Tuesday, September 20, 2016

Kemuncak Kegembiraan Pada Setiap Ibu/Bapa.

Siti Hajar dengan Ijazah Bachelor of  Honour ( Sarjana
 Muda) pangkat ANC-nya dalam jurusan (Forensix Chemist
 Aanalisis) yang telah diterimaaya pada dua tahun yang
 lalu yang menjadi (puncak kegembiraan) kami suami/isteri
 dan juga adik dan kakanya serta neneknya.





Abu Bakar NInggal

Isnin,September 19,2016 @9.12 pm. 

JIKA sesaorang itu bila dah berumah tangga.Suka atau tidak suka?Mahu atau tidak mahu? Anda pasti akan melalui perasaan puncak kegembiraan seperti saya sebut-sebutkan kan di bawah ini:.

Pertama: Pada saat dan hari yang paling gembira bagi mereka ialah di saat dan di hari di ketika mana sang isteri mereka itu telah selamat melahirkan anaknya yang sulong sama ada anak lelaki ke atau perempuan ke?


Juru nikah Ustaz Khairizam sedanag  menjaankan
 'akada nikah" anatara Nor Shaifulddin 
dengan anak saya Siti Hajar.
Kedua: Ialah di saat dan di hari di mana anak mereka akan menerima IJAZAH Bachelor of Honour ( Sarjana Muda) pada satu2 konvokesyen sesebuah Universiti di mana anak2nya itru telah menimba ilmu dengan berbagai ilmu yang anak2 mereka telah timba air ilmu akedmik itu sekurang-kurangnya selama 3 tahun.

Anaknya kini dah ada senjata sakti untuk menempuh kehidupan dunia yang sangat mencabar dari masa ke masa. 


Selepas dah dijab kabulkan? Maka acara seterusnya maka akan disandingkan pula secara rasmi mengikut adat istiadat orang-orang Melayu yang turun temurun.


Seterusnya pasangan pengantin baru itu di sandingkan di atas pentas di mana dah ada sebuah pelamin menunggu untuk pasangan kedua mempelai itu dinobatkan jadi " Raja Sehari" dengan segak dan bergaya dengan pakaian pengantin yang telah mereka tempah. Lagak dan gayanya sebagai "King and Queen for one day".


Waris-waris terdekat akan diminta dengan hormatnya untuk merejis air mawar dan menaburkan bunga rampai yang mewangi di mana telah disediakan lebih awal lagi untuk kedua ayah/ibu sebelah pengantin perempuan yang jadi pasangan Raja Sehari itu..
Sebaik sahaja tiuba pengantin lelaki dan rombongannya itu
tiba,maka pengantin perempuan menyambutnya untuk 
dipersilakan masuk ke dalam Dewan Persandingan.


Lazimnya adadat istiadat bersanding itu di raiekan dengan rasa syukur dan penuh muhibah oleh kedua-dua belah pihak bagi meraikan "pengantin baru"yang sedang ditabalkan jadi Raja Sehari itu.( King and Queen fir one day)itu.

Disamping itu tidak ketinggalan juga disaksikan oleh para tetamu jemputan ke majlis persandingan pengantin baru itu di dalam Dewan dan sebagainya.

Mengikut kemampuan wang ringgit masing-masing untuk mengadakan majlis itu secara besar-besaran ke? Atau secara sederhana je ke? Ataupun secara kecil-kecilan aje ke?

Ada setengah negeri di Malaysia ini mengadakan majlis perkahwinan setakad adakan majlis akad nikah sahaja dengan di saksikan oleh waris-waris terdekat seramai tak lebih 50 orang sahaja.


Dua memnpelai Raja Sehari ini bersanding di atas pentas untuk 
ditonton oleh para jemputan dan sdaudara mara yang  
terdekat yang hadir di majlis persandingan itu.
Yang penting acara (Ijab kabul itu) yang wajib dari hukum hakam Allah swt itu harus diutamakan mengikut hukum hakam diperintahkan oleh Allah swt.

Dari segi agama Islam majlis serupa itulah yang paling afdal kerana tidak terlibat dengan pembaziran wang ringgit yang banyak dan besar pula jumlahnya.

KEMUNCAK KEGEMBIRAAN IBU/BAPA

Dalam konteks bila saya berbicara tentang saat dan ketika jadi Kemuncak Kegembiraan hati dan perasaan setiap insan yang bergelar Ayah/ Ibu?
Kemudiannya sepasang pengantin turun turun dari pentaa 
persandingan untuk makan berada bersama  waris-waris 
terdekat kedua belah pihk.

Bagi diri saya dan isteri. Boleh dikatakan amat bersyukur dengan ketentuan Allah swt  yang mana telah menemukan jodoh anak kami Siti Hajar dengan Nor Shaifuldin dan telah pun di ikat dengan pernikanah sebagai suami isteri.

"Tiada kata-kata seindah bahasa untuk kami lafaskan bagi menzahirkan" betapa riang gembiranya"hati kami bila tiba di hari tersebut dengan izin Allah Swt..

Aanak perempuan kami yang nombor dua ini, Siti Hajar binti Haji Abu Bakar,merupakan cahaya mata kami yang sangat disayangi hasil pernikahan saya dengan isteri saya yang bungsu, Hajah Roslina binti Hussin, selama 29 tahun yang lalu iatu, setelah kami dijab kabulkan pada tahun 1987.

Anak perempuan kami Siti Hajar berusia 25 tahun. Lulusan dari UiTM Shah Alam dengan Ijazah ANC jurusan"Forensix Chemist Analisis".
Kii: Sahabat karib saya Datuk Dr.Rahman Ismail
mantan MP ( member of parlimen) Umno Gombak 
pada PRU ke-11.Kanan  sahabat karib saya juga
 Mazlan Musa.

Dia dah pun dapat pekerjaan sebagai (Junior Chemist Analisis) sebuah syarikat luar negara yang melabor di Malaysia.Kini dah pun di confirmed sebagai (senior Chemist Analisis).


Dengan izin Allah Siti Hajar telah selamat (di akad nikhakn) pada tanggal (16/09/2016) di rumah kediaman saya,di Taman Sri Gombak, oleh juru nikah Ustaz Kharizam,juru nikah Masjid Al-Khairriyah,Taman Sri Gombak kira2 pada jam 3.30 petang ,hari Jumaat.Pada tanggal (16/09/2016).Bersamaan dengan 14 hb.ZulHijjah 1437Masihi.

Pada ( 17/09/2916) pula satu Majlis persandingan untuk dinobatkan pasangan pengantin baru itu jadi 'Raja Sehari"antara Siti Hajar dengan suaminya Nor Shaifulddin telah pun selamat di adakan, di Dewan Klub Golf PDRM,di Tasek Titi Wangsa,Kuala Lumpur.

Majlis tersebut dihadiri oleh tetamu jemputan dari dekat dan dari jauh lebih kurang seramai 900 orang.Kerana Ibu mertua saya dari Kelantan hadir dalam satu rombongan.
Sebahagian dari para tetamu. Tengah Chgu Jah dan sebelah 
kirinya bertudung hijau Puan Ros isteri sepupu saya 
Sdr.Ali Manaf..

Dalam satu rombongan bersama-sama adik2 ipar saya dan mereka tiba dikediaman kami sehari sebelum majlis Akad Nikah itu akan diadakan.


Besan2 saya dari Pahang.dan besan kami dari Kuala Selangor pun datang.Anaka2 saya dari Johor dan dari Melaka pun hadir dalam satu rombongan juga.

Kami sangat teruja dan sangat gembira dengan kehadiran mereka itu semua.

Semua acara pada hari tersebut demgan izin Allah swt telah berjalan dengan baik dan lancar sekalai.Stukur Alhamdulilah.

Saya suami/ isteri mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua para tetamu ang telah had
ir ke majlis persandingan anak perempuan saya itu kerana mereka semua telah korbankan masa mereka yang sangat berharga itu hadir ke majlis kami yang serba kekurangan itu.
Sebahjagian lagi para tetamu undnagan dan kebanyakannya 
datang dari khariyah penduduk Taman Sri Gombak yang jadi 
jiran kami dan sahabat2 isteri saya yag sering sama berusrah.

Disamping itu kami juga memohon ampun dan maaf jika terdapat sebarang kekurangan di dalam majlis kami yang tidak sepertinya itu. Lautan mana yang tidak ditimpa hujan.Dan lautan mana yang tidak bergelombang?

BINTANGNYA MEMANG TERANG.


Siti Hajar ini memang bernasib baik.Tak perlu menganggur setelah tamat pengajian tingginya di Universiti UiTM di Shah Alam selama ( dua setengah tahun ) sahaja untuk mendapatkan ijazahnya itu.

Dua minggu sebelum tiba hari "konvokesyen" di UiTM di Shah Alam.
Siti Hajart dah pun dapat pekerjaan di Shah Alam iaitu di sebuah Kilang mengeluarkan racun2 serangga untuk kegunaan meracun tanaman di ladang-ladang kelapa sawait,ladang getah dan sebagianya.
Kiri: Datuk Osman  Hasan kemeja biru dan adiknya Hamid
 Hasan berbaju batik merah dan isterinya di tengah,
sahabat karib saya sejak 1984 dari Bangi pun hadir.

Siti Hajar lebih awal bekerja di syarikat tersebut itu sebagai (Chemist Analisis) berbanding dng Nor Shaifuldfin yang mana Ibunya bermastautin di kawasan Peneroka Palon8,Gemas,N.Sembilan. Ayahnya telah meninggal beberapa tahun yang lalu.

Dua minggu kemudian Nor Shaifulddin pula diterima bekerja di Syarikat yang sama juga.
Sebelum itu Nor Shaifulddin dah bekerja di Syarikat (Bio Kimia) yang dipunyai oleh bumiputra.

Ertinya Nor Shaifuddin ini memang dah punya pengalaman bekerja di bidang yang beliau kerja sekarang ini.

Memang tak ada masalah bagi syarikat yang beliau bekerja sekarang ini meneriamnya sebagai pekerja di Syarikatnya.

Yang penting itu adalah pengalaman kerja itu yang ada berserta dng segulong Ijazah dari Universiti. Nor Shaifuddin lulusan Ijazah (Chemist Engineering) dari Universiti MARA.
Sebahagian lagi para tetamu yng memenuhi Dewan Golf 
polis di Tasek Tiit Wangsa Kuala Lumpur.

Ertinyaa,suami Siti Hajar yang bernama Nor Shaifulddin yang mana kini dah jadi suami/isteri itu memang ditakdirkan oleh Allah swt didapati bekerja di Syarikat dan di Kilang yang sama tetapi fungsinya sahaja yang lain-lain.


Setalah seleai semua tetamu jemputan dilihat dah tiada lagi
.Maka kami suami isteri mengabadikan anaka2 dan menantu
kami bergabar ramai.
Siti Hajar sebagai (Chemist Analisis) Sementara Nor Shaifulddin sebagai (Cemist Enginnearing) pula.

Akibat dari mata bertentang mata? Maka terbit keinginan mahu berkenalan dan akhirnya jadi pasangan suami isteri pula. 


Maka dihantarnyalah rombongan meminang ke rumah saya.

Majlis persandingan anak saya Siti Hajar dan Nor Shaifuldin pada tanggal (17/09/2016) bertempat di Dewan Golf PDRM di Tasek Titi Wangsa,Kuala Lumpur.

Menurut Siti Hajar hasil produk syarikat tersebut kebanyakannya telah di eksport di luar negara dan setakat ini negara luar yang paling banak mengimport hasil produk syarikat Siti Hajar berkerja itu ialah, negara Brazil dan lain-lain negara pertanian di dunia ini

Ladang-ladang tempatan Malaysia punya GLC kerajaan pun banyak juga menggunakan racun serangga production syarikat tersebut. Para pekerja di kilang tersebut suka bekerja di sana terutama di bahagaian makmal analaisis dan juga di bahagian production.

Boleh dikatakan setiap hari dalam seminggu termasuk (Saturday dan Sunaday) pun ada kerja "overtimes"..Dengan adanya kerja-kerja "OVER TIMES" yang boleh dikatakan setiap hari itu? MAKA para pekerjanya di semua bidang yang rajin bekerja dan suka ambil kerja " over times' yang banyak?

Maka sudah pasti gajinya setiap bulan pun lumayan juga sesuai dengan kerja keras dan titik peluh yang telah membasahi tubuh-tubuh dan pakaian mereka setiap hari untuk mencari nafkah hidup mereka yang agak lumayan juga. (Posted by abnmulya //haji abu bakar  ninggal.blogspot.com at 2112 hrs on September 19,2016.).


No comments: