Thursday, October 24, 2013

Jika Umno kalah di PRK Sungai Limau?: Maruah politik Mukhriz dan Mahathir,banyak atau sedikit boleh terjejas.

Dari kiri:YB.Ahmad Maslan,YB.Datuk Seri  Hishammuddin Hussein,calon Umno (DUN) di Sungai Limau,Dr.Ahmad Sohaimi Lazim, YB Tan Sri Muhyiddin Yassin dan YB.Datuk Seri Jamil Khir Baharom. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, telah mengumumkan bahawa Dr.Ahmad Sohaimi Lazim.adalah calon Umno-BN bertanding pada (PRK) di DUN Sungai Limau,Kedah,menentang calon PAS Mohd Azam.Pertandingan satu lawan satu,pada tanggal 4 hb.November 2013 hari pengundiannya.


Sabtu,Oktober 26,2013 at 4.06am.

Sebenarnya Tun Dr.Mahathir dah lama dah...begitu banyak kali telah membuat teguran kenapa Umno tidak membuka pintu kepada golongan orang-orang muda yang terpelajar menyertai Umno.

Katanya,orang-orang di dalam Umno yang dilihat dah tua dah... yang berada di dalam Umno,sedang memegang jawatan penting harus berundur memberi laluan pada golongan angkatan muda berada di dalam Umno mentadbir parti dan kerajaan yang sedang ditunjangi oleh Umno-BN.

Baik di dalam parti Umno atau pun yang sedang memegang jawatan menteri,timbalan menteri dan sebagainya, harus berundur dan segera memberi peluang kepada angkatan muda yang berlajaran tinggi boleh mengambil alih.

Tun Dr.Mahathir,memecah rekod,jadi
PM Malaysia hingga 22 tahun
 lamanya,satu rekod yang amat
panjanag
 
Ketika Tun Mahathir masih jadi Presiden Parti Umno dan meranpkap sebagai Perdana Menteri pun beliau penulis lihat, ada juga kadang-kadang membuat teguran sebegitu,tetapi tidak kerap.

Mungkin beliau takut "diundi tidak percaya" oleh bahagian-bahagian Umno yang sebanyak 191 bahagian itu.

Jika sebilngan besar ( dua pertiga) suara  dari bahagian-bahagian Umno di serata Malaysia itu, berpakat mengundi tidak percaya, pada para pemimpin parti Umno,hatta Presiden Parti sekalipun? Akan goyah kedudukannya.
Datuk Kukhriz,
Pencabar Naib Presiden
Umno (1) tapi tewas.

Ini bererti memberi risiko yang besar bagi seseorang pemimpin parti Umno itu sendiri?

Mungkin itulah sebabnya setelah berada di luar pucuk pemimpin parti,barulah Tun Dr.Mahathir dilihat begitu galak dan rancak membuat teguran seperti tersebut di atas itu.

Terutama ketika sebelum tiba hari Pemilihan Pucuk Pimpinan Umno,pada tahun ini,iaitu pada hari Sabtu,bersamaan pada tanggal 19/10/2013.  Dalam pemilihan tersebut Mukhriz anaknya turut bertanding untuk merebut jawatan naib Presiden Umno,iaitu jawatan nombor tiga di dalam parti Umno.
Tan Sri Ali Rustam,Pencabar 
jawatan Naib Presiden
Umno (2), tapi tewas.

Selain Mukhriz,ada dua orang lagi turut jadi pencabar untuk merebut jawatan Naib Presiden Umno itu iaitu, Tan Sri Isa Samad dan juga Tan Sri Ali Rustam,pemimpin vetran Umno yang telah berusia 60an belaka.

Mukhriz pada PRU-13 dilihat begitu gagah berani mengetuai pasukan Umno di Kedah,untuk menumbangkan kerajan Kedah,dari parti PAS.

Dengan ketentuan Allah s.w.t. Yang Maha Berkuasa Umno-BN Kedah berjaya menumbangkan keraja PAS di Kedah dengan kelebihan (simple majoriti ) sahaja.
Tan Sri Isa Samad Pencabar 
jawatan Naib Presiden
Umno (3),tapi tewas
Pun begitu? Mengikut undang-undang demokrasi yang diamalkana di Malaysia,walau hanya menang dengan ( majoriti mudah) simnple majoriti?

Ia dikira menang dan berhak menubuhkan kerajaan baru di Kedah dan berakhirlah kemegahan PAS yang menjadi kerabat gabungan kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah.

Tiap-tiap yang baru itu tidak akan kekal.Maka bertukarlah kuasa politik dari PAS di Kedah kepada Umno-BN semula. Semacam bertukarnya wang ringgit Malaysia dari satu tangan ke satu tangan rakyat Malaysia.

Penyandang (1),Datu Seri Dr.Ahmad
Zahid Hamid, berjaya
mempertahankan jawatan Naib
Presiden Parti Umno.
Selaku manusia yang lemah? Memang kita tidak punya kuasa menentang proses pertukaran ini,walau kita manusia tidak suka ia berlaku.

Yang punya kuasa mutlak tiap sesuatu di dunia ini ialah, hanya Allah s.w.t..sahaja. Penulis kira Haji Hadi Awang dan Tuan Guru Nik Aziz sangat maklum tentang kekuasaan Allah itu.

Justeru itu,janganlah terlalu mudah hendak tunduk,jika ada golongan kafirun yang mahu menggunkan nama " Allah" s.w.t. untuk sesuka hati mereka,walau pun dari segi politik bahawa hubungan PAS/PKR memberi keuntungan politik bila tiba hari mengundi.

Penyandanag (2) Datuk Seri Shafie
 Apdal,Umno dari Sabah,berjaya
mempertahankan jawatan Naib
 Presiden Parti Umno.
 
Soal "akidah" kita umat Islam tidak boleh di samakan dengan kepentingan politik.Akidah tetap akidah.Politik tetap politik.Tidak boleh dicampour baurkan.

Kata Tuan Guru Noh Gadut,Mufti Johor,"Murtad hukumnya,jika umat Islam yang mempertikaikan dan menolak keputusan para hakim "Mahkamah Rayuan" itu,bersabit dengan isu kalimah Allah untuk digunakan oleh Herald,di edisi bahasa Melayu di dalam majalah Herald..

Para hakim Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa tiada kepentingan Majalah Herald hendak menggunakan Kalimah Allah dalam majalah Herald terbitan mereka,di edisi bahasa Melayunya.
Penyandang (3) Datuk Seri
 Hishammuddin Hussin,
berjaya mempertahankan
jawatan Naib Presiden Parti
Umno.

Pun begitu! Mahkamah Rayuan ada menyatkan bahawa pihak yang menuntut boleh membuat rayuan kepada Mahkamah Persekutuan Tanah Melayu.

JATUH SAKIT

Menteri Besar dari PAS,Tan Sri Azizan Abdul Razak,sebaik sahaja beberpa hari dah selesai dah PRU-13,beliau jatuh sakit akibat menderita penyakit kecing manis yang kronik.

Akibatnya? Sehinggakan kedua-dua belah kakinya terpaksa dipotong untuk menyelamatkan beliau dari serangan viarus kuman yang boleh membahyakan nyawanya.

TAN SRI AZIZAN MENINGGAL DUNIA.

Soal jodoh pertemuan.Soal hidup dan mati,dan soal apa sahaja yang berlaku di dunia ini, adalah dengan kehendak Allah s.w.t. semata-mata. Dengan ketentuan Allah s.w.t. Ustaz Tan Sri Azizan Abdul Razak,bekas Menteri Besar, Kedah dari parti PAS, dipanggil Allah s.w.t. pulang.

Kembali pulang,dari mana beliau datang,maka di situlah dia kembali menemui Allah.s.w.t. yang menjadi pencipta hamba-hamba dan segala makhluk lain di dunia ini.

Trajedi sedih yang telah menimpa ahli keluarga Almarhum Uztaz Tan Sri Azizan Abdul Razak, kerana kehilangan orang yang sangat dikasihi oleh mereka sekelurga sudah tiba masanya.

Penyandang Ketua Pemuda,
Khairy Jamaludin Abu Bakar,
berjaya memnpertahankan
jawatan  Ketua Pemuda
Umno Malaysia.
Kebetulan baru saja satu dua hari Tun Dr.Mahathir, menerusi media arus perdana dan juga menerusi blog-blog tempatan membuat komen politik bersabit dengan pertandingan Naib Presiden pada pemilihan pucuk pimpinan Umno di mana anaknya Datuk Mukhriz turut terlibat pada pertandingan tersebut.

Tun Dr.Mahathir mengomel dan semacam sedikit marah-marah dengan mengatakan secara umum denganberkata,bahawa parti Umno ini, lama kelamaan,pada suatu hari nanti,akan mati dan akhirnya akan kalah dan sekaligus akan hilang kuasa politik,
.
Hilang kuasa politik akibat di tadbir oleh orang bodoh-bodah dan orang tua-tua sahaja,tidak banyak orang-orang muda yang masih bertenaga dan sekaligus punya pelajaran akademik yang tinggi terlibat di dalam parti Umno dan tokoh-tokoh Umno yang dilihat dah tua-tua pula?

Penyandang Ketua Wanita,
Datuk Seri Shahrizat Abdul
Jalil,berjaya
 mempertahankan jawatan Ketua
Wanita Umno Malaysia
Dilihat begitu liat untuk berundur dan memberi laluan pada golongan yang muda-muda dan yang terpelajar.

Apa yang Tun Dr.Mahathir omel-omelkan itu memang benar.100% benar dan betul.Hasil dari kajian yang penulis buat?

Nyata para pemimpn Umno ini,bermula dari perenkat cawangan-cawangan hingga ke peringkat Bahagian-Bahagian Umno,di serata Malaysia memang tidak mahu berubah.

Tidak tahu bilakah mereka mahu berubah? Agak-agaknya ketika Umno dah kalah semua dan dah jadi pihak pembangkanag di perengkat Parlimen dan di peregkat negeri-negeri?

Ketua baru Puteri Umno,Mas Emrieyati
Samsuddin,seorag peguam dari Melaka,
 berjaya mengalahkan dengan mudah
sayingannya. 
Ketika itu? Agaknya barulah mereka mahu berubah? Jika dah kalah baru mahu berubah?

Disebabkan tiadalah temapat bergantung dan tiada lagi wang peruntukan bulanan atau tahunan atau sebagainya tidak diberi peruntukan lagi ke bahagian-bahagian Umno. Umno pusat sudah pokai.No money...maka no honey...laa.

Kalau ketiak itu dinantikan? Ertinya? Itu dah lewat.Menangis dengan air mata darah sekali pun.Kekalahan itu tidak bererti dan tidak berdaya sama sekali muncul semula.Macam Singapura  kini di kuasai oleh siapa?

Si bodoh dan tidak mempunyai pelajaran akedamik tinggi? Tidak mahu sedar dan tidak mahu mengakuinya.

Begitu juga dengan golongan yang dah tua-tua pun,sama juga.Tidak merasa mereka itu dah tua.Hendak melangkah berjalan pun dilihat dah susah semacam tidak berdaya lagi gayanya.

Ada yang dah pakai tongkat dan ada yang bersifat orang(OKU)dah berkerusi roda sorong pun,masih hendak jadi Ketua-ketua cawangan Umno dan bahagian-bahagian Umno.

Kononnya  bersemangat sangat hendak kuatkan Umno? Tenaga sendiri lemah? Kereta sorong pun  perlu ada orang tolak dan diangkat. Macam mana nak kuatkan Umno? Ha!ha!ha! geli hati lihat watak sandiwaranya itu?

Sedangkan di kawasan mereka ternyata begitu banyak anak-anak muda,sihat walfiat,cukup sifat dan segar bugar,tidak mahu diberi peluang,mentadbir parti Umno di perengkat cawangan-cawangan dan bahagian-bahagian Umno.
Calon Umno-BN(PRK) Sungai Limau,Kedah, Dr.Ahmad Sohaimi Lazim sekeluarga sedang memotong kek sempena menyabut hari ulang tahun beliau yang ke 52. Sebelah beliau ialah isterinya Siti Bunga Ismail 48 berserta anak-anak mereka seramai  6 orang. 
Kenapa begini  jadinya? Di mana otok-otak mereka itu diletakkan? Di tapak kaki atau di lutut mereka kah?

Tetapi masih tidak mahu berundur dan memberi peluang pada golongan muda yang masih kuat tenaga dan punya pelajaran akedamik yang tinggi mentadbir Umno dan negara.

Pada hemat penulis.Ada satu cara sahaja untuk membuat si tua bangka ini berundur.Dan si tolol bodoh ini,cabut lari meninggalkan Umno cawangan dan bahagian masing-masing?

Jika (Umno Pusat) segera memberhentikan (peruntukan wang) kepada Bahagian-Bahagian Umno di serata Malaysia, dalam masa satu tahun.Justeru itu cawangan-cawangan ini tidak terima habuan apa-apa.Sudah tentu mereka semua akan cabut tinggalkan Umno.

Kemudian Umno di susun semula secara drastik,bermula dari cawangan-cawangan dan sekaligus ke Bahagian-Bahagian Umno itu sendiri. Berwajah baru dan berpakaian baru.Segak dan bergaya.

Sebenarnya,penulis sudah lama dah..., sangat bersetuju dengan apa yang dikatakan dan disarankan oleh Tun Dr.Mahathir itu. Ia memang benar dan betul. 100% benar dan betul.Tidak boleh dinafikan fenomena itu telah dan sedang ujud dengan teruknya.

Ada fakta di sebalik isu-isu yang di omel-omelkan oleh Tun Dr.Mahathir itu. Memang telah dan sedang berlaku,sejak dari zaman beliau memerintah selama 22 tahun lamanya,hinggakan ke hari ini.,walau pun Presiden parti Umno telah bertukar tangan sehingga Presiden parti Umno,Datuk Seri Najib Tun Razak. Presiden Umno yang ke-6.

Cuma yang agak kurang elok dan kurang manis sedikit kenyataan itu dibuat oleh Tun Dr.Mahathbir secra terbuka begitu dan secara lantang pula.Akibatnya? Sehingga ada di antara yang makan cili merasa pedas lantas sangat marah dan berkecil hati akibat omelan Tun Dr.Mahathir itu.

Omelan Tun Dr.Mahathir itu secara tidak langsung Tun Dr.Mahathir terperangkap dalam Pilihan Raya Kecil (DUN )Sungai Limau,Kedah,di mana anaknya,Datuk Mukhriz merupakan Menteri Besar,Kedah.

Kini orang-orang UMNO-BN yang terasa pedas akibat cili yang diletuskan dari omelan dan sindirian Tun Dr.Mhathir itu sedan melihat dan menunggu.

Mereka pasti mahu melihat sejauh mana,sepintar mana mana,caranya Tun Dr.Mahathir hendak memenangkan dan mempertahankan maruah politiknya dan calon Umno-BN di (PRK) Sungai Limau,dimana sekaligus anaknya Datuk Mukhriz adalah Mentyeri Besar Kedah itu sendiri yang menjadi nakhoda kapal pelayaran Umno-BN di Kedah.

Jika Tun Dr.Mahathir begitu pandai bercakap dengan memberi bermacam-macam khutubah politik menegur orang lain kononnya semua bodoh belaka?

Maka pada ( PRK) DUN Sungai Limau ini,Tun Dr.Mahathir mesti berkemampuan unuk mempamirkan kecekapan,kebijaksanan beliau untuk memenangkan calonUmno-BN di Sungai Limau demi menjaga AURA plotik Datuk Mukhriz.

Jika Tun Dr.Mahathir selama ini dilihat begitu pandai bercakap dengan membut omelan itu dan ini terhadap kebodohann orang-orang lain? Beliau jugha diminta menunjukan kebijaksanan bertindak hingga calon Umno-BN di DUN Sungai Limau akan menang.

Tun Dr.Mahathir ,harus ingatn,bahawa segala omelan yang dibuat oleh beliau itu ditakrifkan tidak boleh dibuat secara terbuka? Akbatnya bukan sahaja orang-orang yang jadi ketua pemerintaan kerajaan pusat sahaja yang mendapat malu akibat omelan Tun.Dr.Mahathir itu?
Calon (PRK) Umno-BN,di Sungai Limau,Dr.Ahmad Sohaimi Lazim, sedang melambaikan tangannya tanda memberi hormat kepada para penduduk Sungai Limau yang hadir di dalam majlis Kami Perihatin Yayasan Felda,di Simpang Tiga,Sungai Limau, Jerai,Kedah. Demi untuk menabur bakti dan membantu rakayat di DUN Sungai Limau,Dr.Ahmad Sohaimi Lazim, sanggup melepasakan jawatannya sebagai Pensyarah Kanan,di (UPSI) Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Malahan sekaligus ia menjadi bahan gelak ketawa pula,oleh para pemimpn parti pembangkang yang memang suka agar para pemimpin Umno,berantakan,berkonfrontasi sesama sendri,senanglah mereka menangguk di air yang keruh.

SETIAP BAPA MESTI BELA ANAK-ANAKANYA.

Sebenarnya hubungan naluri antara anak dengan seseoang ibu/bapa terhadap anak-anaknya sangat kuat, bertali temali. Pendek kata apa sahaja yang sedang terjadi ke atas anak-anak kita? Bak besi berani,jantung dan hati kita akan rasa berdebar-debar walaupun kejadian itu berlaku berjauhan sama sekali.

Begitu jugalah yang terjadi kepda Tun Dr.Mahathir. Bila beliau benar-benar telah dipastikan bahawa anaknya Mukhriz yang kini sedang memegang jawatan Menteri Besar Kedah,telah mengambil keputusan yang tegas untuk bertading merebut jawatan Naiib Presiden Umno, pada pemiliahan pucuk pimpinan Umno pada pemilihan kali ini?

Selaku bekas Perdana Menteri Malaysia yang telah berkuasa sebagai Presiden parti Umno dan sekaligus menjadi Perdana Menteri Malaysia, sebegitu lama dan telah membangunkan parti Umno dan negara Malaysia hingga ke taraf yang ada pada hari ini.

Mungkin beliau berpendapat bahawa dia juga berhak membuat komen-komen demi kebaikan Umno itu sendiri,walau pun difikirkan pedas oleh banyak orang-orang di dalam Umno, akibat komen-komen terbaru itu agak terlalau terus terang dan secara terbuka pula.

Tun Dr.Mahathir melihat anaknya Mukhriz secara langsung ingin terlibat pada pertandingan pemilihan pucuk pimpinan Umno, pada kali ini iaitu, pada 19 hb.October 2013 untuk merebut jawatan Naib Presiden Umno. Ibu bapa mana yang tidak gembira jika anaknya akan menang pada pertanding tersebut?

Sebagai bapa kepada anaknya? Agar oranag yang jadi perwakilan di dalam UmnO bersimpati dengan langkah politik oleh anaknya itu?
Dikawasa pasar pagi ini? Ia merupakan kubu kuat PAS,tetapi dapat dimasuki oleh calon Umno-BN di hari ke-3 dalam kempen (PRK) Dun Sungai Limau oleh Dr.Ahmad Sohaimi Lazim.Ini merupakan petanda baik bagi calon Umno-BN itu.Ada kemungkinan DUN Sungai Limau akan jatuh ke tangan Umno-BN?
Merngikut amalan demokrasi ketika berpolitik?Tidak salah beliau membuat komen-komen bersabit dengan senario pertadingan itu. Jika ada sesuatu yang salah di dalam Umno? Ia harus dibetulakan dengan cara membuat teguran.

Pada PRU-13, pada 05 hb.Mei 2013? Semua rakyat Malaysia dah tahu dah....bahawa anaknya Datuk Mukhriz,dengan gagah perkasa, bersama-sama kawan-kawan seperjuangannya,di dalam Umno, di Kedah,berazam untuk merebut semula kuasa politik dari PAS.

Sesungguhnya,demi untuk mencapai cita-cita dan harapan itu? Mukhriz dan kawan-kawan di dalam Umno DI Kedah, telah bekerja begitu kuat dan aktif, berkempen semasa kempen-kempen PRU-13 sedang berjalan.

Bekerja berkempen ke sana ke sini,di Kedah,siang dan malam,untuk menumpaskan kerajaan pimpinan PAS yang telah di menangi oleh PAS julung-julung kalinya,di Kedah, pada PRU-12,pada tanggal 8 hb.Mac,2008 dulu..

Syukur Alhamdulillah! Hasil dari kerja keras yang telah dilakukan oleh Mukhriz dan kawan-kawan seperjuangannya di dalam Umno,di Kedah itu? Maka Allah s.w.t. telah mentakdirkan Umno-BN menang dengan kerusi (simple majoriti) di Kedah dan berkuaslah semula Umno-BN di Kedah.

Anaknya,Datuk Mukhriz telah dilantik menjadi Menteri Besar yang baru,dari Umno, akibat kemenangan yang baru itu. Walaupun tidak menang di DUN Kedah dengan kerusi yang berjumlah ( dua pertiga di dalam Dewan Undangan Negeri Kedah?).

Pun begitu? Umno-BN harus bersyukur kerana Allah s.w.t. telah menetukan kemenangan bagi pihak Umno-BN pada PRU-13 tersebut. Ia merupakan satu rahmat sangant besar nilainya dari perjungan politik di negeri Keah itu sendiri.

Tun Dr.Mahathir sekeluarga,tentu merasa amat gembira atas kemenangan yang telah dilakar oleh Umno-BN di Keah itu.Kemudian,anaknya Datuk Mukhriz telah dilantik oleh Datuk Seri Najib Tun Razak,sebagai Menteri Besar Kedah yang baru,mengetuai pentadbiran seluruh negeri Kedah itu sendiri.

Taraf dan kuasa Menteri Besar,pada sesebuah negeri di dalam Malaysia itu? Ia merupakan taraf yang punya kuasa politik yang lebih besar kuasanya dari Menteri-menteri kerajaan pusat.Kejayaan politik Mukhriz yang telah diangkat sebagai Menterti Besar Kedah itu amat besar pengaruhnya di dalam arena politik kebangsaan Malaysia itu sendiri.

Ia,bererti Mukhriz telah melangkah setapak lagi ke depan, maju-jaya di dalam karier politiknya,mewarisi politik yang pernah ada pada ayahnya Tun Dr.Mahathir Mohamad.

Kejayaan Datuk Mukhriz dan kawan-kawan seperjungannya di dalam Umno-BN Kedah, sekaligus telah berjaya merampas semula "Kuasa Politik" di Kedah yang merupakan impian dan harapan anggota Umno-BN di Kedah khasanya dan pada seluruh ahli-ahli Umno di Malaysia amnya.

Kejayaan itu,merupkan sebagai satu sinaran harapan yang mengandungi cahaya yang baharu akan mula memberi sinarannya yang segar terhadap rakyat Kedah itu sendiri dan sekaligus memberi manfaat politik yang drastik kepada Datuk Mukhriz itu sendiri.
Dari kiri: Calon Umno-BN Dr.Ahmad Sohaimi Lazim.Sebelahnya ialah calon PAS Sdr.Mohd Azam.Di antara mereka berdua ini?Siapa yang akan menang nanti di hari pengundian pada  04 hb.Nobember 2013?. Sama-samalah kita lihat dan tunggu.
Datuk Mukhriz adalah anak Tun Dr.Mahathir. Bapak borek maka anak pun rintik. Setelah memeganag jawatan Menteri Besar Kedah? Datuk Mukhriz di lihat semacam akan cuba melipat gandakan lagi aktiviti politiknya,bukan saja di Kedah? Malah lebih luas lagi hingga ke perengkat nasional pula.

Jawatan Menteri Besar Kedah dan di Kedah,yang sedang disandangnya itu? Sudah pasti akan dijadikan sebagai tapak (base) medan perjuangannya untuk terus berjuang mengikut jejak langkah Tun Dr.Mahathir yang pernah dipecat dari Umno?

Akhirnya diterima semula masuk ke Umno dan akhirnya berjaya jadi Perdana Menteri Malaysia,selama 22 tahun orang nombor satau yang berkuasa di Malaysia. Satu rekod pencapaian politik yang sangat luar biasa yang telah berjaya di lakar oleh Tun Dr.Mahathir Mohamad.

POLITIK DATUK MUKHRIIZ MENDAPAT AURA BARU.

Bila Datuk Mukhjriiz sedar bahawa AURA politiknya kini sedang meningkat naik akibat kejayaan beliau dan kawan-kawannya di dalam Umno-BN di Kedah,dengan bergaya telah berjaya menumpasakan kerjaan PAS di Kedah pada PRFU-13 itu dan beliau kini adalah Menteri Besar Kedah dari Umno yang baru?

Pada pemilihan pucuk pimpinan (MT) Majlis Tertinggi Umno pada tahun ini yang diadakan pada tanggal 19 hb.Oktober 2013 yang telah lalu. Jawatan Presdien Umno dan jawatan Timbalan Presiden Umno telah diputuskan parti Umno tiada pertadingan.

Secara otomatik Datuk Sseri Najib Tun Razak menang sebagai Presiden Umno bagi penggal 2013-2016 tanpa bertanding.
Datuk Mukhriz,Menteri Besar Kedah sedang menjalankan kempen di (PRK) di DUN Sungai Limau,cara sederhana sahaja dan cara beliau lakukan serupa,semacam kempen-kempen yang telah dijalankan oleh Allah Yarham Tan Sri Azizan Abdul Razak,bekas Menteri Besar Kedah dulu.
Begitu juga dengan jawatan Timbalan Presiden Umno. Datuk Seri Muhyiddin Yassin, pun telah menang Timbalan Presdieen Umno tanpa bertanding juga.

Mereka bedua dilihat begitu relex sahaja,tanpa perlu berkempen ke sana ke mari menagih undi dari para perwakilan Umno seluruh Malaysia sebanyhak 146,000 orang ramainya itu.

Jawatan yang dipertandingkan ialah dari Naib Presiden Umno hingga ke bawah dipertandingkan secara terbuka mengikt undang-undang demokrasi. Siapa sahaja yang dah jadi ahli-ahli Umno dengan masa-masa yang telah ditentukan boleh turut bertanding apa sahaja jawatan pada pemilihan tersebut.

Dengan terbukanya peluanag itu? Maka Datuk Mukhriz Tun Dr.Mahathir tanpa membuang masa lagi menggunkan kesempatan itu untuk menguji AURA politiknya,mungkin dengan falasafah politik yang merupakan bidalan orang-tua-tua kita di zaman silam,"Untung batu tenggelam dan untung sabut ia akan timbul."

Beliau segera mengumumkan bahawa belaiu akan turut bertanding sama untuk merebut jawatan nombor tiga dalam parti Umno iaitu Jawatan Naib Presiden  Umno Malaysia. Termasuk beliau maka pertandingan jawatan Naib presiden itu telah berlaku p[ertandingan 6 penjurtu.

Tiga orang penyandang 3 jawatan Naib Presiden itu ,dicabar oleh 3 orangb lagi. Nama-nama mereka dan gambar-gambar and apembac boleh lihat di awal tulis ini.Penyewrtaan yang dibuat oleh Datuk Mukhriz boleh dikatakan agak lewat juga.

Pun begitu? Pada malam untuk menunggu-nunggu siapkah tokoh-tokoh politik Umno yang menang dalam pertanding merebut kerusi Naib Presiden yang hanya ada 3 kerusi sahaja itu di dalam p[arti Umno?

Tidak sekali-kali diduga bahawa Datuk Mukhriz telah memberi tentangan yang hebat walau pun beliau begitu lewat mengumukan untuk turut sama ke medan juang?

Tidak diduga bahawa Datuk Mukhriz punya rangkaian penyokong politik yang banyak dan hebat di kalangan para perwakilan Umno se Malaysia yang berjumlah 146,000 orang para perwakilan itu?

Datuk Dr.Ahmad Zahid Hamidi ( penyadang ) dan Datu Seri Shafie Apdal ( penyandang) dapat memungut undi yang sangat besar dan berjaya mempertahankann jawatan yang mereka sandang itu.

Yang memeranjatkan ialah (penyandang) ketiga? Datuk Seri Hishammuddin Hussin hanya mendapat undi 100 undi.Sementara Datuk Mukhjriz mendapat undi sebanyak 91 undi dari seluruh perwakilan Umno di seluruh Malaysia.

Ertinya Datuk Mukhriz hanya kalah dengan 9 undi sahaja.Satu-satunya pencapaian politik diluar dugaan dan mengejutkan para pemerhati politik tempatan Malaysia. Sementara Tan Sri Isa Samad dan Tan Sri Ali Rustam, masing-masing hanya dapat 7 undi  tiap-tiap seorang.

Andainya,Tan Sri Isa Samad dan Tan Sri Ali,tidak berada di medan juang? Undi sebanyak 14 itu jatuh ke tangan Datuk Mukhriz? Maka tewaslah Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk memepertahakan kerusi Naib Presiden Umno yang disandangnya itu?

SEDANG BERTARUNG HEBAT.

Kini kempen politik untuk menentukan siapakah yang akan jadi pemenang sedang berlaku di (PRK) DUN Sungai Limau yang telah dimenangi oleh parti PAS sebanyak 5 penggal berturut-turut,semasa Allah Yarham Tan Sri Azizan Abdul Razak,berdiri megah sebagai calon PAS.

Mukhriz Tun Mahathir ( tengah ) melaungkan slogan "Berani Hijrah"bersama pemuda,di program santai bersama pemuda-pemuda Sungai Limau,menyaksikan perlawanan bola, Piala Malaysia antara Kelanatan dan ATM di Pekang
 Simpang Tiga,Sungai Limau,semalam.
Kalau pada (PRK) DUN Sungai Limau ini? Akan dimenangi oleh Umno-BN? Maka AURA politik Datuk Mukhriz jadi semakin popular dan kedudukan beliau di dalam Umno semakin teguh dan dihormati di Kedah dan juga di perengkat Nsional.

Disebabkan beliau kini adalah Menteri Besar Kedah yang baru. Sebaliknya jika Umno-BN kalah di Sungai Limau? Maka maruahprestasi dan aura politik Datuk Mukhriz sedikit sebanyak akan terjejas.

Justeru itu Datuk Mukhriz mesti kerja keras dan Tun Dr.Mahathir pula,mesti tolong anaknya dengan apa cara juga.Demi memelihara dan menjaga maruah,prestasi dan aura politik Datuk Mukhriz,anaknya itu agar terus cemerlang?

Jangan benarkan kata-kata Ku Li yang  mendakwa bahawa Tun Dr.Mahathir Mohamad,kini tidak punya pengaruh politik lagi di Malaysia,sejak  kalah pada rebutan kuasa Ketua Bahagian Umno di Kubang Pasu dulu.

Kecermelangan prestasi dan kecemerlngan aura politik Datuk Mukhriz itu sendiri? Sekaligus ia merupakan maruah,prestasi dan aura politik Tun Dr.Mahathir juga? Jika pandai cakap? Mesti juga pandai buat. Cakap mesti sama serupa bikin?

Jangan jadi macam parti (PR), cakap tidak serupa bikin.Ujung-ujungnya melepas dan hilang "kuasa politik"di Kedah.Tidak mustahil akan hilang pula kerusi DUN Sungai Limau nanti? Dasar parti PAS kini dah jauh tersasar.

Keutuhan dan kemuliaan agama Islam dilihast tidak lagi dijaga rapi oleh PAS semata-samata demi menjaga kepentingan undi dari kaum Cina  yang melayakkan PAS menang lebih kerusi di Selangor dan disetengah-tengah negeri lain.

Dalam isu Kalimah Allah pun? PAS dilihat bercelaru sikapnyanya?Sekejap ambil keputusan ini... dan kemudiannya buat U turn pula oleh pucuk pimpinannya.Cuma Ustz Harun Din dan Harun Taib sahaja yang tetap pendiriannya.

Haram tetap dikatakan oleh mereka berdua itu haram dan begitu juga yang halal tetap dikatakan oleh mereka halal.Yang mungkar dan murtad tetap dikatakan oleh mereka mungkar dan murtad.

Ada di antara mereka berani menghina mahkamah.Dengan berkata,"Saya setuju dengan  keputusan yuang telah diambil tuan hakim ..."Mahkamah Rayuan itu,tapi saya tidak setuju dengan alasan itu dan ini...," Komen seperti ini?

Menghina mahkamah gayanya. Lazimnya,keputusan mahkamah tidak boleh diulas walaupun sepata kata. Jika tidak puas hati dengan keputusan itu? Anda boleh bawa ke mahkamah rayuan yang lebih tinggi lagi yang ada di dalam Malaysia ini.

Yang lain tidak boleh pakai. Pengundi DUN Sungai Limau,diseru harus berhijrah dengan cara memilih Dr.Ahmad Sohaimi,calon Umno di DUN Sungai Limau pada (PRK) di hari mengundi yang akan tiba pada 04 hb.November 2013 yang akan tiba tidak lama lagi itu.Kini Kedah diperintah oleh Umno-BN.

Jadi segala perubahan untuk membaiki taraf hidup rakyat Sungai Limau,amatlah senang diluluskan oleh kerajaan Kedah,di bawah pimpinan Datuk Mukhriz.Ingatlah betul-betul!

Pilihlah calon Umno-BN iaitu, Dr.Ahmad Sohaimi,punya lulusan akedamik yang tinggi dan masih muda remaja pula.( Posted by abnmulya/Bakar Ninggal,blogspot.com.at 4.06 am on October 26,2013).



No comments: