Friday, November 22, 2013

Malu besar...PAS Terpaksa buat semula pemilihan AJK Pusat

JUMAAT, 22 NOVEMBER 2013 22:54
WARTAWAN AGENDADAILY 


Boleh bayangkan macam mana perasaan ADUN PAS Selat Klang Dr Halimah Ali Sabtu pagi... kerana Jumaat pagi, ketika gambar ini diambil, beliau baik punya posing... ini kerana beliau merupakan orang pertama yang mengundi dalam pemilihan Muktamar PAS di Stadium Melawati Shah Alam Selangor. 

ADUN-ADUN di Selangor mengundi awal sebab hendak menghadiri Sidang DUN. Selepas baik punya posing...sekali Sabtu kena mengundi balik...

Mungkin ini petunjuk Allah SWT kepada PAS yang selama ini bukan main sibuk dok perlekeh SPR dengan macam-macam dakwaan mengenai pengendalian pilihanraya.

SPR kendali pilihanraya libatkan lebih 13 juta pemilih, manakala PAS yang buat pemilihan hanya libat 1,129 orang perwakilan boleh kelam-kabut. Peribahasa Melayu sebut mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih...

Lebih memalukan, kesilapan cetak kertas undi melibatkan 61 nama untuk mengisi 18 tempat kosong Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Dengar khabar ada beberapa nama tercicir, kejadian itu disedari selepas kira-kira setengah jam berlangsung pengundian selepas solat Jumaat tadi.

Antara nama yang disebut-sebut tak ada dalam senarai adalan Nasaruddin Hasan, bekas Ketua Pemuda PAS yang tak pertahan jawatan dan Ahli Parlimen Temerloh. Pihak Jabatan Pilihanraya PAS yang mengendalikan proses pemilihan itu mengumumkan penangguhan pengundian untuk jawatan AJK Pusat.

Bagaimana pengundian untuk jawatan timbalan dan naib presiden diteruskan. Penangguhan ini juga menyebabkan mood perwakilan terjejas kerana terpaksa mengundi semula esok jam 8.15 pagi.

Pengerusi Pemilihan PAS Pusat Asmuni Awi ketika mengumumkan perkara itu berkata pemilihan pada Jumaat hanya akan dijalankan bagi jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden. Asmawi berkata perwakilan yang sudah pun mengundi perlu mengundi semula Sabtu. 

Sementara itu Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali memberitahu, proses pengundian untuk jawatan AJK PAS Pusat dijangka selesai dalam tempoh dua jam.

Katanya, pengundian untuk memilih 18 AJK PAS Pusat itu akan bermula pukul 8.15 pagi. "Paling awal keputusan akan diumumkan pukul 12 tengah hari tetapi kita menjangka proses pengiraan undi akan mengambil sedikit masa, jadi mungkin keputusan penuh diumumkan pukul 2 petang," katanya.

Bagi pemilihan hari ini, penyandang Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu akan berdepan Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullah bagi jawatan nombor dua parti.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula kekal sebagai Presiden PAS tanpa dicabar. Sementara ketiga-tiga penyandang jawatan Naib Presiden iaitu Datuk Husam Musa, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub ditentang oleh Ketua Penerangan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan AJK PAS Pusat Datuk Abu Bakar Chik.

Dari mood perwakilan tadi, ramai yang menjangkakan Mohamad Sabu akan tewas dalam perebutan tempat nombor dua parti itu. Manakala bagi kerusi Naib, dua calon Ulama, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Datuk Abu Bakar Chik dijangka menang.-22/11/2013(Posted by abnmulya /Bakar Ninggal.blogspot.com at 10.49 am on November 23,2013.

No comments: