Tuesday, December 31, 2013

ROS HANYA TERIMAA SURAT (DAP) TUNTUT PENJELASAAN BUKAN SAMAN

KUALA LUMPUR 31 Dis. - Pendaftar Pertubuhan (ROS) mendakwa tidak menerima apa-apa surat guaman seperti didakwa oleh DAP sebaliknya hanya surat memohon penjelasan kesahihan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC).

Sumber ROS mendakwa, pihaknya menerima surat tersebut beberapa hari lalu yang telah ditandatangani oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Jelas sumber tersebut, antara kandungan surat itu adalah menyoal kapasiti ROS dalam menggantung keputusan pemilihan semula CEC September lepas selain meminta penjelasan dalam masa terdekat.

"Tiada surat saman, cuma surat daripada Guan Eng yang mahukan penjelasan apakah akta yang telah digunakan oleh ROS untuk menggantung keputusan CEC parti itu. Itu sahaja.

"Dakwaan yang mengatakan DAP mahu menyaman ROS dan telah memberikan tempoh14 hari dari tarikh surat dihantar adalah tidak benar. Kami akan membuat kenyataan dalam tempoh terdekat," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Pengerusi Biro Undang-undang DAP, Gobind Singh Deo yang membuat kenyataan bahawa pihaknya telah menghantar surat guaman kepada ROS pada 23 Disember lalu.

Gobind mendakwa, DAP akan membuat semakan kehakiman untuk mencabar tindakan ROS kononnya di luar bidang kuasa mereka berhubung kesahihan keputusan pemilihan semula.

Sebelum ini, Ketua Pengarah ROS, Mohammad Razin Abdullah berkata, pihaknya menggantung keputusan CEC DAP kerana siasatan masih dijalankan pada 6 Disember lepas.

Tindakan itu diambil berikutan kedegilan DAP yang enggan mengikut arahan ROS untuk menghantar maklumat lengkap berhubung pemilihan semula parti, antaranya seperti senarai cawangan yang mengambil bahagian dan perwakilan.

Terdahulu, bekas Ketua Pengarah ROS, Datuk Abdul Rahman Othman mengarahkan DAP untuk membuat pengundian semula CEC pada 30 Julai berikutan aduan penyelewengan pemilihan sebelumnya pada 30 Disember tahun lalu.( Utusan online-politik).Posted by abnmulya /Bakar Ninggal.blogspot.com at  10.06 on January 01,2014.

No comments: