Friday, April 11, 2014

Annuar sedia melobi sokong hudud



KOTA BHARU 11 April - Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa memberi jaminan sedia melobi pemimpin-pemimpin UMNO lain bagi menyatakan sokongan kepada Kerajaan Pas Kelantan melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 atau hudud di negeri ini.
Tan Sri Annuar Musa,
Ahli Parlimen Ketereh,Kelantan

Annuar berkata, sokongan itu akan ditunjukkan ketika ahli Parlimen Pas mengemukakan usul rang undang-undang persendirian tentang hudud dalam Dewan Rakyat tidak lama lagi. “

Saya difahamkan, Pas akan membawa usul rang undang-undang persendirian, maka kita mengalu-alukan hasrat tersebut.

“Kita akan menyokong hudud dilaksanakan di Kelantan dan pemimpin UMNO juga tidak mempunyai sebarang masalah tentang isu ini memandangkan wakil rakyat kita kebanyakannya adalah beragama Islam," katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Pelepasan Anak Ikan sempena Program Mesra Siswa Perdana Parlimen Ketereh 2014 di Khatam Putra, Kampung Chengal di sini hari ini.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob baru-baru ini mengumumkan keputusan kerajaan negeri untuk membawa usul rang undang-undang persendirian dalam sidang Dewan Rak-yat akan datang bagi melaksa-nakan hukum hudud di negeri ini menjelang 2015.

Keputusan tersebut susulan kesediaan Kerajaan Persekutuan memberi laluan kepada mana-mana kerajaan negeri bagi menguatkuasakan hukum hudud di negeri masing-masing.

Tambah Annuar, pelaksa-naan hudud ini tidak seharus-nya dipolitikkan memandangkan ini adalah tuntutan syariah bagi mereka yang mampu me-laksanakan hukum tersebut. “Rakyat tidak harus keliru dengan Kerajaan Persekutuan kerana mereka tidak pernah menolak hudud.

Ini kerana undang-undang Islam itu perlu dilihat berdasarkan keupayaan pelaksanaannya. “Di Kelantan, segala-galanya telah memenuhi syarat.

Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) sudah meluluskannya, umat Islam menyokong dan parti politik yang terlibat juga menyokong, jadi kita sama-sama membantu untuk melaksanakannya," katanya.(Utusan online-politik0.Posted by abnmulya /Bakar Ninggal.blogspot.com.at 10.41 am on Aperil 12,2014.

No comments: