Sunday, January 26, 2014

Kemelut Azmin satu maian politik-Abdul Khalid

SHAH ALAM 26 Jan. - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini menyifatikan kemelut berhubung penyingkiran Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali daripada ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), sebagai satu permainan politik.

Menteri Besar Selangor
Tan Seri Abdul Khalid Ibrahim
Abdul Khalid bagaimanapun menegaskan beliau tidak tertekan dengan situasi ketika ini, meskipun ada pihak tertentu terutamanya PKR Selangor sendiri mahu beliau berundur.

"Saya tidak tertekan, anda mesti faham bahawa arena politik adalah satu permainan dan disebabkan itu orang yang tidak biasa dengan politik seperti saya sendiri adakalanya turut tidak mengerti apa yang berlaku. 

"Politik adalah satu proses yang mana seseorang itu akan cuba membuatkan diri mereka dikenali dan disebabkan perkara itu juga perkara ini berlaku (kemelut penyingkiran Azmin)," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena sambutan Tahun Baharu Cina 2014 peringkat negeri Selangor di sini hari ini.

Abdul Khalid berkata, ini adalah sandiwara politik yang sering digalakkan di Malaysia dan wartawan politik mungkin seronok dengan keadaan ini.

Namun beliau mengingatkan jika perkara seperti ini berlarutan, negara akan kucar-kacir. Beliau bagaimanapun menegaskan bahawa kakitangan awam tidak boleh berpolitik.

Penamatan perkhidmatan Azmin sebagai ahli Lembaga Pengarah PKNS mencetuskan rasa tidak puas hati termasuk daripada pemimpin PKR sendiri, selain menyebabkan Pengurus Besar PKNS, Othman Omar dan Ketua Setiausaha Kerjanya, Norita Mohd. Sidek ditukarkan ke Ibu Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) kerana mengeluarkan kenyataan bercanggah dengan Abdul Khalid berhubung perkara itu. 

Terbaharu, seorang pemimpin PKR, Abdullah Sani Abdul Hamid yang juga Ahli Parlimen PKR Kuala Langat mengesahkan bahawa kedudukan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar Selangor sememangnya dibincangkan dalam satu mesyuarat Majlis Pimpinan PKR yang dipengerusikan oleh Pengerusi PKR Selangor, Azmin Ali pada Isnin lalu.

Malah, dalam mesyuarat itu katanya, kesemua pimpinan PKR menyatakan pendirian sebulat suara bersetuju supaya Abdul Khalid meletakkan jawatannya sebagai Menteri Besar dan perlu digantikan dengan pemimpin lain.(Utusan online-politik).Posted by abnmulya /Bakar NInggal.blogspot.com.at 8.01 am on January 27,2014.

No comments: