Wednesday, January 24, 2018

Dulu-Dulunya DAP Di Maki Di Hamunnya Kini Juara Kibar-Kibarkan Bendera DAP pula?

Setelah dinamakan bakal calan PM dari PH, jika  menang  pada  PRU ke-14 yang akan datang nanti?
..






Haji Abu Bakar Ninggal
January 25,2018 @ 8.35 am.

ARWAH Tun Razak Hussin, Perdana Menteri Malaysia yang kedua yang diberi gelaran oleh rakyat sebagai "Bapa Pembanguna Negara. Selepas mengambil alih tugas Perdana Menteri dari tangan Tungku Abdul Rahman Putra Al Haj,PM yang pertama itu hanya berkhidmat hanya 13 tahun aje sebagai PM yang pertama Malaysia berbanding dengan Madey hingga 22 tahun lamanya sebagai PM yang ke-4.

Ertinya melebihi dari rekod Tunku lebih (09) tahun.Pun begitu Madey didapati semacam tidak mera puas dengan nikmat Allah Swt kurnyiakan padanya?

Madey walaupun 15 tahun sudah bersara bermula tahun 2003. Kini dilihat sudah "come back" di arena politik dan sekaligus kini depa sedang asyik menyimpan harapan yang tinggi melangit mahu sandag jawatan PM itu buat kali ke-2. Gabungan PH pun yang dah bersetuju melantik depa sebagai Chairmen gabungan PH itu dlihat dah bersetuju menamakan Madey calon PM ke-7 jika PH menang pada PRU ke-14 itu nanti.

Tun Razak semasa hayatnya dan sedang bertugas sebagai PM yang kedua beliau sangat dikasihi dan disayang oleh rakyat. Beliau walaupun dalam masa yang singkat telah menyandang jawatan tertinggi itu?

Madahnya ketika masih sandang
jawatan PM atas tiket Umno/BN
Namun begitu banyak jasanya pada negara dan rakyat Malaysia cukup besar dan sentiasa tercatit dalam sejarah Malaysia dengan "tinta emas" yang kekal abadi menjadi kenangan dan ingatan yang istimewa pada rakyat Malaysia. 

Diantara jasanya yang paling besar yang dapat dilihat dan jadi kenangan indah ialah membawa rakyat berhubng dengan projenyak membawa rakyat menjadi peneroka mengujudkan Ladang Kelapa Sawit Felda .

Bermula dari membuka hutan rimba belantara oleh peneroka2nya di sana sini di serata Malaysia? Akirnya dah pun berjaya dengan gilang gemilang dan terbilang jadi kenyataan yang paling unik.

Sama sekali tidak diduga bahawa Felda,idea Tun Razak yang unik dari idea Allahyarham Tun Razak Hussin itu dah pun jadi kenyataan yang hakiki dan rakyat yang terlibat dalam usaha mengujudkan
ladang-ladng tersebut  di seluruh ceruk ranai bumi Malaysia itu telah pun  mendapat menuai hasilnya
hingga kini.

Felda,yang dulunya berasal dari hutan rimba belantara yang tebal,tapi kini dah jadi ladang kelapa sawit terbesar di Malaysis khasnya dan tersohor di dunia ini amnya. Sekaligus telah berjaya pula mengeluarkan minyak kelapa sawit kegunaan masyarakat terbesar di Malaysia  dan juga di dunia ini. 

Komennya  plitiknya setelah keluar
dari parti Umno.
Akibatnya,sekaligus Malaysia dah pun menjadi jadi pengeksport minyak masak dari bahan kelapa sawit yang terbesar di Malaysisa dan juga di dunia antara bangsa ini yang menjadi kebanggaan Malaysia dan sekaligus telah mendapat hasil tamabahan komuniti utama bagi Malaysia,disamping hasil getah dan juga hasil komoditi yang lain di antara hasil komoditi buat negara Malaysia.

Kini, rakyat Malaysia dapat menyskdikan Ladangb Felda telah pun menjadi Syarikat Kilomigrat negara Malaysia. Yang berstatus jika berdiri sama tinggi dan jika duduk pula sama rendah dengan negara-negara lain di dunia ini yang ada terlibat sama menghasilkan komoditi yang sama seperti kalapa sawit negara yang terrbesar.
Komen hodohnya setelah keluar dari parti Umno ketika
Depa terlibat bantu kempen  PRK, Parlime  Sungai
 Besar,Selangor dan di kawasan Parlimen Kuala
 Kangsar,Perak .

Bukan setakat itu sahaja? Malah dicemburui pula oleh negara-negara yang menghasilkan minyak masak yang bersumberkan dari bijian jagong. 

Macam-macam usaha dan persepsi hodah telah cuba dibuat oleh negara-negara barat khasnya dari Amerika tidak terkecuali negara di Eropah baru2 ini.

Mereka didapati menggunakan berbagai2 andaian perlindungan dari aspek kesihatan dan mereka orbitkan kesan-kesan egatifnya yang sengaja diada-adakan.

Kononnya,jika minyak masak kelapa sawit Malaysia ini dah jadi kegunaan masyarakat mereka sepenuhnya?

Malaysia sangat sedar dengan motif andaian mereka itu yang sebenarnya? Mereka sebenarnya takut minyak masak keluaran mereka dari bahan bijiran jagong mereka itu tergugat teruk dari segi pasarannya? Tidak lebih dari itu?

Kini,Malaysia sedang giat memberi alasan balasnya bersabit dengan andaian mereka yang begitu lemah itu?

Sebenarnya di dalam tulisan di ruangan ini penulis mahu memperkatan tentang layakkah sesaorang itu bercakap tentang prinsip dirinya sendiri dan tentang prinsip dan dasar sesebuah parti yang depa terajui itu.
Semua  pemimpin Umno depa bergaduh

Disebabkan penulis hendak mengimbas kembali jasa-jasa besar PM Tun Razak Hussin,PM yang ke-2 secara kebetulan adalah ayanda Datuk Seri Najib,PM Malaysia ke-6 yang sedang memimpin kerajaan /Umno/BN. 

Kini, satu dunia dah maklum bahawa antara Dtuk Seri Najib dan Madey sedang berkemelut politik yang tidak habis-habisnya dengan Madey, mantan PM ke-4 Malaysia sejak awal tahun 2015 hingga kini akibat Madey telah gagal nak jadikan Datuk Seri Najib sebagai kuda tunggangan.Najib yang disangka oleh Madey kononnya seorang  tokoh politik yang lembik?

Namun sebaliknya. Najib bersedia menari dengan apa sahaja gendang yang  dipukul oleh Madey. Bertemulah isi dengan ruasnya. Apa bila Madey lihat depa tidak mampu hendak guligkan Najib melalui dalam parti Umno yang telah cuba dipecah belahkannya itu?

Maka Madey mantan PM itu telah keluar dari Umno,lebih kurang dua tahun yang lalu dan lantas beliau bersama mantan TPM Muhyiddin Yassin serta anaknya mantan Menteri Besar Kedah telah menubuhkan parti baru yang bernama PPBM.

Kini,tokoh 3 serangkai itu telah membawa parti mereka bergabung dengan parti pembangkang bersama-bersama PKR/DAP/PAN/PPBM dalam satu gabungan yang mereka namakan sebagai Pakatan Harapan ( PH). Satu-satunya gabungan parti-parti pembankang yang belum pasti ada harapan
yang cerh di masa hadapanya?

Berpersepsikan kononnya Madey itu mantan PM yang tersohor dan  kononnya masih kuat pengaruhnya di kalangan rakyat? PH membuat andaian mungkin senanag tewaskan Barisan Nasional serta gulingkan Najib jik Madey diangkata sebaga Chairman dan calon PM ?

Jika berdasarkan dengan keputusan Pilihan Raya Negeri Sarawak((PRN) dan juga dengan Pilihan Raya Kecil (PRK) kawasan Parlimen Sungai Besar , Selangor dan  kawasan Parlimen Kuala Kangsar,di Perak? Memang sukar PH hendak mencapai harapan gemilang untk masa depan PH itu
sendiri.Kantoi secara teruk pastinya sudah?

Seterusnya dengan sebulat suara PH telah melantik Tun M selaku Chairman PH. Baru-baru ini pula PH telah menamakan Madey sebagai calon PM jika PH itu akan berjaya mengguling Barisan Nasional pada PRU ke-14 itu nanti.

PESANAN TUN RAZAK

Mantan PM Malaysia yang ke-2, Tun Razak Hussin,semasa hayatnya,sebagai PM di dapati banyak kali, ada berpesan pada rakyat Malaysia dalam ceramah-ceramah politiknya di kawasan-kawasan yang dilawati oleh Tun Razak.
Parti politik barunya yang dijadikan wadah
untuk gulingkan Najib dan nak kuburkan
parti Umno
.
Hanya pesanan politik Tun Razak Hussin itu sahaja. Satu-satunya pesanan yang telah meninggalkan kesan yang mendalam pada penulis.

Sekaligus pesanan itu sentiasa penulis jadikan panduan hidup untuk mengenal dan membuat penilaian bila penulis hendak mempastikan,ketika penulis hendak mendapatkan sahabat karib dan sekaligus penulis jadikan panduan ketika hendak membuat penilaian terhadap sesaorang tokoh-tokoh politik itu bersabit dengana nature politiknya itu benar-benar baik atau pun sebaliknya.

Pesanan" Bapak Pembanguna Negara" Malaysia. Pesanan Tun Razak itu dailognya berbunyi lebih kurang bernada sepeeti ada tersebut di bawah ini:-

"Jika kita hendak mengenali sesaorang itu baikkah atau sebaliknya? Maka hendaklah kita dengar apakah kata-katanya itu? Adakah selaras atau pun selari dengan apa yang depa lakukan itu. Jika A disebutnya? Maka A juga harus jadi akhirnya?

"Jika tidak selaras dan tidak selari antara kata-kata dengan perbuatannya? Maka tahulah kita bahawa si anu itu adalah pembohong besar dan sekaligus depa akan berbuat
U turn atau tidak pernah tepat pada janji-janjnya? Depa akan lakukan perkara-perkara yang buruk-buruk belakan jika depa terdesak.

" Maka tahulah kita,dan kenallah kita sesaorang pemimpin itu Jika depa tiada prinsip perjuangan  pada amalan tentang kata-kata mesti dikotakan atau janji-janji tidak ditepatinya? Jahat dan zalimnya melebihi Firaun?"

Bila mana kita memperkataan isu -isu prinsip-prinsip politik di dalam perjuangan? Madey seorang pemimpin politik yang tidak ada prinsip langsung di dalam dirinya itu dan juga pada perjuangan politiknya.Beliau adalah (the great) Mr.U Turn yang tidak berperinsip?

Malah depa pun tidak layak bercakap dan sebut-sebut fasal prinsip? Kerana apa? Disebabkan depa itu sendiri tidak tahu apa ertinya perkataan yang disebut prinsip itu?

Orang politik jenis ini? Merupakan tokoh politik negara yang tidak boleh pegang amanah pada tugas-tugasnya? Justeru itu, depa tidak boleh diberi lagi apa-apa pun tugas penting atau apa-apa sahaja bentuk keprcayaan dan amanah buat kali yang keduanya?

Kesilapan orang-orang Melayu dari Umno yang telah lampau memberikanka kepercayaan pada depa dulu-dulunya itu selama 22 tahaun sandang jawatan PM Malaysia?

Ia merupakan satu kesilapan besar dan tidak harus diulang lagi buat kali keduanya? Anjing itu jika dah makan taik? Bila-bila pun depa akan makan tahi juga.

Biarlah depa terpekik terlolong pada rakyat? Meminta-minta dipercayai buat kali keduanya? Rakyat tak usah ambil peduli dan sekaligus tak usah di ambil kisah pun.Biarlah depa berjalan mengikut jalan yang dipilihnya itu hingga ke hujung terongnya pilihannya itu?

Gambar-gambar di bawah dapat anda saksikan lorong yang dipilihnya ketika semasa depa masih berkuasa sandang jawatan PM yang ke-4 bersabit dengan kata2nya yang berbunyi

Katanya, "Orang2 melayu yang sokong DAP.Yang sokong Lim Kit Sing. Yang sokong Karpal Singh. Sebenarnya sudah tidak ada integriti Melayu. Mereka sebenarnya pengkhianat bangsa.

Merojok pula kata2nya setelah depa keluar dari parti Umno, semasa depa bantu kempen PRK Parlimen Sungai Besar, Selangor dan kawasan Parlimen Kuala Kangsar,di Perak, kira2 dua tahun yang lalu.

Pada pertarungan itu di mana calon-calon BN telah memberi pukulan T.K.O. kepada calon- calon PH dengan keputusan yang amat memalukan gabungan PH yang dilihat bila bercakap isu politik dengan nada yang sombong dan bongkak.

Depa semacam dah lupa siapakah yang kutip depa hingga boleh menyertai Umno semula pada tahun 1972 setelah Tunku Abdul Rahmana Putra Al-Haj tendang depa dari Umno pada tahun 1969. Tak lain dan tidak bukan ialah Tun Razak Hussin,PM Malaysia yang ke-2.

Kini tanpa mengenang budi dan jasa baik Tun Razak yang kutip depa menyertai Umno semula? Maka anak Tun Razak Hussin itu sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang sedang sandang jawatan PM yang ke-6 hendak di gulingkannya. Sementara parti Umno hendak di kuburkannya?

Mutakhir ini dengan lagak dan gayanya dilihat begitu riang gembira sombong bongkak setelah dah dinamakan sebagai calon PM dari PH?

Komen-komen politik Madey pun semasa kempen-kempen Plihan Raya Kecil,di Parlimen kawasan Sungai Besar,Selangor dan di kawasan Parlimen  Kuala Kangsar,Perak. Depa dilihat sering menghentam dengan membodoh-bodohkan orang-orang Melayu dengan lantangny dan begitu tega depa mengatakan hanya orang bodoh sokong Umno.

Depa semacam dah lupa bahawa depa dapat merasai sandang jawatana PM selama 22 tahun itu atas tiket parti apa? Buankah parti Umno? Atas tiket parti Umno, parti yang keramat itu? Tanpa parti Umno siaoa depa?

Mutakhir ini dengan berseri-seri wajahnya,tanpa ada rasa malu dn segan pada masyarakat Melayau khasnya. Dengan bangganya diriibgi senyum  ketawa depa dilihat dengan bangganya mengkibarkan bendera parti DAPig yang telah dimaki,dihamunnya selama 22 tahun lalu semasa beliau masih berkuasa sebagai PM atas tiket parti Umno.

Apakah orang politik macam ini ada prinsip politik dan maruah diri? Sehigga didapati depa menjilat segala lendir ludah dan kahak-kahak yang depa ludahkan terhadap DAPig dulu  itu? Sejauh pengalaman penulis berada di dalam arena politik di tanaha air ini?

Tidak pernah penulis lihat tokoh politik yang nature politknya sangat hodoh dan tidak punya maruah politik? Justeru rakyat yang akan menentukan masa depan negara Malaysia pada PRU/14 yang akan datang itu harus waspadah dan harus bersikap bijaksana di dalam membuat pilihan pada pemimpin politik yang akan turut bertanding?

Nilailah nature tokoh politik yang terlibat didalm PRU/14 itu dengan teliti secara hati-hati agar anda tidak salah memilih? Jika salah pilih? Sesal kemudian itu tidak ada gunanya.Pisang  itu tidak akan berbuah dua kali?

Fikir-fikirkanlah.Dihari mengundi  itu nanti anda sebagai pengundi adalah jadi Raja yang berkuasa penuh atas undi anda? Justeru itu gunakanlah kuasa anda sebagai raja itu dengan sebijak-bijak yang mungkin.( Posted bya abnmulya //  haji abu bakar ningala,blogspot com at 8.35 am on Januaray 25,2018.

No comments: