Wednesday, August 9, 2017

SIASATAN FIC: ISA DIPANGGIL MINGGU DEPAN???

10 Ogos 2017 @ 3.00 am.


KUALA LUMPUR  09 Ogos- Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad dijangka dipenggil untuk memberi kenerangan kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia ( SPRM) berhubung pembelian hotel di London dan di Kuching,Sarawak oleh FELDA Inveswment Coporation (FIC),minggu depan.

Langkah SPRM untuk memanggil bekas Pengerusi Felda mula diperkatakan apabila Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Mohd. Azam Baki memberitahu Bernama,

“Ada orang penting yang akan dipanggil minggu depan. Siapa orang itu saya tidak mahu dedahkan lagi,” katanya selepas menjadi tetamu program Ruang Bicara terbitan Bernama News Channel (BNC) di Wisma Bernama malam tadi.

Pada 21 Jun lalu Mohd. Isa dan isterinya, Puan Sri Bibi Sharliza Mohd. Khalid memberi keterangan lebih empat jam kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kemelut syarikat itu.

Mengulas lanjut, Azam berkata, setakat ini seramai sembilan individu telah ditahan berhubung isu pembelian kedua-dua hotel itu.

“Untuk hotel di London, pegawai penyiasat akan mengambil keterangan saksi antaranya daripada peguam dan pihak bank,” kata Azam.

Ditanya sama ada SPRM akan menyiasat pembelian hotel lain oleh FIC, beliau berkata setakat ini pihaknya hanya menyiasat pembelian hotel di London dan Kuching.

“Kalau ada hotel lain, kita akan lihat sama ada wujud isu rasuah atau salah guna kuasa,” katanya. ( Utusan online). Posted by abnmulya // haji abu bakar ninggsl.blogspot.com at 1413 hrs on Ogos 10,2017.

No comments: