Thursday, October 8, 2015

Pegawai 1MDB TIDAK LAKUKAN KESALAHAN

Hasil penelitian terhadap kertas siasatan Bank Negara 

09 Oktober 2015 1:18 AM 

PUTRAJAYA 8 Okt. - Jabatan Peguam Negara mendapati tiada kesalahan dilakukan oleh pegawai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) selepas mengkaji kertas siasatan Bank Negara terhadap syarikat tersebut.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, jabatan itu mengesahkan menerima kertas siasatan tersebut daripada Bank Negara pada 21 Ogos lalu. mengarahkan tiada tindakan lanjut perlu diambil.

‘‘Kertas siasatan telah dipulangkan pada 11 September dan keputus­an berkenaan turut dimaklumkan kepada Bank Negara pada hari yang sama,’’ kata kenyatan itu.

Kenyataan itu dibuat bagi meng­ulas titah Majlis Raja-Raja Melayu yang mahu kerajaan menyelesaikan secepat mungkin siasatan berkaitan 1MDB dan mengambil tindakan tegas yang sewajarnya terhadap pihak-pihak yang terlibat.

Jabatan Peguam Negara seterusnya memaklumkan pada 1 Oktober lalu, Bank Negara telah meminta jabatan tersebut supaya mengkaji semula keputusan hasil siasatan yang telah dibuat.

‘‘Selepas mempertimbangkan fakta bahawa tidak lagi ada bukti baharu, Peguam Negara memutuskan untuk mengekalkan keputus­an awal.

Dalam soal ini, Jabatan Peguam Negara ingin menyatakan bahawa laporan berita antara 12 September hingga hari ini bahawa kertas siasatan berada di jabatan ini dan perbincangan masih dijalankan adalah tidak tepat,’’ jelas kenyataan itu.

Jabatan Peguam Negara turut memaklumkan, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) belum menyelesaikan siasatan berkaitan 1MDB kerana ke­terangan daripada beberapa saksi penting belum dirakamkan.

Jabatan itu turut menegaskan, pasukan petugas khas mengenai 1MDB tidak pernah dibubarkan dan siasatan yang sedang berjalan tidak pernah terhalang atau terhenti.

No comments: