Monday, July 8, 2013

Saranan Kahairy Jamaluddin,Menteri Belia & Sukan: Harus dipatuhi,disokong kuat dan perogol-perogol itu harus segera diambil tindakan sewajarnya...



Isnin,Julai 08,2013.at 5.02pm.

Pada hari kelmarin akhbar tempatan melaporkan seorang perempuan yang bertugas sebagai pegawai pengiring sukan membuat laporan polis mendakwa dia dirogol secara bergilir-gilir oleh atlet lelaki bola jaring diperkampungan Sukan Universiti Putra Malaysia (UPM), Rabu lalu dan trajedi malang itu telah pun disiarkan oleh Utusan online-bahagian sukanya,pada hari ini.

Menteri Belia dan Sukan, YB  Khairy Jamaluddin
Dalam konteks trajedi yang amat malang dan memalukan bukan sahaja masyarakat sukan khasnya tetapi ianya juga sangat mengaib dan memalukan masyarakat Malaysia amnya.

Bersabit  dengan trajedi malang yag berlaku di arena sukan tanah air itu? Menteri Belia dan Sukan telah membuat komen-komennya dan sekaligus telah membuat beberapa saranan besabit dengan trajidi itu agar segera ditangani segera oleh pihak-pihak yang terlibat.

Di bawah ini ada penulis perturunkan semula saranan-saranan yang dibuat oleh beliau seperti berikut di bawah ini yang telah disiarkan oleh Utusan online-di ruangan sukannya pada hari ini.

Isi kandungan saranan-saranan beliau itu adalah seperti berikut di bawah ini dan diharapakan saranan beliau yang ikhlas demi nama baik dunia sukan tanah air itu sendiri,harus segara disokong oleh masyarakat Malaysia.

Ekoran dari trajedi itu, YB Khairy Jamaluddin, Menteri Belia dan Sukan,dalam nada tegas telah menyarankan semua pemain,juru latih dan pegawai pasukan bola jaring Wilayah Persekutuan digantung serta merta ekoran kesalahan membawa masuk minuman keras dalam perkampungan Sukan Malaysia XVI,Rabu lalu.

Tegas Menteri Belia dan Sukan itu,wlaupun kes rogol melibatkan tiga atlet pasukan itu masih dalam siasatan polis,namun mereka terbukti didapati bersalah kerana melanggar disiplin Sukan Malaysia dengan membawa masuk minuman keras.

"Kerana atlet ini berada di bawah tanggungjawab Majlis Sukan Wilayah Persekutuan (MWSP),saya telah meminta Datk Zulkples Embong,Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) supaya mengambil tindakan awal.

"Saya cadangkan kepada MSWP supaya bukan saja tiga atlet yang terlibat digantung,malah semua anggota paukan yang lain,pegawi dan jurulatih yang terlibat turut digantung.

"Saya juga sarankan kepada Presiden Persatuan Bola Baling Malaysia (MAHF) Saudara Pandak Ahmad supaya melakukan perkara yang sama iaitu gantung semua mereka yang terlibat  dalam kes ini dan harap tindakan dapat diambil dengan cepat.

"MSWP dan Persatuan berada di bawh Kementerian Belia dan Sukan(KBS),sebab itu kita boleh sarankan mereka memngmbil tindakan ini.

"Kita kena ingat,rogol dan melanggar disiplin adalah dua perkara berbeza di sini.Dalam  kes jenayah ia di dalam bidang kuasa pihak polis,jadi kita serahkan semuanya kepada polis untuk menjalnkan siasatan.


" Tetapi di dalam kes membawa masuk minuman keras,ia adalah di bawah kuasa MSN dan KBS,jadi kita boleh menyarankan Majlis Sukan Negaraa MSN dan persatuan untuk mengambil tindakan.Surat rasmi akn dikelurakan esok, ini cadangan kami kata Khairy kepada pemberita selepas menyaksikan perlawanan akhir acara ragbi Sukan Malaysia XVI semalam.

Jelas Khairy,sebagai menteri yang bertanggungjawab ke atas perjalanan Sukan Malaysia,beliau merasa amat sedih dan dukacita kerana kejadian itu telah mencacatkan temasya yang berlangsung dengan baik sekali tanpa menghadapi maslah yang besar.

"Inilah kali pertama insiden ini berlaku dalam sejarah sejarah penglolaan Sukan Malaysia bermula pada tahun 1986 yang lalu. Jawatankuasa penglola sememangnya memngadakan kawalan yang begitu ketat di tempat penginapan.

" Kerjasama daripada pihak PDRM digunakan untuk aspek ini manakala Unit Keselamatan UPM juga turut digunakan.Prosuder penempatan adalah mengikut prosuder UPM sendidri dan mereka amat ketat dalam mengawal penempatan utama dalam memisahkan blok asarama lelaki dan wanita," katanya.

Kata Khairy,tanggungjawab untuk menjaga keselamatan dan disiplin kontijen pada setiap masda terutamanya di blok-blok penginapan dalam kawasan asram adalah di bawah pengawasan kontijen negeri masing-masing.

"Saya telah dimaklumkan  ole oleh KJeua Polis Negara,Tan Sri Khalid Abu Bakar bahawa beliau akan memepercepatkan siasatan ini dan keiga-tiga suspek telah ditahan remen.

"Saya juga telah mengarahkan MSN untuk membuat post-mortem dengan segera supaya kejadi-kejadian seperti tersebut tidak berulang  pada mana-mana temasya sukan kebangsaan akan datang," katanya.

Setelah mengikuti segala saranan-saranan yang telah dibuat oleh Menteri Belia dan Sukan itu? Penulis
sendiri turut sama meraa amat dukacita tenntang apa yang telah didukacitakan oleh YB Khairy Jamaluddin disebabkan trajedi yang malang itu berlaku di ketika beliau sedang memegang jawatan Menteri Belia dan Sukan.

Justeru itu,pelaku-pelaku yang terlibat dengan trajidi malnang danm snagt memelaukan dunia sukan itu harus dikutuk sekeras-keranya dan harus segara diselesaikan siasatan dan kepada pelaku yang telah melakukan perbuatan yang terkutuk dikutuk oleh Allah SWT itu harus segera dihukum setimpal dengan perbuatannya yang diluar tabiat manusia.

Walaupun setakat ini tidak dilaporakan bahawa para pelakunya samada beragama Islam atau sebaliknya? Pun bnegitu,perbuatan yang terkutuk dan memalukan masyarakat sukan khasnya. Tetapi mereka harus dikutuk kerana semua agama tidak membenarkan perbuatan terkutuk itu dilakukan sesuka hati mereka.

Tiga orang lelaki buas telah merogol seorang seorang wanita dengan cara bergilir-gilir tanpa sedikit pun rasa peri kemanusian?Mereka  ini seharusnya dikutuk oleh masyarakat Malaysia dan dihukum dengan seberat-beratnya jika didapati bersabit kesalahan mereka.

Kerana perbuatan mereka yang ganas lagi kegi itu didorong oleh dengan nafsu syaitan yang buas lagi ganas itu?

Ianya sekaligus telah menghakis dan menghilanglan kepercayaan hati ibu/bapa di Malaysia yang mahu melepas dan membenarkan anak-anak perempuan mereka untuk sama-sama berjuang untuk meninggikan mutu suka negara kita dan sebagainya.

Kini nasib masa depan wanita yang jadi mangsa 3 ekor binatang buas itu menjadi gelap gulita.Sekaligus hati ibu/bapa mereka menjadi hancur berkecai akibat anak gadis kesaynganb mereka itu telah jadi korban nafsu lelaki yang buas lagi ganas bak binatang.

Dunia sukan negara kita  jadi cmar dan sekaligus  ilihat oleh mereka bukan tempat yang selamat lagi bagi anak-anak gadis mereka. Kerana di sana( di dunia sukan ) tanah air telah bermula ada anasir-anasir manusia jahat,berwajah manusia,tetapi berperangai binatang yang sudah tidak mampu lagi mengawal nafsu berahinya.

Benar kata pujangga Islam bahawa di dalam kalangan binatang itu tidak ada wajah-wajah manusia,tetapi dikalangan manusia-manusia itu begitu banyak adanya binatang-binantang yang berwajah manusia.(Posted by abnmulya / Haji Abu Bakar Ninggal.bnlogspot.com at 1702 pm on July 08,2013.

No comments: