Wednesday, January 22, 2014

ROONEY.RONALDO KEMBALI BERGANUNG?


WAYNE Rooney (kanan) mungkin berganding semula dengan bekas rakan sepasukannya di Manchester United, Cristiano Ronaldo selepas dikaitkan dengan perpindahan ke Real Madrid. 

LONDON - Wayne Rooney mungkin kembali bergabung dengan bekas gandingannya di Manchester United, Cristiano Ronaldo selepas bintang penyerang England itu berada dalam senarai antara pemain paling dikehendaki oleh gergasi bola sepak Sepanyol, Real Madrid.

Pada ketika Rooney sedang mengharungi 18 bulan terakhir di Old Trafford dan tidak berhasrat untuk menyambung kontraknya, pemain berusia 28 tahun itu sedar United tidak akan menjualnya kepada pesaing dalam Liga Perdana Inggeris.

Justeru, beraksi dalam liga luar antara pilihan terbaik yang dimiliki penyerang England itu dan desas-desus dia bakal ke Santiago Bernabeu bertiup kencang selepas namanya berada dalam senarai salah seorang daripada tiga penyerang paling dikehendaki Real pada musim panas ini bersama bintang Manchester City, Sergio Aguero serta penyerang Monaco, Radamel Falcao.

City tidak mungkin akan menjual ayam tambatan mereka, Aguero dan Falcao pula terikat dengan kontrak jangka panjang bersama kelab selatan Perancis, Monaco, menjadikan Rooney pilihan yang paling murah dan praktikal buat Real.

Jurulatih Real, Carlo Ancelotti sangat mengenali Rooney sepanjang menjadi pengurus Chelsea, namun yang lebih penting lagi pemilik Los Blancos, Florentino Perez sudah lama mengikuti perkembangan serta mengagumi bintang penyerang England itu.

United seboleh-bolehnya tidak mahu melepaskan Rooney dan berharap pemain itu kekal di Old Trafford hingga kontraknya berakhir pada 2015.

Hujung minggu lalu, ketika pengurus Chelsea, Jose Mourinho meramalkan Rooney akan dijual pada musim panas ini, pengendali United, David Moyes berkata: "Saya tidak setuju."

Moyes bagaimanapun harus berasa bimbang kerana baik Rooney mahu pun rakannya di bahagian serangan, Robin van Persie tidak dapat beraksi seperti yang diharapkan musim ini kerana masalah kecederaan.

Akhbar Britain, Daily Mail melaporkan, Van Persie mungkin perlu menunggu lebih lama untuk kembali beraksi, manakala keadaan kecederaan pangkal paha yang dialami Rooney belum pulih sepenuhnya dan peluang pemain itu untuk beraksi menentang Cardiff City dalam saingan Piala Liga pada Selasa depan adalah 50-50.

Kelmarin, United juga dilaporkan bersedia melepaskan Rooney seandainya pasukan itu gagal melayakkan diri ke dalam Liga Juara-juara musim depan. - AGENSI( Utusan online- Sukan luar negeri0.Posted by abnmulya /Bakar NInggal.blogspot.com.at 11.54 am on January 23,2014.

No comments: