Friday, August 25, 2017

MEMALI: ABDUL HADI AKAN BERI KERJASAMA PENH

WAN ZULKIFLI WAN YAACOB 
25 Ogos 2017 4:08 PM

MARANG 25 Ogos -Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, peristiwa Memali lebih tiga dekad lalu berlaku kesan daripada tindak-tanduk pemimpin politik ketika itu yang menyeret pihak polis memerangi penduduk kampung sehingga ada anggota yang turut terbunuh.

Abdul Hadi Awanag
Abdul Hadi Katanya, insiden itu tidak sepatutnya berlaku kerana sekiranya berkait dengan ajaran salah boleh ditangani oleh pihak berkuasa agama dan bukannya oleh pihak polis yang dikatakan telah dipaksa mengikut kehendak kalangan politik.

Justeru tegas Abdul Hadi, Pas dalam mesyuaratnya telah bersetuju dengan cadangan menubuhkan Suruhanjaya Diraja (RCI) untuk mencari keadilan dan bersedia memberikan kerjasama sepenuhnya. 

"Kita sanggup bekerjasama bila-bila masa sahaja kerana banyak yang tersirat dan tersembunyi dalam peristiwa Memali. Banyak rakyat tak tahu.. mereka yang hidup masa itu pun banyak tak tahu, apatah lagi generasi muda yang lahir kemudian, dan ramai jadi mangsa bukan saja Ustaz Ibrahim Mahmud dan rakan-rakannya, malah anggota polis.

"Dua-dua menjadi mangsa kerana penyelesaian tidak mengikut cara yang betul. Sebab itu perlu ditubuhkan RCI yang bebas daripada kalangan politik yang bertanggungjawab," ujarnya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang dilaporkan menyatakan kesediaan kerajaan menubuhkan RCI sekiranya ada permintaan daripada mana-mana pihak bagi mencari keadilan dan orang yang bertanggungjawab terhadap peristiwa itu mesti dipertanggungjawabkan.-UTUSAN ONLINE ( POSTED BY ABNMULYA// HAJI ABU BAKAR NINGGAL.BLOGSPOT.COM.AT 1809 HRS ON oGOS 25,2017 .

No comments: