Saturday, May 31, 2014

Calon "Window Show" DAP di PRK Parlimen Teluk Intan ternyata gagal..dan di tolak rakyat Teluk Intan.....

Begitu riang gembira tokoh-tokoh besar Barisan Nasional bila diumumkan calon BN  Datuk Mah Siew Keong menanga pada ( PRK) Parlimen Teluk Intan pada malam semalam.


Oleh Hj.Abu Bakar Ninggal
June 01,2014 at 2.02 pm

Apa sahaja yang kita mahukan di dunia ini? Hakikatnya!  Kita tidak akan boleh dapat semua apa yang kita mahukan atau apa-apa yang kita impi-impikan.

Kalau semua yang kita mahukan itu kita boleh dapat semuanya? Maka tidak ada seorang pun yang jadi penghjuni dunia ini,tak kira apa bangsa pun tentu tidak mahu jadi hamba Allah yang miskin?

Semuanya mahu jadi kaya raya.Hidup senang lenanag ketika menjalani kehidupan di dunia ini yang mana penuh dengan ujian cabaran.

Hakikatnya! Dan perlu anda fahami. Bahawa apa sahaja yang kita miliki hari ini? Ia bukanlah semata-mata dari hasil kerja keras yang telah kita lakukan untuk mendapatkan apa yang kita mahukan itu.

Hakikatnya! Tanpa izin dari Allah SWT maka segala kerja-kerja yang kjita lakukan itu,baik di bidang apa sekalai pun termasuk di bidang politik tanah air,kita pasti akan menemui kegagalan.Kerana Dialah Yang Mah Berkuasa ke atas sesuatu. Dialah yang menentukannNya.

Dengan kata lain dengan adanya izin dariNya serta belas ihsan dari Yang Maha Pencipta Alam ini iaitu,dari Allah Swt., maka barulah kita berjaya mendapatkan sesuatu yang kita mahukan itu akan menjadi nyata.

Begitulah apa telah terjadi terhadap Dyana Sofya dan parti DAP di (PRK) Parlimen Teluk Intan yang telah selesai pertandingannya pada hari semalam iaitu, pada tanggal 31/05/2014.

DAP dan calon Window Shownya di Parlimen "Teluk Intan" telah tumpas dan keputusan itu sangat memeranjatkan DAP. Perancangan DAP itu telah di VETO oleh Allah SWT., Manusia hanya mampu merancangan.Akan tetapi perangcangan Allah SWT., itu lebih hebat lagi.

Majoriti sebanyak 7000 undi yang telah dimiliki oleh calon DAP pada PRU ke-13 dulu itu dilihat telah hilang lenyap entah kemana? Menara Teluk Intan yang kelihatan condong sealam ini? Tiba-tiba tegak megah semula jika dilihat dengan kaca mata di segi politiknya.Dari segi moral politik ternyata DAP telah tewasa dan dimalukan di PRK Parl;imen Teluk Intan

Keputusan PRK Parlimen "Teluk Intan" itu sangat memalukan parti DAP khasnya dan sekaligus kepada parti-parti yang menjadi kerabat gabungan di dalam Pakatan Rakyat itu sendiri.

Datuk  Mah Siew  Keong dijulang tinggi oleh para penyokong Barisan Nasional (BN) sebaik sahaja beliau secara rasmi diumumkan telah menang PRK Parlimen Teluk Intan mengalahkan calon WINDOW SHOW DAP.
Tidak disangka-sangka buah cempedak dah jadi buah nangka.Disangkakan panas hingga ke petang,tetapi dengan ketentuan Allah SWT., maka hujan pula turun di tengah hari. Malang sungguh nasib DAP.Lain yang dihajati? Maka lain pula yang dimilikinya.

Keyakian DAP kononnya mereka akan pasti menang dengan calon Window Shownya itu?Rupa-rupannya telah menikam diri sendiri.Senjata makan tuan.Kerusi Parlimen Teluk Intan milik DAP pada PRU-13 berjaya dirampas semula dengan bergaya oleh Barisan Nasional (BN). Dyana Sofya  tumpas dan keputusan itu sangat memeranjatkan dan memalukan DAP.

Dengan izin Allah SWT.yang menang ialah Datuk  Mah Siew Keong dari parti Gerakan yang menjadi kerabat Barisan Nasional. Akibat kekalahan itu banyak penyokong-penyokong panatik DAP di Teluk Intan,pada malam itu menagis tersedu-sedu, amat sedih sebaik sahaja keputusan PRK Parlimen Teluk Intan telah diumumkan oleh Pengeusi SPR di Teluk Intan.

DAP setelah menang  PRK Parlimen Bukit Gelugur? Tokoh-tokoh besar DAP dilihat begitu angkuh dan DAP berhasrat untuk kekal mempertahankan kerusi Parlimen Teluk Intan akibat kematian calon DAP di tempat tersebut.

Semua rakyat Malaysia tahu bahawa di kawasan Parlimen Bukit Gelugur itu merupakan kubu kuat DAP di mana majoriti penduduknya dan para penyokongnya ialah dari kaum Cina di mana sudah sekian lama DAP telah berjaya membakar semangat kecinaan mereka iaitu sejak parti DAP telah didaftarkan.secara sah di Malaysia.

Bermula pada PRU ke-12 DAP dan Pakatan Rakyat telah berjaya memesongkan hati nurani kaum Cina di Pulau Pinang dan di kawasan bandar,diserata kawasan di setiap negeri di dalam Malaysia. Dengan cogankata pengundi Cina harus undi parti Cina.

Yang dulu-dulunya iaitu sejak MERDEKA dan dah berpuloh-puloh tahun lamanya pengundi Cina telah menyokog parti Gerakan dan MCA yang menjadi kerabat Barisan Nasional.

Trend itu berubaha mulai PRU ke-12 ,pada tahun (2008) maka pengundi-pengundi Cina berjaya dipujuk, dirayu oleh DAP dan Pakatan Rakyat agar melakukan U turn sekligus melakukan corner baring menyokong DAP dan Pakatan Rakyat.

Menolak calon-calon MCA dan Gerakan yang menjadi  komponan Barisan Nasional yang ditomah seluas-luasnya oleh DAP kononnya MCA dan Gerakan tidak memperjuangkan kepentingan kaum Cina di Malaysia.Kononnya DAP sahaja yang perhatin terhadap nasib kaum Cina  di Malaysia.

Keputusan PRU ke-12 dan pada PRU ke-13 Malaysia,kita dapat menyaksikan tsunami politik pengundi-pengundi Cina telah melanda Malaysia.

DAP dan Pakatan Rakyat telah berjaya dapat memujuk pengundi-pengundi Cina di kawasan bandar-bandar dan separuh bandar bersatu padu menyokong DAP dan Pakatan Rakyat.

Dengan kata lain,pengundi-pengundi Cina baik di mana sahaja mereka berada di dalam Malaysia ini, terutama yang berada di kawasan-kawasan bandar dan separuh bandar diharuskan tanpa berbelah bahagi menyokong DAP dan Pakatan Rakyat membuat U turn menolak MCA,GERAKAN yang begabung dengan Umno pada PRU ke -13.

Tolak calon-calon Umno,MCA dan Gerakan dan penyokong PKR dan PAS pun diharuskan tolak calon-calon Umno di kawasan majoriti walau pun penduduk Melayu menguasai majoriti penduduk. Contohnya di kawasan Parlimen Gombak itu sendiri Umno-BN kalah 4 -0.

Sedangkan kawasan Parlimen Gombak itu mempunyai pengudi-pengundi Melayu sebanyak 74%. Lain-lain kaum hanya 26% sahaja. Hal ini terjadi disebabkan  undi Melayu berpecah 3 iaitu kepada Umno, PKR dan PAS.

UMNO-BN tewas disebakan penyokong Melayu dari PAS dan PKR dan dicampurkan dengan undi bulat-bulat dari kaum Cina yang menyokong DAP yang berada di dalam Pakatan Rakyat.

Maka calon Parl.imen Umno-BN tewas sebanyak lebih 4000 undi. Sedangkan suatu ketika dulu Tan Sri Zaleha Ismail pernah menang kerusi Parlimen Gombak dengan majoriti lebih dari 35,000 ribu undi. Ketika itu undi-undi dari kaum Cina menyokog MCA,gerakan secara pukal.

Lihatlah! Betapa cepatnya keadaan pemikiran politik rakyat telah berlaku.Tetapi orang-orang Melayu di dalam Umno,dilihat tetap tidak mahu berubah.Asyik bergaduh di antara sesama sendiri.

Itulah satu-satunya kebijakan orang-orang Melayu berpolitik macam Pak Kadok.Kesian dengan sikap mereka itu. Berpolitik tidak mempunya asas dan dasar politik kukuh dan langsung tidak punya semangat patriotik terhada bangsa ,agama dan negara.

Sedangkan bangsa asing cepat berubah dan tetap bersatu padu mengikut keadaan masa. Mereka begitu bijak membuat adjustment. demi untuk melakukan perubahan politik mereka.

Tetapi apa yang telah dibuat oleh orang Melayu di dalam Umno? Tetap beku dan tidak mahu berubah.Masing-masing asyik bergaduh sesama sendiri.Terutama musim pilihanraya.Masing-masing hendak bertanding pada sesuatu PilihanRaya Umum(PRU).Jika tidak dapat ?

Secara terangan-terangaan dia biokot.Tidak dengan cara itu? Maka cara bisik-bisik tikam sesama sendiri dari belakang.Adsa dianatara mereka ada yang membuat perjanjian dengan parti pembangkang.Kau sokong aku kat sini,maka akau akan sokongkau kat sana.Yang p[enting m,usuh politik aku itu berjaya dikalahkan.

Akibatnya?Maka Pakatan Rakyat berjaya tawan Pulau Pinang,Kedah,Perak dan Selangor pada PRU ke-12.

Pada PRU ke -13 pula DAP dan Pakatan Rakyat berjaya kekalkan kedudukan mereka di Pulau Pinang,Selangor dan Kelantan dan berjaya memenangi beberapa kerusi Parlimen di beberapa buah negeri yang dulu-dulunya tidak pernah dimenangi oleh mereka.

Justeru itu,di dalam Perlimen Malaysia Umno-BN kini tidak punya suara dua per tiga dari jumlah kerusi parlimen yang sebanyak 222 kerusi itu.Dengan keadaan itu?

Betapa susahnya nati jika kerajaan mahu mengubah perlembagaan Malayisa jika terjadi sesuatu hal yang penting terhadap negara yang memerlukan perlembagaan itu sendiri perlu dipinda?

DAP sahaja telah berjaya memenagi kerusi Parlimen pada PRU ke-13 sebanyak 38 kerusi. Sementara PKR dan PAS kerusi kemenangan mereka merosot berbanding pencap[ain mereka pada PRU ke-12.

KEPUTUSAN PRK (DUN) KAJANG DIJADIKAN DAP KAYU PENGUKUR
Presiden  Parti Keadilan Rakyat yang menang kerusi
DUN di Kajang pada PRK baru-baru ini atas tiket Parti Keadilan Rakyat
Semua orang tahu bahawa pada PRK DUN Kajang Datin Seri Dr.Wan Azizah,calon Melayu dari parti PKR telah menang di kawasan yang majoritinya merupakan kaum Cina. Pun begitu Datin Seri Dr.Wan Azizah telah menang.

Untuk membuktikan bahawa DAP itu kononnya tidak perkauman? Maka pada PRK Parlimen Teluk Intan itu. DAP yang hipokrit itu cuba mengenalkan formula politiknya yang hypokrit juga dengan cara melantik seorang wanita Melayu yang bernama Dyana Sofya bertanding di kawasan Parlimen Teluk Intan yang majoriti penduduk-penduduknya adalah kaum Cina.

Justeru itu, DAP berpersepsi di dalam hati kecilnya semacam berkata: "Kalau Dr.Wan Azizah Wan Ismail boleh menang di DUN Kajang?

"Maka pasti pengundi-pengundi majoriti Cina di Teluk Intan akan menerima Dyana Sofya seorang peguam muda yang cantik manis dan bijak pula berpidato dan baru saja berusia 27 tahun.Justeru itu sudah tentu DAP akan menang dengan majoriti lebih besar,.mungkin melebihi tujuh ribu,"bisik hati kecil tokoh-tokoh besar DAP.

Tokoh-tokoh besar DAP yang mengambil keputusaan meletakkan calonnya Dyana  Sofya  sebagai calon window shownya di Parlimen Teluk Intan itu? Sesungguhnya telah melakuan kesilapan yang sangat besar ketika membuat penilaian diantara Datin Dr.Wan Azizah dengan budak mentah politik Dyana Sofya

Sekaligus sesungguhnya tokoh-tokoh besar DAP itu dilihat tidak begitu arif dengan pepatah dan petitih Melayu yang berbunyi : Lain padang,maka lain pula belalangnya,"

Seterusnya mereka itu lupa hakikat yang sebenar. Siapa itu Datin Dr.Wan Azizah dan siapa pula Dyana Sofya ?

Bezanya amat ketara.Semacam langit dengan bumi. Datin Dr.Wan Azizah adalah Presiden Parti Keadilan Rakyat yang punya seramai 31 oarang Ahli Parlimen (MP) di dalam Parlimen Malaysia dan sekaligus beliau isteri kepada Ketua Pembangkang yang tersohor,iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tokoh politik licik inilah yang berkemampu mengajar dan memberi formula baru kepada tokoh-tokoh DAP bagaimana caranya dan resepinya hendak memujuk pengundi-pengundi Cina di mana dalam jangka masa selama 50 tahun telah menyokong UMNO-,MCA dan GERAKAN.

Hasilnya? Ternyata pada PRU ke-12 iaitu pada tahun 2008 boleh dikatakan sebilangan besar pengundi-pengundi Cina bertukar kiblat menyokong DAP dan Pakatan Rakyat.Tsunami politik pengundi Cina dah melanda Malaysia.Berubah secara drastik sekali secara senyap-senyap.

Dari segi moral politik?Ternyata Anwar Ibrahim lebih bijaksana dari Tun Dr.Mahathir berpolitik. Kesilapan besar Tun Mahathir ialah bawa Anwar masuk Umno dan ujung-ujungnya tendang pula Anwar dengan cara yang amat memalukan dan mengaibkan.

Mahathir boleh  tendang Anwar Ibrahim.Seelok-eloknya Mahatir harus bertindak semacam "menarik rambut di dalam tepung".Rambut berjaya ditarik sedangkan tepung itu sedikit pun tidak berserak.Tetap berada di kedudukan yang asalnya.

Tindakan Mahatir tendang Anwar Ibrahim dari UMNO sangat kasar dan tidak bertamadun.Mengaibkan Anwar Ibrahim dan seluruh keluarganya.

Hinggakan tilam dijulang berulang alik masuk mahkamah dan keluar mahkamah.Apa ini semua? Zaman jahiliyah pun tindakan serupa ini tidak pernah terjadi?

Wajar,tidak salah,jika Anwar Ibrahim membalas dendam hinggakan Umno-BN tidak punya lagi suara ( dua per tiga) di dalam Parlimen Malaysia. Hilang Pulau Pinang,Selangor ,Kedah,Perak,Kelanatan pada PRU ke-12 dan Ahli-Ahli Parlimen parti pembangkang betambah di dalam Parlimen Malaysia pada PRU ke-12 dan PRU ke-13.

Tun Mahathir hingga kini masih hidup dan masih segar bugar.Kenapa beliau tidak tolong cari satu formula baru untuk pulihkan semula sokongan pengundi-pengundi Cina agar menyokog semula Umno-BN secara besar-besaran? Ternyata Tun Mahthir pun tidak mampu.berbuat apa-apa.Nasi dah jadi bubur.

Land skape politik Malaysia telah berubah secara drastik sekali.  Tidak mungkin akan dapat diujudkan semula ke landskape politik Malaysia semacam sebalum tahun 2008.Jika sedikit sahaja kesilapan tindakan yang akan dilakukan  oleh para pemimpin Umno yang masih memegang tampok kuasa politik pada hari ini?

Ia kan memberikan padah kepada kedaulatan dan surviaval bangsa Melayu itu endiri di Malayisa di masa hadapan.Justeru diharapkan kepada para pemimpin Umno yang sedanag memegang tampuk Kuasa Politik hari ini di Malaysia agar jangan sekali-kali alpa sebaliknya hendaklah sentiasa siap siaga setiap saat dan ketika.

Tun Dr.Mahthir kita lihat? Beliau ternyata tak henti-henti bekerja kuat hendak pulihkan kekuatan kedudukan anaknya Mukhriz di dalam Umno.Tidak beliau sedar bahawa tindakan beliau itu akan memecaha-mecahkan perpaduan di dalam Umno itu sendiri?

Beliau semacam tidak sedar bahawa landskape politik Malaysia mulai PRU ke-12 pada tahun 2008  telah jauh berubah dan tsunami politik pengundi Cina dah bersatu pada menyokong parti-parti pembangkang dengan serius.

Kekuatan kuasa politik Melayu tidak begitu kukuh pada masa kini berbanding di zaman Anwar Ibrahim masih berada di dalam Umno.Tun Mahathir dilihat langsung tidak simpati dengan masalah yang sedang ditanggung oleh Datuk Seri Najib Tun Razak Tun Razak yang dilihat sedang berhempas pulas hedak memulihkan semula keadaan politik Malaysia

Politik Malaysia kini dah jadi caca-merba.Melayu berpecah tiga.Sedangkan bangsa asing dilihat tetap bersatupadu.Malah Mahathir pula mutakhir ini dilihat sering menyerang dasar-dasar yang sedang dna telah dilakukan oleh Datuk Seri Najib.Apa yang dikritik oleh Mahatghir itu kemudiannya jadi bahan modal kririk bagi para pembangkang pula.

FAKTOR CALON

Dari riak-riak sikap pengundi-pengundi Cina  di kawasan Prlimen Telauk Intan yang jadi penyokong kuat DAP pun belum tentu mahu menerima Dyana Sofya seorang Melayu bagi menggantikan  kerusi yang pernah dimenangi oleh tokoh politik Cina dari DAP? Dulu letak Cina? Kini kenapa letak Melayu? Ini macam tak boleh jadi dah.....

Itulah faktor utama yangt membuatkan DAP tewas di PRK Parlimen Teluk Intan.Aspirasi dan percaturaan politik dan formula baru yang hendak ditonjolkan oleh pucuk pimpinan DAP pusat di Parlimen Teluk Intan tidak dapat dimengerti oleh penyokomg Cina panatik DAP di Teluk Intan.

Dyana Sofya
Calon window  show DAP untuk membeli hati nurani orang-orang Melayu di Teluk Intan? Dengan alasan kononnya, kononnya DAP bukan parti perkauman.

Maka tokoh Melayu pun diletakan sebagai calon DAP di kawasan yang penuh sesak dengan kaum Cina.

Percaturan dengan menggunakan formula baru sebagai testing point (DAP) itu bukan sahaja tidak berjaya menarik hati nurani orang-orang Melayu di Teluk Intan?

Malah penyokong DAP itu sendiri semacam telah buat U turn pada Datuk Mah Siew Keong.Ertinya para penyokong dari kaum Cina Di Teluk Intan dilihat semacam melakukan protest serius dan semacam tidak bersetuju DAP letak calon Melayu di kawasan majoriti Cina dikawasan Parlimen di Teluk Intan.

Menyokong anak temapatan Teluk Intan dan sekaligus pula beliau adalah Presiden parti Gerakan Malaysia yang berwibawa.Tidak mustahil, di hati nurani pengundi Cina itu sendiri sering berbisik-bisik:

"Adalah lebih baik sokong Datuk Mah Siew Keong,tokoh politik tempatan yang berwibawa.Senang dihubungi.Rakyat.

"Rakyat Teluk Intan itu sendiri majoritinya memang dah tahu hati budi Datuk Mah Siew Keong berbanding dengan orang luar dari Teluk Intan seperti Dyana Sofya, hanya muncul di Teluk Intan secara tiba-tiba aje ketika kempen PRK Teluk Intan akibat kematian wakil DAP yang  menang pada PRU ke-13 dulu.

Sedangkan Datuk Mah Siew Keong dah jadi Ahli Parlimen (MP) di Teluk Intan salama dua penggal dulu-dulunya.Banyak jasa telah beliau lakukan di Teluk Intan.Tidak mudah dilupakan begitu sahaja.

Justeru itu, maka menanglah Datuk Mah Siew Keong walaupun dengan majoriti 238 undi aje. Yang sangat penting dikira adalah menang.

Tidak kisah sama ada menang dengan majoriti kecil atau sebaliknya. Yang pentingnya ialah Datuk Mah Siew Keong dah menang hatta walaupun dengan satu undi sahaja.

Kejayaan Barisan Nasional (BN) merampas semula kerusi Parlimen Teluk Intan menerusi Presiden  Parti Gerakan,Datuk Mah Siew Keong menumpaskan DAP merupakan signal yang unik bagi parti komponan BN itu bangkit semula sesudah mengalami kekalahan teruk pada PRU ke-12 dan PRU ke-13 dulu.

Mungkin tidak berapa lama lagi beliau akan dilantik jadi Menteri Kabinet Datuk Seri Najib.Maka akan bertambah mudah bagi beliau memberi bantuan dan menyalorkan pertolongan kepada para pengundi di Teluk Intan itu sendiri.

Melaksanakan segala (Janji-janji untuk ditepati) seperti mana yang telah beliau janji-janjikan dalam ucapan-ucapan beliau semasa kempen PRK di Parlimen Teluk Intan itu berjalan. (Posted by abnmulya /Bakar Ninggal, blogspot, com at 1402 hrs on June 01,2014.

No comments: