Friday, May 31, 2013

Rusia Mungkin Bekal 10 Pesawat MIG-29 Kepada Rusia

Gambar fail bertarikh 24 April, 2012 merakamkan peluru berpandu diletakkan dekat sebuah pesawat pejuang MIG-29 milik pasukan tentera udara tentera Ukraine di aerodrom tentera udara di Vasylkiv, kira-kira 50 kilometer dari Kiev. Rusia dijangka membekalkan pesawat jenis ini kepada Syria pada tahun depan, lapor Interfax. - AFP 

MOSCOW 31 Mei - Rusia mungkin membekalkan 10 pesawat moden MiG-29 kepada Syria dibawah satu kontrak baru yang sedang dibincangkan, lapor agensi berita Interfax, semalam.

Interfax yang memetik Ketua Pengarah Perbadanan MiG, Sergei Korotkov berkata, maklumat kontrak tersebut kini dibincangkan. ''Delegasi dari Syria kini berada di Moscow.

Kami sedang menentukan maklumat kontrak ini. ''Saya rasa mereka akan dihantar ke Syria,'' katanya. Sementara itu, Rusia mungkin tidak menghantar sistem peluru berpandu anti-pesawat S-300 ke Syria pada tahun ini, lapor dua akhbar Rusia hari ini.

Laporan tersebut menafikan dakwaan senjata tersebut telah dihantar ke negara tersebut. Akhbar Vedomosti yang memetik sumber industri pertahanan Rusia melaporkan, tidak dapat dipastikan jika senjata itu akan dihantar ke Syria pada tahun ini.

Dalam pada itu, Akhbar Kommersant pula melaporkan penghantaran senjata itu hanya dirancang dilakukan pada suku kedua 2014. Presiden Syria dalam temubual dengan saluran televisyen Al-Manar, semalam menyatakan Rusia telah menghantar senjata tersebut.

Bagaimanapun, kedua-dua akhbar tersebut berkata, tiada penghantaran dilakukan pada masa ini. Kontrak pembelian senjata tersebut telah dipersetujui pada 2010 dan menurut laporan Vedomosti, ia bernilai AS$1 bilion (RM3.1 bilion).

Kommersant melaporkan, selepas penghantaran dilakukan pada 2014, kira-kira enam bulan diperlukan untuk melatih kakitangan dan melakukan ujian sebelum sistem itu boleh beroperasi sepenuhnya. Sumber Vedomosti menyatakan, walaupun kerajaan Rusia menegaskan kontrak tersebut akan dipenuhi, namun ia tidak bermakna penghantaran dilakukan. - AFP(Utusan online-Luar Negara)./Posted by abnmulya at 12.37 am on Jun 01.2013.

No comments: