Friday, May 16, 2014

Alamak...ini jawapan Ramkarpal Singh pasal naik jip tak ada road tax


KHAMIS, 15 MEI 2014 22:46 KEMASKINI :

Rasanya tidak perlu cakap banyak...budak darjah satu pun tahu mana-mana kenderaan yang tidak ada cukai jalan TIDAK BOLEH berada di atas jalanraya.

Mungkin Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP perlu tampil memberi pencerahan kepada anak buahnya ,Ramkarpal Singh mengenai undang-undang jalan raya.

Bukan apa... malu rasanya mendengar seorang peguam yang bertanding hendak jadi Ahli Yang Berhormat di Parlimen Malaysia cakap macam ini. Ini berkaitan dengan isu jip kepunyaan mendiang Karpal Singh yang digunakan DAP untuk berkempen dalam pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gelugor.

Ia menjadi perhatian ramai kerana cukai jalannya sudah tamat tempoh. Jip warna merah dengan nombor pendaftaran PDT 9898 itu telah digunakan untuk perarakan Ramkarpal pada hari penamaan calon di kawasan Dewan Sri Pinang pada 12 Mei lalu sedangkan cukai jalannya sudah tamat tempoh pada 24 Mac 2014.

Ramkarpal yang ditanya wartawan mengenai isu berkenaan ketika berkempen di pasar basah Air Itam,Jumaat beri jawapan yang tidak masuk akal langsung.

Katanya keluarga mereka dalam proses untuk memindahkan hak milik jip berkenaan.

"Kami jarang menggunakan jip itu dan kami menggunakan nombor pendaftaran sementara untuk kenderaan itu," katanya.

Jip berkenaan sering digunakan mendiang Karpal Singh, yang juga bekas Ahli Parlimen Bukit Gelugor ketika melawat kawasan yang diwakilinya dan dalam beberapa pilihan raya umum lepas.

Isunya sekarang kalau tahu cukai jalan jip itu sudah tamat tempoh kenapa ia masih digunakan. Hakikatnya atas apa alasan sekalipun kenderaan yang tidak ada cukai jalan tidak boleh berada diatas jalan...apa lagi dipandu sana sini untuk kempen pilihanraya.

Kalau Lim Guan Eng tidak tahu cara untuk beri petunjuk kepada Ramkarpal bahawa beliau terang-terang sudah langgar undang-undang jalanraya mungkin bapanya Lim Kit Siang yang juga seorang peguam boleh tolong bantu bagi kursus.

Lebih elok...apa kata DAP boleh konvensyen khas mengenai undang-undang jalanraya kepada wakil rakyatnya. Jawapan Ramkarpal pada isu naik kenderaan tanpa cukai jalan ini sudah tentu akan menconteng arang pada parti yang mendakwa dirinya pejuang ketelusan,kebenaran dan benda-benda yang baik-baik belaka. 

Ini baru benda kecil sudah tidak betul...jadi apa yang nak diharap pada yang lebih besar.-16/4/2014

Hello DAP...jip arak Ramkarpal di penamaan calon PRK Bukit Gelugor tak ada road tax Isu ini mungkin nampak kecil.

Namun dari segi prinsipnya ia sah-sah salah dari segi undang-undang dan boleh bagi gambaran tentang sikap DAP.

Lagi teruk kita bercakap bab ini yang melibatkan keluarga peguam mendiang Karpal Singh yang sepatutnya menghormati undang-undang.

Calon DAP untuk pilihanraya kerusi Parlimen Bukit Gelugor,Ramkarpal juga seorang peguam. Kalau ini macam apa cerita?

Cuba tanya dia bolehkah orang naik kereta tanpa cukai jalan. Ini bukan naik pusing-puisng makan angin...tapi untuk penamaan calon satu pilihanraya kecil.

Dalam kes ini sehebat mana pun team peguam dari keluarga Karpal kalau masuk mahkamah gerenti kalah. Jip warna merah bernombor PDT 9898 yang diguna untuk mengarak Ramkarpal ke pusat penamaan di Dewan Sri Pinang,Georgetown pada 12 Mei tidak ada cukai jalan.

Bukti bergambar jelas menunjukkan di sticker cukai jalan jeep itu ia mati pada 24 Mac 2014. jip2xx Mungkin ada yang bertanya apakah DAP nak tunjuk taiko main suka hati langgar undang-undang di Pulau Pinang,negeri ia menjadi kerajaan negeri?

Bayangkan kalau kes umpama ini melibatkan mana-mana pemimpin BN.Gerenti puak pembangkang melompat melalak segala macam sepanjang kempen.-15/5/2014( Dari Agenda Daily).Posted by abnmulya.blogspot.com at 8.20 am on Mei 17,2014.

No comments: