Thursday, February 26, 2015

Hakikatnya kepimpinan Husam itu sendiri dah merudum.... berbanding dengan kepimpinan politik Datuk Seri Najib....


Selaku Presiden Umno/Barisan Nasional dan selaku Perdana Menteri Malaysia yang telah berkuasa lebih sepenggal PRU ? Beliau dilihat telah banyak mengharumkan  nama Malaysia di luar negara dan banyak kerja-kerja kebajikan untuk rakyat Malaysia telah dilakukannya di berbagai-bagai bidang kemajuan rakyat.Adakah benar jika dikatakan kepimpinannya merosot di sebalik  semua kejayaan itu?


Oleh:Hj.Abu Bakar Ninggal
February 26,2015 at 11.30 pm

Sebaik sahaja Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Presiden Umno selesai sahaja mempengerusikan mesyaurat Majlis Tertinggi Umno malam sermalam.Beliau lantas mengadakan satu sidang akhbar. 
Datuk Seri Mustapa Muhamad Ketua
 Perhubungan Umno Kelantan yang cintakan
 perpaduan Ummah banyak mempengaruhi
keputusan agar Umno tidak bertanding pada 

(PRK) di DUN Chempaka,Kelantan.

Dalam sidang akhbar yang diadakan oleh Presiden Umno itu, kira-kira pada jam 11.30 malam, pada malam semalam.

Datuk Seri Najib membuat pengumuman rasmi kepada pemberita-pemberita tempatan dan luar negara, secara terang-terangan bahawa Umno/Barisan Nasional tidak akan bertandning di dalam (PRK) Pilihan Raya Kecil di DUN Chempaka,Kelantan yang akan berlangsung pada bulan depan iaitu di bulan Mac 2015.

Sebab-sebab kenapa Barisan Nasional tidak mahu bertanding di DUN Chempaka itu ? 

Tidak lain dan tidak bukan ialah disebabkan Barisan Nasional ingin memberi tumpuan kepada kerja-keraj pemulihan mangsa banjir,kerja kebajikan untuk rakyat Kelantan dan perpaduan ummah.

TOMAH-TOMAHAN PEMBANGKANG ITU MEMANG DIDUGA.
Datuk Ahmad Yaakob,Menteri 
Besar Kelanatan yang tegas ambil
 keputusan demi kebajikan dan 
kepentingan rakyatnya.

Memang sudah dijangka lebih awal lagi bahawa pihak pembangkang akan melontarkan berbagai-bagai persepsi yang bersifat yang muluk-muluk ( nagatif) akibat keputusan yang telah diambil oleh Umno/Barisan Nasional itu.

Perkataan yang berbubnyi seperti penakut ,pengecut dan kononnya Umno/Barisan Nasional sudah lemah dan sebagainya akan dilontarkan oleh setengah tokoh pembangkang? Kini jangkaan itu dah pun jadi kenyataan.

Di anatara tokoh politik yang dilihat semacam merendah-rendahkan keputusan Barisan Nasional berhubung dengan keputusan Umno yang telah diumumkan oleh Datuk Seri Najib itu?

Sekat ini iaitu ketika ulasan ini dibuat?Husam Musa dari Pas. Esok atau lusa belau tahu lagi?

Menurut Husam keengganan Barisan Nasional bertarung untuk mendapatkan pengaruh politik di DUN Chempaka bagi menentang Pas yang menjadi musuh tradisi Umno.

Disifatkan oleh Husam kononnya Barisan Nasional itu sebagai parti yang penakut dan sekaligus Barisan Nasional di bawah pimpinan Datuk Seri Najib,pada penilaian Husam kononnya semacam sedang berada ditahap kepopulariti politik yang paling lemah.

Apakah benar analisa Husam itu? Pada hemat penulis Husam sesungguhnya telah tersalah membuat penilaian itu?

Tidakkah Husam sedar? Sesungguhnya keputusan yang telah dibuat oleh Umno/BN itu?  Umno sesungguhnya telah mendapat faedah  political milages yang besar terutamanya kepada moral politik Pimpinan Datuk Seri Najib itu sendiri.

Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, Timbalan
Menteri Besar Kelantan
Sekaligus kepimpinan Pas Kelantan di bawah pimpinan Datuk Ahmad Yaakob dan Timbalannya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah,dilihat telah mendapat pujian yang meluas atas kebijaksaan mereka berpolitk dan berdiplomasi hinggakan Umno/Barisan Nasional mengambil keputusan tidak mahu   bertanding pada PRK di DUN Chemapaka itu.

Di samping itu? Rakyat Kelantan itu sendiri dan para pemimpin politik dan pemimpin ngo-ngo Kelantan dilihat telah memuji-memuji sikap politik Umno/Barisan Nasional yang tak mahu bertanding itu.

Hanya,pada orang-orang yang pentingkan politik dan pentingkan diri sendiri sahaja yang tak suka perpaduan ummah jadi semakin erat.Kerana kepentingan politiknya untuk banyak songil dah terbantut dan tak punya platform lagi.

Tujuan kenapa mereka begitu banyak songil? Semua rakyat Kelantan dah tahu dah....Semata -mata mahu memecah belahkan antara Umno dan Pas Kelanatan agar terus bersengketa. tanpa hujunnya.

KITA HARUS TENTANG FITNAH AGAMA LAIN TERHADAP AGAMA KITA!

Mutakhir ini boleh dikatakan bahawa penganut agama yang bukan Islam di seluruh dunia termasuk di
Malaysia ini.? Kita lihat sering terjadi,secara terang-terangan penganut yang bukan agama Islam telah banyak menghentam penganut agama Islam Termasuk kesucian Nabi Kita Muhamad S.A.W.

Hentaman itu mereka lakukan dengan berbagai-bagai cara dan berbagai-bagai gelaran yang negatif yang sangat menggores hati nurani orang-orang Melayu yang jadi penganut agama Isalam di Malaysia.

Tetapi kenapa dan mengapa masih banyak di antara kita,sesama agama dan seama bangsa Melayu di Malaysia ini? Dilihat tidak mahu bersatu pada,sehati sejiwa meningkatkan perpaduan ummah? Asyik bertelagah tentang isu yang paling remeh tanpa ujung pangkalnya? Sikap ii amat mendukacitakan.

Justeru itu,kepada ahli-ahli politik Umno Malaysia khasnya,penulis menyeru secara tulus ikhlas dan diharapkan jangan ada pula yang LATAH akibat gendang yang di palu oleh Husam Musa,Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ibrahim Ali,

Tokoh-tokoh politik tersebut di lihat secara terang-terangan sedang berusaha untuk membantutkan keadaan mesra Umno/Pas yang semacam baru hendak berputik itu?

Biarkan mereka yang suka banyak songil tanpa ujung pangkal itu menyalak bukit semahu-mahunya. Jangan dilayan.Biarkanlah mereka itu menyalak dan terus menyalak mengikut naluri masing-masing.

Biarkan depa itu menyalak dan terus menyalak hingga mereka jadi letih dan penat nanti? Dengan sendiri mereka akan jadi bisu dan kelu lidahnya.Yang tinggal hanya air liurnya melilihdan tgerus melilih dari mulutnya itu.

Komen-komen Husam yang bersifat negatif itu? Telah disiarkan oleh bloger MERAH TINTA MSO  pada hari ini (26/02/2015) dan penyiarnnya dilihat ketika pagi-pagi lagi dah berada dicermin komputer melalu siaran internet,media sosial tanah air.

Dari segi amalan demokrasi dan selaku seorang ahli politik tanah air di dalam parti Pas? Husam atas nama pribadinya memang boleh mengulas tentang satu-satu keputusan yang dilakukan oleh parti beliau sendiri ataupun parti Unmo/Barisan Nasional.

Tegur menegur itu memang dibolehkan.Tetapi hendaklah beliau jujur dan ikhlas dan berpijak di bumi nyata dengan segala teguran dan ulasan-ulasan yang telah beliau dilontarkan itu?

Sama ada manfaatnya pada rakyat Kelanat
an atau sebaliknya?Kalau tidak ada manfaatnya pada rakyat Kelantan? Maka sia-sia sahaja kririkan depa itu.

Tidakkah Husam sedar? Bahawa banjir yang telah melanda Kelantan baru-baru ini,merupakan satau mala petaka  yang sangat dahsyat melandan di kawasan-kawasn yang terlibat dengan banjir itu.

Untuk memulihkann semula nasib malang yang telah menimpa ke atas rakyat Kelantan yang menjadi mangsa banjir di kawasan-kawasa yang terlibat?

Penulis rasa Husam Musa pun sedar dengan soal itu? Untuk memulihkan semula sudah pasti memerlukan banyak wang ringgit yang terlibat?

Ia memerlukan ongkos perbelanjan lebih 2 bilion ringgit. Sudah tentu kerajaan negeri Kelantan itu senidri tidak mampu untuk menggalas atau mengatasinya.?

Selaku exco kanan di dalam kerajaan Kelantan pada suatu masa dulu? Husam pun tahu sejauh mana kekuatan kerajan Kelantan dari segi kewangannya?

Demi tanggung jawab yang besifat nasional dan disertai dengan rasa kemanusian yang tiada taranya? Kerajaan pusat yang ditunjangi oleh Umno RELA membantu dan memberi bantuan pada mangsa-mangsa banjir di Kelanatan itu walaupun negeri Kelantan itu sendiri di perintah oleh Pas yang berada di dalam Gabungan Pakatan Rakyat? Isu perbezaan politik diketepikan dulu.

Maka kerajaan pusat tunjangan Umno/Barisan Nasional memberi pengakuan akan memulihkam semula keadaan mangsa -mangsa banjir itu dengan seberapa segera dan dilengkapi dengan peruntukan wang yang lebih besar.

Husam seharusnya mengucapakan terima kasih atas komitmen  yang telah dibuat oleh kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib itu bukan sebaliknya pula?.

Dalam konteks ini, Kerajaan Kelantan yang dikuasai Pas di bawah pimpinan Menteri Besar,Datuk Ahmad Yaakob dilihat menyabut baik komitmen yang berupa bantuan dari Umno/Barisan Nasional itu secara jujur dan ikhlas.

Add captionDatuk Husam Musa
suatu masa dulu merupakan exco kanan
di dalam kerajaan  Pas di Kelantan.
Boleh dikatakan tiada suara-suara yang berupa penentangan telah dilahirakan sejauh ini oleh Kabinet Kerajaan Negeri Kelantan di bawah pimpinan Datuk Ahmad Yaakob dan Timbalannya,Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, mahupun AJK Pas di peringkat negeri Kelantan?

DALAM KONTEKS (PRK) DUN CHEMPAKA

Dalam konteks (PRK) Pilihan Raya Kecil,di Dewan Undangan Negeri di DUN Chempaka ,di Kelantan yang kosong akibat kematian ADUN Pas Allah Yarham Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat? Umno/Barisan Nasional telah mengambil satu sikap dan keputusan yang sangat jujur dan ikhlas.

Umno/Barisan Nasional tidak akan bertanding demi memelihara perpaduan ummah dan sekaligus untuk menumpkan kerja-kerja kebajikan untuk rakyat Kelantan itu sendiri dan dalam masa yang sama terus  memperkasakan  perpaduan umah di Kelantan khasnya.

Tapi malangnya? Husam aje dilihat yang banyak songilnya. Lantas menuduh bahawa langkah yang diambil oleh Umno/ Barisan Nasional yang mengambil keputusan tidak bertanding pasa PRK di DUN Champaka itu?

Pada analisa  Husam kononnya Umno/Barisan dilihanya dah lemah dan sekaligus Husam membuat andaian dan mendakwa bahawa kepimpinan Datuk Seri Najib Razak kononnya penakut dan dah lemah?

Tidakkah Husam seda
r?/ Dengan merendah-rendahkan pemimpin-pemimpin Umno/Barisan Nasional di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak itu?

Pada masa yang sama, Husam dilihat semacam telah menyentuh hati dan perasaan dan mengkritik kepimpinan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakob dan Timbalaan Menteri Besarnya Datuk Mohd Amar Nik Abdullahdi mana kedua-dua belah pihak dilihat semacam telah membeuat komitmen bersama terutama dalam soal PRK di DUN Cempaka itu sendiri.

Husam hanya melihat keadaan mangsa-mangsa banjir di Kelantan itu.Tapi orang-orang yang bertanggung jawab untuk memulihkan semula keadaan mala petaka yang telah menimpa mangsa-mangsa banjir itu sendiri ialah,Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob dan barisan exconya.

Berapa berat mata Husam memandang? Maka lebih berat lagi bahu yang memikul.Iaitu Datuk Ahmad Yaakob dab Timbalannya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah terpaksa mendengar,menjawab segaa penderitaan yang telah dan sedang dideritai oleh mangsa-mgsa banjir di kawasan-kawasan yang terlibat duluy itu.

Justeru itu,boleh dikatakan mereka secara diam-diam tanpa banyak songel dilihat semacam telah mementeraikan kesefahaman politik dalam konteks kerja-kerja kebajikan demi memulihkan semula penderitaan mangsa-mangsa banjir di Kelantan yang telah mengalami keruigian yang amat besar itu?

Dengan kata lain? Lontaran negatif yang dibuat oleh Husam itu? Bererti secara langsung Husam diliaht semacam telah menghentam roboh segala usaha dan kerja keras oleh Menteri Besar yang ada sekarang.

Sekaligus Husam dil
ihat semacam tidak begitu hormat terhadap kemampuan,kebolehan kepimpinan Menteri Besar yang ada sekaranag.Datuk Ahmad Yaakob dan Timbalan Meneri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

ISU BERTANDING DI (PRK) DUN CHEMPAKA?

Husam hendaklah insaf! Jika Husam membuat persepsi bahawa Umno tidak mahu bertanding di PRK di DUN Cempaka itu? Kononnya kepimpinan Datuk Seri Najib itu dah lemah dan sebagainya? Husam sebenarnya telah silap sekali  Husam dilihat semacam masih belum begitu arif berpolitik.

Husam harus sedar bahawa politik ini bukan macam tunggul kayu yang akan reput dan habis dengan begitu sahaja lantaran panahan matahari yang panas dan hujan hentaman titik air hujan yang lebat?

Politik itu sebenrnya mempunyai seribu macam hikmah yang tersembunyi dari Allah swt.yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui.Terpulanglah pada  anda yang mewarnakannya. Jika anda nak jadikan ia hitamkan ? Maka hitamlah dia jadinya dan sebaliknya?

Wahai YB Husam yang bijaksana! Penulis nak bertanya. Mana ada anda jumpa di dalam dunia ini? Orang yang di anggap lemah.. tetapi mampu memberi bantuan pemulihan semula hingga RM 2 billion lebih kepada mangsa-mangsa banjir di Kelantan yang begitu teruk musibahnya?

Hanya si cerdik pandai,si gagah perkasa dan si kaya-raya sahaja yang mampu memberi bantuan dan pertolongan kepada yang perlukan bantuan dan pertolongan?. Hakikat ini harus benar-benar difaham oleh Husam. Umno/Barisan adalah penguasa di peringkat pusat.

Dari segi populariti pula? Sebelum Husam melabelkan orang itu dan ini kononnya dah merudum pengaruh populariti politiknya?

Husam seharus menilai dirinya dulu..tak usah jauh-jauh hingga di luar dari Kelantan.Cukup di sekitar di Kelantan aje..?

Adakah populariti Husam itu sendiri sehingga kini semakin memuncak naik gerapnya atau sebaliknya berbanding dengan Datuk Seri Najib Tun Razak? Kemudian dikuti pula dengan Datuk Ahmad Yaakob,Menteri Besar dan Timbalananay Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullahdan?

Seterusnya populariti politik Datuk Seri Mustapa Mohamad,Ketua Perhubungan Umno Kelantan? Untuk menjawabnya?Husam perlu tepuk dada tanyalah hatimu yang berada di dadamu itu?.(Posted by abnmulya /Abu Bakar Ninggal.blogspot.com at 2330 hrs on Feb-26,2016.




No comments: