Monday, August 14, 2017

JAWAPAN DR.MAHATHR PUNCA KEKECOHAN


Tindakan peserta yang terdiri daripada ahli-ahli Armada PPBM membakar suar ketika Forum Nothing To Hide 2.0 mencetuskan keadaan huru-hara di Dewan Raja Muda Musa, Seksyen 7, Shah Alam, Selangor, semalam. – utusan / Mohd. Shaha rani Saibi 

MOHD.ASRON MUSTAPH1
14 ogos 2017 m@ 3.00 am. 

SHAH ALAM 13 Ogos - Kerusi berterbangan, suar dibakar, kasut dibaling dan pergaduhan tercetus. "Jawapan Dr. Mahathir punca kekecohan".

Beliau yang sebelum itu ber­ucap mengecam kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat tergamam apabila peserta membaling suar, kerusi, kasut dan botol minuman ke arahnya.

Bagaimanapun tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku kepada bekas Perdana Menteri itu apabila beliau dan isterinya, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali diberi perlindungan oleh pe­ngawal peribadinya dan segera dibawa keluar dari dewan. 

Kekecohan itu turut mengejutkan pemimpin-pemimpin Pa­­­ka­tan Harapan yang hadir, antaranya Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden PPBM Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan, Lim Guan Eng. 

Suasana dalam dewan terus tegang apabila beberapa lelaki bertindak menyalakan lebih ba­nyak suar sehingga orang ramai bertempiaran lari. Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Shafien Mamat berkata, susulan kejadian tersebut, tiga remaja berusia 17 hingga 19 tahun ditahan oleh orang awam sebelum diserahkan kepada polis.

Katanya, dua daripada remaja terbabit merupakan pelajar kolej swasta di daerah ini manakala seorang lagi tidak lagi bersekolah.

“Semasa ditahan, dua daripada mereka memakai baju T berwarna merah dengan lambang Armada PPBM dan seorang lagi memakai baju T berwarna hitam.

“Kita akan menjalankan siasatan dari semua sudut termasuk kemungkinan berlaku kecuaian dalam program ini,” katanya ketika ditemui pemberita di lokasi kejadian.

Menurut Shafien, pihaknya ada menerima permohonan daripada penganjur berhubung program itu sebelum ini.

Katanya, serentak itu, pihak­nya telah memanggil penganjur untuk berjumpa polis dengan memberikan beberapa syarat bagi memastikan keselamatan semua yang hadir terjamin.

“Seramai 42 anggota polis ter­masuk pegawai ditugaskan dalam program ini dan kita akan memanggil pihak penganjur untuk siasatan lanjut. Buat masa ini, beri ruang pihak polis menjalankan siasatan,” katanya. ( Utuysan online).Posted by abnmulya blogspot.com at 1600 hrs on Ogos 14,2017.

No comments: