Saturday, November 30, 2013

Batu Putih : Malaysia,Singapura tubuh jawatankuasa kecil

KUALA LUMPUR 30 Nov. - Malaysia dan Singapura bersetuju menubuhkan sebuah jawatankuasa kecil baharu bagi membincangkan penandaan sempadan maritim Pedra Branca atau Pulau Batu Puteh, Terumbu Karang Tengah dan Terumbu Karang Selatin - kelompok batu yang muncul di laut kedua-dua negara.

Datuk Seri Anifah Aman
Ini dipersetujui pada Mesyuarat ketujuh Jawatankuasa Teknikal Bersama Malaysia- Singapura (MSJTC) berhubung pelaksanaan penghakiman Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) mengenai Pulau Batu Putih, Terumbu Karang Tengah, dan Terumbu Karang Selataan, di Singapura selama dua hari mulai Khamis.

Perkara ini terkandung dalam kenyataan bersama oleh Menteri Luar Malaysia Datuk Seri Anifah Aman dan rakan sejawatannya dari Singapura, K. Shanmugam, yang dikeluarkan di sini hari ini.

Kenyataan itu menerangkan mesyuarat itu juga mengadakan rundingan tidak formal tentang penubuhan jawatankuasa kecil itu, yang dibentuk berikutan persetujuan antara Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatannya dari Singapura Lee Hsien Loong semasa Permukiman Pemimpin-pemimpin itu di Singapura Februari lepas. - BERNAMA (Utusan online-dalam negeri).Posted by abnmulya /Bakar Ninggal.blogspot.com.at 12.53 am on Disember 01,2013.

No comments: