Thursday, July 31, 2014

Panorama majlis di malam menyambut hari raya ke-2 di rumah penjual "kedai Ikan bakar" di Jeti Kg.Umbai ke Pulau Besar, Melaka.

Yang berkupiah putih semuanya AJK dari Masjid Besar,di
Kg.Umbai, di Batu 8 3/4 ( lapan tiga suku) terletak di jalan
besar dari Melaka ke Muar,Johor ( jalan lama).
Sebahagian para tetamu yang dapat penulis rakamkan di malam
 hari raya ke :2 iaitu pada tanggal  22/007/2014,
Dari kanan nombore 2 berbaju kurung putih bersongkok hitam
En.Kabung bin Saad,penjual Ikan Bakar juga di Kedai dekt dengan
pelabuhan Kelang,Selangor. Kedai Ikan Bakartnya di Kelang
 itu lebih besar dari abangnya Shafie Saad,di Jeti Kgh.Umbai
ke Pulau Besar  itu.
Selasa,Julai 28,2014
( Syawwal 2,1435).

SESUNGGUHNYA rezeki Allah swt.,itu berada di mana-mana. Anda  boleh mencarinya dan boleh mendapatkan  hatta baik di mana-mana sahaja anda berada,asalkan anda bersedia berkrja keras dan berusaha dengan gigih setiap bidang usaha yang anda ceburi itu.

Ada orang berjaya di dalam hidupnya mencari nafkah hidupnya di bandar-bandar besar-besar sesuai dengan ilmu dan kebolehan yang ada pada mereka.

Sebahagian tetamu dari kaum hawa kelihatn begitu tekun
sedang menjamu selera mereka dengan juadah makanan
dan minuman beranika jenis.
Ada banyak juga orang-orang yang berjaya senang lenang dengan bekerja dan berusaha di kampung kelahirannya.

Begitulah yang terjadi pada Encik Shafie Saat.Setelah bersara sebagai salah seorang di anatara ribuan pasukan Navy ( tentera laut) di zaman muda remajanya..Kemudiannya bersara dan menetap di kampung halaman dimana beliau dilahirkan dulu.

Kini beliau menyara hidupnya dan keluarganya dengan cara berniaga setiap malam dengan hanya menjual (ikan bakar) di Kampung Umbai,di Jeti Kg.Umbai ke Pulau Besar, Melaka. Syukur Alhamdulillah! Bidang niaga yang dipilihnya itu dibarkati oleh Allah.Pendapatan kini lumayan,lebih lumayan daripada ketika beliau bertugas sebagai angkatan Navy dulu.

Enchik Shafie Saat mampu mengadakan majlis (open hause) setiap tahun ketika tiba perayaan menyambut ketibaan Hari Raya Aidilfitriala-Mubarak dan boleh dikatakan cara majlis tersebut di adakannya itu boleh dikategorikan yang besar juga jumlah jemputannya dan besar juga ongkos perbelanjaannya.

Bertempat di halaman rumahnya,di Jalan Bukit Tembakau yang terletak kira-kira setengah batu dari Jalan Besar menuju ke Muar.(masuk ke sipang Jalan ke Paya Dalam,Melaka)\ Sudah 17 tahun berturut-turut ketika menyabut ketibaan Hari Raya Aidilfitri-Al-Mubarak,beliau mengadakan majlis "open house"melayani para tetamu Hari Raya Aidilfitri yang telah berkunjung ke rumah belaiu lebih daripada seribu orang ramai.

Kaum hawa sedang menjamu selera mereka di bahagian
tempat duduk yang lain pula di halaman rumah Encik Shafie Saad.
Menurut Shafie Saat beliau rasa amat bersyukur ditentukabn oleh Allah,di zaman pesaraanya itu, mencari nafkah keluarganya dengan berniaga membuka kedai "ikan bakar" yang terletak di Jeti Kg.Umbai, Melaka. Dan rezekinya melimpah-limpah datang.

Di Jeti inilah tempat pengkalan  (one stop cetre) bagi para pelancung untuk melancung singgah dalam perjalanan pergi melancung ke Pulau Besar,satu-satu pulau Lagenda Tersohor khasnya di Melaka yang menjadi tumpun para pelancung dari dalam dan luar negara Malaysia.

Di pengkalan inilah tempat para pelancung yang mahu pergi melancung ke Pulau Besar dengan menaiki perhau (motor boat), meletakan kereta-kereta mereka dan dijaga oleh pekerja-pekerja di Jeti tersebut dengan selamat dengan hanya mengenakan sedikit pemabyaran parking.

Berbagai-bagai  perangai dapat diabadikan berlatar
belakngkan kelakuan para tetamu yang hadir.Ada di antranya
duduk sebentar setelah kekenyangan  memakan juadah Hari
Raya Aidilfitri di open house Encik Shafie Saad.
Acara menyabut hari raya Aidilfitri al-Mubarak ini penulis difahamkan telah dilakukan oleh Shafie Saat selam 17 tahun berturut-turut termaduk pada hari raya tahun ini.

Para tetamu yang datang pada malam itu menurut Shafie Saad lebih dari seribu orang terdiri para setempat sekeliling ruamhnya itu termasuk juga saudara mara dan taulan yang dijempit.

Bayangkanlah berapa banyak wang ringgit terpaksa diperuntukkan oleh Shafie Saad dan adiknya Kabung Saad untuk menyediakan berbagai jenis juadah hari raya untuk para tetamunya yang hadir pada malam tersebut ditaksirkan lebih seribu orang ramainya.

Penulis anak beranak tiba di majlis tersebut kira-kira jam 9.00 malam.

Majlis makan dimulai pada jam 9.30 malam iaitu selepas Imam dari Masjid Umbai ,di Batu  8 3/4( lapan tiga suku) dan AJK2-nya telah selesai mengerjakan  solat fardhu Isyak. Penulis tidak lama berada di situ kerana tergesa-gesa untuk menghadiri majlis pertemua (anak-anak perantau) yang balik ke kampung pada hari raya Adilfitri. tahun ini.

Majlis itu diadakan oleh adik bungsu penulis Mohd Soh Ninggal yang bersara dari PETRONAS kira 8 tahun yang lalu.

Beliau mula bersara dari PETRONAS kira pada tahun 2006 dan mengakhirti jawatan terakhirnya sebagai Timbalan Presiden,MITCO berfungsi sebagai mengueruskan Import dan export MITCO anak syarikat Petronas.(Posted by abnmulya /abu bakar ninggal.blogspot.com.at 2241 hrs on July 31,2014).

No comments: