Thursday, September 26, 2013

Tun Dr.Mahthir: Boleh mengkritik,tetapi menggunakan perkatan bodoh dilihat melampau dan kasar sangat dah....

Satu-satunya tokoh politik Malaysia dari Umno,Tun Dr.Mahathir Mohamad yang telah memeganag jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia selama (22 tahun).Tengku Abdul Rahman hanya 12 tahun aje jada PM  Malaysia. 



Oleh: Hj.Abu Bakar Ninggal
Jumaat,September 27,2013 at 3.48am

Suasana kemeriahan dan kesibukan hari penamaan calon-calon bagi seleruh para pemimin Umno di seluruh negeri-negeri di Malaysia telah bermula pada hari Sabtu,bermula jam 8.00 pagi,tanggal 21 hb.Septembe 2013.

Selaku seorang penulis blog,sejak tahun 2008 hingga kini. Bermula dari tarikh tersebut penulis terpaksa membaca semua blog-blog yang dilihat begitu cenderung menyiarkan berita-berita dan ulasan-ulasan dan tentang perkembangan politik yang ada bertali temali dengan proses pemilihan Umno pada kali ini.
YB.Datuk Seri Dr. Zahid Hamidi

Bermacam ragam berita dan komen-komen politik berhubung dengan proses pemilihan Umno itu telah dibuat oleh para pengulas tempatan.

Ada tulisan-tulisan yang pro pada setengah-setengah tokoh politik itu dan tidak kurang juga ada setengahnya membuat ulasan-ulasan pada tokoh-tokoh politik yang jadi penentang pada penyandang sesuatu jawatan itu terutama pada jawatan Naib Presiden Umno, iaitu jawaatn nombor 3 selepas jawatan Presidn dan Timbalan Presiden parti.

Akibat Presiden Parti Umno,Datuk Seri Najib Tun Razak,telah menang tanpa bertanding.Begitu juga dengan Timbalan Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menang tanpa bertanding.

YB.Datuk Seri Rafie Apdal
Maka ulasan-ulasan politik itu tertumpu pada jawatan Naib Presiden Umno,Ketua Pemuda, Ketua Wanita,Ketua Puteri dan hingga ke bawah.

Penganalisa-penganlisa politik ini boleh dikatakan lebih fokus membuat ulasan tentang jawatan Naib Presiden,Ketua Pemuda dan Ketua Sayap Wanita Umno dan Putri Umno.

Yang mendapat komen-komen yang paling utama ialah berhubung dengan Jawatan Naib Presiden Umno itu sendiri.

Ia disebabkan kerusi nombor 3 dalam Umno itu yang akan menjadi anak tangga pada seseorang tokoh itu akan diangkat sebagai Timbalan Perdana Menteri.
YB Datuk Seri Hishamuddin Hussein

Justeru kerusi nombor 3 itulah telah berlaku persaingan yang hebat di mana persaingan itu hingga 6 penjuru alam di dalam alam Umno itu sendiri. Wah duh hebatanya.Lebih hebat dari pertandingan untuk menempuh Pilihan Raya Umum sifatnya.

Tiga (3) tokoh besar yang sedanag jadi penyandang jawatan Naib Presiden Umno pada masa sekaranag ini ialah YB Datuk Seri Ahmad Dr.Zahid Hamidi,(60),Menteri Dalam Negeri.YB Datuk Seri Shhafie Apdal(52) (Umno dari Sabah)sedang memegang jawatan Menteri Luar Bandar Malayisa dan YB Hishamuddin Hussein Onn (52), sedang memegang jawatan Menteri Pertahanan Malaysia.

PENCABAR MEREKA

Sementara tokoh politik Umno yang mencabar kerusi Naib Presiden Umno pada pemilihan pada kali ini (2013)?

Bukanlah tokoh-tokoh biasa saja,malahan merupakan tokoh-tokoh besar politik Umno yang boleh di katakan mempunyai rekod kejayaan dan pencapaian yang cemerlang pada parti Umno itu sendiri di bidang masing-masing.
DatukSeri Mohd Ali Rustam
Dengan kata lain? Mereka ini pun begitu banyak telah berjasa pada pembangunan politik dan ekonomi Malaysia yang sedang berdiri megah di hari ini dan telah dan sedang dinikmati oleh rakyat Malaysia semua kaum hasil dari titik peluh yang  telah membasahi anggota mereka.

Mereka ini punya kelebihan masing-masing anugerah dari Allah S.w.t. Mereka kurang ilmu pada setengah-tengah aspek ilmu kehidupan di bidanag ini dan itu, tetapi mempunyai kelebihan dari aspek yang lain pula yang mampu memberi manfaat pada agama,bangsa dan negera Malaysia.

Hal ini harus kita insaf dan harus kita akui,bahawa selaku manusia biasa walau pun anda pernah jadi Perdana Menteri 22 tahun lamanya? Pun begitu,ianya bukan bererti anda manusia total perfect?

Anda pun punya banyak kekurangan di sana sini.

YB Tan Sri Isa Samad
Selaku manusia ciptaan Allah s.w.t.anda tetap lemah dalam serba serbi,tidak ada seseorang pun hamba Allah yang perfect dan
mempunyai ilmu dalam segala bidang kehidupan manusia.Dalam pandai ada juga bodohnya.

Yang Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana ialah,hanya sang Pencipta kita iaitu, Allah s.w.t. yang menciptkan langit dan bumi ini terbentang luas berserta dengan hamba-hambaNya yang mnerupakan makhlukNya.

Justeru itu! Jangan lah kita ketika bercakap ikut sedap mulut sahaja tanpa beralasan sedikit pun. Selaku manusia ciptaan Allah s.w.t. tidak seorang pun perfect dalam segala bidang ilmu dan sebagainya.Tanpa sebab yang munasabah?
YB Datuk Mukhriz Tun Mahathir

Tiba-tiba sahaja Dr.Mahathir dengan nada suara yang marah kononnya takut Umno akan dipenuhi lebih ramai  "orang bodoh"disebabakan ada orang dah begitu lama memegang jawatan penting di dalam Umno,tetapi hingga kini tidak mahu berundur.

Kenyataan beliau ini telah disiarkan oleh(The Malaysan Insider) pada tanggal September 25,2013 pada jam 04.44 pm.

Tetapi beliau tidak ada menyebutkan tokoh-tokoh politik yang menurutnya telah begitu lama memegang kuasa dan hingga ke pemelihan tahun ini, masih tidak mahu menarik diri memberi peluang pada orang yang lebih pandai kononnya.

Mahathir sekadar menyindir seperti kata pepatah Melayu," Pukul anak sendir menantu sahaja,".

Pada masa yang sama ketika melemparkan kritik politik itu.Sudah terang lagi disuluh bahawa beliau sendiri agaknya dah lupaa bahawa beliau dah jadi Perdana Mentyeri  Malaysia selama 22 tahun hingga usianya dah lebih 70an dia masih hendak memegang jawatan tersebut.

Mengata dulang paku serpih.Mengata orang dia tidak sedar dialah lebih. Begitu lama jadi Perdana Menteri Malaysia.Mungkin beliau mahu jadai PM di Malaysia hingga 30 tahun? Seperti Presiden Suharto,Sahabat karibnya di Indonesia yang jadi Presiden selamam 30 tahun.?

Jika orang-orang Umno tua dan muda TIDAK mengasak beliau agar segera mengundurkan diri. Mungkin beliau mahu terus menetap di situ lebih lama lagi? Mahathir mengundurkan diri pada tahun 2003.

Pada kaca mata penulis yang telah berusia 75an ini, kelemahan Mahathir yang amat ketara ialah tentang sikap beliau sejak dulu lagi hingga kini,dilihat sering menganggap orang-orang lain di dalam Umno ini tidak sepandai beliau.Kononnya dialah nombor one.Still on the top forever and ever.

Semasa berkuasa di Malaysia kononnya dialah jadi jagoh pembanguna dan tidak salah dan silap pada segala tindak tanduk dan segala keputusan yang telah diambilnya. Kita akui rekod pembangunan yang telah beliau lakukan itu?

Apa gunanya cepat membangun negara,tetapi orang-orang Melayu tenggelam di Selangor,Pulau Pinang,Perak dan di setengah-teengan kawasan bandar di lain-lain negeri.Tak lama lagi,jika tidak dijaga (geo-politik) Melayu? Maka Negeri Johor pula akan jadi mangsanya?

Begitu syok hendak membangun bandar-bandar baru?Tetapi kenapa Mahathir lalai untuk  menjaga "geo-politik" Melayu di Malaysia agar tetap menguasai semua kawasan Parlimen dan Dewan undangan negeri (DUN)?

Kenapa Mahathir terus membenarkan segala pembangunan rumah penginapan baru di bandar-bandar begitu padat sekali di Selangor,di Pulau Pianng,di Perak,dan di lain-lain negeri, selama Mahathir berkuasa 22 tahun lamanya itu?

Sebaliknya,memberi keistimewaan pada kaum lain iaitu Cina dan India dengan qota membeli dan mempunyai rumah kediaman yang sanagat besar, hampir dua kali setengah ganda?

Kaum Cina dan India mempunyai QOTA membeli rumah di penempatan perumahan baru,di bandar-bandar dengan kadar qota (70%) dan kaum Bumiputra Melayu hanya 30%?.

Tidakkah Mahathir sedar bahawa faktor itulah yang membuatkan Umno-BN kalah,tenggelam tidak bernafas, di Selangor,di P.Pinang,di Perak dan dilain-lain kawasan bandar di negeri yang lain juga akibat kauam Cina,India melebihi dari kaum Melayau?

Dalam konteks ini?Penulis begitu yakin  bahawa Mahathir akan menjawab dan akan memberi alasan kononya kuasa melakukan pembangunan bandar di tiap-tiap negeri adalah kuasa mutlak kerajaan negeri.Itu semua orang tahu.

Tetapi ketika Mahathir berkuasa dulu beliau dilihat mampu mengubah Perlembagaan Malaysia berhubung dengan isu untuk mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu?

Justeru itu,dengan kuasa yang ada di tangana beliau selaku Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun itu? Beliau juga mampu mengubah perlembagaan tentang kuasa mutlak kerajan negeri agar jangan sewenang-wenang membangun bandar baru, di tiap negeri di dalam Malaysia dengan QOTA 70% pembeli bangsa asing dan hanya 30% pembeli bumiputra Melayu.

Kenapa beliau tidak lakukan? Cerdik dan pandaikah beliau atau sebaliknya?

Jika faktor ini dijaga oleh Tun Mahathir dengan baik? Umno-BN tidak akan hilang kuasa di Selangor dan di Pulau Pinang dan keadaan di Perak pun tidak begitu selamat.pada PRU ke-12 dan PRU ke-13.Contohnya,pada PRU-12 parti DAP menang 18 kerusi dan pada PRU-13 pun tetap dapat kekalkan 18 kerusi juga.

Kerana di kawasan-kawasan tersebut merupakan kawasan bandar baru yang mana penduduk kaum Cina lebih ramai dari Melayu bermula pada tahun 70an hingga kini.

Dengan melakukan kesilapan yang amat besar itu? Pun begitu Mahathir masih mendabik dada kononnya beliaulah manusia yang paling perfect,paling bijak di dunia ini? Orang-orang lain bodoh-bodoh belaka.

Wahai Tun Mahathir! Insaflah dan ingatlah! Yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana hanya Dia Allah s.w.t.yang menentukan kelahiran dan kematian hambaNya di dunia ini.

Sesungguhnya kita tidak berhak sama sekali,melebalkan, mengatakan, manusia lain walau pun mereka itu tidak anda sukai,mungkin mereka menjadi penghalanag terhadap cita-cita dan harapan,kepentingan anda atau kelaurga anda?

Sesungguhhnya anda,tidak boleh degan sewenang-wenangnya begitu tega mengatakan orang-orang lain bodoh dan sebagainya.

 Anda harus ingat! Bodoh atau cerdik,tampan atau hodoh, kaya atau miskin ? Mereka itu merupakan hamba Allah? Mereka itu adalah ciptaan Allah s.w.t.belaka.

Berdosa besar kita anggap orang ini dan orang itu bodoh.Walau pun anda tidak sebut nama mereka? Oranag-orang Umno tahu siapakah yang anda maksudkan.Orang-orang Umno pun faham,bahawa kebencian dandam kesumat anda, pada orang-orang yang tertentu yang anda tidak sukai dah lama dah...baik pada jawatan Naib Presiden dan di Sayap Pemuda Umno itu sendiri.

Ada tokoh-tokoh Umno yang tidak bernasib baik ketika anda berkuasa dulu? Tetapi kini dah bernasib baik di mana Umno di bawah pimpinan ikhlas Datuk Seri Najib Tun Razak.Mereka itu dah pun diberi peluang oleh Datuk Seri Najib Tun Razak,Perdana Menteri dan Presiden Umno,untuk mempamirkan kebolehan dan potensi mereka di berbagai-bagai bidang tugas.

Setelah mereka itu diberi peluang yang ikhlas dan jujr oleh Datuk Seri Najib Razak menunjukkian bakatnya dan kebolehan mereka? Ternyata mereka punya kewibawaan dan berpotensi dan sekaligus pencapaian kerja yang sangat membanggakan kerajaan Umno-BN di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mungkin,orang-orang inilah yang menjadi fokus kemarahan anda dan untuk melepaskan geram anda yang tidak bertempat? Maka anda letupkan kemarahan anda itu menerusi perkataan-perkatan seperti Umno akan mati disebabakan dah tua dan Umno akan dipenuhi dengan tokoh-tokoh politik yang bodoh-bodoh belaka.

Anda diboleh mendabik dada, kononnya, anda dan keluarga anda merupakan golongan para cerdik pandai belaka.Orang lain semua pada anggapan dan pandangan anda bodoh-bodoh belaka. Pada masa yang sama, anda cepat lupa, bahawa orang yang selalu mengatakan orang lain itu bodoh?

Sebenarnya orang yang berkata itulah yang bodoh kerana tidak mampu mengawal nafsu amarahnya. Allah yang Maha Mengetahui,tentang apa-apa pun yang merupakan hanya gerak hati kita.Janganlah cepat-cepat marah.Kerana marah itu boleh merosakkan iman. Semacam kita merosakkan manisnya madu lebah.

 PENCABAR DAN LATAR BELAKANG KEJAYAANNYA

KALAU kita membicarakan tentang pencapaian pada ketiga-tiga penyandang dan juga kepada ketiga-tiga pencabar Naib Presiden Umno pada pemilihan kali ini ?

Bolehlah dikatakan dan tidaklah berlebihan jika dikatakan bahawa ke enamnya (06) tokoh politik tanah air ini,masing-masing mempunyai MERIT yang sama dan tersendiri dalam berbagai-bagai aspek keperluan dan kehidupan rakyat Malaysia yang mereka wakili.

Di bawah pimpinan Tan Sri Isa Samad sebagai Menteri Besar N.Sembilan yang aktif dan produktif banyak pembanguna untuk kemudah kegunaan rakyat tel;ah di bangun di sekitar Banar Seremban dan sebagainya.
Jika dikutip-kutip dari rekord pencapaian masing-masing semasa mereka berkuasa selaku Menteri Besar dan Ketua Menteri.Jasa bakti yang telah disumbangkan oleh mereka banyaknya tidak terkira.Luasnya tidak bertepi.

TAN SRI ISA SAMAD DI N.SEMBILAN

Tokoh yang pertama,ialah Tan Sri Isa Samad,berusia (63). Beliau ini, semua orang-orang Umno dah tahu dah....beliau begitu lama memegang jawatan Menteri Besar N.Sembilan.Semasa beliau berkuasa di Negeri Sembilan? Boleh dikatakan kedudukkan kekuatan politik Umno-BN di negeri Sembilan sungguh ampuh dan stabil.

Pada setiap Pilihan Raya Umum,Negeri Sembilan, Umno-BN berjaya mengekalkan kuasa politik dengan suara majoriti yang besar tidak semacam kebelakangan ini. Pada satu pilihanraya kecil (PRK) di dalam salah satu kawasan DUN di Prlimen Teluk Kemang?

Umno di bawah pimpinan Tun Abdullah Badawi ( nama kawasan DUN) itu telah mengangkat beliau sebagai calon DUN.

Keputusaan pucuk pimpinam Umno pusat itu? Tidak disetuju oleh Mahathir dengan alasan kononnya Tan Sri Isa Samad itu merupakan calon kitar semula. Mahthir bising bukan kepalang.

Pucuk pimpinan Umno pusatdi mana Tun Abdullah Ahmad Badawi ketika itu, langsung tidak peduli dengan komen dan alasan atau ulasan Mahathir yang berfikir "one way street" itu. Akirnya,keputusan Pilihanraya kecil itu menyaksikan Tan Sri Isa Samad yang dilebelkan oleh Mahathir sebagai calon kitar semula itu menang dengan majoriti yang besar mengalahakan calon PAS.

Pada PRU ke13 yang lalu, Tan Sri Samad di amanahkan bertanding di kawasan Parlimen lamanya. Dengan bergaya beliau telah menang dengan majoriti yang besar atas tiket Umno-BN. Ini menunjukkan bahawa Isa Samad, tokoh lama Umno kaya dengan ilmu politik dan taktik-taktik politiknya, sentiasa hidup subur berkembang,mengikut keadaan semasa,hatta mampu menentang ledakan tsunami pengundi Cina.

Kemudian belia diberi tanggung jawab sebagai Pengerusi  Feld Global Venture(FGV), semasa badan itu hendak di senaraikan di Bursa saham Malaysia. Sehingga kini semuanya masih berjalan dengan lancar,pemegang -pemegang saham dan pengundi-pengundi di kawasan felda telah menyokong Umno-BN pada PRU ke -13 yang lalu.

Semua kejayaan ini adalah bertitik tolak mainan politik yang telah dijalankan oleh Tan Sri Samad. Justeru itu,kini beliau turut serta bertanding jawatan Naib Presiden Umno pada pemilihan kali ini? Disebabkan beliau mengambil kesimpulan bahawa beliau sanggup menggalas tanggung jawab itu jika beliau berjaya.

Sekaligus beliau telah pun pernah menang jawatan Naib Presiden pada tahun 2004 dulu semasa Umno di bawah pimpinan Tun Abdullah Badawi,tetapi di halang setelah lembaga Disiplin mendapti beliau melanggar peraturan pemilihan berkaitan tuduhan politik wang.Ertinya beliau sudah punya pengalaman berkempen bekerja sebagai Naib Presiden Umno.

Jadi,dia mencuba sekali lagi untuk sama-sama hendak suburkan demokrasi di dalam Umno pada pemilihan kali ini. Apakah langkah yang diambil oleh beliau itu salah? Sudah tentu tidak salah jawabnya. Perlembagaan baru Umno yang telah dipinda mengizinkannya.

ALI RUSTAM DI MELAKA
Sungai Melaka yang kotor bolor dulu itu?Kini dah jadi sungai menjadi tumpuan para pelancung yang datang ke Melaka menaiki boat atau sampan dan perahu melihat keindahan negeri Melaka siang dan malam dari sungai.Kini dah menghasilkan pendapatan yang lumayan, besar buat negeri Melaka,hasil idea dan kerja kuat Datuk Sewri Mihd Ali Rustam membangunkan.
Beralih pula orang yang kedua yang bertanding  jawatan Naib Presiden Umno iaitu,Datuk Sewri  Ali Rustam berusia (64). Beliau pernah memeganag jawatan Naib Presiden Umno yang dimenanginya pada tahun 2004 iaitu, semasa Tun Abullah Ahmad Badawi,berkuasa sebgaia perdana Menteri dan Presiden Umno.

Ertinya Datuk Seri Ali Rustam sudah pun biasa memegang jawatan Naib Presiden Umno dan dah biasa dengan tugas-tugas tersebut unuk di galasi. Di Melaka,sebagai Ketua Menteri,bermula pada tanggal 2  hb.Disember 1999 hingga June 2013.

Beliau sudah 13 tahun lamanya dah jadi Ketua Pemerintah bagi kerajaan Melaka dengan jayanya tanpa ada sebarang masaalah pun.Dengan kata lain bahawah Mohd Ali Rustam telah meninggalkan asas yang kukuh di negeri Melak di dalam pelbagai aspek termasuk ekonomi,sosial,infrastruktur,alam sekitarpentadbiran dan budaya hiudup rakyat Melaka.

Melaka merupakan hanya negeri kecil,miskin disebabkan kurang hasil buminya? Syukurlah!Dengan izin Allah s.w.t. yang Maha Berkuasa serta dengan berkat hasil kerja Datuk Seri Ali Rustam yang tekun dan tidak jemu-jemunya menjadikan Melaka,dari negeri yang kecil tidak begitu popular?

Kini dah terkenl oleh negara-negara lain di dunia.Akhirnya,Melaka negeri yang kecil sahaja itu, dah berjaya menarik dan menggamit para pelancung dari negara luar ke Melaka dan sekaligus dah berjaya mendatang hasil pelancungan bagi Melaka dengan lumayan sekali.

Sungai Melaka yang kotor bolor dulunya itu? Dah berjaya dibersihkan seperti mana bersihnya sungai-sungai di Negeri Belanda(Nederlands). Siapa sangka dari sungai-sungai yang kotor bolor dulu itu kini dah menajdi bersih sebersihnya.Satu-satu tempat yang menjadi tumpuan para pelancung dalam dan luar negara.

Penarik beca tradisional pun masih boleh mencari rezeki dengan adanya para pelancung yang menyewa kerana hendak merasa naik beca di Melaka.
Setiap hari telah menjadi tumpuan para pelancung tidak henti-hentinya melawat sungai itu sambil bermain -mainan di tepian sungai. Jika anda pernah pergi melancung ke Belanda(Netherlands)? Anda akan dapat menyaksikan bahawa kebersihan sungai-sungainya itu,samalah dengan sungai-sungai di Melaka itu.

Bukan setakat itu sahaja,bahkan banyak lagi rekod kemajuan yang telah dilakukan di Melaka di bawah pimpinan beliau selaku  Ketua Menteri Melaka. Beliau kalah di Parlimen Bukit Katil,pada PRU ke-13 itu adalah akibat tsunami pengundi Cina yang boleh dikatakan semacam bersumpah tidak mahu menyokong parti M.C.A.
Dari segi jasa? Umumnya,ahli-ahli perniagaan dan orang-orang Cina di kawasan di Bukit Katil itu sendiri telah banyak mendapat bantuan yang beraneka rupa keuntungan pada segala pembangunan yang telah dilakukan oleh kerajaan Umno-BN di Melaka pada keseluruhannya.

Akibat bijaknya parti DAP Cina dari parti pembangkang menabur fitnah buruk terhadap parti Umno/M.C.A. di Melaka? Maka Tan Sri Ali Rustam kecundang. Ini merupakan kesilapan dan lemahnya pegawai risik Umno-MCA menjalankan kerja-kerja risiknya di sana dari segi politik kotor yang telah dimainkan oleh parti pembangkang.

Leka dan lalai,tidak mahu menjalankan kerja-kerja risik terhadap taktik-taktik parti DAP yang menjadi kerabat PKR/PAS dalam  gabungan Pakatan  Rakyat.

YB MUKHRIZ DI KEDAH.

Beralih pula pada YB Mukhriz.Diantara pencabar Naib Presiden Umno itu? Beliau masih muda baru berusia ke 50an.

Sebagai anak kepada bekas Peredana Menteri Malaysia(Tun Mahathir) yang telah berkuasa selama 22 tahun.Dalam perjuangannya di dalam dunia politik Malaysia,boleh dikatakan beliau(Mukhriz) bernasib baik dari orang-orang lain yang berada di dalam parti Umno.

Mukhriz cepat naik dan cepat jadi wakil rakyat dan cepat dapat memegang jawatan Timbalan Menteri,dan sebagai Menteri Besar Kedah yang baru,iaitu selepas beliau kalah di tangana Khairy Jamaludin dalam perjuangan untuk merebut jawatan Ketua Pemuda Umno, pada pemilihan Umno 3 tahun lebih yang lalu.

Khairy Jamaluddin,anak mudah yang berpotensi,berwibawa,pada suatu hari nanti,telah diramalakan akan menajdi pemimpin besar Malaysia? Walaupun menang sebagai Ketua Pemuda Umno dan sekaligus menang sebagai Ahli Paarlimen Rembau, pada PRU ke-12 dulu?
Gambar di hari pertama Khairy memasuki pejabat Menteri Belia dan Sukan.Sabar itu  separuh dari iman.Ekoran dari kesabaran yang terus diamalkan oleh Khairy Jamalluddin ketika menemui ujian dari Allah s.w.t.? Akhirnya pada PRU ke-13 maka Ketua Pemuda Umno ini dipilih oleh pucuk pimpinan Umno untuk bertanding di kawasan Parlimen Rembau.Beliau menang lagi dan Perdana Menteri Malaysia,Datuk Seri Najib Tun Razak,mengangkat beliau memegang jawatan Menteri Belia dan Sukan sesuai dengan usianya yang masih muda itu.

Beliau tidak bernasib baik dan beliau tidak diberikan memegang sebarang jawatan dalam kerajaan walaupun sebagai Timbalan Menteri.Nasib beliau lebih kurang sama dengan nasib Datuk Seri Dr.Zahid Hamidi,Menteri Dalam Negeri.
Walaupun beliau dah jadi Ketua Pemuda beberap penggal di zaman Mahathir jadi Perdana Menteri dan Presiden Umno Malaysia,tetapi tidak diberi peluang memegang jawatan menteri atau timbalan menteri., atau Setiausaha Parlimen. Kosong melopong.

Begitulah kehidupan di dunia ini.Kita merancang! Akan tetapi perancangan Allah S.W.T.itu lebih canggih dan lebih hebat dari perancangan manusia yang menjadi hambaNya.

Sebaliknya, Timbalan Ketua Pemuda beliau YB Rzalai diangkat memegang jawatan Timbalan Menteri selepas PRU-12 dulu.

Hanya pada selepas PRU-13 ini sahaja dia  (Khairy) diangkat oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, sebagai menjadi Menteri Belia dan Sukan.Setakat ini,dilihat Khairy perform dengan baik menjalankan tugasnya sebagai menteri Belia dan Sukan.

Latar belaknag kejayaan Mukhriz jika dibandingkan dengan 2 orang lagi yang turut mencabar jawatan Naib Presiden Umno iaitu, Tan Sri Isa Samad dan Ali Rustam? Mukhriz masih muda lagi jika diukur di segi pengalaman. Beliau hanya punya pengalaman sebagaiTim.Menteri (MITI) di bawah Mustafa Mohamad.

Pada PRU ke-13 yang lalau itu, Mukhriz mengetuai Umno-BN menempuh perjuangan pilihanra (PRU ke-13)di Kedah.Hasil dari kerja keras Mukhriz dan rakan-rakan seperjuagan Umno-BN di Kedah dan dengan keizinan dan ketentuan dari Allah S.W.T.
Maka PAS berjaya ditumbangkan walaupun dengan kelebihan kerusi yang tidak besar.Mukhriz kini diangkat oleh Datuk Seri Najib Tuin Razak, sebagai Menteri Besar yang baru dari Umno-BN di Kedah.Syukur Alhamdulillah!

Yang pentingnya? Kuasa politik itu telah berjaya dirampas semula. Tidaklah boleh  PAS dan kerabatnya dari lain-lain parti merasa sombong, bogkak dan takbur kononnya rakyat Melayu Malaysia sangat taksub dengan pimpinan mereka yang indah khabar dari rupa itu.

Kepintaran Khairy berpidato boleh dikatakan setanding dengan Senator Ezam Mohd Nor, yang telah menang tanpa bertanding sebagai Tim.Ketua Umno Bahagian "Kota Raja"Selangor Darul Ehsan. Syabas Ezam! Penulis menyampaikan ucapan tahniah menerusi ruangan ini atas permulaan kejayaanmu itu.Selamat maju jaya.
Prestasi Mukhriz sebagai Menteri Besar di Kedah yang dipegangnya baru beberpa bulan itu? Masih terlalu awal untuk di beri meritnya. Merit politik Mukhriz akan naik melambung tinggi,jika pada Pilihan Raya Kecil (PRK) di DUN Sungai Limau,Kedah,menyaksikan Umno-BN Kedah,di bawah pimpinan YB Mukhriz dapat merampas kerusi di DUN tersebut.

Kerusi itu jadi kosong akibat Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak,mantan menteri besar Kedah dari PAS meninggal dunia semalam.

Marilah sama -sama kita tunggu dan lihat sejauh mana kewibawaan Mukhriz selaku Pengerusi Badan Perhubugan Umno-BN,di dalam menempuh perjuangan politik di Kedah.Masih mampukah Mahathir membantu anaknya Mukhriz berjaya merampas kerusi  DUN Sungai Limau,dari PAS pada (PRK)yang akan diadakan di kawasan tersebut tidak berapa lama lagi itu?

Mahathir pun pernah kalah dulu ketika beliau mahu mempertahankan kerusi Ketua Umno Bahagian Kubang Pasu,semasa Pak Lah jadi Presiden Umno dan Perdana Menteri Malysia ke-5 dulu.(Posted by abnmulya / Bakar Ningal.blogspot.com.at 3.48 am on September 27,2013).



No comments: