Tuesday, February 9, 2016

Rakyat Yang Radikal? Harus Dilayan Dengan Akta Yang Radikal Juga

Tan Sri Apandi Ali,Peguam negara yang aktif dan produktif.



Oleh Haji Abu Bakar Ninggal
Rabu,February 10,2016 @ 4.30 pm.

Menerusi portal Malaysiakini iaitu,terbitan hari Isnin,bertarikh 08/02/2016 jam 11.52 pagi.Bekas wartawan Vetran Utusan Malaysia,Zainuddin Maidin (Zam)ada memberi pendapat dan pandangan politiknya berhubung dengan cadangan Peguam Negara Malaysia untuk meminda Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA)itu,

Pada hemat Zam kononnya tindakan Peguam Negara untuk meminda Akta tersebut di atas akan memburukkan imej politik Dartuk Seri Najib Tun Razak yang kini sedanag menyandang jawatan Perdana Menteri.

Katanya,tindakkan untuk meminda OSA bagi memasukan hukuman penjara seumur hidup dan 10 sebatan rotan pada pesalah pembocoran Rahsia Rasmi Kerajaan kononnya akan membantutkan juga usaha Perdana Menteri mengembangkan demokrasi di Malaysia.

"Ia akan mencederaka imej Najib yang sedang berusaha menonjolkan negara kita lebih demokratik dari pemimpin sebelumnya..

Kini  baru Zam sedar bahaw pemimpin sebelum Najib,terutamanya Mashathir Mohamad,Perdana Meteri  ke-4 lebih tidak demoratik berbanding dengan Najib.Anihnya sejak Mahathr menimbulkan isu 1MDB dan wang derma RM2.6 bilion.Zam dilihat tegang urat merihnya membela dan men yekui Mahatir. Zam ni pun cakap tak serupa bikin juga.

Sambung Zam ,"Saya sendiri menentang kebocoran maklumat rasmi kerajaan yang selama ini didedahkan oleh pihak parti pembankang dan golongan yang anti-Najib tetapi bukan dengan cara pinda AKTA untuk kenakan hukuman penjara seumur hidup," katanya seperti dilaporkan oleh akhbar  (Sinar Harian) dan dipetik pula oleh portal Malaysiakini dan kini dipetik pula oleh Abnmulya blogspot.com.
Zainuddin Maidin ( Zam) menentag Akta OSA di pinda .

Jika dibaca kata-kata Zam itu dan didengar opula oleh burung-burung yang terbang di angkasabiru?

 Maka burung-burung yang sedang terbang itu pun akan jatuh bedebab ke bumi akibat degar kelunakan bahasa yang telah digunakan Zam itu. 

Setelah puas beliau dan Mahathir menghentam lumat Datuk Sri Najib dalam isu 1 MDB dan wang derma RM2.6 bilion dan sebagainya.

Sebagai seorang wartawan vetran yang banyak pengalaman di segi tulisan  politik negaraMalaysia? Sekaligus Zam pernah jadi memnteri di dalam kabinet Umno-BN dulu?

Tidakkah Zam sedar dah benar-benar faham kenapa Peguam Negara Malaysia cadangankan Akta tambahan itu? Jawabnya tak lain dan tak bukan kerana pihak parti-parti pembangkang serta golongan yang dah begitu peras menonggeng dengan Najib dan Umno mutakhir ini di lihat dah jadi begitu radikal niat dan perjuangan politiknya.

Sekaligus terlibat sama oleh golongan bekas-bekas pemimpin politik dari parti Umno itu sendiri yang dah kaya raya juga tetapi masih juga tak puas hati dengan PM Najib langsung mereka berdendam kesumat pada Najib?Mereka bertekad kuat untuk gulingkan Datuk Swri Najib dan regimnya di dalam kerajaan tungangan UMNO-B N.

Sikap mereka itu dilihat begitu jelas.Sekaligus didapti tanpa segan dan silu mereka ini dilihat telah semacama memberi sogokkan pada kaki tangan kerajaan yang berpangkat tinggi untuk mendapatkan rahsia rasmi kerajaan untuk dijadikan oleh mereka sebagai senjata menghentam Najib terutama dalam isu 1MDB dan wang derma RM2.6bilion kononnya Datuk Seri Najib tak jujur, rasuah dan sebagainya.

Tuduh-tuduh yang tak berasasa itu?Sangat kejam dan tidak patut sekali depa berbuat demikian kerana depa masih lagi jadi anggoita Umno.Terutama Mahathir dilihat semacam ada agenda tertentu semacam bertekad nak jatuhkan Datuk Seri Najib dengan apa cara sahaja walaupun dah jadi PM selama 22 tahun lamanya.

Beliau berb uabuat demikian? Apabila Najib jatuh?Mahathir semacam dah ada tokoh 'legasi"nya untuk mengambil tempat Najib itu? Kalau tgak berada-ada masih tokoh poliyik yang dah berusia 90 itu dilihat tak tahu duduk diam sebagai pesara?

Kejadian-kejadian ini berlaku? Iaitu sejak (Akta Isa) yang power itu telah dimansuhkan oleh kerajaan Malaysia pimpinan Najib.? Akibatnya? Maka pihak parti-parti pemabngkang yang sangat tinggi nafsunya hendak menduduki Putrajaya didapati telah berbuat dan banyak melakukan perbuatan yang mungkar yang boleh menghuru-harakan ketenteraman, kestabilan rakyat majmuk di Maalysia ini.


Tony Phua dari parti DAP pun menentang
Akta ( OSA) ysng hendak dipinda itu.
Disamping itu bekas-bekas pemimpin-pemimpin Umno yang berpengaruh di dalam Malaysia dan dah kaya raya dan ada banyak wang masih ada sedikit pengaruh di dalam parti Umno?

Tetapi ada agenda untuk menolak kadar yang sangat cepat nak memahkotakan "legasinya"cepat jadi PM di Malaysia ini.

Beliau ini,dilihat tak sabar-sabar lagi menunggu gilran yang munasabah jika da peluang dan para perwakilan Umno akan memeliih legadsi itu? Itupun jika masih jadi ahli Uno.Jika dah dipecat maka tamatlah  riwayat peluang nya nak jadi orang nombor satu di Malasia ini.

Akibat sangat bernafsu besar? Maka golongan ini turut serta join dan bergabung tenaga dan tektik dengan parti-parti pembangkang hendak gulingkan Datuk Seri Najib?

Jutawan-jutawan Malaysia pula sanggup membayar wang jutaan ringgit agar kaki tangan kerajaan menjual rahsia rasmi negara pada pihak jutawan yang pro-pembangkang itu. Sementara pihak pembangkang yang berfikir politik cara sempit dan tak sayangkan Malaysia ini?


Di dapati dari hari ke hari secara terang-terangan sanggup pula menjual rahsia rasmi kerajaan pada akhbar\-akhbar luar negara. Untuk mendapatkan "political milagenya" apa yang disiarkan oleh akhbar-pkhbar luar negara itu?
Ini Ustaz,Tuan Ibrahim Timbalan Presiden PAS ini pun tentang juga.
Dah jadi LAZIM padanya ,Apa sahaja kerajaan Umno-BN
buat untuk rakyat.Semua tak baik bagi beliau. DIA tetap tentang dengan
tak fikir panjang lagi.Anih bin Ajaib?



Segera mereka siarkan semula dan diulas oleh  mereka dan sekaligus dimanupulasi di portal-portal media sosial yang pro-pembangkang untuk meracuni minda rakyat yang tak benar-benar faham dengan berita itu sahih atau pun hanya berita yang bercorak '"persepsi".belaka?

Kemudiannya? Pihak akhbar-akhbar luar negara yang didapati semacam yang anti- pada kerajaan Malaysia itu? Dilihat telah bertindak memburuk-memburukkan imej para pemimpin negara Malaysia sewenang-wenangnya walau pun dakwaan mereka itu tidak benar hanya bersifat berita "persepsi"aje.

Kita kin sangat sedar bahawa mutaklhir ini yang jadi senjata yang paling huduh dan paling jahat dan paling bahaya dimasa ledakkan Internet ini? Di mana media sosial tempatan yang pro-pembangkang yang punya agenda tertentu untuk menjatukan kerajaan yang sah pimpinan Umno-BN.


Cynthia Gabriel (Pengarah 
 (C4).pun tak setuju
Akta OSA dipinda.
Gelagat mereka ini dilihat begitu gemar memanupulasi berita-berita yang bersifat '"persepsi" itu kononnya benar tanpa menimbangkan resikonya yang sangat bahaya bersabit agenda mereka itu? B erita-berita yang bersifat 'persepsei" bila dinafikan oleh pihak yang beritakan itu?

Kaka portal-portal yang pro-pembangkang ini didapati buat diam aje dan langsung tak mahu memuatkan berita-berita penafian itu.

Jadi rakyat yang telah membaca jadi keliru.Ada ayang bodoh dan tolol tak membezakan yang mana satu berita yang besifat ''persepsi" dan mana satu yang bersifat benar.

Maka berita-berita yang bersifat "persepsi" ini sudah jadi bual dan perbincagan umum pada rakyat biasa di kedai-kedai kopi pula.Fenomena itu sangat bahaya dan memberi kesan yang negatif pada imej kerajaan Umno-BN.

Kini kerajaan tak punya Akta (OSA) yang kuat yang boleh jatuhkan hukum penjara seumur hidup dan sebat 10 rotan.Maka pembocor rahsia itu terus buat duit rasuah dan lepas dengan begitu sahaja.

Mahfoz Omar pun tak setuju Akta (OSA) dipinda dengan
hukuman Penjara seumur hidup dan sebat 10 roan
 Amerika Syarikat telah menyerang Iraq pada tahun 1990 dulu itu semata-mata kerana tulisan seorang wartawan yang secara bohong kononnya ada mendakwa bahawa Iraq pimpinan Sadam ketika itu kononnya ada senjata 'pemusnah' yang besar-besar.

Senjata2 tersebut kononnya boleh menghancur-leburkan seluruh dunia Arab yang menentang Presiden Sadam Hussin diseluruh negara2 Arab di rantau Arab terutama negera2 Arab yang kaya raya dengan hasil minyaknya.

Tetapi setelah tamat peperanga itu dna regim Saddam Hussi dah tewasa dan pihak pemeriksaan Pewrtubuhn Bngsa2 Bersatu dah selesai melakakn penyiasatna yang rapi?

Sebenarnya Iraq tak ada apa -apa senjata besar sepeerti mana yang telah digembar gemburkan akhbar WSJ pemifitanh besar tajaan Yahudi laknatullah. Memandangkan parti-parti yang jadi pembankang di Malaysia mutakhir ini didapati telah mula mengamalakan sikap aggresif yang melampau?

Sanggup memebeli maklumat rasami kerajaan yang diongkosi oleh jutawan2 temapatn yang anti-Najib? Maka sesungguhnya,sudah kena pada masanya Peguam Negara Malaysia mengambil langkah2 untuk menambah kuat lagi Akta (OSA) itu degan kuasa-kuasa yang lebih kuat,lebih tegas,lebih effectif dan radikal lagi.

RAKYAT Malaysia  kini diliaht ada dianataranya dah begitu banyak yang bersikap radikaal (Ultra) dan kurang ajar pul asifat polityiknya. Justeru  fenomina itu harus ditangani dengan undnag-undang dan Skta yang leb ih radikal juga.

 SYAITAN dan iblios itu mesti dilawan dengan ilmu syaitan dan ib lis juga.Barulah depa boleh jadi lemah dan tak memb ahayakan keamanan dan keharomnian negara Malaysia yang sama-sama kita cintai dan sayangi ini.

Apakah tindakkan  itu tgak baik dfan tak releven wahai Encik Zam yang pernah jadi menteri di dalam kerajaan Umno/BN dulu itu?.(Piosted bya abnmulya //haji abau bakar ninggalblogspot.com at 1611 hrs on February 10,2016.

No comments: