Wednesday, May 20, 2015

Siti Hajar binti Hj.Abu Bakar: Menerima Ijazah (ANC) Anugerah Naib Censelor,di dalam jurusan " Sains Kimia ( Analisa Forensik").




Khamis,May 21,2015 at 2.20am.

Jika kita berbicara fasal kegembiraan?
Pada hari Selasa pagi, bertarikh 18/05/2015 yang baru-baru ini, ianya merupakan satu hari yang paling gembira buat diri saya Haji Haji Abu Bakar Ninggal bersama dengan isteri saya Hajah Roslina binti Hussin.

Tiada kata secantik bahasa hendak kami lafaskan untuk menzahirkan perasaan betapa gembiranya hati kami sekeluraga,disebabkan anak perempuan kami yang kedua,Siti Hajar binti Hj.Abu Bakar yang melanjutkan pengajiannya di perengkat Ijazah hanya selama "dua setengah" tahun sahaja.
Siti Hajar mengabadikan kenangan
 selepas menerima Ijazah (ANC) di jurusan 
Kimia Sains (Analisa Forensik) dari
 UiTM,Shah Alam.

Iaitu, dengan hanya 5 semister sahaja di UiTM,Shah Alam.. tapi telah lulus dan dapat kejayaan yang amat cemerlang.

Dengan izin Allah swt., Siti Hajar telah lulus pengajiannya dan mendapat Ijazah dengan pencapaian yang cemerlang iaitu,dengan Ijazah (ANC) Anugerah Naib Censelor,di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, di jurusan "Sains Kimia"( Analisa Forensik).

Di hari tersebut bolehlah dikatakan ianya merupakan satu hari kejayaan yang amat gemilang pada anak perempuan kami Siti Hajar yang lahir pada tahun 1991.

Dia patut gembira juga dengan pencapaian akedanik cemerlang yang beliau miliki itu.

Siti Hajar setelah tamat pengajiannya di perengkat "diploma" di fakulti "Sains Gunaan" di UiTM Kuala Pilah ,selama 3 tahun dengan mendapat keputusan yang cemerlang juga iaitu, (ANC) Anugerah Naib Censelor di perengkat diploma.

Selaku siswi yang melanjutkan pelajarannya di jurusan "Sains Kimia ( Analisa Forensik) pada pagi ini,di hari Selasa,bersaman tanggal 18/05/2015.

Siti Hajar selamat menerima Ijazah ( ANC) Anugerah Naib Censelor,di Hari Istiadat KONVOKSEYEN ke-82 ( Universiti Teknologi Mara) UiTM, di Dewan Agung Tuanku Censelor,di Shah Alam, Selangor.Darul Ehsan.

Dari jumlah seramai 40 orang siswa/siswi yang mengambil jurusan forensik di UiTM pada sesi penyampaian Istiadat Konvokesyen itu?Hanya Siti Hajar seorang sahaja yang mendpat kelulusan kategori (ANC).dengan kiraan bintang ialah 3 bintang.

Istiadat penyampaian anugerah ANC telah disampaikan oleh  Naib Censelor, Dato' Prof.Dr.Ir. Sahol Hamid.Abu Bakar,Naib Censelor UiTM,di Shah Alam itu sendiri.

Kiri Ibu  Siti Hajar,Hajah Roslina
binti Hussin.
Ketika Siti Hajar melanjutkan pengajiannya di prengkat "Diploma" selama  tiga tahun di Cawangan UiTM Kuala Pilah.

Beliau dapat pinjamn ongkos sara hidup ketika masa pengajian dari PTPTN.di mana hingga kini masih belum dibayar kerana masih belajar di perengkat Ijazah.

Lepas Siti Hajar dah bekerja nanti?,Insya Allah bayaran bulanan akan dimulakan.

Akibat dari pembawaan semula jadi Siti Hajar,memang sangat tekun dan rajin belajar dan rela menjadi "kutu buku".Dan dari segi amal ibdah pula.

Anak perempuan saya ini cukup taat pada perintah Tuhan.Baik ibadah yang bersifat fardu atau pun yang bersifat sunat.

KUAT BERAMAL IBADAH YANG FARDHU DAN SUNAT.

Sejak mula Siti Hajar masuk ke peringkat (akhir baligh),Dia tidak pernah meninggalkan solat fardhu 5 waktu dalam sehari kecualai di ketika dia uzur.Bila dah lepas masa uzurnya. Beliau cepat -cepat bayar kadza jumlah solat fardu yang tertinggal itu.

Disamping itu sering melakukan solat-solat sunat dan sering berpuasa sunat Isnin,Khamis dan juga puasa sunat bulan Rejab dan Syaaban,puasa 6 dalam bulan syawal dan sebagainya. Kalau ada jiran-jiran yang kematian? Bila Siti Hajar ada di rumah di week end?

Belian dan ibunya sering membaca al-Quran untuk arwah-arwah jiran-jiran yang baru meninggal dunia berberapa juzuk banyak cara berkongsi-kongsi.

DIBIDANG PENGAJIANNYA PULA.

Siti Hajar telah lulus di bidang Sains Gunaan di perengkat diploma dengan mendapat kelulusan bertaraf (ANC) juga dan kemudiannya beliau telah diterima melanjutkan pengajian tingginya di perengkat Ijazah pula,di UiTM di Shah Alam,  di (Fakulti Sains Gunaan) dijurusan"Sains Kimia ( Analisa Forensik).

Kiri Abah Siti Hajar,
Haji Bakar bin Ninggal
Mungkin disebabkan dengan  kelulusna (ANC) di perengkat diploma itu sanagt baik? Bila memohon BIASIWA di JPA pada Kerajaan Persekutuan.

Maka permohonan Siti Hajar itu lulus dan biasiswa itu diberi oleh JPA bermula  menjelang semister yang ke -2.

Ertinya Siti Hajar hanya mendapat biasiswa dari Kerajaan Persekutuan hanya  untuk  04 semister sahaja. Disebabkan Siti hajar memilih untuk menghabiskan pengajiannya hanya  ( dua setengah) tahun sahaja iaitu sebanyak 05 semister.

Dengan izin Allah swt., dan juga dengan berkat doa ibu/bapanya dan dengan berkat rajin dan tekunnya Siti Hajar belajar. CONTOHNYA! Ketika dia pulang ke rumah,masa cuti  (week end) pun..

Ketika berada di rumah pun, saya dapati higgaa jam 2 hingga 3 pagi,bilik tidur Siti Hajar ternyata lampu dilihat masih terang benderang.

Itu menunjukkan dia masih membaca buku dn membuat nota-nota penting dan sebagainya.Ertinya dia masih belum tidur lagi.Saya pun tak tahu jam berapa dia mula tidur?.

Kadang-kadang ibunya dan saya, ada menasihatkan dia bahawa kesihatan badan pun mesti juga dijaga.Perlu dibahagikan masa rehat buat sementara.

Jangan asyik terus belajar tanpa rehat. Menonton TV pun saya lihat jarang sekali kecuali ada cerita yang beliau paling minat.

"Ome dah biasa dengan cara ini,mama dan abah.!!" jawabnya dengan menggunakan nama timang-timangan yang kami sering panggil sebagai ganti namanya yang asal sebagai Siti Hajar.

SATU-SATUNYA NAMA BESAR

Siti Hajar adalah merupakan satu-satunya nama besar di dalam sejarah isteri Nabi Allah saw. Iaitu nama isteri Nabi Allah Ibrahim  A.S,isteinya yang kedua Nabi Allah Ibrahim ialah,Sii Hajar.

Atas perintah Allah swt., maka Nabi Allah Ibrahim membawa Siti Hajar ke suatu kawasan di padang pasir yang tandus.

Kemudiannya  Nabi Allah Ibrahim meninggalkan Siti Hajar seorang diri di tengah-tengah padang pasir yang tandus itu.Pun begitu? Demi kekuatan iman dan ketaqwanya pada sang penciptaNya iaitu Allah swt..

Siti Hajar tetap tenang menghadapi segala ujian yang menggerunkan itu.Tanpa membantah dan merunggut pun.Dia redha.

Apakah hikmah disebalik tindakan Nabi Allah Ibrahim itu hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahuinya.?

TELKAGA AIR ZAM-ZAM

Diriwayatkan.rupa-rupanya,maka di situlah tapak air zam-zam telah dikurniakan oleh Allah swt.akibat tendangan kuat ke bumi oleh kaki anak kecil Siti Hajar yang sedang menangis kerana kehausan iaitu Nabi Allah Ismail.

Hingga kini air zam-zam itu tidak pernah kering-kering dan tetap menggalir di dalam telaga air zam-zam.yang bertempat di kawasan,di sebelah Kaabah di dalam Masjidil Haram,Mekah.

Air zam-zam itu telah dapat dinikmati oleh seluruh umat Islam sejagat ketika melakukan ibadah umrah dan ibadah haji di Mekah,sejak zaman berzaman hingga kini. Subhanna Allah!Sesungguhnya Allah itu Maha Besar,Maha Agong dan Maha Berkuasa atas sesuatu.

Bukan calang-calang wanita yang sanggup berbuat seperti yang telah dilakukan oleh Siti Hajar, isteri kedua Nabi Allah Ibrahim itu. Hanya Siti Hajar yang punya ketabahannya hati yang bukan kepalang berani disebabkan tahap keimanan dan ketaqwaannya yang begitu kuat pada penciptNya?

Siti Hajar menyedari bahawa Allah swt. sentiasa berada bersamanya dan akan tetap memberi perlindungan padanya yang kesaorangan di padang pasir yang tandus itu.

NASIB SITI HAJAR DAN KEKANDANYA SAMA.

Kiri: Siti Marsita,kakak Siti Hajar
Seperti kakaknya iaitu, anak perempuan kami yang sulong,Siti Marsita, Beliau pun telah tamat pengajiannya di perengkat Ijazah setahun setengah yang lalu. di Fakulti Sains Gunaan, di UiTM Shah Alam juga dengan mengamil kursus pengajian di jurusan, "Sains foods teknologi"

Seperti adiknya Siti Hajar. Maka Siti Marsita yang lahir pada tahun 1989 itu. Telah lulus di perengkat Ijazah dengan  mendapat pangkat kategori (ANC) juga.

Beserta dengan kepujian tambahan,The Best student in programs dan the best student in the class di UiTM di Fakulti "Sains Gunaan".

Untuk itu? Persatuan Food Assosation Malaysia telah memberi Siti Marsita satu sijil khas pengakuan siswi cemerlang dan berserta dengan  hadiah wang tunai RM600-00 dan mendapat hadiah sagu hati lagi dari UiTM kerana pencapaian akedamiknya yang cemerlang itu. Syukur Al-hamdulilah!

Tidak diketahui apakah sebabnya? Pada konvokesyen UiTM pada sesi tahun 2015 ini? Adakah disebabkan tak cukup bajet ke atau apakah sebab-sebanya tidak diketahui kenapa berlainan jadinya?

Sedangkan setiap siswa/siswi yang akan mengambil Ijazahnya di hari Istiadat konvokesyen itu? Dimestikan harus membayar tiap-tiap seorang sebanyak RM160-00 termasuk sewa uniform di hari istiadat konvokesyen itu?

TIDAK DAPAT APA-APA INSENTIF
]
Siti Hajar bukan sahaja tidak dapat hadih Anugerah Dekan, malah hadiah Anugerah (ANC) pun tak dapat.Sedangkan di masa-masa yang lalu ia itu sebelumnya?

Ada berbagai-bagai insentif telah dihadihkan kepada siswa/siswi oleh UiTM pada siswa/siswi yang mendapat pencapaia akadamik yang cemerlang di UiTM seperti Anugerah Dekan dan Anugerah ANC.

Ertinya,pada sesi tahun ini? Langsung tiada sebarang insentif dari pihak pengurusan UiTM agar punya cara-cara yang menarik untuk menggalakan siswa/siswi agar rajin belajar untuk mencapai keputusan yang menjadi kebanggan bukan sahaja pada siswa/siswi itu sendiri, malah jadi kebanggaan pada UiTM itu juga?.Mengapa begitu teruk jadinya pada tahun ini?

Siti Marsita kini dah pun bekerja sebagai eksekutif  (Reserch and Develoment), di Syarikat Jepun,Ajino Moto Bhd,pengeluaran resepi masak-masakan makanan harian kegunaan umum lebih seratus jenis banyaknya.Siti Marsita dah bekerja  di situ hampir dua tahun dah.

Siti Marsita anak perempuan  kami yang sulong itu.Saya lihat beliau begitu seronok bekerja di Syarikat besar seperti Ajino Moto itu..Baru setahun lebih bekerja?Tetapi pasangan suami/isteri ini dah berjaya memberi rumah (terrace dua tingkat) tak jauh dari UiTM Puncak Alam dengan harga RM430,000-00.

Saya dimaklumkan oleh isteri saya, bahawa pasangan  ini akan berpindah ke rumah barunya menjelang hari raya puasa ini.Syabas dan ucapan tahniah dari kami suami/isteri pada anak perempuan kami dan menantu kami tersayang.

Ketahulah kamu bahawa Abah/Mama merasa amat gembira dengan kemajuan hidup yang kamu capai itu.Semuga rezeki kamu berdua akan bertambah-tambah dan diberki oleh Allah swt.SEkaligus kehidupaan rumah tangga kamu akan sentiasa aman dan damai buat sela-lamanya.

KINI TREND LELAKI BERIJAZAH DILIHAT MEMILIH JODOH WANITA YANG BERIJAZAH JUGA...

Mutakhir ini kebanyakan anak-anak muda lulusan Universiti ini?  Lazimnya akan mencari jodoh dan bertemu jodoh atau mencari jodohnya dengan pasangan lulusan universiti juga.Trendnya dilihat begitu cepat berubah.Dan ianya telh berlakju di-mana-mana sahaja di Malaysia ini

Jika gaji suami isteri dicampurkan? Maka jumlah wang gajinya bulanan mereka berdua adalah lebih sepuloh ribu ringgit ? Barulah layak membeli rumah baru seperti yang berharga seperti tersebut di atas itu.Itu adalah syarat dari pihak bank komersial yang memberi pinjaman perumahan.

Kerana harga rumah kini dari hari ke hari harganya semakin naik meningkat. Jika diantara kedua suami/isteri ini mendapat gaji bulanan di bawah dari paras sepuloh ribu? Hanya mampu membeli rumah-rumah yang lebih murah harganya. Maka kuranglah keselesaan hidup mereka..

Siti Marsita dapat kerja di syarikat Ajno Moto Bhd lebih kurang dua minggu sebelum dia hadir ke Istiadat konvokesyen di UiTM Shah Alam. Siti Marsita  dah pun berumah tangga lebih kurang setahun lebih yang lalu.Masih belum mendapat cahaya mata.Belum ada rezeki tentang itu kata orang tua-tua di zaman dulu.

Suaminya seorang lulusan Otomobil Design Enginering.Nama menantu saya itu ialah  Azizul Mohd Sani.Suami pada Siti Maersita,kini sedang bekerja di sebuah syarikat membuat engin lory berbagai-bagai size Lory.

Iaitu, dari engin lory bersaiz kecil hingga ke lory yang besar-besar sizenya. Di sebuah syarikat Cina yang sangat maju dan berpotensi,tak jauh dari Subang Airport lama..Gaji suami Siti Marsita pun bolehlah dikatakan lumyan juga.

Dari jumlah seramai 50 orang yang memohon bekerja di Ajino Moto Bhd pada hari interview pertama ( temu duga) itu? Maka dengan izin Allah swt., Yang Maha Pengasih lagi Pemurah? Maka Siti Marsita Binti Hj.Abu Bakar di panggil ke interview yang kedua.

Dalam interview kedua itu? Hanya dipanggil dua orang aje.iaitu, antara Siti Marsita dengan seorang lagi gadis Melayu dari Johor Baharu yang dah punya pengalaman bekerja di factory makanan. Syukur Al-Hamdulillah! Siti Marsita.telah terpilih.Itulah yang dikatakan ketentuan dari Allah swt.

SITI HAJAR DAPAT PEKERJAAN  SEBELUM KONVOKESYEN JUGA.

Seperti mana dengan nasib Siti Marsita,kakanya.Maka Siti Hajar pun telah dapat pekerjaan sebelum kovokesyen di UiTM? Boleh dikatakan bahawa nasib Siti Hajar pun sama juga seperti Siti Marsita.

Seminggu sebelum konvokesyuen,Siti Hajar dah diterima bekerja di sebuah Syarikat pengeluar baja-baja dan ubat-ubatan serangga untuk pertanian.

Di Syarikat  Amcom Care Sdn,Bhd. Iaitu Syarikat yang mengeluarakan product baja,serangga pemusnah tanaman (fertlizer)di Shah Alam. Selangor. Jawatan Siti Hajar, adalah sebagai Junior Eksekutif ( Reserch dan Development) Forensix analisis di Syarikat tersebut.

Agaknya? Mungkin disebabkan keputusan kelulusan akademik  Siti Marsita dan Siti Hajar itu bertaraf (ANC)? Itulah yang menjadi ukuran bagi sesebuah syarikat itu menetukan syarat untuk menerima pekerja barunya itu?

Jika itu yang menjadi ukuran dan sebabnya? Ia boleh dijadikan sebagai ikhtibar agar semua siswa/siswi yang sedang melanjukan pengajiannya di perengkat Ijazah,baik di jurusan apa pun dan di universiti mana pun di dalam Malaysia ini?

Hendaklah rajin-rajin belajar dan bersedialah jadilah (kutu buku) di samping memohon doa pada Allah demi masa depan anda kelak.Jika malas mentelaah buku? Maka keputusannya pun mungkin tidak begitu cemerlang.

Walau pun berkepok-kepok anda berdoa untuk mendapat keputusan kelulusan yang baik? Matlamat anda tidak akan tercapai? Jika anda malas belajar dan malas membaca buku-buku yang jadi mata pelajaran anda di jurusan yang anda pilih itu.

Sekali lagi,saya suami/isteri dan sekeluarga amnya, dengan rendah diri.tunduk sujud,memanjatkan ucapaan syukur Al-Hamdulillah kepada Allah swt.,yang telah memberi rezeki pada anak-anak kami, sebaik sahaja mereka telah tamat pengajian mereka dan lulus dari pengajian tinggi di jurusan yang mereka pilih itu.

Setelah berjaya menghabiskan pengajian perengkat tinggi mereka di  Universiti Teknologi Mara  (UiTM) bertaraf Ijazah.Sarjana Muda.(Bechlor of  Honours).di jursan Forensix Chemical Aanlisis.

Ini bererti Siti Hajar tidaklah terpaksa jadi penganggor begitu lama. Di masa ini dilihat begitu susah bagi ratusan ribu kalangan siswa/siswi masih belum dapat kerja setelah tamat pengajian merka dari berbagai-bagai universiti di dalam berbagai-bagai  jurusan ilmu yang telah mereka pelajari.

Dengan berjayanya Siti Hajar cepat mendapat pekerjaan itu? Maka segala penat lelah beliau mengorbankan tenaga,otak dan fikiran ketika belajar dan terus belajar menimba ilmu selama berbelas tahun itu? Kini telah terubat kerana dah dapat kerja dan punya karier sendiri.

Jika tidak pun dapat membalas budi ibu/bapa cara yang lumayan ? Sekurang-kurangnya kini Siti Hajar dah punya wang ringgit dari mata pencarian tenaga sendiri untuk menyara hidup sendiri.Syukur Al-Hamdulillah. .

Siti Hajar sebenarnya begitu berminat untuk melanjutkan pengajiannya di luar negara,seperti  di Australia,England atau di Amerika dan sebagainya.

Saya sebagai ayahnya, kini telah bersara dari niaga akibat usia yang dah begitu lanjut.Berada di penghujung kehidupan mengikut hukum akal.Rumah kata pergi dan kubur kata mari.

Secara terus terang saya nyatakan dengan jujur dan ikhlas.Rasanya tidak mampu bagi saya menghantar anak saya Siti Hajar yang cerdas otak dan tinggi IQ-nya itu,agar dapat melanjutkan pengajian yang lebih tinggi lagi di Universiti diluar negara dan kembali berkhidmat pada negara Malaysia.

Andainya Kerajan Persekutuan melalui JPA mempunyai progrem-progrem menghantar siswa/siswi yang punya kelulusan akedamik yang baik bertaraf (ANC) seperti anak saya Siti Hajar ini belajar di luar negara?
Kiri ibunya Hajah Roslina binti Hussin,tengah Lokman Hakim Al-Hafis dan kanan sekali ialah neneknya Hajah Aisah.Gambar ini di abadikan ketika Lokman Hakim mengambil Ijazah Al-Hafis yang telah disampaikan oleh Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat,di Kota Baharu,Kelantan beberapa tahun yang lalu iaitu sebaik sahaja Lokman Hakim telah Al-Hafis dan juga dah lulus ( PMR) dengan mendapat 8 A dan 1 B .Kemudiaannya beliau akan melanjutkan pengajiannya di perengkat SPM di Sekolah Agama Kerajaan Persekutan, di Kajang,Selangor.

Saya sebagai ibu/bapanya sangat mengalu-alukan tindakan Kerajaan  Persekutuan itu kerana negara kita ternyata masih kurang tenaga pakar teknoloji bermutu tinggi bagi memajukan negara,yang sedang berada di dalam perjalanan kita sedang menuju ke tahaf akan jadi negara maju,pada tahun 2020.

Jika JPA ada menawarkan biasiswa pada anak kami ? Kecil tapak tangan? Maka nyiru kami sekeluarga tadahkan. Semoga Allah swt sahaja yang dapat membalas jasa baik JPA dan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu itu.

Kalau Siti Hajar tidak berpeluang melanjukan pengajiannya ke luara negara? Biarlah dia bekerja dan terus bekerja di Amcom Care.Sdn.Bhd.Sebuah  faktory pengeluar baja dan ubat-ubat anti-serangga di Shah Alam itu.

SEDANG MELANJUTKAN PENGAJIAN DIJURUSAN AIR CRAFT ENGINEERING DI MIAT (MARA).

Kami masih ada seorang lagi anak lelaki yang bungsu Lokman Hakim Al-Hafis bin Abu Bakar. Beliau kini sedang  melanjutkan pengajian tinggi di Miat,,(Mara),di jurusan  Aircraft Enginering
dan Manufacturing, di perengkat diploma,.dah masuk semister ke 4.

Ini bererti Lokman Hakim Al-Hafis( sebagai seorang yang hafis al-Quraan) akan menghabiskan  3 semister lagi.Kemudian dia akan melanjutkan pengajiannya ke perengkat Ijazah pula selama 3 tahun di kampus MIAT ,di Dengkel, Bangi,Selangor.

Lokman Hakim kini baru berusia 20an.Lebih kurang dalam jangka masa empat tahun setengah lagi beliau  sama ada suka atau tidak suka? Terpaksa berhempas  pulas harus menumpukan pengajiannya di Miat( Malaysia Institut Avation Teknologi) di bidang yang beliau pilih sendiri iaitu Aircraft Engineering dan Manufacturing.

Insya Allah dengan izin Allah swt.akan tamatlah pengajiannya itu dan saya suami/isteri sentiasa mendokana kejayaan anak bungsu itu hingga berjaya membawa pulang segulong Ijazah dari Menara Gading yang sedang beliau duduki itu.Moga-moga semuanya akan selamat dengan izin Allah swt.jua hendaknya.

Kami berharap,kalau boleh? Dengan izin Allah swt., pencapaiannya pula setaraf dengan pencapaian yang telah ditempa oleh kedua-dua kekanda beliau iaitu,Siti Marsita dan Siti Hajar.

Saya selaku ayahnya yang telah lanjut usia ini? Sentiasa berdoa  dan memohon kepada Allah swt. agar di panjangkan umur saya hingga ke hari istiadat KONVOKESYEN untuk Lokman Hakim menerima Ijazahnya Sarjana Muda di biadang Aircraft Engineering dan Manufacturing itu.Semoga dikabulkan oleh Allah doa saya suami/isteri itu hendaknya.

Hati ibu/ayah yang mana satu di seluruh alam ini? Yang tidak rasa riang gembira apabila anak-anak kesayangan mereka yang jadi "buah hati pengulam jantung?" Telah mendapat keputusan yang gilang gemilang dibidang pengajian yang anak-anak mereka berjaya menimba ilmunya?

Kerana dengan adanya ilmu pengetahuan  di dada yang anda miliki itu? Baik apa sahaja bidang ilmu dunia atau pun ilmu akhirat yang anda pelajari dan miliki itu?

Ia merupakan sebagai satu senjata atau pun jadi anak kunci kejayaan gilang-gemilang kehidupan anda dan ia boleh juga diibaratkan sebagai "lampu suluh' yang akan menerangi jalan-jalan hidup anda,baik kehidupan dunia yang akan anda lalui nanti. Amin!

Posted by abnmulya / Haji Abu Bakar Ninggal.blogspot.com at 2.20 am on May 21,2015).

No comments: