Thursday, January 25, 2018

SIAPAKAH CALON PARLIMEN KAWASAN GOMBAK DARI UMNO?

Datuk Dr.Rahman Ismail manatan MP Umno Bahagian Gombak,pada PRU ke-11 pada tahun 2004.Ditahundi mana PM Pak Lah telah mendapat kemenangan (Landslide Victory,)pada tahun 2004. Madey pun tidak pernah mencatitkan kemenngana demikian itu?
                             





Haji Abu Bakar Ninggal
January 26,2018 @  3.47 am.

Pilihan Raya Umum ( PRU ke-14) boleh kita sifatkan kini berada di ambang pintu.Dengan kata lain ianya,boleh dikatakan tidak berapa lama lagi akan dilangsungkan.
Selaku penduduk dan pengundi di kawasan Parlimen Gombak itu sendiri,penulis rasa gusar siapakah Pucuk Pimpinan Umno Pusat akan fikirkan siapakah"the winning enable candidate" di kawasan Parlimen Gombak,pada PRU ke-14 in?
Azmin Ali,Menteri Besar Selangor.

Penulis puas sudah untuk mendapatkan tips dari sumber-sumber dari Umno di pusat siapakah calon yang akan diberi mandat dan bernasib baik terpilih untuk mewakili rakyat di Parlimen itu pada PRU ke-14 yang akan datang ini.

Tetapi penuls gagal untuk nebdapatakan tips yang penulis hajatkan itu ? Pun demikian penulis tidak berputs asa dengan ikhtiar penulis itu?

Pada pru ke-13 dulu itu iaitu,pada pertarungan politik pada PRU ke-13 dulu itu yang mendapat kepercayaan dari pucuk pimpinan tertinggi Umno pusat ialah, mantan MP Gombak, pada PRU ke-11, pada tahun 2004 ialah, Datuk Dr. Rahman Ismail menentang Azmin Ali,sebagai Timbalan Presiden PKR yang mana ketika itu PKR yang berada di dalam gabungan Pakatan Rakyat (PR) begitu mantap kerjasama mereka dengan parti PKR/DAP/ PAS.

Datuk Dr.Rahman Ismail tewas di tangan Azmin Ali hanya 4000 undi sedikit aje lebihnya? Ia masih boleh dikatakan dengan majoriti yang tipis berbanding semasa Said Anwar melawan Azmin Ali dengan majoriti yang dimiliki oleh Azmin Ali dengan majoriti yang dimiliki olah 7000 undi lebih atas nama PR mengalahkan Said Anwar dari Umno/BN.
Senator Datuk Megata Zulkarnain
Tan Sri Omardin

Sementara Datuk Dr.Rahman Ismail hanya mendapat undi dari kaum Cina hanya sekitar 1,100 undi lebih kurang. Pengundi-pengundi Malayu dan sedikit dari kaum India tetap melontarkan undi-undi mereka pada Umno/BN.

Sementara Azmin Ali dari PR telah mendapat undi dari kaum Melayu dari parti PKR itu sendiri tidaklah berapa banyak pun.

Faktor kemenangan Azmin itu adalah,dengan mendapat sokongan dari PAS yang begitu mantap sokongannya pada Azmin dan juga dari undi kaum Cina yang berjaya di pengaruh oleh DAPig agar melontar undi pada Azmin Ali.

Pada PRU ke-14 ini? Senario politik di parlimen Gombak sudah jauh berubah.Kini PAS sudah pun keluar dari gabungan di mana DAPig, ada di dalam gabungan parti-parti pembangkang. Jika PAS benar-benar akan bekerja sama dengan Umno/BN?

Peluang untuk merampas semula kerusi Parlimen Gombak yang dah melepas 2 penggal PRU itu dapat dirampas oleh Umno/BN/ PAS sangat cerah. Bukan setakat itu sahaja ? Malahan untuk merampas ketiga-tiga kerusi DUN di kawasan parlimen Gombak,di dalam negeri Negeri Selangor pun bolehlah diandaikan sangat mudah sekali dimenangi.

Terpulanglah pada budi bicara pucuk pimpinan Umno Pusat yang ada kuasa mutlaq untuk mengadunkan senario politik di kawasan Parlimen Gombak itu sendiri dengan teliti terutama situasi hubungan kerjasama antara Umno dengan PAS mutakhir  ini yang dilihat begitu mesra? Hendaklah dikekalkan terus menerus kemesraan itu.

Jika Madey dulu2nya memki hamun DAPig ? Kini kita lihat dapat berpeluk-pelukan dengan pemimpin DAPig dengan begitu mesra sehingga berpeluk bercium di atas pentas politik di khalayak ramai. Jadi,tidak ada sebab kenapa kita dari Umno dan PAS yang sebangsa dan seagama tidak boleh berbuat begitu?

Yang penting Umno/BN mahu rampas semula Selangor,dan sekaligus Umno/BN mahu mendapat kemenagan di seluruh Malaysia, pada PRU ke-14 ini dengan majoriti kerusi di Parlimen melebihi dari jumlah 2/3 kerusi di dalam parlimen Malaysia. Posted by abnmulya  // haji abu bakar ninggal blogspot.com at 3.47 am on January 26,2018.







No comments: