Wednesday, October 28, 2015

Persepsi Ketua Pemuda Umno Pagoh Tak Tepat




Oleh hj.abu bakar ninggal
Khamis,Oktober 29,2015 2 5.25 pm.

Persepsi politik Ketua Pemuda Umno Pagoh Itu Tak Tepat UMNO Pagoh menyifatkan usaha untuk menggulingkan Timbalan Presiden Umno,Tan Sri Muhyiddin Yassin yang didakwa di dalang 140 Ketua Umno Bahagian sebagai tindakan yang tidak Ketua Pemuda Umno Pagoh Mohd Zaid Abdul Rahman berkata,sekiranya benar komplot itu wujud?
Datuk Seri Najb, Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia
ke-6 diliht terpaksa menempuh berbagai-bagai cabaran
 politik dari dalam Umno itu sendiri? Dan musuh politik
dari luar juga.
Ia adalah satu penghinaan ahli akar umbi yang memilih bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

"Menyingkirkan Muhyiddin Yassin akan menghakis keperecayaan ahli terutama golong muda terhadap Umno itu sendiri.

 "(Ini) keran beliau( Muhyiddin) amat dikenali sebagai pemimpin banyak berjasa dan menjadi aspirasi kepada golongan muda yang berani menyatakan kebenaran," katnya.

Komen Mohd Zaid Abdul Rahman itu dipetik oleh portal media sosial Malaysiakini,pada hari ini, tanggal 29/10/015,pada 11.55 tengah hari.Berita itu disiarkan oleh Malaysia kini berdasarkan berita yang telah disiarkan oleh akhbar "Sinar Haruan".

Kita akui Mohd Zaid selaku Ketua Pemudah Pagoh itu memang berhak menzahirkan pandangannya sesuatu yang bersangkut paut dengan isu politik yang melibatkan Muhyiddinj Yassin yang telah digugurkan dari jawatan Timbalan Perdana Menteri oleh Najib itu.

Tetapi Mohd Zaid harus faham dalam dunia politik itulah "delima" yang terpaksa dihadapi oleh seseorang yang telah menceburkan dirinya di arena politik?

Di arena poolitik itu seseorang itu kadangan2 dilihat cepat naik nama dan jawatannya dan naiknya pula kadang2 macam lancaran roket yang membawa peluru berpandu jaak dekaat atau jark jauh.
Contohnya pada Anwar Ibrahim. Siapa sangka?
Mahathir Mohamd dah bersara setelah
peganga jawatan Perdana Menteri
Malaysia selama 22 tahun dah.

Sebaik sahaja ketika itu Mahathir ambil Anwar menyertai Umno? Nasib Anwar Ibrahim jadi bertukar secara drastik sekali,tersohor cepat sekali.

Baru beberapa bulan aje dah jadi ahli Umno? Anwar dah berjaya dapat jadi Ketua Pemuda Malaysia. Seteruany dilantik jadi Timbalan, Menteri penuh dan kemudiannya sebagai Menteri Kewangan dan akhirnya diangkat oleh Mahathir sebgaia Timbalan Perdana Menteri setelah Anwar berjaya memegang jawatan Timbalan Presiden Umno.

Ketika itu pengaruh Anwar di dalam politik Umno sangat kuat (untouchable) dan sebahagian besar para menteri darI Umno sangat takut dan gerun pada kuasa yang Anwar ada itu?

TAHUKAH Mohd Zaid Abdul Rahman, Ketua Pemuda Umno dari Pagoh itu apakah sebab-sebannya??
Sebabnya ketika itu orang-orang Umno di dalam (MT) dan di bahagian-bahagian Umno di seluroh Malaysia mengetahui bahawa Anwar Ibrahm itu adalah merupakan anak (emas) Mahathir?Apa sahaja kritik-krtik dari kalangan Umno itu sendiri pun Mahathir tidak ambil peduli.Belaia begitu yakin dan percaya kepada taat setia Anwar terdapnya.
Anwar Ibrfahim TPM era Mahathir pun digugurkan
 sekaligus dri TPM dan Tim.Presiden Umno dan dari
 keanggotaan Parti Umno setelah berada 16 tahun  dalam
 parti Umno.
Sedangkan Anwar itu yang diambilnya dari (ABIM) walaupun tidak direstui sebilangan besar para pemimpin Umno yang lebih senior pada ketika itu?
Segala jawatan dalam kabinet pula Mahathir dilhat telah langkah bendul Sedangkan tokoh-tokoh parti Umno yang senior dari Anwar tidak dipedulikikan oleh Mahathir.

Tindakan Mahathir itu dilihat.lebihkan poucuk dari pelepah. Mengutamakan Anwar yang baru aje menyertai Umno berbanding dengan para pemipin Umno lain yang lebih senior lagi berjuang dalam Umno berbanding dengan Mahathir itu sendiri dan Anwar Ibrahim adalah tidak adil?
Selakau orang nombor satu dalam kabinet iaitu sebagai PM dan sebagai orang nombor satu dalam parti iaitu sebagai Presiden parti Umno. Maka segala kritik-kriti dari lain-lain pemimpin Umno yang senior pun?

Mahathir tak peduli langsung.Yang berkuasa ketika itu adalah dia (Mahathir).Jadi logiknya dia boleh buat apa sahaja sesuka hatinya.Itulah kegoan Mahathir yang paling ketara.

Malangnya? Bila Mahathir dah pasti Anwar berkomplot nak jatuhkan beliau? Maka Mahathir tidak
ragu-ragu lagi dengan adanya kuasa di tangannya yang berupa kuasa "prerogatif  power" selaku Perdana Menteri?
Muhyiddin Yassin,,Timbalan
Presiden Umno.
Maka Mahathir ambil keputusan yang drastik segera memecat Anwar dari jawatan TPM,jawatan Menteri kewangan dan sebagainya.
Didalam parti Umno pula? Mahathir gunakan ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno (MT).Sekaligus pada malam itu juga Mahathir selaku Presiden Umno mengadakan mesyuarat tergempar (MT) untuk mendapatkan keputusan dari (MT.
Mendapatkan keputusan segera untuk memecat segala jawatan yang sedang dipegang oleh Anwar Ibrahim dalam parti Umno.dan sekliigus memecat Anwar dari keahlian Umno dengan serta merta.

Ertinya Mahathir bertindak keluarkan Anwar dari kabinet dan sekaligus ditendang dari parti Umno itu sendiri.Cara Mahathir ini ak pernah berlaku didala\m sejarah Umno sebelum Mahatyhir jadi PM dan jadi Presiden Umno? Mahathir telah pecahkan tradisi Umna secara drastik sekali.

Tidakkah Mohd Zaid Abdul Rahman,Ketua Pemudsa Umno Pagoh tahu dan ada mengikuti tragedi Anwar Ibrahim di pecat dari kabinet Mahathir dan dari parti Umno itu? Jika Mohd Zaid,Ketua Pemuda Umno Pagoh itu tahu? Baguslah! Begitulah kuasa politik di arena politik di mana kuasanya berada di tangan Mahathir.
Beliau seharusnya mengucapkan berbanyk2 terima kasih pada Najb selaku Presiden Umno tidak menggunakan kuasa politik ( MT) terhadap Muhyiddin Yassin itu.
Syafie Afdal,Naib Presdien Umno
pun digugrkan dari kabinet Najib.
Mohd Zaid harus berterima kasih keranan Najib tidak menggunakan kuasa politik "platform " (MT) memecat Muhyiddin dari jawatan Timbalan Presdien Umno dan keahlian Umno.
Apakah Anwar Ibrahim yang pegang jawataan Timbalan Presdien Umno itu? Bukankah akibat dari pilihan para perwakilian akar umbi Umno dari seluruh Malaysia?

Macam Muhyiddin juga pegang jawatan Timbalan Presiden Umno hasil pilihan akar umbi Umno di Perhimpunan Agung Umno?
Apakah Anwar itu tidak popular? Apakah Anwar itu tidak berjasa pada rakyat dan pada anggota Umno?
Jawabnya Anwar itu lebih hebat dari segala aspek perjuangan politiknua berbanding dengan Muhyiddin Yasin itu sendiri? Tetapai Mahahthir tak keang semua jasa-jasa itu/ Yang penting Mahathir mahau selamatkan kedudukan beliau sebagai Perdana Menteri.

Tetapi bila Snwar salah.Dah buat salah dan dah beranai nak lawan taukeh?Mengikut pandangan Mahathir? Beliau disingkirkan oleh Mahathir. Maka begitulah juga jadinya dengan nasib malang Muhyiddin Yassin?

Jika Muhyiddin tak bersalah pada Najib? Pasti Najib tak gugurkan jawatan TPM dan Menteri Pelajaran yang Najib sendiri yang melantiknya.
Mahathir gunakan kuasa "Platform" politik ahli2 (MT) pecat Anwar untuk mengelakkan beliau dituduh zalim dan kejam.

Dia akan berdalih bahawa pemectan keanggotaan Anwar dari Umno itu  kononya adalah keputusan yang dibuat oleh ( MT) bukan keputusan Mahathir itu sendiri terus memcat Anwar..

Jika kita lihat cara Mahathir bettindak terhadap musuh-musuh politiknya itu berbanding dengan cara Datuk Seri Najib bertindak? Maka Najib lebih (sederhana) lebih berwasatiah lagi,lebih adil lagi, lebih releven lagi.
Najib hanya pecat Muhydidin dari TPM dan sebagai Menteri Pelajaran dalam kabinet aje? Gunakan kuasa istimewa "prerogatif power " yang ada pada setiap Perdana Menteri dan tidak sentuh langsung kedudukan Muhyiddin di dalam parti Umno?
Sedangkan kesilapan Muhyiddin Yassin itu? Lebih kurang sama aje dengan kesalahan yang  didakwa oleh Mahathir bahaw Anwar Ibrahim nak gulingkan dia,sedangkan Mahathir mendakwa bahawa beliau adalah sebagai sebagai guru pada Anwar berpolitik? Anwar dilihat dah lawan taukeh? Maka taukeh pecatlah Anara.
Penulis yakin kenapa Najib berbuat begitu? Najib dilihat semacam mahu Muhyiddin Yasssin terus berfikir. jika dah seasat di pertengahan jalan?

Maka segeralah kembali kepangkal jalan untuk mendapat arah dan tujuan baru untuk memulakan perjalanan yang tak sesat lagi demi kesenambungan survival parti Umno itu sendiri.Bukan nak merosakkan Umno?
Malangnya? Muhyiddin Yassin dilihat langsung tak mahu mengubah pembawaan politiknya dan h
aluan jalan? Beliau dilihat semakin dah sesat? Namun beliat dilihat macam tak sedar dan insaf?
Beliau adalah orang nombor (02)? Sedarlah bahawa dia itu tetap orang yang berada di tempat nombor dua.Mana boleh lawan taukeh yang masih segar bugar itu?
Jika yang nombor satu itu masih berazam dan bersumpah tidak akan undur menentang walau pun sebesar mana angin taufan dan ombak badai sebear mana hebat besar yang akan menghempas pantai perjunagan Najib itu?
Pengauh politik Anwaar Ibrahim itu lebih hebat ,lebih tersohor berbanding dengan pengartuh Muhyiddin? Anwar pun tewas? Apatah lagi Muhyiddin? Kekuatan politiknya sangat bebeza dengan Anwar Ibrahim.( Posted by abnmulya // hj.abu bakar ninggal.blogspot.com at 1725 hrs on Oktober 29,2015)..

No comments: