Saturday, September 20, 2014

Tindakan Mat Sabu memalukan

BATU PAHAT 19 Sept. - Tindakan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang menyanggah kenyataan Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam kemelut pelantikan Menteri Besar Selangor yang baharu dikritik secara terbuka pada hari kedua Muktamar Tahunan Pas Kali Ke-60, di sini hari ini.

Wakil Pas Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari tanpa berselindung menyifatkan tindakan Mohamad atau Mat Sabu itu sebagai memalukan dan boleh menimbulkan kekeliruan dalam kalangan ahli di peringkat akar umbi.

"Presiden membuat keputusan, Timbalan Presiden sanggah secara terbuka. Saya hormat Timbalan Presiden dan sangat jauh tahap saya untuk menegur beliau di medan seperti ini tetapi kita sedih dengan apa disebut.

"Apabila Presiden membuat kenyataan tentang isu Menteri Besar Selangor yang berpegang kepada keputusan asal Majlis Presiden (pakatan pembangkang) bahawa Langkah Kajang bukan bertujuan menukar Menteri Besar dan Pas kekal dengan keputusan asal, Timbalan Presiden menyatakan ini keputusan peribadi Presiden," katanya ketika membahaskan ucapan dasar presiden pada muktamar itu.

Ahmad Fadhli berkata, perbezaan pandangan dalam isu berkenaan tidak salah, tetapi jangan disebut secara terbuka kerana ahli-ahli keliru dengan apa yang berlaku di peringkat pucuk kepimpinan parti.

Beliau percaya Abdul Hadi berlapang dada dengan perkara itu, tetapi kenyataan terbuka Mohamad yang bertentangan dengan kenyataan Presiden Pas itu amat memalukan.

"Kata pepatah Arab, sesungguhnya tangisan hati itu lebih dahsyat daripada tangisan mata dan betapa banyak mata yang tidak menangis tetapi hati menangis kerana apa yang berlaku. Saya bimbang ini yang berlaku kepada Presiden," katanya.(Utusna online-politik.( Posted by abnmulya / abu bakar nin ggal.blogspot.com.at 1745 hrs on Sept 21,2014.

No comments: