Tuesday, January 21, 2014

Isu PKNS : Himpunan penyokong yang suram dan boleh kasi malu Azmin....

RABU, 22 JANUARI 2014 13:22
Oleh :NOOR HASILAH ISMA
( Agenda Daily).

Gambar: Wartawan-wartawan lepak kerana lama menunggu
Melihat senario di depan pejabat Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) di Shah Alam pagi Rabu pasti ada yang menilai keadaan 'agak berat' bagi Azmin Ali dalam kemelutnya dengan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ini mengukur pada suramnya perhimpuan aman yang dirancang di situ oleh penyokong Timbalan Presiden PKR itu atas nama 'Solidariti pada PKNS dan penjawat awam Selangor'.

Siapa tahu mungkin kalangan penyokong Khalid gelak sakan. Mengikut SMS yang disebar sejak Selasa mengajak orang berkumpul situ mulai jam 10 pagi. Ramai wartawan yang tunggu punya tunggu.

Namun hingga jam 11.30 pagi hanya 25 orang yang muncul. Ia diketuai Amiruddin Saari,ADUN Batu Caves yang diketahui umum orang kanan Azmin di Selangor.

Hadir sama Ahli Parlimen PKR Kuala Langat Abdullah Sani,juga penyokong Azmin.Turut sama ialah bekas Ahli Parlimen Kapar S Manickavasagam yang dikatakan tidak sebulu dengan Khalid.

Lain-lain cuma ahli biasa kebanyakan kaum India yang entah dari mana datang. Amiruddin menyerahkan memorandum kepada Pengurus Perhubungan PKNS Ishak Hashim di situ.

Abdullah kemudiannya beritahu mereka mahu jawatan Azmin sebagai Ahli Lembaga Pengarah PKNS dikekalkan.

Mereka juga mahu Pengurus Besar PKNS Othman Omar dan Setiausaha Kerja PKNS Norita Mohd Sidek yang diarah tukar sementara ke pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di Shah Alam dikembalikan ke jawatan asal.

Mereka dikenakan tindakan tukar ke SUK sementara tunggu siasatan keatas isu Azmin dibuat. Beliau menilai tindakan keatas mereka satu penganiyaan.

Dakwanya perlucutan jawatan Othman dan Norita menyalahi etika kerja dan tidak mengikut prosedur sepatutnya.

"Othman dan Norita jelas teraniaya. Mengikut etika kerja, sebelum tindakan diambil ke atas seseorang, pekerja itu harus diarahkan memberi surat tunjuk sebab mengapa tindakan tidak boleh dibuat ke atasnya. 

"Selepas itu baharulah dakwaan dilakukan menerusi domestic inquiry. Tindakan menukarkan Norita ke jabatan lain menunjukkan hukuman telah dijatuhkan. Apabila hukuman telah dijatuhkan sebelum pendakwaan dilakukan, ia adalah satu penganiayaan," kata Abdullah.

Norita ialah pegawai yang keluarkan kenyataan kata pemecatan Azmin bukan keputusan PKNS tapi dibuat oleh mesyuarat Exco Kerajaan Negeri.

Sebelum itu Khalid memberitahu wartawan Azmin dipecat atas kehendak Othman. Penjelasan yang bercanggah ini dan rentetan seterusnya isu ini cukup membingungkan ramai pihak.

Siapa sebenarnya berbohong dalam isu ini. Datuk Seri Anwar pula mahu jawatan Azmin di PKNS dikembalikan malah anggap beliau masih Ahli Lembaga Pengarah PKNS kerana pemecatannya tidak sah. 

Mengulas mengenai campurtangan Anwar dalam isu perlucutan jawatan Azmin dari PKNS, Abdullah berkata sesiapun boleh memberi pandangan terutama Ketua Umum.

"Ketua Umum melihat ini sebagai satu perkara remeh yang perlu diselesaikan segera kerana benda ini kecil dan tidak mendatangkan persoalan mengangkat martabat yang lebih besar isunya. Tetapi kalau dibiarkan begini ia akan menjadi parah," katanya.

Namun Abdullah berkata beliau bersetuju dengan pendapat Anwar bahawa mana mungkin seorang pengurus besar boleh melucutkan jawatan seorang ahli lembaga pengarah.

"Luar biasa dan tak masuk akal. Jadi penganiayaan terhadap Azmin satu contoh yang kita tak boleh kompromi. Jawatan Azmin perlu diberikan semula kerana kontraknya habis pada 2015.

"Saya tak nampak perlucutan jawatan Azmin sebagai satu peralihan atau mengemaskinikan pentadbiran kerana dia ahli lembaga pengarah.

"Saya tak mahu cakap panjang. Yang penting, kembalikan jawatan Azmin, Othman dan Norita."

Dalam pada itu tidak kurang menarik dan menjadi tandatanya ramai ialah apa game yang Azmin dan penyokongnya sedang main untuk adakan himpunan itu dan tunjuk solidariti pada PKNS.

Pelik bukan...ini mengenangkan kenyataan asal Khalid kata Othman yang tidak mahu Azmin lagi. Kalau betul begitu sepatutnya Azmin dan penyokongnya patut marah pada PKNS bukan Khalid..(Posted by abnmulya /Bakar Ninggal.blogspot.com.at 1539 hrs on January 22,2014.

No comments: