Tuesday, August 22, 2017

SIASAT INDIVIDU ARAH SEMBUNYI KERUGIAN--MOHD SIDEK

22 hb.Ogos 2017 @ 3.00 am.

PUTRAJAYA 21 Ogos – Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk Men­yi­asat Kes Kerugian Akibat Urus Niaga Mata Wang oleh Bank Negara Malaysia (BNM) Sekitar Tahun 1990-an bertegas untuk mendapat kebenaran mengenai individu yang mengarahkan kerugian berkenaan disembunyikan. 

Pengerusi suruhanjaya berke­naan, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan berkata, berdasarkan pendengaran pada prosiding hari ini, fakta yang diperoleh pihaknya adalah berlakunya pengolahan akaun di BNM yang menyembunyikan kerugian besar itu.

“Kerugian (BNM) pada tahun 1992, 1993 dan 1994 adalah berjumlah RM31.5 bilion, faktanya, telah berlaku pengolahan akaun BNM untuk menyembunyikannya,” katanya ketika mempengerusikan prosiding suruhanjaya itu di Istana Kehakiman hari ini.

Menurut Mohd. Sidek, beliau juga tidak berpuas hati kerana tiada tindakan diambil terhadap individu yang bertanggungjawab terhadap kerugian BNM berkenaan. “Saya adalah bekas Ketua Setiausaha Negara dan saya tidak boleh terima perkara se­perti ini.

“Oleh sebab itu, saya mahu tahu kebenaran perkara ini dan sebab itu juga tidak boleh disembunyikan di sebalik OSA (Akta Rahsia Rasmi),” kata beliau.
Tegasnya lagi, perkara tersebut tidak sepatutnya berlaku kepada BNM yang memiliki reputasi tinggi. 

"Panel prosiding hari ini turut disertai empat ahli suruhanjaya yang lain iaitu :-

*  Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Kamaludin Md. Said;
*  Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Berhad;
*  Datuk Seri Tajuddin Atan; Pengerusi Bersama Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan,   * * Tan Sri Saw Choo Boon; dan Ahli Institut Akauntan Malaysia,
*  K. Pushpanathan. Setiausaha Bahagian Pelabu­ran Strategik Kementerian Kewangan,
*  Datuk Dr. Yusof Ismail merupakan Setiausaha suruhanjaya siasatan itu. 

(Prosiding bersambung Kha­mis ini). (Utusan online) Posted by abnmulya // haji abu bakar ninggal.blogspot.com at 1734 hrs on Ogos 22, 2017.

No comments: