Monday, August 24, 2015

Di Mesyuarat khas Itu :Menentukan Acara Sambutan Hari Kemerdekaan Pada 30/08/2015 Anjuran Gabungan Ngo-Ngo Gombak Dan (Pakeda) Kawasan Gombak Setia.

Mesyuarat khas untuk membuat persiapan  Majlis Sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia tahun ke-58 Majlis  dipengerusikan oleh Presiden Gabungan NgoNgo Gombak,Datuk Dr.Rahman Ismail ( menghadpi camera) pada malam semalam 24/08/2015) di pejabat Gabungan Ngo-Ngo Gombak, di Taman Selayang.




Haji Abu Bakar Ningal
Selasa,Ogos 25,2015 @2,02pm


Pada tanggal 31/08/ 1957 ia merupakan hari yang paling bersejarah dan paling istimewa bagi seluruh rakyat Malaysia itu sendiri.

Di hari Tersebut di hari di mana kita Rakyat Malaysia setiap tahun akan meraiekan ketibaan Hari Kemerdekaan Tanah Air kita mencapai Kemerdekaan Persekutauan Tanah Melayu (kini Malaysia) daripada penjajah British pada tanggal 31/08/1957.

Dalam konteks itu? Boleh dikatakan bahawa seluruh rakyat Malaysia yang benar-benar tahu apa itu ertinya hari kemerdekaan tanah air?
Tunku Abdul Rahman Putra, Perdana
Menteri Pertama,sebagai  (Bapa
Kemerdekaan Tanah Air). 

Tarikh (31/08/1957) itu? Adalah sangat penting sekaligus merupakan hari keramat untuk diingati dan dikenangi oleh seluruh rakyat Malaysia sepanjang hayatnya.

Maka pada tangal 31/08/2015 hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi akan tiba.Kita akan menyambut ketibaan Hari Kemerdekaan kita genap sudah 58 tahun usianya lepas bebas dari cengkaman penjajah British ratusan tahun lamanya menjajah kita sewenang-wenangnya.

Rakyat Malaysia yang ada pada hari ini,seharusnya melafaskan, mengucapkan ribuan terima kasih kepada tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan Tanah Air itu yang mana telah berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan itu dari cengkaman penjajah Britisah.

Terutama kepada Al-Marhom Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj,Kepada Allahyarham Tun Razak Husin,Tun Ismail Abdul Rahman,Tun Husin Onn dan Tun Ghafar Baba.Maaf. Beberapa orang lagi nama besar tokoh-tokoh pejeungan Kemerdekaan Negara Malaysia yang tak dapat penulis sebutkan nama-nama mereka di sini.
Tun Razak bin Husin,
Perdana Menteri yang ke-2 merupakan
( Bapak Pembangunan) Malaysia.

Mereka itu adalah merupakan sebagai tokoh-tokoh yang jadi peneroka pejuang kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu  (kini Malaysia) yang telah dijajah oleh British ratusan tahun lamanya.

Justeru marilah sama-sama kita hadiah dengan bacaan Al-Faihah kepada roh-roh Almarhom dan Allahyarham yang mana telah lama meniggalkan kita selama-lamanya untuk menemui PenciptaNya Allah SWT buat selama-lamanya di Alam Baqa.Alam yang kekal abadi.

Di samping itu marilah kita semua rakyat Malaysia yang bergama Islam memanjatkan doa agar roh-roh mereka itu ditempat oleh Allah SWT bersama-sama dengan roh-roh para suhada dan para ambia yang soleh.
Presiden Gabungan Ngo-Ngo Gombak
Datuk Dr.Rahman Ismail sedanag
( baju hitam) sedang memberi
taklimat di mesyaurat khas itu.

Tanpa perjuangan yang gigih yang telah mereka itu terokai semasa hayatnya sebagai  pemimpin Umno yang hebat dan unggul dan begitu perihatin terhadap nasib rakyat Malaysia.

Adalah mustahil bagi kita bagsa Melayu menikmati rahmat-rahmat kemerdekaan tanah air yang sedang kita kecapi di hari ini dengan aman dan damai walaupun rakjyat Malaysia ini majmuk sifatnya.

Ada di antara susuk individu bangsa Melayu Malaysia didapati dah banyak berjaya jadi billion Air dan banyak sekali yang dah bertaraf Million Air? Syukur Al-Hamdulillah,atas segala nikmat kurnyiaan dari Allah yang punya rezeki-rezeki itu untuk hamba-hambaNya.

GABUNGAN NGO-NGO GOMBAK ADAKAN MAJLIS SAMBUTAN 30/08/2015 INI.

Seperti telah dimaklumkan beberapa hari yang lalu menerusi blog ini juga, bahawa Pertubuhan Ngp-Ngo Gombak, di bawah pimpinan Datuk Dr.Rahman Ismail,mantan ahli Parlimen Umno Gombak,pada penggal PRU ke-11 pada tahun 2004 tidak mahu ketinggalan turut serta untuk mengadakan Majlis Sambutan Hari Kemerdekan Malaysia yang beruia 58 tahun itu pada 30/08/2015.yang tiba tak beberapa hari lagi.

Majlis itu bertempat di halaman rumah Ketua Penerangan Gabungan Ngo-Ngo Gombak, Ayahanda Paduka Tuan Hj.Rashid Hj.Fadzil,merangkap sebagai (Ketua Pakeda)kawasan Gombak Setia,di nombor 46,di Jalan Baiduri, off Taman Perwira,di kawasan DUN Gombak Setia.

Sebahagian AJK Gabungan Ngo-Ngo 
Gombak yang hadir pada 
mesyuarat khas itu.
Majlis itu akan bermula pada kira-kira jam 9.30 malam dan akan berakhir kira-kira pada 11.30 malam. Di antara para tetamu yang akan hadir di majlis tersebut ialah, beberapa orang tokoh politik Umno di Putrajaya yang menjadi sahabat karib Datuk Dr.Rahman Ismail.

Di samping itu Tan Seri Zaleha Ismail,mantan Menteri Kebajikan Masyarakat dan Orang Asli, akan memberi ucapan utama pada malam itu nanti,selaku Penasihat Eksekutif Gabungan Ngo-Ngo Gombak,sejak ditubhkan hingga kini yangmana Gabungan Ngo-Ngo Gombak dah berusia 6 tahun

Tan Seri Zaleha Ismail tetap gigih
untuk memperkuatkan perjuangan
 kelangusungan Umno terus
hidup dan terus berkuasa di
perengkat pusat.
Begitu banyak tunjuk ajar yang telah disumbangkan oleh Tan Seri Zaleha Ismail demi kamajuan Gabungan Ngo-Ngo Gombak itu sendiri secara cergas walauun beliau kini telah berusia 80 an tahun plus- plus.

Cinta dan kasihnya Tan Seri Zaleha terhadap parti Umno dan perjunagan Umno untuk memertabat negara,bangsa,agama dan bahasa di tempat yang sewajarnya didapati semacam tidak pernah luntur dan tetap evergreen.

Lagi sebahagian AJK Gabungan
Ngo-Ngo Gombak turut
membincangkan acara-acara
 pada malam sambutan Hari
Kemerdekaan
Semakin berusia? Beliau dilihat semakin cergas untuk mengabdikan fikiran dan tenaganya untuk parti Umno dan kelangsungan perjuangan Umno itu sendiri,agar terus hidup di mana pada masa ini di pimpin oleh Datuk Seri Najib Tun Razak di mana kewibawaannya sedang diuji dengan cabaran yang sangat sangat berat sifatnya.

Bak kata Datuk Seri Najib,"Jika parti Umno akan tewas pada Pilihan Raya Umum akan datang? Bangsa Melayu akan jadi bangsa  yang "sangat bangsat".

Mahukah kita jadi bangsa yang bangsat?Jika tidak mahu? Marilah kita bersama bersatu padu di dalam parti Umno demi kehidupan parti Umno 1000 tahun lagi. 

Semoga Datuk Seri Najib Tun Razak, legasi Tun Razak Husin ini sebagai Perdana Menteri kita yang ke-6 Malaysia, akan dapat menghadapi segala cabaran itu dengan adanya pertolongan dari Allah SWT yang Maha Berkuasa.Hanya pada-Nya kita memohon pertolongan disamping kita terus berusaha dengan gigihnya tanpa mengenal penat dan lelah.

Jika tidak mampun mengadakan Majlis Sambutan Tarikh
Keramat itu iaitu Hari Kemerdekaan Tanah Air kita 

bertarikh (31/08/1957 itu?). Memadailah kita 
mengkibarkan Bendera Malaysia Jalur Gemilang 
di anjung rumah kita dengan apa cara pun tanda cinta
 dan kasih sayangnya kita pada negara kita yang kita 
cintai ini selagi hanyat dikandungi badan.
Menurut Tan Seri Zaleha Ismail,di dalam ucapan-ucapan utamanya di dalam beberapa majlis-majlis besar anjuran Gabungan Ngo-Ngo Gombak merata tempat di kawasan Parlimen Gombak.

Beliau didapti sering menegaskan Umno-lah satu-satunya parti Melayu yang telah berjaya berkuasa di Malaysia ini secara terus menerus.

Bermula dari detik di hari kita mencapai Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia) di bawah pimpinan Tungku Abdul Rahman Putra Al-Haj Perdana Menteri yang pertama.

Kemudian di sambung oleh Tun Razak, Husin, ayahanda kepada Datuk Seri Najib Tun Razak pula yang digelar sebagai Bapak Pembanguna Malaysia.

Tanah FELDA yang Tun Razak ilhamkan kewujudannya itu kini merupakan asset terbesar negara yang telah memberi berbagai-bagai faedah kepada anan-anak generasi FELDA itu sendiri.

Seterusnya tugas itu disambung pula Tun Hussin Onn. Pada masa sekarang ini diserahkan semula oleh parti Umno kepada legasi Tun Razak kepada anak sulong Tun Razak,Datuk Seri Najib Tun Razak pula sebagi Perdana Menteri yang ke-6.

Walaupun mutakhir ini para pemimpin atasan Umno ( Datuk Seri Najib) di dapati terpaksa berdepan dengan berbagai-bagai ujian dan cabaran yang begitu getir sifatnya?

Cabar-cabaaran itu bukan sahaja dari luar Malaysia? Malah diwujud dari dalam Umno itu sendiri oleh tokoh-okoh politik yang pura sayangkan Umno tetapi sebaliknya walaupun orang itu pernah jadi PM Malaysia selama 22 tahun lamanya atas restu dan ihsan parti Umno dan kini kehidupan keluaraga mereka dah kaya raya jadiya.

Dengan izin Allah SWT Datuk Seri Najib dilihat Insya Allah! Akan dapat mengatasinya dengan sebaik mungkin dengan adanya bantuan dan pertolongan dari Allah SWT, sekaligus dari kita iaitu,dari orang-orang Umno yang setia pada Umno yang ada sebanyak 3 juta orang itu.

Bukan sebagai (ahli Umno) seperti kata Datuk Seri Najib. Nama aje jadi ahli Umno, tapi hati mereka dilihat jadi "simpang perenang" ke arah parti lain demi kepentingan peribadain tidak dilayani oleh Dauk Seri Najib?

Sikap politik mereka yang pura-pura itu dilihat lebih teruk dari lalang?Kata-kata hikmat yang berbunyi ," Bersatu itu teguh dan bercerai itu roboh!?" Langsung tidak mereka indahkan? Mereka teap dengan ke egoan mereka walaupun legasi merka itu bukan pejuang original anak waan negara k,ita,tetapi tunjuk besar kepala.

BERBAGAI-BAGAI ACARA AKAN DIPERSEMBAHKAN 

Disamping acara makam malam ringan dihidangkan di majlis tersebut,maka beberapa acara selingan yang menarik akan dipersembahkan pada malam itu yang merupakan kesenian budaya bangsa.

Acara akan diakhiri dengan ikrar kemerdekaan akan dilafaskan oleh semua para tetamu yang hadir nanti. (Posted by abnmulya /Haji Abu Bakar Ninggal. blogspot. com at 1402 hrs on Ogos 25,2015).

No comments: