendak menggulingkan D.S.Najib disamping untuk mengorbitkan anaknya Mukhriz terus disebut-sebut  sebagai calom Perdana Malaysia  di masa muka?

Baru-baru ketika depa berada di London di dalam satu majlis ceramah politik Mahathir telah meletupkan satu bomb jangka dengan mengutarakan bahawa perdamaian boleh tercapai anatara belaiau dengan D.S.Najib asalkan Najib bersedia melantik anaknya sebagai Menteri Kewangan melalui senator ship.

Pendek kata untuk menakut-nakutkan parti Umno-BN? Boleh dikatakan semua parti-parti pembangkang yang menjadi musuh-musuh politik utama kerajana Umno/BN telah dibuatnya kawan seperjuangan politiknya. Terutama parti DAP dan Ngo Bersih kini paling banyak dipuji oleh Mahatir.

Rakyat Malaysia terutama bangsa Melayu menyaksikan gelagat Mahathir ini penuh dengan kebencian.Bukan sahaja Mahathir hendak gulingkan D.S.Najib sahaja?

Malah secara terus terng tanpa segan dan silu depa telah melahirkan hasratnya bahawa beliau mahu  mengkuburkan parti Umno satu-sataunya parti yang mengangkat beliau berjaya pegang jawatan Perdanas Menteri hingga 22 tahun lamanya.

Tindakan Mahathir yang hodoh  lagi tidak patut ini? Mahathir dilihat benar-benar dah jadi  sebagai "Kacang dah lupkan kulutnya" sekaligus seoarng tokoh politik yang mengamalkan "nature" politik yang paling kotor kejam dan zalim.

Jika Lokman Adam hendak berbicara tentang "integriti" politik atau tentang  "hypokrit"?Lokman Adam harus fokuskan  analisa politiknya terhadap Mahathir setiap saat,setiap hari dan setiap tahun? 

Bukan kepada bekasa Santor  Datuk Ezam Mohd Noor. Hanya tokoh politik sederhana sahaja berbanding dengan Mahathir itu?

Memang tidak elok meninggalkan Umno ketiaka ini? Tetapi lebih celaka,lebih zalim,lebih tak bertanggung jawab lagi kenapa Mahathir begitu tega hendak mengkuburkan parti Umno dan pecah belahkan Melayu hingga berada di dalam (05) buah parti Melayu?

 Sedangkan undi Melayu dan Bumiputra di Malaysia ini hanya ada  sekadar 60% sahaja.

Rakyat tahu? Melalui parti Umno-lah Mahathir (legasi dari Kerala of India) itu dan anak2nya dah berjaya jadi billior air dalam masa yang paling cepat sekali?  Rakayat jelata tetap berada ditakuk lama juga?( Posted  by abnmulya  // haji abu bakar niggal.blogspot.com at 1.41 am on Oktober 05,2016).
'





No comments: