Sunday, March 24, 2013

Majlis Sumbangan Kasih Mesra kepada Ibu-Ibu Tunggal dan Warga Emas di Kawasan Parlimen Gombak.

Pagi tadi,seramai 600 orang Ibu-Ibu Tunggal dan Warga Emas dari 3 kawasan DUN di dalam Parlimen Gombak iaitu dari DUN Gombak Setia.DUN Batu Caves dan DUN Hulu Kelang, hadir di Majlis Kasih Mesra,di Sek..Men.Kebangsaan Batu Caves,Selayang,Selangor.

Oleh Haji Abu Bakar Ninggal
March 25,2013 at 5.31pm.

Biasanya pada setiap hari Ahad saya mesti ke pasar Taman Sri Gombak yang tidak jauh dari rumah kediaman penulis. Biasanya bila penulis pergi ke pasar HS penulis jarang-jarang di bawa.

Sebaik sahaja penulis dah membeli ayam,ikan dan sayur-sayuran dan di bawah masuk ke dalam kereta lantas penulis ke restauran Sarina yang terletak di sebelah pasar itu mengambil sarapan pagi.
Tan Seri Datin Zaleha Ismail

Makanan yang penulis suka di restauran itu ialah nasi lemak dengan lawaknya telur ayam mata lembu dan air minuman yang penulis suka ialah nescafe tarik.

Disebabkan pada hari minggu begitu ramai pelanggan yang berarapan pagi di restauran Sarina itu?

Kadang-kadang penulis kena tunggu selama 10 atau 15 minit baru makanan yang dpesan itu baru tiba di meja makan penulis di restauran tersebut.

Sebaik sahaja tiba di rumah dan menyerahkan semua barang-barang dapur yang penulis beli untuk 1 minggu itu diserahkan kepada isteri untuk disusun olehnya ke dalam peti sejuk.

Penulis naik ke bilik atas untuk melihat HS penulis di bilek tidur di tingkat satu dan bila dibuka didapati ada miss call dari Datuk Dr.Rahman Ismail,mantan Ahli Parlimen Umno Gombak bagi penggal 2004 hingga 2008.
Datuk Dr.Rahman Ismail.

Kini beliau sedang jadi Presiden Gabungan Ngo-Ngo Gombak yang paling aktif di Selangor yang mempunyai sebanyak 140 buah badan-badan Ngo yang kecil-kecil telah bergabungan di dalam Gabungan Ngo-Ngo Gombak.

Ngo-Ngo itu masing-masing berfungsi dengan berbagai-bagai jenis aktiviti yang telah dan sedang dilakukan dengan cara mengisikan dengan berbagai-bagai program untuk mendekati rakyat di akar umbi sejak dua setengah tahun yang lalu higga kini.

Saya segera hubungi Datuk Dr.Rahman Ismail melalaui HSnya. Lantas beliau memberitahu penulis bahawa sejak pagi-pagi lagi,ada satu majlis kebajikan untuk menyampaikan hadiah kasih mesra untuk Ibu-ibu Tunggaldan dan Warga emas, di semua kawasan iaitu, di 3 kawasan DUN di dalam Parlimen Gombak.

Majlis tersebut diadakan di Sek.Men.Kebangsaan Batu Cave,Selayang. Penulis segera ke sekolah tersebut dan penulis sampai kira-kira jam 10.30 pagi.

Sebahagian lagi Ibu-Ibu Tunggal danm Warga Emas yangberpeluang duduk di dalam Dewan Sekolah tersebut kerana dah datang terlebih awal. Yang lewat tiba terpaksalah duduk di kaki lima dewan tersebut.
Disebabakn penulis tiba di sekolah tersebut lewat sedikit,maka penulis dapati ketika itu Datuk Dr.Rahman Ismail,dilihat hampir selesai memberi uapannya. Jadi, tidaklah dapat penulis siarkan  intipati ucapan  Datuk Dr.Rahman Ismail di majlkis yang penuh dengan kegemnbiraan tu.

Menerusi kain rentang besar yang di pamirkan di dinding dewan sekolah itu. Maka fahamlah penulis bahawa Majlis tersebut dianjurkan oleh Kelab Wanita 1 Malaysia (KWIM) yang ketuanya ialah Puan Seha, Naib Ketua Wanita Umno Bahagian  Gombak.

Disebabkan di dalam dewan sekolah itu dah penuh sesak dan kesempitan tempat maka terpaksa sebahagian ibu-ibu tunggal dan warga emas itu duduk dikaki lima dewan sekolah itu.
Gabungan Ngo-Ngo Gombak yang dipimpin oleh Datuk Dr.Rahman Ismail telah menyumbang dan juga sebuah Ngo MIC di Gombak yang dipimpin oleh Enchi Ravi turut bekerjasama.

Datuk Dr.Rahman Ismail dan Encik Ravi masing-masing turut sama menyumbangkan dana bagi menjayakan majlis untuk menyampaikan hadiah Kasih Mesra itu dengan menggunakan wang poket masing-masing.

Badan ngo-ngo tidak mendapatkan apa bantuan dari pihak berkuasa bila melakukan aktiviti mereka ketika mendekati masyarakat akar umbi.Malang sungguh nasib ngo-ngo ini.Bekerja kuat untuk naikkan imej kerajaan cara sukarela sahaja.

Kalau parti-parti politik? Maka segala aktiviti ada DANA yang di sediakan dari ibu pejabat parti masing-masing.Seharusnya Ngo-Ngo ini mesti diberi imbuhan jua.Harus di beri peluang jadi calon untuk bertanding di dalam pilihanraya umum ke ;13 ini dan dilantek juga sebagai senatorsetelah selesai pilihanraya umum nanti.Barulah adil namanya.

Contohnya? Macam penulis. Pergi ke tempat tersebut guna kereta sendiri. Pandu kereta sendiri.Ambil gambar dimajlis tersebut sendiri dan guna kamera sendiri juga.Bila tiba di rumah terus tulis pula rencana berhubung dengan majlsi itu dan ini yang memakan masa dua atau tiga jam lamanya dengan menggunakan komputer sendiri juga.

Tapi ujung-ujung tidak ada hasil apa pun...?. Dunia ini sangat zalim dan gila sekali. Tiada hati perut,tiada  pertimbangan langsung...semuanya hendak percuma belaka....melampau sekali.Tiada apa-apa. Ertinya tiada orang yang kasih tiada orang sayanag dan tiada orang yang peduli.Ibarat lilin menerangi orang lain tetapi terpaksa membakar diri sendiri.

Dalam konteks kasih sayang ini? Nabi SAW ada bersabda yang berbunyi:" JIka kita tidak sayang orang? Maka orang lain pun tidak akan sayang kita.Jadi, untuk itu? Allah SWT pun tidak sayang pada kita.Jika kita tidak tahu sayang pada orang lain."
Ibu-ibu Tunggal dari kaum India pun ada juga yang hadir
Hadiah Kasih Mesra kepada ibu-ibu tunggal dan warga emas khasnya kepada ibu-ibu tunggal dan warga emas segelintir dari jumlah  penduduk-penduduk dan pengundi-pengundi di Parlimen Gombak yang mempunyai undi Parlimen sebanyak hampir-hampir 125,000 orang pada PRU ke:13 ini.

Penulis difahamkan bahawa hadiah Kasih mesra itu merupakan hamper yang mana pada tiap-tiap satu bungkus hadiah Kasih Mesra itu bernilai lebih RM 20-00.

Isinya? Yang berada di dalam bungkusan plastik itu merupaka beras 5 kilos.Tepung gandum satu paket.Minyak masak 2 bungkus plastik dan 1 bungkus mee segera.

UCAPAN TAN SERI ZALEHA ISMAIL

Tan Sri Zaleha Ismail yang merupakan penasihat khas pada Gabungan Ngo-Ngo Gombak dalam ucapanya yang rengkas kepada Ibu-Ibu Tunggal dan Warga Emas di dalam majlis itu telah menyatakan bahawa beliau cukup faham dan semacam benar-benar dapat merasai kesulitan-kesulitan yang sudah dan sedang dihadapi oleh Ibu-Ibu Tunggal dan Warga Emas itu dalam menempuh kehidupan nereka di zaman semua keperluan hidup ketika ini boleh dikatakan semuanya mahal-mahal belaka.

Katanya,ketika beliau menjadi Menteri Kebajikan Masyarakat dulu itu. Isu dan kes-kes Ibu-Ibu Tunggal dan warga emas, adalah langsung diletakkan di bawah tanggung jawab beliau.  Menurutnya, beliau telah menemu bual dan mendengar segala rintihan oleh Ibu-Ibu Tungal dan warga emas yang telah menemuinya sekaligus mereka ini telah menyatakan kepada beliau tentang masalah mereka secara terang-terangan.

Tan Seri Zaleha benar-benar mengakui bahawa hadiah Kasih Mesra ini,tidaklah seberapa nilainya.Insya Allah! Hadiah-hadiah serupa ini akan selalu dihadiahkan kepada Ibu-Ibu Tunggal dan Warga Emas sebagai tanda muhib ah dan sebagai pertolongan sampingan yang termampu oleh Ngo-Ngo kerana Ngo-Ngo tidak dapat bantuan kewangan dari kerajaan ketika melakukan aktiviti mendekati rakyat di akar umbi.
Dari kanan:En.Ravi,Hj.Fadzli Mansor,Pengetua sekolah Sek.Men.Kebangsan Batu Caves dan Tan Seri Zaleha Ismail, Penasihat Gabungan Ngo-Ngo Gombak, sebelahnya ialah Puan Seha, Ketua Kelab Wanita 1 Malaysia (KWIM) merangkap Naib Ketua Wanita Umno  Bahagian Gombak.
"Dengan berbuat begini maka berpeluanglah badan-badan Ngo-Ngo ini,dapat bertemu muka untuk terus menyambungkan perhubungan Silaturrahim di anatara kita bersama,di samping mengetahui masalah-masalah yang sedang dihadapi oleh anda semua"kayanya.

Kepada Ibu-Ibu Tunggal dan Warga Emas yang hadir di majlis tersebut? Secara terus terang TanSeri Zaleha Ismail memberi pesanan. Jika anda ada anak-anak perempuan yang sedang bekerja dan apabila sudah berumah tangga janganlah biarkan anak-anak perempuan anda itu berhenti kerja.

Tan Seri Zaleha Ismail berkata,lazimnya kita ibu-ibu mahukan anak-anak perempuan kita itu bila sudah berumah tangga dan kita mengharapkan mahligai rumah tangga yang telah mereka bina itu akan kekal aman damai selagi hayat mereka dikandung badan.

Tetapi kita semua tidak tahu ketentuan dari Allah SWT. Jika anak-anak perempuan kita sesudah berkahwin mereka berhenti kerja? Tiba-tiba rumah tangga mereka porak peranda  dan telah berlaku perceraian? Sedangkan di waktu itu mereka dah tidak bekerja lagi?

Tan Seri Zaleha dan Datuk Dr.Rahman Ismail sedang menyampaikan bungkusan hadiah Kasih Mesra yang merupakan barang-barang makanan kepada Ibu-Ibu tunggal dan Warga Emas di pagi tersebut.
Makan jadilah mereka ibu-ibu tunggal. Bila dah jadi ibu tyunggal? Dan selaku ibu tunggal,suka atau tidak suka? Sudah pasti mereka akan berdepan dengan berbagai-bagai masalah yang sangat menyukarkan untuk mereka terus memelihara anak-anak mereka yang kecil-kecil dan sebagainya.

Justeru itu cubalah nasihatkan anak-anak perempuan anda jangan sekali-kalai berhenti kerja sesudah berkahwin.Tiada siap yang akan men getahui apa akan terjadi pada hari esok kita?

ISU-ISU PILIHANRAYA UMUM KE:13

Ketika menyentuh berhubung dengan isu Pilihanraya Umum ke :13 yang akan tiba pada bila-bila masa sahaja itu? Tan Seri Zaleha telah menerangkan kepada para hadirin bahawa beliau telah pergi banyak negeri-negeri di dalam dunia ini.

Menurut kajian yang telah beliau buat? Secara jujur dan ikhlas beliau secara terang-terangan menyatakan bahawa Malaysia adalah merupakan satu-satunya kerajaan yang dipimpin Umno-BN didapati begitu drastik membangunakan Malaysia jadi negara moden dan sekaligus begitu mengambil berat tentang nasib rakyatnya yang berpendapatan rendah dengan cara memberi berbagai-bagai bantuan (subsidi) kepada rakyat.

Justeru itu beliau meneyeru kepada hadirin di majlis tersebut agar menjadi mata dan telinga kerajaan Umno-BN dengan sedaya upaya cuba mengenal pasti musuh-musuh Umno-BN dan di samping itu cuba sedaya upaya mempengaruhi sahabat handai di sekeliling rumah, kawan-kawan sepejabat di kalangan Ngo-Ngo dan sebagainya.


Terutama kepada para pengundi di atas pagar yang sangat besar bilangan mereka di dalam parlimen Gombak ini. Pujuk, rayylah mereka akan megundi Umno-BN apabila tiba pilihanraya umum yang ke:13 nanti. Dan nyatakanlah kepada mereka! Marilah kita beramai-ramai tolak dan tetap tolak.....calon-calon parti pembangkang tanpa berfikir panjang lagi.

"Rakyat Selangor telah memberi peluang pada parti -parti pembangkang berkuasa di Selangor selama lebih 5 tahun lamanya. Iaitu,dari 8 hb.Mac, 2008 hingga 2013. Tahukah anda apa yang telah terjadi pada janji-janji mereka yang tersirat di dalam manisfeto pilihanraya mereka pada PRU:12 pada 2008 dulu itu?" tanya beliau.

Pertanyaan beliau itu telah di jawab oleh ibu-ibu tunggal dan warga emas itu secara serentak."Apa pun tidak ada....,tipu belaka.....Segala janji-janji tidak ditepati,segala kata-kata tidak pun dikotakan oleh mereka," jawab para hadirin di majlis tersebut dengan suara yang lantang dan secara terus terang.

Dari kiri: Puan Seha Ketua (KWIM) Tan Seri Zaleha dan Datuk Dr.Rahman seang bersiap sedia hendaka menyampaikan hadiah Kasih Mesra kepada para Ibu Tunggal dan Warga Emas di pagi tersebut.
"Adakah janji-janji mereka untuk menolong,membantu ibu-ibu tunggal dan warga emas ditepatinya?" tanya lagi Tan Seri Zaleha Ismail.

"Poorlah.....tidak ada apa-apa pun....habuk pun tak ada..depa jual kelentong aje..tipu punya parti...tidak boleh diharapkan dan para pemimpinnya itu tidak boleh di percayai,mereka hanya pandai buat janji itu dan ini di atas pentas ceramah dan demonstrasi gila di jalanan sahaja," lagi jawapan yang telah diberikan oleh hadirin.

"Jadi,di dalam pilihanraya umum kali ke:13 ini...siapakah yang anda mesti pilih untuk merampas semula 4 kerusi di parlimen Gombak yang kita dah kalah pada PRU ke:12 dulu pada 8 hb.Mac, 2008 dulu itu?"  tanya lagi Tan Seri Zaleha Ismail.

"Kami semua akan undi Umno-BN...Kami mahu kebumikan parti-parti pembangkang dari bumi Parlimen Gombak dengan 4-0 juga," jawab para hadirin serentak.

"Betul ke ni....?"

"Betul! Kami janji dan kami berikrar...atas nama Allah!"

"Kalau begitu....terima kasih banyak-banyak...dan kita akan bertemu di hari pilihanraya ke:13 nanti. Dan jangan lupa sayangi Umno,sayangi Selangor,"

"Boleh.....bila-bila  masa pun  boleh.Tan Seri....dan kita akan berjumpa lagi...,"

Majlis bersurai kira-kira jam 12.30 hari setelah semua ibu-ibu tunggal dan warga emas itu selesai dihadiahkan dengan hamper yang tidak begitu sempurna itu...tetapi mereka dilihat sangat gembira menerimanya.(Posted by abnmulya at 1731hrs on March 25,2013.


No comments: