Monday, November 23, 2015

Tak Usah Ambil Peduli Songelan Mahathir Yang Merapu-rapu itu...

Datuk Seri  Mohd Najib Tun Razak , Perdana Menteri Malaysia ke -6 .Pilihan rakyat Malaysia, pada Pilihan Raya Umum Malaysia (PRU) ke-13 pada tanggal 05 hb.May 2013



Oleh haji abu bakar ningal
Selasa,November 24,2015 @2.48 pm.

Buat Mahathir yang gagal nak tubuhkan "Majlis Penasihat" untuk kontrol Najib, Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 mutakhir ini?

Ekoran dari isu tersebut? Beliau dilihat semacam cukup berdendam dengan Najib dan juga para pemipin tertinggi Umno yang lain yang tak ambil peduli ( tak ambil pot) dengan songelan dan buah fikiranya yang dah "out of date" yang sering diutarakannya secara tak henti-hentinya hingga jadi bosan setiap orang yang membacanya atau mendengar pidatonya?

Ia,disebabkan Najib tak dapat memenuhi kemahuan peribadinya yang mahu menjadikan Najib sebagai "proxcy politknya". Pada masa yang sama pula anggota-anggota Umno khasnya dan bangsa Melayu amnya dilihatnya tetap dan terus menerus menyokong kuat pimpinan Najib.

Kerana segala isu-isu yang menjadi songelan Mahathir yang telah tersiar di media soaial tempatan itu? Dilihat oleh orang yang arif bijaksana bahawa songelan dan komen-komen Mahathir itu dah "out of date",ketinggal zaman dan merapu-merapu belaka sifatnya.

Sekaligus ia dilihat lebih menjurus untuk memecah belahkan perpaduan Umno itu sendiri demi kepentingan politik peribadinya yang tidak pernah merasa puas dan rasa bersyukur terhadap segala nikmat-nikmat yang Allah SWT telah kurnyiakan kepada beliau selama 22 tahun jadi PM Malaysia.. 

Tokoh politik jenis ini? Untuk apa perlu dilayan dan diberi "platltform politik" di Malaysia ini lagi? Tak ada apa-apa keistimewaan dari beliau dan sekaligus songel-songelannya itu dilihat langsung dah tak laku dan tak berguna dan tidak memberi sebarang faedah di masa ini.

Di mana  iklim politik dunia kini dah berubah begitu cepat akibat ledakan media sosial yang sedang melanda dunia bak angin ribut dan taufan bak "tsunami menghentam Ache dan Jepun beberapa tahun yang lalu.
Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sedang bersalam seraya mengucapkan selamaat datanag kepada  Presiden U.S.A. Barak Obama, sebelum berunding secara secara tertutup "empat mata" dengan Perdana Menteri Malaysia ,sebaik sahaja tiba ke Malaysia bersempena dengan Mesyuarat ke-27 negara-negara Asean, di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Bahkan segala songelan beliau itu didapati bertujuan semata-mata untuk kepentingan peribadinya sendiri yang bernafsu tinggi walaupun dah bersara akibat usianya dah jadi tua bangka..

Jadi apa sahaja tindakakan untuk kebaikan Umno dan rakyat Malaysia di bawah pimpinan Najib? Walauapun didapati telah mendapat pujian dan sambutan hebat daripada para pemimpin dunia antarabangsa?Tak usah harap Mahathir akan beri pujian dan beri kredit ?

Sebaliknya akan tetap dikeji oleh beliau semahu-mahunya.Mahathir ini bukan mudah nak beri pujian pada kejayaan orang lain.  Contohnya, Pak Lah dulu sebaik sahaja telah memegang jawatan Perdana Menteri pada tahun 2003? Pada PRU ke-11 pada tahun 2004 dapat kemenangan politik yang bertaraf "landslide victory" di Malaysia?

Mengatasi rekord -rekord yang tak pernah Mahathir capai walau beliau jadi PM selama 22 tahun lamanya dan telah melalui beberapa penggal pilihan raya umum Malaysia?

Pun begitu? Kejayaan Pak Lah itu? Langsung Mahathir tak beri sebarang ucapan tanhniah pada Pak Lah? Itulah taraf diplomasi Mahathir semacam tak tahu berdiplomasi ketika berpolitik? Ikut egonya yang tebal menebal itu aje?

Bila dalam PRU ke-12 Pak Lah hanya dapat 144 kerusi di dalam Parlimen.Ertin ya tak cukujp un di 9 dua pertiga di dalam parlimen).Mahathir dilihat tgak habis-habis hentam Pak Lah konon suka tidur aje. Mana boleh dapat lebih "dua pertiga kerusi di dalam parlimen?

Sikap Mahathir ini sungguh tak adil? Ketika Pk Lah dapat 'landslide victory" dia langsung tak ucap tahniah/ Bila pada  PRU ke-12 kerajaan Umno/BN pimpinan Pak Lah dapat kemenangan kerusi parlimen kurang daripada "dua pertiga kerusi?"

Maka dilihat tak habis-habis diongkit-ongkitnya. Mahathir ini dilihat semacam tak percaya pada takdir Allah SWT yang membuat ketentuanNya.

Apakaha beliau fikir hidup di dunia ini memadai dengan hidup kesaorangan pun boleh? Beliau semacam tidak sedar jika beliau tak pandai dan tak tahu berdiplomasi "elok-elok" pada negara lain atau pun pada oranorang lain di dunia ini? Maka siapa pula yang ingin berdiplomasi "elok-elok" pada beliau?

Disebabkan Najib tak mahu patuh dengan telunjuk dan permintaan beliau? Maka beliau didapti akan berusaha sedaya upaya tanpa nokhta. Akan cuba cari sebarang sudut yang merupakan sudut-sudut kelemahan Najib dan sebagainya untuk tidak bersetuju dengan segala program-progrem yang Najib telah lakukan ,sedang Najib lakukan atau pun yang akan Najib lakukan nanti?

Pada para pemimpin Umno yang masih sayangkan Umno dan mahukan Najib yang ternyata berwibawa dan sangat unik pencapaian politiknya selaku Perdana Menteri dan sebagai Presiden Umno ?

Penulis suka menyeru pada para pemimpin Umno dan juga pada rakyat dari golongan jati bangsa Melayu yang menjadi teras penyokong setia pada Najib agar Najib terus jadi nakhoda kapal pelayaran Malaysia menunju ke Pulau jaya?
Kiri : Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak,Perdana Menteri Malaysia,dilihat sedang berunding secara tertutup dengan Presiden Amerika  Syarikat,Encik Barak Obama.Dengan ini bererti pada tahun ini daha (02) kali Presiden Barak Obama datang berkunjung ke  Malaysia ini bersempena dengan Mesyuarat ke-27 Negara-Negara Asean, dimana Malaysia sebagai Pengerusinya. Tahun depan Laos pula akan jadi pengerusi dan tuan rumahnya.

Tak usah ambil kisah, tak usah ambil peduli dengan songelan Mahathir yang merapu-rapu dan kosong melopong itu?  

Sebaliknya marilah kita bersama-sama membentuk barisan juang yang kental. Terus memberi sokongan padu,tak berbelah bahagi, pada kepimpinan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang telah bekerja kuat siang dan malam sebagai Perdana Menteri Malaysia moden dan telah pun berjaya melakukan dan melakarkan peta kejayan dalam banyak program-progrem kebangsaan Malaysia yang unik sifatnya.

Sekaligus telah berjaya melakukan berbagai-bagai program-progrem yang bercorak antarabangsa bersifat (Internasional) yang hebat untuk menjadikan Malaysia ini jadi popular dalam masa yang begitu singkat.

Dalam tahun ini sahaja Presiden Obama dari Amerika dilihat telah sanggup dan sudi berkunjug ke Malaysia sebanyak ( 2 kali). Ini merupakan satu penghormatan yang tiada taranya pada Malaysia\ hanya negara yang kecil di dunia ini.

Perdana Menteri Jepun,Perdana Menteri India dan Cina telah datang ke Malaysia membuat lawatan rasmi dan secara terus terang telah mengakui krediable Datuak Sari Mohd Najib selaku Perdana Menteri Malaysia yang telah dapat melakarkan berbagai-bagai bentuk pembanguna di Malaysia.

Sekaligus telah berjaya memupuk semangat tali persahabatan dan persaudraan di kalngan pemimpin Asean dan juga pemimpin-pemimpin negara di dunia antarabangsa dengan dasar kesederhanaan "wasatihanya' itu.

Natijah? Malaysia kini dah pun jadi begitu terkenal di seluruh dunia terutama pada negara-negara yang telah jadi anggota-anggota Asean dan sekaligus pada negara-negara di dunia global ini yang telah menjadi anggota-anggota  (PBB) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang beribu pejabat, di New York,Amerika Syarikat yang mana kesemuanya berjumlah 195 negara dari segala ceruk rantau di dunia ini.

NAJIJAHNYA? Malaysia telah dipilih berada di dalam banyak aktiviti-aktiviti kebajikan badan-badan kebajikan dunia di (PBB) itu. Di zaman(di era) Mahathir mana ada Malaysia jadi begitu popular? Tang tu tang tu juga.

Lazimnya orang yang dah tua ini? Perangainya itu lebih teruk berbanding dengan golongan orang2 muda remaja? Kebanykannya kita lihat orang-orang yang dah lanjut dan begitu lanjut usianya itu?

Gambaar kiri: Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia kelihatan diapit oleh Timbalan Perdana Menteri Dr.Ahmad Zahid Hamidi dan mentri luar Malaysia Datuk Seri Anifah Aman. Semenatara kanan: Presiden Barak Obama dan  pegawai-pegawai  tuinggi Obama mengiringinya di pertemuan itu.
Kerenahnya macam kanak-budak yang baru berusia dua tiga tahun aje? Minta dibelai dan dipenuhi kemahuannya itu?  Biasanya kanaka-kanaka kecil ini perasaan egonya  didapati terlalau tebal.Jika kemahuannya tidak dilayan dan dipenuhi? Maka bewrontaklan dia.  

Justeru itu untuk apa dilayan kerenah budak-budak ini? Yang anihnya apa sahaja yang Mahathir songel-songelkan mutahkhir ini terhadap Najib dan para pemimpin Umno senior yang lain-laian itu?

Adalan isu-isu warisan tindakkan-tindakan yang telah beliau lakukan selama 22 tahun dulu untuk dijadikan strategi politik agar beliau kekal berkuasa selama 22 tahun lamanya?

Banyak kali Perhimpunan Agung Umno ( tahun pemilihan AJK pusat baru telah ditunda-tundakan tarikhnya oleh beliau?) Kenapa beliau tak sebut2? Dengan kata lain? Beliaulah guru besarnya  yang telah menwujudkan contoh tauladan yang buruk-buruk demi ingin terus berkuasa?

Jika Mahathir suka ongkit-ongkit kelemahan Najib dalam isu RM2.6 billiuon derma dari negara Srab itu? Dan kerugian 1 MDB itu/ Kenpa Mahatyir tak sebut ketika urusan nuga FOREEX bank negara telah mengalami kerugis RM30 billin dulu itu.Isu jual beli saham MAS?

Kenapa Mahthir dan Daim sebagai Menteri Kewangan didapati benarkan pihak Penerbangan MAS "green light" membeli saham jualan Tajuddin Ramli dengan harga RM8.00 seunit? Pada hal harga pasaran semasa saham MAS ketika itu di pasaran semasa hanya berharga RM 3.42 sen aje kalau tidak silap saya?
Bersabit dengan isu tersebut di atas itu? Kenapa Mahathir tak arahkan pada Setiausaha Agung Umno pada masa itu? Agar masukkan isu itu jadi sebagai agenda2 di dalam mesyuarat agung Umno itu?

Kenapa isu itu disapu ke bawah karpet Mahathir aje? Bukan setakat isu itu aje? Banyak lagi isu-isu yang boleh dilabelkan " salah guna kuasa" semasa Mahathir jadi PM Malaysia selama 22 tahun itu?

Seperti isu Perwaja,isu Bank Bumiputra dan berbagai-bagai lagi isu yang telah disongsankan  oleh kabinet Mahathir?

Anggota Umno se  Malaysia bukan tak tahu isu-isu itu? Tetapi sengaja tak mahu orbitkan secara tyerbuka suyoaya jadi perbincangan rakyat?Jika diheboh-hebohkan pun ? Semacam meludah ke langit aje? Umno juga yang dapat malu dan nama baik Umno tentu terjejas?

Tetapi bagi Mahathir isu Umno akan dapat malu dan prestasi Umno akan terjejas akibat songelannya yang negatif itu? Langsung beliau tak peduli.

Asalkan hatinya yang berkarat benci dan dendam pada Najib itu jadi puas dengan cara terus-menerus secara terang-terangan menghentam Najib dan musuh-musuh politiknya di dalam Umno yang tak mahu tunduk di bawah pengaruhnya itu?

Pihak yang terpaksa menerima akibat buruknya? Adalah parti Umno juga yang pasti tanggung beban beratnya.Tokoh politik macam ini? Apakah harus diberi tempat lagi di dalam parti Umno? 

Oh,tidak ! Seliseh malaikat 44 .Tobat dan perlu lakukan  tobat nasoha.Bukannya tobat biasa-biasa aje...( Posted  by abnmulya // haji abu bakar ninggal.blogspot.com at 2.48pm on November 24,2015.

No comments: