Sunday, June 23, 2013

Pihak berkuasa perlu bertindaka tegas

 KUALA LUMPUR 23 Jun - Pihak berkuasa perlu mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertindak mengibarkan bendera merah putih sewaktu perhimpunan haram di Padang Merbok di sini semalam.

Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof. Datuk Dr. Kamaruddin Kachar berkata, tindakan biadab itu memperlihatkan mereka seolah-olah tiada semangat jati diri sebagai rakyat Malaysia. 

"Perbuatan mereka amat memalukan kerana telah mencapai tahap mencabar kedaulatan negara dan martabat rakyat.

"Mereka sepatutnya mengenang jasa pejuang terdahulu dalam mempertahankan kedaulatan tanah air sebelum bertindak mengikut perasaan," katanya ketika dihubungi hari ini.

Akhbar melaporkan perhimpunan haram tajaan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Padang Merbok di sini sekali lagi menyaksikan kebiadapan beberapa penyokong pembangkang mengarak bendera merah putih yang dikaitkan dengan usaha menukar Jalur Gemilang.

Sementara itu, Pengerusi Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK), Datuk Zainal Abidin Sakom beranggapan perbuatan tidak bermoral tersebut semakin menjadi-jadi berpunca daripada undang-undang yang tidak tegas.

 "Pihak berkuasa perlu menjalankan siasatan dan segera menahan individu yang terlibat. Mereka harus bertanggungjawab terhadap apa yang telah dilakukan," katanya.(Utusan online-politik).Posted by abn mulya at 9.22 am on June 24,2013.

No comments: