Friday, February 14, 2014

Apakah DAP akan menyebelahi PAS berbanding dengan Anwar dalam isu Menteri Besar Selangor?


Oleh Haji Abu Bakar Ninggal
February 15,2014 at 7.06 pm.

Sebaik sahaja secara rasmi penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri  (DUN) Kajang,dari parti (PKR) En. Lee Chin Cheh meletakkan jawatan pada 27 hb.January 2014 dan umum difahamkan bahawa motif tindakan yang diambil oleh Lee itu dilihat semacam memberi laluan kepada big boss-nya iaitu penasihat parti PKR,Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di DUN tersebut. Anwar dan  PKR mesti punya motif tertentu berbuat begitu.
Mantan Timbalan Perdana Menteri dan mantan
 Menteri Kewangan Malaysia, Datuk Seri Anwar  Ibrahim,
bakal Menteri Besar Selangor, selepas PRK Kajanag
pada Mac 23,2014?

Maka para pemimpin PAS Selangor yang menjadi kerabat di dalam komponan parti-parti "Pakatan Rakyat"di lihat terkejut beruk dan paling cepat melenting dan latah dengan senario politik yang baru ujud  di DUN Kajang itu.

Justeru  lantas mereka membuat komen-komen yang melampau,bernada semacam menghina Anwar Ibrahim yang mana segala komen-komen itu dilihat boleh mengguriskan dan melukakan hati nurani Anwar Ibrahim khasnya dan sekaligus kepada seluruh anggota PKR di seluruh Malaysia.

Akibat dari komen-komenm yang bersifat negatif yang telah dilemparkan terhadap Anwar Ibrahim oleh tokoh-tokoh politik dari kerabat Pakatan Rakyat itu sendiri?

Suka atau tidak suka? Sudah tentu boleh membawa padah kepada keutuhan gabungan (PR) itu sendiri bukan sahaja di Selangor,malah di seluruh nunsantara Malaysia umumnya.

PAS tanpa berdiplomasi dilihat semacam begitu berkeberatan untuk menerima Anwar Ibrahim, mantan Timbalan Perdana Menteri dan mantan Menteri Kewangan Malaysia itu menjadi Menteri Besar Selangor menggantikan Datuk Seri Khalid Ibrahim.

Krisis yang terjadi di Selangor itu adalah akibat ujudnya krisis politik dalaman PKR itu sendiri bertitik tolak oleh kemelut politik yang berterusan antara regim Azmin Ali terhadap regim Khalid Ibrahim.

Akibatnya dari  kemelut yang berterusan itu?Tidak mustahil  ia boleh menghancurkan Parti Keadilan Rakyat itu sendiri di Selangor khasnya dan gabungan Pakatan Rakyat itu sendiri amnya.

Negeri Selangor,merupakan satu-satunya negeri yang terkaya raya di Malaysia yang telah dibangunkan oleh kerajaan Umno-BN berpuloh-puloh tahun lamanya dengan memakan ongkos wang ringgit berbillion banyaknya,tetapi akhirnya Umno-BN kalah ditangan parti pembangkang pada PRU-12 dan PRU ke -13.

Kekalahan yang telah menimpa Umno-BN di Selangor itu,boleh dikatakan adalah disebabakan kelemahan oleh Umno-BN itu sendiri. Merobohkan kota pertahanan Umno-BN dilanggar roboh oleh parti-parti pembangkang yang diketuai oleh Anwar Ibrahim yang berjaya mengajar DAP memujuk pengundi Cina menyokong parti-parti yang berada di dalam gabungan Pakatan Rakyat .

Akhirnya secara mendadak pengundi kaum Cina menolak Parti MCA dan beralih kiblat mereka menyokog DAP dan parti lain yang berada di dalam gabungan Pakatan Rakyat bermula pada PRU ke-12 yang telah diadakan pada 8 Mac 2008.

Demi untuk membangunkan Selangor terlalu cepat. Umno-BN secara rakus langsung tidak menjaga kekebalan (geo-politik) bangsa Melayu di Selangor. Membangun Selangor secara terus menerus dari satu Menteri Besar ke Menteri Besar yang bertukar ganti, hinggalah ke tangan Dr.Khair Toyo tanpa memberi tumpuan (geo-politik) bangsanya sendiri.

Penduduk-penduduk setinggan yang kebanyakannya bangsa Melayu yang berselerak di sekitar Selangor yang  menjadi penyokong kuat pada Umno-BN tanpa belas kasihan, rumah-rumah mereka telah ranapdirobohkan oleh kerajaan Umno-BN di bawah kuasa Khir Toyo kononnya atas alasan untuk menjadikan (setinggan sifar)di Selangor.

Banyak kawasan taman-taman perumahan baru dibuka di Selangor dengan (QOTA) pembelian diberi kepada kaum lain hingga 70%. Sementara kaum Melayu hanya diberi qota membeli hanya 30% hingga menenggelamkan bilangan pengundi Melayu di kawasan Taman-taman baru itu di dalam negeri Selangor bila tiba piliha raya setiap 5 tahun.

Ujung-ujungnya  Umno-BN tewas teruk pada PRU ke-12 pada tahun 2008 dan kalah teruk sekali lagi di Selangor pada PRU-ke 13 pada 05hb.Mei 2013. Kekalahan-kekalahan itu adalah berakibat kesalahan sendiri oleh para pemimpiun Umno-BN di Selangor.

Disebabakan terlalu cepat dan mabuk sangat untuk membangun di Selangor? Akhirnya Umno-BN hilang kuasa politik di Selangor.Pak kaduk menang sabung ayam tetapi kampung tergadai.

Pakatan Rakyat berkuasa di Selangor bermula pada tahun 2008 pada PRU ke-12 dan mengulangi sekali lagi kemenangan  mereka pada PRU ke-13,pada 05 hb Mei 2013.  Kini berazam kuat kalau boleh untuk terus berkuasa di Selangor buat selama-lamanya.

Untuk itu, jika krisis antara Khalid Ibrahim dengan Azmin Ali dilihat masih berterusan? Anwar Ibrahim selaku seoarang ahli politik yang berwibawa cepat dapat merasakan bahawa parti gabungan Pakatan Rakyat pasti tidak mampu hidup lama dan kekal berkuasa di Selangor jika phenomena itu terus dibiarkan.

Menyedari hakikat ini.Maka Anwar Ibrahim cepat mengorak langkah politik baru untuk jadi calon PKR di dalam PRK Kajang dan kemudiannya jika beliau menang beliau akan menjadi Menteri Besar Selangor, menggantikan Khalid Ibrahim demi untuk menstabilkan semula kekuatan politik PR di Selangor.

Anwar sedar Khalid Ibrahim memang kurang dihormati oleh sebahagian besar ADUN-ADUN dari PKR di Selangor berbanding dengan Anwar. Dengan kata lain?Jika Anwar Ibrahim jadi Menteri Besar  baharu di Selangor? Keadaan politik (PR) di Selangor akan jadi mantap semula.

Bukan setakat Azmin Ali sahaja tentu tidak berani membuat komen-komen yang celupah dengan cara sewenang-wenangnya.Hatta tokoh-tokoh politik dari parti-parti gabungan Pakatan Rakyat di Selangor itu sendiri pun menjadi segan dan silu( malu bahasa) ketika berhadapan dengan Anwar Ibrahim  tokoh politik tersohor di Malaysia.

Apakah motif sebenarnya ada di antara beberapa orang pemimpin PAS di Selangor dan pemimpin PAS pusat dilihat begitu tega menolak Anwar Ibrahim jadi Menteri Besar Selangor tidak difahami?

Hanya Allah swt.Yang Maha Mengetahui dan para pemimpin-pemimpin PAS di perengkat pusat dan di perengkat negeri Selangor yang dapat menghuraikan apa yang sebenmarnya yang tersirat di hati nurani mereka di sebalik bantahan-bantahan itu?

Di antara tokoh-tokoh PAS Selangor yang paling gopoh,celupar dan paling tangkas membuat komen ialah, tokoh-tokoh besar PAS Selangor.

Mereka telah menegaskan melalui mass media arus perdana bahawa PAS Selangor, belum menetapkan sebarang persetujuan berhubung kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu meletakan Tan Seri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor sekiranya penasihat Parti Keadilan Rakyat itu menjadi Menteri Besar Selangor.
Datuk Seri Abdul Khalid Ibrahim

Pendirian itu telah dinyatakan oleh Ketua Penerangan PAS Selangor dan juga Setiusaha PAS Selangor dan kemudiannya diikuti pula oleh Yang Dipertua PAS Kuala Langat,Dr.Ahmad Yunus Hairi.

Menurut Dr.Ahmad Yunus,dalam konteks berhubung dengan kenyataan yang telah dibuat oleh Anwar itu?

PAS negeri Selangor akan mengadakan perbincangan dengan kepimpinan parti di perengkat pusat mengenai kenyataan yang dikeluarkan oleh Anwar Ibrahim itu.

"Setakat ini,PAS hanya memberikan tumpun terhadap urusan kempen dalam pilihan raya kecil Dewan Negeri  (DUN) Kajang.

Bagi soal jawatan Menteri Besar,kita akan bincangkan di perengkat PAS pusat nanti," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia baru-baru ini dan komen-komennya itu telah pun di siarkan oleh Utusan Malaysia on line pada 12/02/2014 pada ruangan politik portal itu,

Sebelum itu,Ketua Dewan Pemuda PAS,Suhaizan Kait, juga secara terbuka menolak Anwar sebagai Menteri Besar Selangor dan menyifatkan polemik DUN Kajang itu tidak perlu mengheret pakatan pembangkang bagi membincangkan jawatan Menteri Besar Selangor.

MB SELANGOR BUKAN MILIK EKSKLUISIF (PKR)

DALAM konteks berhubung dengan isu Anwar Ibrahim akan menjadi Menteri Besar Selangor selepas PRK Kajang yang akan berlangsung pada Mac 23,2014? Jika kita membuat analisa politik di antara sikap DAP dan sikap yang ditunjukkan oleh PAS?

Maka sudah terang lagi disuloh! Hanya Parti PAS dilihat seolah-olah memberi isyarat bahawa Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak boleh sewenang-wenangnya menggantikan Datuk Seri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor,jika Anwar Ibrahim menang sebagai (ADUN) Kajang dalam PRK yang akan berlangsung pada bulan Mac 23, 2014 yang akan datang ini.
DatukTuan Ibrahim Tun Man

Ini terbukti apabila di hari ini iaitu, pada tanggal 15/02/2014( hari Sabtu) Utusan Malaysia online-di ruangan politik portal blog tersebut telah menyiarkan kenyataan politik yang terbaru (terkini) yang telah dibuat oleh tokoh besar PAS Naib Presiden PAS,Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan sebagai berkata, sebarang rancangan pemilihan atau pertukaran bagi jawatan Menteri Besar Selangor hanya boleh dilakukan selepas mendapat persetujuan semua parti didalam pakatan pembangkang.

Oleh itu beliau menegaskan jawatan itu bukan hak eksklusif atau menjadi milik automatik mana-mana parti sebaliknya ditentukan menerusi kesepakatan.

"Soal Menteri Besar perlu kepada maufakat,bukan hak eksklusif," katanya kepada pemberita selepas meyampaikan kuliah mingguan di hadapan Pejabat Badan Perhubungan PAS Negeri, di  Kota, Bharu, Kelantan pada 14/02/2014.

Pandangan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man itu bolehlah ditafsirkan sebagai memberi amaran kerpada Anwar Ibrahim dan PKR .

Tuan Ibrahim Tuan Man selaku Naib Presiden PAS memang boleh dan bebas memberi pandangannya baik yang bersifat amaran atau apa-apa pun atas nama pribadi beliau sendiri atau pun atas nama parti atau atas arahan pemimpin PAS yang lebih tinggi jawatan dari beliau.

Kepada Tuan Ibrahim ingin penulis memmajukan pertanyaan sejauh ini, pernahkah Tuan Ibrahim membaca kenyataan Anwar Ibrahim yang ada mengatakan bahwa isu Menteri Besar Selangor hak eksklusif PKR dan tidak perlu dirundingkan? Sejauh yang penulis tahu Anwar tidak pernah berbuat begitu?

Jadi, kenapa tanpa sebab-sebab yang munasabah? Tuan Ibrahim dan para pemimpin PAS Selangor secara gila-gilaan mengorbitkan isu Menteri Besar itu dengan  riuh rendah dan secara terbuka pula sedangkan  hari penamaan calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang itu masih jauh lagi?

Hari penamaan calon di PRK  Kajang telah ditetapkan oleh SPR hanya pada tanggal 11 hb.Mac,2014. Sangat lama lagi.

Kenapa PAS dilihat begitu takut dengan bayang-bayang sendiri? Selaku Naib Presiden PAS Pusat Tuan Ibrahim Tuan Man,harus lebih matang lagi berpolitik dari anak-anak buahnya yang baru  belajar berpolitik terutamanya di Selangor yang semacam takut hilang kuasa jika Anwar Ibrahim jadi Menteri Besar yang baharu di Selangor.

Mereka amat sedar bahawa Anwar Ibrahim tidak boleh ditepuk-tepuk bahu seperti mereka lakukan pada Khalid Ibrahim.

Seelok-eloknya,Tuan Ibrahim Tuan Man janganlah turut sama beremosi dengan budak-budak PAS yang masih hingusan di dalam arena politik di Selangor.

Janganlah  rendahkan mertabat Tuan Ibrahim Tuan Man, selaku Naib Presiden PAS pusat. Kerusi Naib Presiden yang anda sandang itu merupakan mertabat yang tinggi di segi politik.Jangan direndah-rendah mertabat itu oleh tangan anda sendiri.

ISU PERUBAHAN (MENTERI BESAR) SELANGOR? HUJAH-HUJAH TOKOH POLITIK PAS  JADI BAHAN KETAWA RAKYAT.

Penulis dah lama dah telah keluar dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) akibat tidak mempunyai keyakinan lagi pada kewibawaan para pemimpin PKR dan sekaligus kepada para pemimpin (Pakatan Rakyat) yang menurut penulis hanya pandai berjanji pada rakyat tetapi tidak serupa bikin.

Berjuang dalam politik untuk tombolok sendiri.Rakyat dijadikan boneka untuk mencapai tujuan mereka mendapat kuasa politiknya.

Sejak ujud krisis politik di Selangor antara Menteri Besar Tan Seri Abdul Khalid Ibrahim dengan Azmin Ali, hinggakan tersiar pula berita bahawa ADUN Kajanag.En.Lee Chin Cheh dari PKR secara tiba-tiba sahaja telah mengumumkan meletakkan jawatan sebagai ADUN dari PKR.

Maka panorama ini memang memeranjatkan banyak orang dan sekaligus telah berjaya menarik perhatian pemerhati dan penganalisa-penganalisa politik tanah air.

Kemudiannya, heboh pula dengan berita-berita bahawa Anwar Ibrahim akan bertanding sebagai calon PKR di situ dan jika beliau menang? Maka nama beliau disebut-sebut akan jadi Menteri Besar Selangor yang baharu bakal menggantikan Tan Seri Abdul Khalid Ibrahim yang tidak digemari oleh regim Azmin Ali.

Dalam isu siapakah yang akan bertanding di DUN Kajang dan siapakah yang akan jadi Menteri Besar Selangor menggantikan Tan Seri Abdul Khalid Ibrahim akibat kekosongan di DUN Kajaang itu.

Ia dengan cepat telah menjadi polemik di dada akhbar dan juga di portal blog-blog tempatan secara meluas sekali oleh penganalisa-penganalisa politik tanah air dan juga di kalangan parti-parti politik yang menjadi kerabat di dalam gabungan Pakatan Rakyat itu sendiri.?

PENULIS RASA TERPANGGIL..

Penulis sebenarnya dah lama dah menetukan sikap "Aku tidak kisah"atau"Adakah aku kisah" terhadap senario politik yang telah berlaku di tanah air. Sikap yang penulis ambil ini ia disebabkan sudah begitu meluat melihat permainan sandiwara politik mainan tokoh-tokoh politik Malaysia yang umumnya banyak yang hypokrit dan munafikun.

Mereka ini,rata-rata,dilihat sering  memperbodohkan rakayt dengan isu yang sengaja diada-adakan untuk kepentingan politik mereka yang rakus dan gelojoh untuk berkuasa. Mereka  hanya pandai berjanji,tetapi tidak serupa bikin.

Tetapi sebaik sahaja setelah melihat sikap yang ditunjukkan oleh setengah-tengah pemimpin PAS di Selangor secara melampau dan secara terbuka menghentam Anwar Ibrahim akibat Anwar Ibrahim mengambil keputusan untuk bertanding di DUN Kajang dan berkemungkinan akan mengambil alih jawatan (MB) Selangor dari Khalid Ibrahim.

Komen-komen dari pemimpin-pemimpin PAS di Selangor,pada hemat penulis dilihat mengandungi nada semacam menghina Anwar Ibrahim sekaligus tidak merestui Anwar jadi Menteri Besar Selangor.

Masakan sebagai mantan Timbalan Perdana Menteri dan mantan Menteri Kewangan Malaysia, dilihat oleh PAS tidak layak jadi Menteri Besar Selangor?Anih bin  Ajaib. Sungguh anih...kenapa PAS begitu takut pada Anwar Ibrahim?

Untuk itu,penulis rasa terpanggil menegur sikap PAS menerusi tulisan ini,sekaligus menentanag sekuat-kuatnya untuk menegur sikap melampau yang telah diorbitkan oleh setengah tokoh-tokoh PAS yang penulis lihat semacam tidak begitu Arif tentang amalan demokrasi di Malaysia.Harus di beri kuliah rengkas.

Mereka  ini dilihat semacam tidak menyedari bahawa komen-komen yang mereka hadapkan terhadap Anwar Ibrahim (Ketua Umum) PR berunsur nada menghina dan sudah tentu akan melukai hati nurani Anwar Ibrahim dan para pengikutnya.

PAS sejak dulu-dulu hingga kini, secara  terbuka dilihat di padang orang dia hendak berkubang bebas tetapi di padanganya sendiri mereka dilihat bertenjet-tenjet agar rumput rampai  yang tumbuh subur di padangnya itu tidak mati dipijak.

Sikap ini dilihat telah melampau batas sekaligus telah melanggar roboh etika gabungan "Pakatan Rakyat"itu sendiri.

ISU (PRK) KAJANG JADI PANAS

Walau pun tanpa angin tanpa ribut.Tidak semena-mena,baru sahaja jadi ADUN Kajang belum sampai 10 bulan usianya,maka ADUN Kajang,En.Lee Chin Cheh dari PKR mengambil keputusan mendadak letak jawatan untuk memberi laluan pada Anwar Ibrahim bertanding di situ .

Tidakan En.Lee itu dilihat memang tidak normal... tetapi beliau tidak melanggar sebarang undang-undang Malaysia.Di dalam politik panorama semacam itu sebenarnya tidak menghairankan.Itulah politik. Fungsinya boleh sentiasa berubah-ubah mengikut isu dan keadaan semasa. Orang yang bijaksana semacam Anwar Ibrahim sahaja yang mampu melakukannya.

Ekoran dari itu,maka nama Anwar Ibrahim disebut-sebut akan jadi Menteri Besar Selangor menggantikan Khalid Ibrahim yang ternyata tidak habis-habisan terus berkrisis dengan Azmin Ali.

Akibat dari panorama itu? Tokoh-tokoh dari parti PAS terutamanya di Selangor,yang tidak dapat menagkap silat pencak politik mainan Anwar Ibrahim,dilihat cepat menjadi panik.

Baik dari golongan yang memegang jawatan yang layak dipanggil sebagai tokoh-tokoh besar PAS dan juga tokoh muda sekecil nyamuk,di Selangor,dilihat cepat jadi riuh rendah,berkokok-kokok,melenting tak tentu pasal berhubung dengan keputusan ADUN Parti Keadilan Rakyat (PKR)Kajang letak jawatannya.

Bila sudah letak jawatan secara rasmi? Akibatnya sudah tentu satu Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Kajang akan diadakan dimana Anwar Ibrahim,Ketua Permbangkang (PR) di sebut-sebut akan jadi calon PKR di DUN tersebut.

TIAP-TIAP PARTI GABUNGAN ADA KAWASAN (DUN)DAN (MP) SENDIRI...

Mereka dari PAS sebenarnya dah tahu  lama dah... bahawa DUN Kajang itu,merupakan kawasan PKR pada PRU ke-13 dulu.Ini bererti segala sesuatu yang berlaku di DUN Kajang itu sendiri? Ia merupakan urusan rumah tangga PKR.

Orang lain tak perlu sibuk-sibuk nak campur semangkuk kerana orang luar tidak punya hak turut campur walaupun parti-parti itu adalah di antara kerabat gabungan Pakatan Rakyat itu sendiri.

Pun begitu?Tokoh-tokoh PAS yang kurang arif dan jahil tentang  politik yang melibatkan hak-hak orang lain? Dilihat begitu tega buat komen kenapa calon di DUN Kajang yang ditentukan oleh PKR tanpa berunding terlebih dahulu dengan PAS?

Ini merupakan soalan yang jahil politik dan kurang arif tentang hak masing-masing dalam (PR).Apakah lojik soal dalam kain PKR dan urusan rumah tangga PKR harus diberi tahu dan diajak PAS/DAP berunding?

Jawabnya tidak perlu kerana isu politik yang timbul di Kajang itu? Ianya merupakan isu rumah tangga Parti Keadilan Rakyat (PKR). Orang luar tak perlu campur tangan.Lihatlah sahaja dari luar dengan penuh hemah.

Dalam isu ini PAS dilihat kurang arif membuat tafsiran berhubung dengan batas-batas hak setiap parti yang bergabung di dalam Pakatan Rakyat itu sendiri.

Batu sermpadan ini harus dikenali oleh tokoh-tokoh PAS terutama kepada tokoh-tokoh muda PAS di Selangor yang baru belajar berpolitik,agar komen-komen mereka yang kurang bijak itu tidak jadi bahan ketawa rakyat dan ianya boleh dilihat semacam menghina Anwar Ibrahim dan sekaligus pasti melukai hati nurani Anwar Ibrahim serlaku seorang ahli politik tanah air yang tersohor.

ISU MENTERI BESAR SELANGOR YANG BARU?

Semua orang yang menjadi rakyat Malaysia dah lama tahu ....sejak parti pembangkang menang PRU ke-12,pada tahun 2008 dulu,maka kemudiannya parti PKR/DAP/PAS telah menubuhkan satu pakatan longgar apa yang dinamakan (Pakatan Rakyat).

Walaupun tiga parti ini, berada di dalam satu pakatan,namun hakikat yang perlu difahami oleh kerabat-kerabatnya ialah, bukan semnua isu harus dimaufakatkan terutama dalam isu rumah tangga parti masing-masing. Masih ada batas-batas yang memagarnya agar orang lain tidak boleh ikut campur.

Dalam isu perubahan Menteri Besar Selangor ini? Jika mengikut sistem demokrasi? Parti-parti yang mempunya suara majoriti berhak punya kuasa politik di Selangor.

Lim Kit Siang dari DAP
Pada PRU ke-13 dulu.PKR menang 14 kerusi.DAP menang 15 kerusi.PAS menang 15 kerusi.Jumlah kerusi yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat ialah 44 kerusi di dalam Dewan Undanga Negeri Selangor.Sementara Umno-BN menang 12 kerusi DUN.

Demi untuk menunjukan semangat perpadua di dalam parti-parti Pakatan Rakyat? Maka Tan Seri Abdul Khalid Ibrahim telah dipersetujui sekali lagi diangkat sebagai Menteri Besar selepas PRU ke-13 walaupun PKR hanya menanag 14 kerusi DUN Selangor.

Tolak ansur ini telah berlaku di Perak sebaik sahaja selesai PRU ke-12 (tahun 2008)di mana wakil rakyat PAS lebih kecil bilangannya dari PKR di DUN Perak,tetapi ADUN PAS Datuk Sri Mohammad Nizar Jamaluddin telah dilantik sebagai Menteri Besar Perak.

Tolak ansur yang telah dilakukan oleh PKR itu semata-mata memandangkan kewibawaan calon PAS (Mohammad Nizar) itu lebih layak dari calon PKR dari segei kelulusan akademiknya.PAS dah lupakah...? Janganlah mudah sangat lupa ustaz....masih muda-remaja dah jadi nyanyuk ke?

Begitu juga telah berlaku di dalam Parlimen Malaysia, di mana Datuk Seri Anwar Ibrahim telah di lantik sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen Malaysia,sedangkan kerusi parlimen parti DAP lebih banyak dari parti PKR.

Hal ini dilakukan? Semata-mata bertitik tolak bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim,bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia itu terbukti dilihat selaku tokoh politik antarabangsa( international politician),lebih berwibawa berbanding Lim Kit Siang dari DAP itu sendiri.

Semuanya boleh diatur dan boleh diselesaikan dengan ukuran kaca mata politik yang lebih luas demi perpaduan dan kelangsungan Pakatan Rakyat itu sendiri di arena politik Malaysia.Tidak dinilai dari kaca mata ukuran seperti golongan "katak di bawah tempurung"

TIADA ADA CACAT CELANYA..... JIKA ANWAR IBRAHIM JADI MENTERI BESAR SELANGOR? 

Setelah selesai Pilihan Raya Kecil (PRK) di Kajang pada tanggal, Mac 23, 2014 nanti? Jika Anwar Ibrahim berjaya  memenangi kerusi PRK Kajang itu?

Maka jika DAP dan PAS bersetuju Anwar Ibrahim jadi Menteri Besar Selangor? Maka jadilah Anwar Ibrahim diangkat jadi Menteri Besar yang baru di Selangor.

Jika PAS tidak setuju? Tetapi DAP yang ada 15 kerusi DUN di Selangor dan berpakat dengan PKR yang ada kerusi DUN sebanyak 14 kerusi itu?

Maka kerusi PKR 14 itu di campur dengan kerusi DAP 15 kerusi.Maka jadilah semua kerusi antara PKR dan DAP 29 kerusi di dalam Dewan Undangan Negeri Selangor.

Maka berjayalah juga Anwar Ibrahim jadi Menteri Besar Selangor yang baru..Jika PAS mahu keluar dari Pakatan Rakyat pun tidak jadi masalah ( no problem)?

Maka dengan kerusi sebanyak 29 kerusi yang merupakan simple majoriti di DUN di Selangor itu? Maka PKR dan DAP boleh memerintah Selangor tanpa PAS hingga tahun 2018 nanti...

PAS akan menggigit jari, jika terlalu banyak karenah dan tidak pandai hormat pada orang lain? Ketika membuat komen politik ikut sedap mulut sahaja..bersikap semacam.buta diplomasi di dalam berpolitik dan dilihat semacam tidak tahu mengenang budi orang lain.

Apakah PAS mahukan keadaan itu ujud di Selangor jika terus-terusan menentang Anwar Ibrahim jadi Menteri Besar Selangor? Para pemimpin PAS yang luas pandangan? Penulis yakin tentu tidak mahukan senario itu ujud?.

Jika ditinjau dari segi  popular dan kewibawaan pula? Anwar Ibrahim adalah merupakah tokoh politik antarabangsa ( International politician),bukan tokoh politik kampungan. Anwar Ibrahim memang layak jadi Menteri Besar Selangor.Kelayakannya tidak boleh dipertikaikan.

Beliau adalah mantan Timbalan Perdana Menteri dan mantan Menteri Kewangan Malaysia.Punya banyak pengalaman dari segi mentadbir negara dan punya  banyak pengalaman tentang tendang terajang politik tanah air.

Golongan yang baru hendak belajar berpolitik di Selangor, segeralah sedar. ...tak usah mimpi cuba-cuba nak tunjuk pandai dan cuba-cuba hendak mengatasi Anwar Ibrahim.Anda baru hendak melangkah...tapi Anwar Ibrahim dah samapa ke  distinasinya.

Apakah PAS dah lupa? Dengan adanya kebijaksanaan Anwar Ibrahim lah parti DAP sanggup menerima PAS sebagai kerabat Pakatan Rakyat.PAS dapat merasa berkuasa di Kedah pada Pru ke-12(tahun 2008 hingga 2013).

Kemudiannya kalah pada PRU ke-13.Kenapa kalah? Ia bertitik tolak tak cekap memerintah di Kedah... ujung-ujungnya dirampas semula oleh Umno-BN pada PRU-13 ( 5 hb.Mei 2013).

Kini PAS masih berkongsi kuasa politik di Selangor dan telah banyak juak-juak di kalangan  ustaz-ustaz PAS dah dapat merasa nikmat ekonomi Selangor, sebaik sahaja Pakatan Rakyat berkuasa di Selangor sejak tahun 2008 hingga kini 2014.Bersyukurlah dengan nikmat yang diberikan oleh Allah swt itu.Tak usah tamak dan haloba...

Justeru itu DAP sudah tentu akan memihak Anwar Ibrahim dalam soal perlasntikan Menteri Besar Selangor yang baru demi memikirkan masa depan politik DAP itu sendiri berbanding denagn tokoh-tokoh politik PAS yang ada di dalam DUN Selangor.

Tindakan menolak Anwar Ibrahim dengan kata-kata yang melampau boleh mengguriskan hati nurani Anwar Ibrahim itu sendiri.

Sekaligus adalah silap,tindakan itu boleh dikira sebagai tindakan kebudak-budakan dan merupakan kesilapan besar yang telah dilakukan oleh setengah-tengah pemimpin PAS. Sedangkan hari penamaan calon di (PRK) Kajang belum pun berlangsung.

Tetapi kata nista terhadap Anwatr Ibrahim telah dihamburkan dan ianya tidak boleh ditarik balik.Dah jadi hak angin lalu membawanya ke mana -mana sesuka hati sang angin.

Tetapi secara terbuka dan secara melampau Anwar Ibrahim telah dihentam dari berbagai-bagai sudut. Apakah ini adil dan apakah ini setiakawan namanya? Harus diakui tanpa Anwar Ibrahim ? Gabungan Pakatan Rakyat akan hancur dan akan mati secara perlahan-lahan.Percayalah....saya bernani bertaruh....

Anwar Ibrahim ini bukan calang-calang tokoh politik Malaysia. Anwar Ibrahim mampu menukarkan bau yang busuk hapak kepada harum semerbak...tokoh-tokoh muda PAS yang baru belajar politik janganlah angkoh dan sombong bongkak?

Dr.Mahathir pun pernsh betrkata ."Anwar Ibrahim itu...dengan syaitan pun dia mamapu mempengaruhinya,"

Siapakah ente tokoh-tokoh baru di Selangor tu? Tak ada orang pun yang kenal pada ente! Terjunlah enteh dengan labu-labu enteh itu....ujung-ujung akan menggigit jari dah...(Posted by abnmulya.blogspot.com.at 1906 hrs on February 15,2014.



No comments: