Saturday, March 22, 2014

Keputusan (PRK) DUN Kajang : Ujian pertama dan penting bagi Presiden baharu MCA.

Calon yang bertanding di (PRK) dun Kajang ialah,dari kiri Datin Paduka Chew Mei Fun,Naib Presiden MCA yang baharu dan Datuk Seri Datin Dr.Wan Azizah Wan Ismail, Presiden (PKR).Pada malam ini akan diketahui siapakah yang akan menang dan siapakah yang akan kalah? Adat pertandingan ada yang menang dan ada yang kalah. Yang menannag? Tidak menang semua dan yang kalah pun tidak kalah semua.Hari esok masih ada....teruskanlah perjuangan.


 Oleh Hj.Abu Bakar Ninggal
March 23,2014 at 4.14 pm.


Mulai jam 8 pagi ini proses mengundi bagi rakyat di DUN Kajang untuk memilih wakil rakyat mereka yang baharu telah berjalan dengan lancar.

Setakat jam 10 pagi SPR telah melaporkan sebanyak 8,453 orang pengundi iaitu, sebanyak (22.6%) penguni di DUN tersebut telah selesai menjalankan tugasnya menggunakan kuasanya sebagai raja di hari ini,bersamaan pada hari (Ahad ,23 hb.March 2014).

Pengerusi SPR Datuk Abd.Aziz Mohd Yusof berkta,jika proses penjumlahan undi berjalan lancar keputusan PRK DI dun Kajang akan dapat diumukan pada jam 9.malam ini.

 Mereka mengundi,untuk memilih,siapakah di antara dua calon yang bertanding itu akan dinobatkan sebagai wakil rakyat baharu mereka di (DUN) Kajang itu sendiri akibat kerusi tersebut telah di kosongkan oleh calon (PKR) Encik Lee Chin Cheh pada tanggal 27 hb.January 2014
 Tugas Presiden MCA yang baharu
 Datuk Liow Tiong Lai sanagat

 mencabar untuk menghadapi (PRK )
di DUN  Kajang.

Keputusan drastik yang telah dilakukan oleh Encik Lee Chin Cheh itu? Semua rakyat Malaysia dah tahu dah....Semata-mata untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kawasan DUN tersebut.

Jika menang? Datuk Seri Anwar Ibrahim di war-warkan akan dianmgkat oleh parti "Pakatan Rakyat" menjadi Menteri Besar Selangor yang baharu untuk menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim.

PERANCANGAN ALLAH SWT., ITU MAHA HEBAT

Akibat Mahkamah Rayuan,pada 7 hb.March 2014 telah menjatuhkan hukuman 5 tahun  penjara terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahgim atas kesalahan meliwat bekas pembantu pribadinya.

Maka strategi politik yang diatur oleh Datuk Seri Anwar dan Pakatan Rakyat itu,dilihat tidak kesampaian.

Jika mereka tahu bahawa Mahkamah Rayuan akan lebih cepat menjatuhkan hukuman ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim?

Sudah pasti,wakil rakyat DUN Kajang,Encik Lee Chin Cheh,tidak akan meletakkan jawatan secara drastik sebagai wakil rakyat di DUN Kajanag yang telah dimenanginya pada PRU ke-13 pada tanggal 05 hb.Meri 2013.

Kita selaku hamba Allah yang lemah ini hanya mampu merancang,tetapi Allah swt yang menentukanya.Tanpa izin dan restu dari Allah swt maka apa sahaja yang kita lakukan pasti akan gagal.
Datin Paduka Chew Mui Fun sedang membuat lawatan di Pusat Mengtundi di SRJK di Sungai Chua,Kajanag pad apagi ini.
Pada PRU ke-12 dan PRU 13 dulu.Baik kerusi  di Parlimen dan kerusi di DUN Kajang telah dimenangi oleh parti pembangkang.  Faktor inilah membuatkan Dautk Seri Anwar Ibrahim berani hendak bertanding di sana.Malangnya beliau kini tidak boleh bertanding.
Sebagai hamba Allah yang lemah longlai! Kita hanya mampu merancang untuk buat itu dan ini.

Akan tetapi perncangan dari Allah SWT yang menjadikan alam semesta ini berserta dengan penghuninya mempunyai kuasa yang lebih Agung dari perancangan kita sebagai hamba-hambaNya.Hakikat ini harus kita ingati pada bila-bila masa sahaja.

KUBU KUAT PEMBANGKANG
Dari kiri: Berbaju biru berpetek-petak. Presiden MCA itu sebaik sahaja selesai menghadiri majlis makan malam dengan 4500 orang dengan kominiti Cina,di satu dewan, di Kg.Baru Bukit Angkat,Datuk Seri Liow Tiong Lai segera mengadakan mesyuarat kecil dengan beberapa orang para penyokongnya di Restauran Hailam Kopitian yang berdekatan dengan Ibu Pejabat Gerakan Pilihanraya Kecil di DUN Kajang.
JIKA kita berbicara tentang  "Kubu Kuat?" Berdasarkan dengan keputusan pilihan raya umum yang telah lalu? Maka kawasan Parlimen mahupun  kawasan DUN di Kajang ini. Ia merupakan kawasan kubu kuat pembangkang.

Apabila Mahkamah Rayuan mensabitkan Datuk Seri Anwar bersalah pada pertuduhan isu liwat ke 11,maka Datuk Seri Anwar tidak boleh bertanding mengikut undang-undang Pilihan Raya Malaysia.

Maka parti PKR telah memilih isterinya Datuk Seri Datin Dr.Wan Azizah Wan Ismail,mengantikan beliau bertading di sana dengan keyakinan yang kuat bahawa calon Pakatan Rakyat akan berjaya mempertahankan kerusi DUN Kajang itu.
Dari kiri sebelah kanan pemuda berbaju merah Datuk Seri Liow Tiong Lai.Dari kanan yang bertopi biru disulami dengan warna emas itu Datuk Dr.Rahman Ismail mantan Ahli Parlimen UMNO Gombak pada tahun 2004 hingga 2008.Mereka ini dah jadi sahabat karib sejak Datuk Dr.Rahman Ismail jadi MP  Umno pada tahun 2004 hingga 2008.Hingga kini pun masih bersahabat baik.Ini kali ke :2 kami melakukan kunjungan hormat pada Presiden MCA itu semasa kempen PRK Kajang.
Siapa pun memang boleh membuat ramalan itu dan ini.Akan tetapi ketentuannya berada di tangan Allah swt.Yang Maha Berkuasa.Jika Dia mahukan sesuatu itu terjadi? Maka terjadilah ia.Kerana Alam dan hamba-hamba yang berada di dalam dunia ini adalah kepunyaan Allah swt belaka.

Siapa sangka Mahkamah Rayuan akan lebih awal telah mendapati Datuk Sewri Anwar bersalah dan menjatuhkan hukuman 5 tahun penjara berhubung dengan isu liwat ke 11 beliau sebelum tiba hari penamaan calon pada (PRK) DUN Kajang?
Ayahanda-ayahand dari berbagai-bagai kumpulan ngo-nga yang bergabung dalam Gabungan Ngo-Ngo Selangor turut hadir dan memberi ceramah politik di dalam kempen PRK Kajang,pada malam  21//03/2014. Majlis Silaturrahim  dan Baiah itu berlangsung pada malam itu di padang permaian kanak-kanak di Sungai Kantan,Kajang,Selangor.
Jika Allah swt mentakdirkan pada PRK di DUN Kajang ini calon Barisan Nsional dari MCA Datin Paduka Chew Mei Fun akn menang pada hari ini?

Iaitu pada PRK di DUN Kajang pada 23 hb.March 2014 ini?Jika Datuk Seri Datin Paduka Dr.Wan Azizah dari "Pakataan Rakyat kalah pada PRK di DUN Kajang ini? Pihak PAS,PKR dan DAP tidak boleh berbuat apa-apa dan janganlah marah-marah kemudiannya.

Keputusan itu nanti mesti diterima oleh parti-parti Pakatan Rakyat dengan dada yang terbuka.Janganlah salahkan pihak lawan anda dengan bermacam-macam fitnah dan tohmahan yang tidak tentu ujung pangkalnya.
Antara para hidirin yang hadir di Majlis Silaturrahim dan Baiah di padang permainan kanak-kanak di Sungai Kantan,Kajang.
Lim Kit Siang dan Karpal Singh pernah kalah pada PRU 2004.Kemudian menang semula pada PRU ke-12,pada tahun 2008 dan PRU ke 13 pada tahun 2013.
Hakikatnya, tidak ada sesuatu pun yang kita punyai di dunia ini, ianya akan kekal abadi buat selama-lamanya.

Tiap-tiap yang baharu pasti akan menemui proses perubahan yang di takdirkan oleh Allah.Jika di dalam sebarang apa sahaja pertanding kita pasti akan menemui masa menang dan masa kalah.Tidak dapat dielak-elakkan.

Yang hidup pasti akan mati.Hanya menunggu waktu yang cepat dan lambat sahaja.Mati itu pasti akan terjadi pada semua hamba-hamba Allah swt yang jadi penghuni di dunia ini.

SANGAT PENTING PADA PRESIDEN MCA

Dari segi manfaat politiknya bahawa Pilihan Raya Kecil (PRK) di DUN Kajang ini,ia bukan sahaja sangat penting pada Umno,bahkan ianya sangat penting juga pada parti MCA itu sendiri, di mana calonnya datang dari parti MCA yang menjadi kerabat gabungan kental dalam Barisan Nssional itu sendiri.

Sepertimana yang telah dilihat oleh rakayat Malaysia umumnya bahawa sejak PRU ke-12 pada tahun 2008 dan diikuti puila pada PRU ke-13 pada tahun 2013.

Pengaruh politik parti MCA dan juga parti-parti yang menjadi kerabat gabungan Braisan Nasional seperti parti Gerakan,MCA dan MIC di Semenanjung Malaysia sudah jadi begitu merosot sekali terutamanya di kawasan-kawasan bandar dari semi bandar.
Mantan Ahli Parlimen Umno Gombak (bertopi hitam dan berpakaian hitam) nombor dua dari kiri,mengetuai seramai 20 orang pemuda-pemuda dari Gombak atas nama Gabungan Ngo-Ngo Gombak,Kami dah beberapa kali turun ke Kajanag menyertai kemnpen Barisan Nasional semasa kempen PRK di DUN Kajanag,bermula sejak 11/03/2014 hingga 21/03/2014. Kami mengedarkan pamplet ribuan helai yang mendedahkan fakta-fakta kegagalan Pakatan Rakyat yang memerintah Kerajaan Negeri Selangor.
DUN Kajang ini termasuk di dalam kategori kawasan semi bandar yang mana para penduduknya dipenuhi oleh kaum ethnik Cina.Sementara di kawasan di luar sedikit dari bandar Kajang pula? Para penduduknya dipenuhi oleh orang-orang Melayu.

Di kawasan DUN Kajang itu sendiri pecahan penduduknya adalah seperti berikut.Kaum Melayu sebanyak 19,050 orang pengundi dengan kiraan (48.5%). Sementara kaum etnik Cina sebanyak 15,823 orang dengan kiraan sebanyak (40.28%).Sementara kaum India sebanyak hampir 5000 orang termasuk kaum-kaum kecil dengan kiraan ( 11.22%).

Pada PRU ke 13 tanggal 5 hb.Mei 2013 dulu,boleh dikatakan sebanyak 51 % penduduk-penduduk Melayu di Kajanag mengundi BN.

Kaum Cina hanya 15% sahaja dari jumlah pengundi yang berdaftar dan layak mengundi di Kajang telah mengundi Barisan Nasional pada PRU ke-13 dulu..Sementara kaum India dan lain-lain kaum ada yang menyokong BN dan ada juga yang menyokong pembangkang.

Tuan Hj.Hasan Hj.Basri,bekas Ketuan Penerangan PAS  Selangor yang telah menjadi ahli PAS selama lebih dari 30 tahun.Beliau telah di pecat oleh PAS disebabkan mengkritik PAS yang dilihat telah tersasar dari konsep perjungannya menobatkan ke Agungan Akidah Agama Islam di Malaysia sejak dah jadi parti gabungan dalam Pakatan Rakyat.
Calon MCA Encik Lee Ban Seng telah mendapat undi sebanyak 12,747.Sementara Encih Lee Chin Cheh dari PKR dapat 19,571 undi. Beliau menang dengan majoriti sebanyak 6,824 undi.

Pada kali ini? Penulis difahamkan pengundi Melayu naik secara drastik hampir 65% dan pengundi Cina difahamkan telah meningkat sebanyak antara 30 hingga 35%.Berapa peratuskah yang benar-benar akan keluar mengundi masih belum diketahui lagi.

Perubahan yang drastik ini jika benar? Ia sungguh memerangsangkan.Senario ini berlaku adalah bertitik tolak dengan kerja keras oleh Presiden MCA yang baharu, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan oleh calon MCA itu sendiri iaitu Cik Chew Mei Fun.

Sekaligus mendapat sokongn yang padu oleh barisan depan oleh team MCA itu sendiri, hasil dari idea yang telah dilontarkan,digarap oleh Presiden MCA yang telah mengatur segala kerja keras itu.

Bekerja kerasa tanpa mengira masa,baik siang dan malam, mendekati dan terus mendekati para pengundi Kajang terutama kepada pengundi-pengundi Cina yang telah melakukan kesilapan menyokong DAP ternyata tidak mampu memberi bantuan dan pertolongan  kepada rakyat Kajang secara poositif.

Pembangkang hnya pandai menabur janji-janji kosong yang tidak pernah dikotakannya.Cakap dan janji memang senang.Untuk menepati segala janji mereka? Mereka lngsung tidak berdaya. Lepas mereka telah dipilih sebagai wakil rakyat? Muka hidung mereka pun tidak nampak.

Semenata pengundi-pengndi Melayu dengan segala tenaga yang ada telah digembeling untuk mendekati rakyat Kajang oleh para pemimpin dan para penyokong kuat Umno-BN di Kajang itu sendiri dan juga di sokong kuat oleh pemimpin-peimpin dari Ibu Pejabat Umno Pusat dan oleh beberapa menteri dari Barisan Nasional.

Parti-parti dari MIC dan Gerakan juga telah membantu dengan cergas demi mengharapkan calon BN akan menang pada PRK di DUN Kajang itu.

 Bekas  pimpinan tertinggi DAP P.Pinang,En.Zulkifli Md.Noor yang telah keluar dari DAP akibat DAP mengamalkan sikap anti Melayu di P.Pinasng. Menurutnya,para pemimpin DAP Melayu di P.Pinang diketepikan di berbagai-bagai bidang oleh kerajaan Pakatan Rakyat  yang ditunjangi oleh DAP.Pada pemilihan CAC DAP yang lalu secara tersusun kesemuan tokoh Melayu DAP di P.Pinang kalah teruk. 
Jika Barisan Nasional akan menang pada hari ini dan keputusannya akan diketahui pada malam ini.Ini bererti satu ujian yang amat penting kepada cara dan corak kepimpanan Presiden Baharu MCA,Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Ketika terjadinya PRK di DUN Kajanag ini,secara kebetulan beliau baru sahaja telah dipilih oleh parti MCA sebagai Presiden MCA yang baharu.Ini merupakan satu cabaran yang paling hebat disebabakan beliau belum pun selesai menyusun barisan kerja-kerja kepada seluruh MCA di seluruh Malaysia.

Dari segi ketokohan? Beliau merupakan satu-satunya tokoh pemimpin baharu MCA yang hebat dan sekaligus mesra rakyat,sering senyum dan sering ketawa secara tulus dan ikhlas.

Kemesraan beliau ketika bertemu dengan sesiapa sahaja,ini membuatkan beliau disayangi oleh pengundi-pengundi Cina pada PRK di DUN Kajang.

Marilah sama-sama kita tunggu tentang keputusan PRK di Kajnag pada malam ini dengan penuh perasaan sabar walaupun ia mendebar-debarkan.

Semoga MCA di bawah pimpinan Datuk Seri Liow Tiong Lain akan mendapat kejayaan untuk MCA dan Barisan Nasional (BN). (Posted by abnmulya ./ Bakar Ninggal. Blogspot. com. at 7.14 pm on March 23,2014.).
.

No comments: