Friday, January 22, 2016

Tindakan disiplin pada ketua-ketua cawangan Umno disebabkan desak Najib letak jawatan,

BERBANDING DENGAN ISU POLITIK TAK PERCAYA PADA MUKHRIZ OLEH 14 KETUA-KETUA BAHAGIAN UMNO KEDAH? DUA ISU POLITIK YANG BERBEZA LATAR BELAKANG DAN STATUSNYA.

Sebahagian besar Ketua-Ketua Bahagian Umno Kedah sedang mengadakan "sidang akhbar' di Kedah baru-baru ini di mana di dalam sidang akhbar itu mereka telah menyatakan bahawa mereka tak punya kepercayaan politik pada Menteri Besar Kedah,Datuk Mukhriz Mahathir.






Sabtu,January 23,2016 @ 3.20pm.


Si Bodoh bin Tolol sahaja sibuk memperkatakan isu kenapa tindakan disiplin telah diambil hanya terhadap beberapa cawangan Umno yang mahu PM letak jawatan? Berbanding dengan isu 14 Ketua Bahagian Umno di Kedah yang tak percaya lagi pada kepimpinan Mukhriz di Kedah.

Kenapa tak ambil tindakakan disiplin pada 14 orang KetuaUmno Bahagian yang buat kacau itu? Tindakan golongn 14 ini langsung tak langgar perlembagaan parti Umno. Depa dilihat semata-mata tak percaya lagi pada kewibawaan Mukhriz Mahathir agar terus m,enerus meneraju negeri Kedah.

SERKALIGUS  meminta Presiden Parti Datuk Seri Najib mengantikan dengan tokoh lain yang dari Kedah juga yang mereka fikir-fikirkan lebih mampu dari Mukhriz.
Datuk Seri Najib Tun Razak.
Sebab-sebab mereka bertindak begiu? Semata-mata demi kekuatan Umno Kedah itu sendiri dan mereka tidak mahu pada PRU ke-14 tahun 2018 itu nanti Umno akan tewas di Kedah..

Sesungguhnya.dalam hububgan ini ? (MT) tidak boleh didakwa melakukan sikap "double standard" kerana isu kemelut politik ini ia merupakaan dua isu ini boleh dikatakan "statusnya dan latar belakangnya' sangat berbeza.

Jauh bezanya semacam jauhnya antara bumi dengan langit. Justeru itu semua ahli-ahli Umno yang berada di seluruh ceruk rantau Malaysia, harus sedar dan faham dengan keadaan  kemelut politik di Kedah itu dan sekaligus haus faham dengan Tindakkan Ketua-Ketua Umno Bahagian Kedah sebanyak 14 Bahagian itu.

Tindakkan mereka itu harus disokong dan mereka telah pun melaporkan padsa Perdana Mentgeri dan Presiden Parti Umno,Datuk Seri Tun Razak semlam,berhububng dengana sebab musabahnya kenapa mereka bertindak begitu drastik dan telah mengambil keputusan tidak punya kepercayaan lagi pada Mukhriz Mahathir semata-mata demi survival parti Umno itu sendiri di Kedah.

Segala komen-koen politik oleh orang-orang individu di portal-portal media sosial yang bercelaru sifatnya itu? Tak usah di endahkan.Mereka ini dilihat hendak menangguk di air yang keruh. Dan kalau boleh  mereka itu nak tambah menyalakan api pertentangan antara ahli-ahli Umno  dengan ahli-ahli Umno  yang lain jadi lebih semarak lagi terutama portal-portal yang pro-pembangkang dan pro-Mahathir yang sentiasa mahukan parti Umno ini berada di dalam krisis sepanjang masa.


Mukhriz Mahathir.

Saya sendiri tak sangka Zahid Mohd Arif, dilihat semacam tak dapat membuat perbezaan antara dua isu ini.Menerusi komen politiknya yang telah dibuatnya melalaui rakaman video yang telah tersebar pada umum. 

Sahabat saya dari Dengkel yang pro Mahathir dan pro-pada parti-parti pembangkang dilihat sangat teruja dengan isi kandung komen Zahid Mohd Arif  di dalam video itu?

Lantas dia telah posted komen video itu pada saya kononnya sahabat saya itu pun semacam bersetuju dengan komen-komen politik oleh Zahid itu? 

Setelah mendengar komen politik zahid Mohd Arif dari rakaman di video itu? Saya sangat terperanjat kerana mendapati bahawa Zahid Mohd Arif pun tak dapat membezakan status dua isu yang berbeza itu? 

Justeru itu,lantas beliau melepaskan geram politiknya yang bersifat emosinal menerusi video rakamkamnanya itu untuk tatapan umum.Tak tahu sejauh mana luasnya sebaran video itu?

Saya sangat tidak bersetuju dengan komen politik Zahid Mohd Arif itu dan saya bersedia berdebat dengan beliau berhubung dengan tindakan 14 Ketua Umno Bahagian Kedah terhadap Mukhriz berbanding dengan isu beberapa ketua cawangan Umno yang telah diambiil tindakkan disiplin oleh Setiausaha Agong Umno disebabkan golongan itu dilihat cara terang-terangan mendesak Najib berundur berhubung kait dengan kemelut politik antara Najib dengan Muhyiddin Yassin dan Mahathir Mohamad.

Isu itulah turut dikaitkan  oleh Zahid Mohd Arif sebagai perbandingan yang melulu dan emosi bersabit dengan kemelut politik di Kedah itu..Zaid mahu jika 9 cawangan Umno itu di ambil tindakaan disiplin.

Maka sehjarusnya Ketua-Ketua Bahagian Umno Kedah dari 14 bahagian itu pun harus di ambil tindakan dsispilin yang samaa..Agar tidak dituduh "double standard" ketika Umno bertindak?
Zahid Mohd Arif

Tidakkah Zahid sedar bahawa pertukaran atau pun seseorang Menteri Besar itu digantikan dengan tokoh politik lain di negeri Malaysia ini dah lumrah.Selalu dah terjadi.

Contohnya Menteri Besar Terengganu  ditukarkan dan sebelum itu banyak lagi Menteri Besar  dan Ketua-Ketua Menteri telah ditukar gantikan di zaman Perdana Menteri yang terdahulu termasuk di era pemerintahan Dr.Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia selam 22 tahun.

Ini adalah hak Perdana Menteri untuk berbuat demikian. Isu 14 Ketua -Ketuan Bahagaian Kedah mengambil keputusan nak minta Mukhriz digantikan?

Isu itu adalah perkara biasa dan tidak melanggar Perlembagaan Umno itu sendiri.Mereka telah bertemu dan berun ding anatara satu dengan lain mengikut lunas-lunas demokrasi yang di halalkan oleh perlembagaan Umno itu sendiri.

Jadi kenapa  harus ada golongan yang tak faham tendang terajang politik dilihat terpekik,  terpekau dan terlolong-lolong di media sosial pro-pembangkang minta pucuk pimpinan tertinggi Umno harus ambil tindakan disiplin ke atas 14 orang tokoh-tokh Ketua Bahagian Umno di Kedah ini?

Termasuk Zahid Mohd Arif,,cucu Ghafar Baba, orang Melaka.Sama satu negeri dengan penulis didapti begitu perihatin dengan dengan kemelut politik telah menimpa ke atas diri Mukhriz itu?

Maka terpulanglah pada budi bicara Perdana Menteri meneliti isu kemelut politik  tersebut? Jika beliau fikir desakan itu releven? Maka PM yangfakan membuat keputusannya.adil dan muansabah.

Marilah sama-sama kita tunggu apakah keputuisan yang akan diambiul oleh PM dalam isu kemelut Menteri Besar di Kedah ini.

Selakau hamba Allah yang serba lemah ini? Tidak siapa pun meminta duka lara? Tetapi ia hadir menguji jiwa dan keimanan kita. Hanya redha pada Yang Maha Esa.Hikmahnya tiada terkira.(Posted by abnmulya / haji abu bakar ninggal.blogspot.com at 1520 hrs on January 23,2016.

No comments: