Sunday, November 22, 2015

JIKA Pentadbiran Parti DAP Itu Baik?Kenapa ADUN Dari PKR Norlela Ariffin Menangis Di Dalam Dewan Undangan Pulau Pinang?





Oleh haji abu bakar ninggal
ISNIN,November 23,2015 @ 5.39 pm..


PADA hari ini,tanggal 23/11/2015 pada jam 11.22 tengah hari melalui portal Malaysiakini,bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Umno/BN, En.Saifuddin Abdullah yang baru menyertai parti PKR ada membuat komennya yang berbunyi kononnya " Pakatan Harapan boleh memenangi pilihan raya umum akan datang-dengan atau tanpa PAS-atas gelombang sentimen anti-Umno-BN," katanya. 

Seterusnya bekas Timbaln Pengajian Tinggin Saifuddin Abdullah itu yang kini dah menganggotai parti PKR berkata,sentimen asalkan bukan Umno (ABU) asalkan bukan Umno masih menjadi faktor dalam pilihan raya yang akan datang.

Menurutnya,didalam pilihan raya yang lepas kira2 separuh daripada pengundi mengundi pembangkang tidak semestinya mengundi pembankang tetapi mereka telah mengundi menolak Umno/BN. Katanya,

"Masih ingat ABU? Saya pun kenalah," sambungnya lagi.Ketika beliau merujuk atas kekalahan beliau di kerusi Parlimen Temerloh,pada PRU ke-13 bertarikh 05 hb.May2013 di tumbangkan oleh Nasruddin Hasan calon baru dari parti PAS.

Ketika itu parti PAS sedang berbulan madu dengan DAP di mana ketika itu parti PAS masih berada di dalam gabungan Pakatan Rakyat..Kini dah berpecah belaha hancur berkecai.

Menurut Saifuddin Abdullah kononnya cogankata ABU yang telah dilolong-lolongkan ke sana ke mari oleh Pakatan Rakyat pada ketika itu yang mana kononnya membawa mesej ialah mana-mana parti lain,adalah lebih baik berbanding dengan Umno dalam mentadbir negara..

Menurut Saifuddin Abdulah hingga kini pun cogankata itu masih releven lagi pada parti-parti pembangkanag sebagai senjata hikmat untuk menentang Umno-BN pada pilihan raya umum yang akan datanag pada tahun 2018 nanti.

Semua orang Umno kini dah tahu dah... bahawa Saifuddin Abdullah hanya beberapa bulan yang lalu dah berada di dalam parti PKR.

Salah satu di antara parti di dalam gabungan parti-parti pembangkang dan boleh dikatakan pada masa ini,itulah satu-satunya parti politik yang jadi wadah bagi Saifuddin Abdullah untuk menentukan masa depannya di dalam arena politik tanah air..

Jadi,tidak hairanlah jika di dapatgi beliau harus mengagung-agungkan dan,menjilat parti-parti pembangkang di setiap komen-komen politiknya di  media sosial tempatan terutama yang pro-pembangkang dan sebagainya semata-mata demi untuk mendapat simpati dari pengundi-pengundi pada pilihan raya umun yang akan datang pada tahun 2018 nanti.

Kesalahan-kesalahaan beliau adalah disebabkan tidak pandai jaga hati dan perasaan pengundi-pengundi kawasan Parlimen Temerloh itu cara "elok-elok" langsung tidak mahu beliau sebut-psebut dan akui akui sebaliknya  menyalahkan pentadbiran kerajaan Umno/BN kononnya tidak baik?

Saifuddin Abdullah,kini dah  menyetai
parti PKR.
Jika beliau tak berusaha untuk jaga hati pengundi-pengundi kawasan Parlimen Temerloh itu sendiri secara elok-elok? Bagaimana beliau nak harapkan orang-orang Temerloh ( pengundi-pengundi) di Parlimen Temerloh itu akan jaga beliau elok-elok? Tak ada batas tak ad aubi.Tak ada budi ? TIba-tiba nak minta bakasa pula? Man aada jlana beb...?

Selaku anggota Umno di kawasan Parlimen Gombak.Saya sama sekali tidak dapat menerima segala dakwaan Saifuddin Abdullah itu dengan menuduh bahawa kekalahan beliau pada PRU ke-13 pada tanggal 05 hb.May 2013 itu?

Kononnya semata-mata bertitik tolok di segi pantabiran parti Umno/BN kononnya dilihat oleh beliau tak baik berbanding dengan parti pembangkang kononnya lebih baik. Yang musklilnya kenapa dakwaan itu dibuat olehnya setelah beliau menyertai parti PKR tidak semasa memegang jawatan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi dulu? Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Kenapa beliau hanya berani dan tega membuat komen-komen politik setelah beliau dah berhijrah ke dalam parti PKR? Sifat yang begini munafik namanya. Habis madu sepahnya dibuang? tak mengenang budi parti Umno dan pucuk pimpinan Umno itu sendiri.

Bagi penulis ? Dakawan Saifuddin ini adalah karut karut marut aje...langusng tak boleh dijadikan panduan politik di masa hadapan bagi Umno/BN.dalam perjuangan Umno dalam perjalanan untuk menempuh pilihan raya umun ke-14 pada tahun 2018 itu nanti.

KESALAHAN yang paling hakiki kenapa Saifuddin Abdullah kecundang di kawasan Parlimen Temerloh,di tangan calon PAS itu?

AZdalah lebih tepat lagi adalah disebabkan kesalahan dan kealpaan beliau sendiri s
ebagai calon Umno  di kawasan Parl;imen Temerloh itu sendiri yang mahukan yang bulkat itu datang bergolek dan yang piupeh itu datang melayang.

Di era  20 dan 30 tahun dulu Umno boleh berfikrir demikian.Kini landskape politik Malaysia bermula pada tahun 2008 dah berubah dengan ligat sekali.SEmua parti tidak boleh hanya berangan-angan aje tanpa kerja kuat dan strategi politik yang baru?

Sebab-sebabnya adalah sepereti berikut di bawah ini:- 

Lim Guan Eng dari DAP Ketua
Menteri Pulau Pinang
(1).Beliau dilihat terlalu yakin selaku Timbalan Menteri Pengajian Tinggi kononnya atas angin aje belau pasti akan menang? Tak mahu membuat analisa perkembangan politik baru yang sedang melanda Malaysia mutahkir ini dengan adanya  portal media sosial yang berpengaruh menguli fikiran raskyata dan pengundi-pengundi.

(2).Beliaua adalah selaku pemimpin Umno yang senior,Tetapi di dalam banyak-banyak komen beliau dalam isu-isu politik semasa di bawah pimpinan Najib?

Beliaau dilihat sering kali ada membuat komen-komen politik semacam mirip-mirip menyebelahi konsep dan dasar-dasar perjuanganb parti-parti pembangkang.

Justeru banyak kalanagan ahlli-ahli Umno di akar umbi,di serta Malaysia termasuk banyak sekalai anggota Umno di Bajhagian dan di Cawangan-cawangan UmnO di Gombak itu sendiri telah meluat dan mual atas segala komen-komen politik beliau itu.

Jika di analisa secvara mendalam didapati ternyata sering menyebelahi politik parti-parti pembangkang.

Jadi tidak menghairankan bahawa komen-komen politik bel;iau itu sring men dapat liputan yang luasa dari portal-portal media sosial yang pro-pada parti pembangkang. yang engaja nak menjerat beliau agar sering bertentangan pendapat dan cara fikir berbanding dengan cara politik oleh pucuk pimpinan tertinggi Umno.

Penulis sendiri banyak dihujani oleh komen-komen secara direct dari anggota Umno akar umbi di kawasan Parlimen Gombak. Komen-komen beliau itu b oleh dikatakan senada debngan gaya Mahathir ,Muhyiddin,Syafie Apdal telah hentam Datuk Seri Najib Tun Razak tanpa sebab2 yang munasabah?

Akibatnya? Pengundi2 Melayu mungkin termasuk juga anggota Umno di Temerloh itu sendiri berfikir sama aje dengan fikiran oleh anggota-anggota Umno Gombak. Akhiurnya tidak mustahil anggoita-angota Umno kawasan Parlimen Temerloh itu sendiri buat  U turn.

Buat U turn telah membuang undinya kepada parti pembangkang kerana benar-benar mahukan Saifuddin Abdullah dipastikan kalah,di Temerloh,Pahang,pada PRU ke-13 pada 05 hb.May 2013 itu? Mahathir pernh kalah di Kedah akibat pengundi Umno golongan Mel;ayau buat U turn.

Dengan mengambil keputusan sedemikian rupa? Anggota Umno di Temerloh dilihat semacam dapat memberi pengajaran pada Saifuddin Abdullah,agar berpolitik jangan sebagai serampang dua mata dan sekaligus menutup rapat harapan beliau terus tidak lagi diangkat oleh "pucuk pimpinan Umno" memegang jawatan dalam kabinet Umno/BN akibat kalah di kerusi parlimen Temerloh?

Beliau diminta tunjuk sebab kenapa beliaua hadir di majlis Penubuhan Pakatan Harapan anjuran parti-parti pembangkang? Sedangkan beliau adalah anggota Umno terikat dengan disiplin parti Umno seharusnya tidak boleh menunjukan simpatinya pada parti-parti pemabngkang yang nak menumbangkan kerajaan Umno/BN.

Mungkin disebabakan beliau tidak dapat menymbahkan sebab-sebab yang munasabah kepada pejabat setiausaha agung Umno? Maka beliau memilih mengumumkan dirinya menyertai PKR yang jadi gabungan pakatan pembangkang.

Kita menghormati pilihan beliau itu.Tak siapa pun boleh tahan ke mana beliau nak pergi berhijrah?Tetapi setelah berhijrah? Janganlah menghentam Umno/BN secara merapu-prapu aje.Jangan cepat sangat lupa tempat di mana dia mencipta namanya? Tempat jatuh lagi dikenang orang?

KONONNYA PENTADBIRAN PARTI PEMBANGKANG LEBIH BAIK? 

YB Norlela Ariffin,ADUN  di kawasan DUN Penanti,di Pulau Pinang. Semoga tangisannya itu merupakan "satu doa" darinya agar cepat dikabulkan oleh Allah SWT.,
BERHUBUNG dengan "persepsi" Saifuddin Abdullah bahawa di segi pentadbiran negara kononnya Pakatan Pembangkang lebih baik mentadbir negara?

Dan itulah faktornya kenapa pengundi-pengundi di Termeloh itu memilih PAS berbanding dengan Umno? Jika itulah "persepsi" Saifudin Abdullah?

Pada Saifuddin Abdullah penulis dan orang2 Melayu nak tanya pada beliau tidakkah beliau lihat baru 3 hari yang lalu kenapa Wakil Rakyat dari parti (PKR) DUN Penanti YB.Norlela Ariffin didapati telah menangis terisak-idsak , tersedua-sedan di dalam mesyuarat Dewan Undangan Pulau Pinang? 

Menurut Norlela Ariffin kenapa beliau tidak dapat menahana sebak di dadanya itu? adalaah di sebabkan parti DAP yang menjadi parti tunjang dalam gabungan Pakatan Pembangkang, di Pulau Pinang telah MENGBAIAKAN kepentingan pembangunan rakyat di kawasan PENANTI.

Di mana Norlela Ariffin sebagai wakil rakyat dari PKR yang sah,pilihan rakyat Penanti itu juga berhak mendapat hak untuk manfaat rakyat Penanti itu?

Tidakkah Saifuddin Abdfullah bersediaa mengakuinya bahawa cara kerajaan Pulau Pinang,tunjangan parti DAPA itu pun merupakan pentadbiran yang tidak baik? Cakap tak serupa bikin.Janji-janji tak ditepati? Inikah yang dikatakan oleh Saifuddin Abdullah pentadbiran DAP baik dan adil?

Kenapa Saifuddin Abdullah tidak komen tentang pentadbiran yang bersifat "songsang" oleh kerajaan tunjangan paeti DAP di Pulau Pinang itu? Kenapa tutup mulut dan membisu?

Kuman di seberang laut Saifuddin Abdullah nampak? Sedangkan bangkai gajah di depan matanya beliau tak nampak?Kata dulang paku serpih? Kata orang tapi tak sedar awaklah yang lebih? Ha...Ha..ha..haa..aaa..!(Posted by abnmulya // hj.abu bakar ninggal.blogspot.at 1739 hrs on November 23 ,2015.

No comments: