Monday, March 9, 2015

Jamulah selera anda sepuas-puasnya: Di perkampungan ikan bakar terapung di Umbai-Melaka

Di Gerai "Enak Rasa Ikan Bakar", di Lot No;4 & 5 kepunyaan Cik Rogayah Abdul Hadi.Tel:0176161466 & 019-9707500.
Inilah gambar bangunan khusus untuk Ikan Bakar yang telah dibangunkan oleh ( PKNM) Pembangunan Kemajauan Negeri Melaka,di zaman  bekas ADUN  Datuk Seri Ali Rostam,jadi Ketua Menteri ,Melaka.



Oleh Haji Abu Bakar Ninggal
March 15,2015 at 5.54  pm

Bagi peminat-peminat makanan "Ikan bakar"terutama bagi peminat-peminta dari Kuala Lumpur khususnya? Jika disebut sahaja fasal menjamu selera di perkambungan ikan bakar  terapaung yang terletak di Kampung Umbai Melaka itu?

Inilah jalannya ke Perkampungan Ikan Bakar Terapung  Umbai,Melaka. Jalan masuk ke perkmpungan ikan bakar ini betul-betul bertentagan dengan banguna Klinik Kg.Umbai.Dari Melaka belok ke kanan.Jika dari Muar anda belok ke kiri.

Memang tak asing lagi kepada mereka semua. Mereka begitu sinoniim pada tempat itu

Ada di anatranya boleh dikatakan pada setiap bulan mereka akan ke perkampungan ikan bakar terapung itu dengan membawa ramai kawan-kawan baru mereka menjamu selera  di tempat
tersebut.

Bila sahaja selera mereka merasa kepingin dengan juadah ikan bakar yang menjadi kesukaan mereka itu?

Tanpa banyak songil mereka akan bergegas-gegas ke perkampungan ikan bakar terapung di Umbai,di Batu 8,dengan cara berkereta menggunakan jalan lama Melaka ke Muar.

Perrniagaan ikan bakar di Umbai, Melaka ini telah diujudkan di sana oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) hasil inisatif oleh Ahli Parliemn Kawasan Jasin Kpt(B) Ahmad Hamzah dalam usaha untuk menarika para pelancong berkunjung ke kawasan luar bandar.
Di atas: Inilah wajah-wajah pemain golf  kumpulan dari K.Lumpur yang mengadakan pertandingan golf di Padang Golf Bukit Tiara Melaka,di bawah pimpinan  Datuk Mohammad bin Maidon.

Kampung Umbai merupakan salah satu dari kawasan yang berada (DUN) Dewan Undangan Melaka di dalam kawasan Parlimen Jasin.Melaka.

Perkampungan ikan bakar terapung ini difahamkan oleh salah seorang yang menyewa gerai di situ telah beroperasi hampir 15 tahun lamanya.Beroperasi bermula dari jam 3.00 petang hingga jam 12.00 tengah malam setiap hari tanpa ada  hari-hari cutinya.

Tengah: Berbaju batik warnas unggu
 ialah Datuk Mohammad Maidon.
Berapakah kos yang telah dilaburkan oleh (PKNM) Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka dalam usaha mengujudkan kawasan Perakmpungan Ikan bakar terapung di Umbai ini?

Tidak pula penulis ketahui kerana penulis belum pun berkesempatan untuk mendapatkan maklmat berhubung dengan projek tersebut.

Yang penulis pasti ialah pembayaran wang pampasan tanah arwah ibu penulis yang terlibat di kawasan pembanguna Perkampungan Ikan Bakar tersebut.

Pembayaran pampasan mengikut rate pampasan kerajaan Melaka ketika itu ialah dengan haraga (rate) sebanyak RM3.50 sekaki persegi.

Pampasan itu berjumlah lebih kurang hampir RM90,000-00 untuk kami bahagi-bahagikan kepada adik beradik penulis yang berhak menerimanya mengikut hukum syariah.

MASA PERJALANAN BERKERETA

Cik Rogayah Abdul Hadi sedang
menyiapakan bil untuk kumpulan
 Datuk Mohammad Maidon.
Lazimnya perjalanan dari Kuala Lumpur ke perkampungan ikan bakar terapung di Umbai,Melaka itu?

Kalau anda memandu kereta sendiri akan mengambil masa lebih kurang dua jam sahaja perjalanannya untuk tiba di perkampungan ikan bakar terapung itu.

Jika highway Seremban - Meleka itu tidak mengalami kesesakan.Jika sebaliknya pula? Itu terpulanglah pada nasib.Lazimnya highway akan mengalami kesesakan sekali sekali sahaja.

Ertinya? Setelah anda selesai menjamu selera anda di Perakampungan Ikan Bakar,di Umbai. Anda  akan berada semula di Kuala Lumpur hanya beberapa jam sahaja kemudiannya.

Jika pada hari Sabtu dan Ahad,
ikan sebany
ak 30-40 kilo akan habis.
Di zaman ini! Boleh dikatakan tak ada tempat-tempat pelancongan di dunia ini yang jauh-jauh lagi.Semuanya dah dekat-dekat belaka.Teruplanglah pada kita menilainya sesuai dengan kemampuan yang ada pada anda.

Para jutawan tanah air yang punya kapal terbang jet peribadi sendiri? 

Ada yang ( sarapan) minum pagi di Kuala Lumpur.Tetapi makan tengah hari di London atau pun di Paris . Manakala makan malamnya pula di Los Angles,di California, di Amerika.(U.S.A).

Jika anda ada duit? Semuanya senang aje boleh dikuit-kuit.Jauh jadi dekat , dah tidak jadi masaalah lagi.Tempat yang dekat akan jadi bertambah dekat pula.Hanya, si miskin sahaja tetap dengan keadaan lamanya.Makan pagi, kais pagi.Makan petang, kais petang.

BANYAK GEARI SEWAAN DISEDIAKAN

Di bagunan Perkampungan Ikan Bakar Terapung,di Bau 8 Umbai yang kebetulan terletak berdepan dengan Pulau Besar yang sangat terkenal di Malaysia dan juga oleh para pelancung luar negara.Nah!Di situlah telah dibina sebuah banguan perniagaan perkampung ikan bakar terapung setinggi 2 tingkat dan telah dihiasi dengan dekorasi yang sangat indah lukisan para dekorasi tempatan  yng berpengalaman luas yang di panggil oleh PKNM,Melaka.

Dari Perkampungan Ikan Bakar Terapung ini? Pulau Besar
kelihatan begitu jelas dan dekat sekali
Sewanya di tingkat atas yang mempunyai dewan yang luas yang boleh diadakan majlis perkahwinan,Tidak pula penulis ketahui berapa sewaannya.Mungkin harga sewanya berpatutan.Tidak begitu mahal atau tidak begitu murah..

Tetapi di gerai tingkat bawah yang sedang disewa oleh Cik Rogayah Abdul Hadi dengan harga RM710-00 untuk satu lot gerai dfan Cik Rogayah telah nmenyewa dua lot gerai iaitu gerai nombor .4 dan 5.

Di tingkat satu ( di atas) banyak gerai-gerai besar diadakan yang boleh 
menampung sebanyak 500 orang tetamu untuk sesuatu majlis keraieian.
Menurut beliau, sudah 10 tahun beliu menjalankan perniagaan ikan bakar di situ. Rahsia kenapa beliau boleh bertahan sebegitu lama?

Rahsianya ialah disebabakan beliau boleh dikatakan telah bekerja keras dengan cara melantik banyak agen-agennya (broker) sambilan yang berada di sekitar Kota Melaka dan juga di Kuala Lumpur dan juga di lain-lain tempat yang difikirkan akan memberi manfaat kepada perniagaan beliau itu.


Pelancung dari bandar Melaka dan juga dari Kuala Lumpuritu,lazimnya akan berkunjug ke gerai beliau dalam kumpulan yang ramai iaitu antara 20 atau 30 orang pada sekali kunjungan.

Dengan kunjugan yang berbentuk begitulah yang membuatkan beliau boleh bertahanlama di situ dah 10 tahun lamannya.

Jika mengharapakan kunjungan pelanggan individu dan kalangan suami isteri sahaja? Pasti tidak dapat menampung ongkos sewaan gerai dan ongkos para pekerja beliau.

Jika hari Sabtu dan Ahah,penulis difahamkan sebanyak 30-40 kilo ikan bakar akan habis dijual dan sekaligus beliau terpaksan menggunakan tenaga kerja sebanyak 12 orang pekerja termasuk tukang masak

Penulis difahamkan banyak di antara peniaga ikan bakar di itu cabut lari, lantaran telah menanggung kerugian akibat kekurangan para pelanggan yang diharap-harapkan.

Harga yang dikenakan pada para pelancung yang mengunjungi PERKAMPUNGAN IKAN BAKAR TERAPUNG DI UMBAI itu adalah sama juga.Sangat berpatutan berbanding dengan perkampungan ikan bakar di lain-lain tempat.

KUNJUNGAN KUM PULAN PEMAIN GOLF DARI K.LUMPUR
Datuk Mohammad bin Maidon dilihat begitu seronok
menjamu seleranya dengan resepi ikan bakar yang istimewa
dari Gerai Eanak Rasa Ikan Bakar Cik Rogaya
h.

Baru-baru ini penulis berada di Gerai Ikan Bakar (sepupu penulis) Cik Rogayah binti Abdul Hadi, hari Ahadkira-kira jam 3 petang.

Di hari tersebut Cik Rogayah dilihat begitu gembira sekali. Bila ditanya kenapa kelihatan amat gembira ni? Beliau menjawab dengan menerangkan,

"Bahawa tak berapa lama lagi iaitu kira-kira jam 3 setengah petang ni,satu kumpulan penggemar bermain golf akan datang menjamu selera mereka di gerai di gerainya
" tegasnya.

Menurutnya kumpulan yang seramai 20 orang itu merupakan kalangan Datuk-Datuk akan makan tengah hari digerai beliau sebaik sahaja kumpulan Datuk-Datuk dari Kuala Lumpur itu akan selesai dengan pertanding bermain golf mereka di Padang Golf  Bukit Tiara,Melaka.

Tempahan itu telah diatur oleh agen Cik Rogayah yang kenal rapat.Mereka semua akan menjamu seleranya dengan juadah Ikan Bakar yang akan disediakan oleh tukang masak beliau yang berpengalaman bertahun-tahun lamanya mamasaka juadah-juah ikan bakar.

Beliau mahu penulis menunggu ketibaan kumpulan Datuk-Datuk itu agar penulis dapat membuat temuduga yang rengkas.Penulis akur dengan permintaan beliau itu.Sementara penulis menunggu ketibaan kumpulan Datuk-Dartu itu/ Penulis telah dihidangkan dengan juadah buah-buahandan meminum air kelapa.
Pemandangan Bangunan Perkampungan Ikar Bakar Terpung Umbai dari bahagian depan.
Kumpulan pemaih golf   dari Kuala Lum pur itu diketuai oleh Datuk Mohammad bin Maidon,73, berasal dari Serkam Melaka.Kini dah bersara dari jawatan sebagai guru bahasa inggersi di sekolah-sekolah di Melaka.

Gambar-gamabar yang penulis paparkan di atas adalah gambar-gamabar rombongan Datuk Mohammad bin Maidon dan kawan-kawan yang jadi penggemar bermain golf.

Untuk mengetahui siapakah di kalangan mereka yang handal bermain golf? Maka satu pertandingan telah mereka adakan di Padang Golf,di Bukit Tiara Melaka. Setelah penat lelah bermain golf.Mereka lantas menjamu selera mereka di gerai Rasa Enak Ikan Bakar,di Perkampungan Ikan Bakar Terapung di Umbai,Batu 8 Melaka.

Perkampungan Ikan Bakar Terapung Umbai ini,akan jadi sangat popular dan akan memberi keuntungan yang lumayan pada peniaga-peniaga kecil ikan bakar, jika PKNM mengorbitkan ke udara cara besar-besaran di media dan juga di TV-TV tempatan agar Perkampungan Ikan Bakar Umbai ini benar-benart terkenal dan benar-benar sibuk dikunjungi para pelanggannya.

Mutakhir ini?Tanpa iklan?Tak kira betapa bagus pun sesuatu product itu?Belum tentu akan laku dengan larisnya. Contohnya? Kini di peti-peti television yang dimiliki oleh begitu banyak syarikat penyiaran di tanah air kita ini.

Jika kita kaji dengan telitinya? Boleh dikatakan siaran iklan dengan berbagai-bagai jenis product jualan ahli-ahli peniaga telah disiarkan lebih banyak berbanding dengan acar progrem itu sendiri.Jika sesuatu progrem itu akan mengambil masa 1 jam  lama?

Maka  siaran iklan boleh dikatakan akan mengambil masa 40 minit lamanya. Ini,sangat membosankan pada para penonton-penonton.

Hatta pada penyiaran TV swasta yang berbayar pun begitu juga.Mereka dapat wang sewa bulanan dari penonton dan sekaligus depa dapat juga wang iklan yang mereka siarkan itu.

Hatta pada progrem agama pun iaitu, pada siaran Perdana Agama yang diadakan tiap-tiap malam jumaat pun?

Dilihat secara terang-terangan pihak TV tempatan kepunyaan pemerintahan begitu kelojoh telah menyeiarkan iklan-iklan yang ditempah oleh pihak peniaga tempatan dan luar negara.

Dalam konteks untuk memunggut semula wang yang telah dilaburkan oleh PKNM di Perkampungan Ikan Bakar Terapung Umbai ini?

Pihak PKNM -Melaka tentu tidak akan dapat memenuhi hasratnya dan sasaran utamanya sebagaimana yang anda harap-harapkan ketika projek ini diujudkan dulu.

Jika anda biarkan  keadaan perniagaan di situ tetap begitu sahaja?.Maka sudah pasti peniaga-peniaga kecil ikan bakar itu akan jadi muflis akibat banyak hutang di sana sini,Sama ada dengan along dan sebagianya.

Sekaligus lama kelamaan Perkampungan Ikan Bakar Terapung Umbai itu akan menjadi bangunan gajah putih aje dan wang rakyat yang terlibat semacam telah disalah gunakan akibat perancangan yang tidak teliti.

Wang pelaburan oleh PKNM untuk membina infrastructur lain-lain dan termasuk membina banguna perkamupnga Ikan Bakar Terapung Umbai itu sendiri? Sudah pasti memakan ongkos berjuta-juta rin ggit wang rakyat  telah terlibat?

Ujung-ujungnya,wang rakyat itu tidak dapat dikutip semula kerana tidak ada penyewa-penyewa gerai yang tetap yang menyewa semua gerai-gerai yang telah disediakan itu,Baik pada gerai-gerai di ground floor dan juga gerai-gerai yang berada di tingkat satu itu.

Isu ini harus segera difikir-fikirkan oleh pihak berkuasa yang bersangkutan.Ianya tidak boleh dibiarkan  berlalu dengan begitu sahaja tanpa tindakan yang drastik.Amin!!.(Posted by Abnmulya / Abu Bakar Ninggal blogspot.com. at 1754 hrs on March 15,2015.






No comments: