Sunday, August 17, 2014

Dalam kemelut MB Selangor : Jika Anwar tidak membunuh musuh politiknya...Hadi dan Nik Aziz tak buat U turn meninggalkan Tan Sri Khalid kesaorangan....

                                                                                                                                             
Oleh Haji Abu Bakar Ninggal
Isnin,August 18,2014 at 5.30 pm.                                                                                                                                            

Sesungguhnya pejuang-pejuang  tokoh politik pra kemerdekaa untuk mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu dari penjajahan British dulu boleh dikatakan punya matlamat yang ikhlas dan jujur.Tiada lain yang diperjuangkannya selain untuk membebaskan Tanah Melayu bebas dari cengkeman penjajah British.
Datuk Seri Anwar Ibrahim

Untuk itu pejuang-pejuang kemerdekaan itu telah menubuhkan parti-parti politik untuk dijadikan sebagai "wadah" iaitu sebagai alat (vehicle) untuk memperjuangkan kemerdekaan itu dan akhirnya Tanah Melayu dapat mencapai kemerdekaan yang diperjuangkan itu pada 31 Ogos 1957 dari Brirtish.
Tan Sri Khalid Ibrahim

Sejak dari itu pejuang-pejuang politik yang telah mendapatkan kemerdekaan itu bekerja kuat dengan jujur dan ikhlas untuk mengisi kemerdeka itu sendiri dengan cara kita sendiri.

Kita dapat lihat bahawa pejuang-pejuang kemedekaan itu bekerja untuk membangun Persekutuan Tanah Melayu dalam keadaan serba serbi dalam kekurangan.

Banyak di antara tokoh-tokoh pejuang politik pra- kemerdekaan itu  telah menggunakan wang ringgit mereka sendiri untuk membangunkan parti dan Persekutuan Tanah Melayu yang mereka cintai itu.

Misalnya!Tengku Abdul Rahman Putra sendiri telah banyak menjual harta bendanya  untuk menghidupkan Umno dan membangun negara yang bernama Persekutan Tanah Melayu yang mana kini bernama Malaysia.
Berbaju kemeja hitam nombor dua dan tiga itu adalah ADUN PAS yang berada di kem Anwar Ibrahim dan difahamkan telah menyokog PKR . Kini PKR ada 15 kerusi dan DAP ada 15 kerusi di dalam DUN Selangor. Jumlahnya 30 kerusi.Dah boleh bentuk kerajan Selangor dengan status simple majoriti. Status kedua-dua ADUN PAS ini masih belum tahu statusnya. Mereka ini melompat ke PKR- ke? Atau apa sifat  mereka bergambar bersama-sama ADUN dan MP PKR  itu?Ttetapi mereka berdua dah buat kenyatan bersedia mengjhadapi tindakkan PAS.Akan dipecat ke atau apa-apa tindakan yang lain?
Dalam proses untuk mengisi kemerdekaan itu Umno sebagai peneraju untuk membangun Persekutun Tanah Melayu  terpaksa menghadpi berbagai-bagai cabaran dan ujian yang getir.

Tuan Guru Nik Aziz
Syukur Alhamdulillah! Semua ujian dan cabaran itu telah dapat diatasi oleh mereka hinggalah Persekutuan Tanah Melayu diubah dan dipersetuju oleh rakyatnya bertukar dengan nama Malaysia.

Perkara ini berlaku di sebabakan Sabah,Sarawak dan Singapura telah bersetuju berada di dalam gagasan Tengku Abdul Rahman itu dan sekligus boleh mencapai kemerdekan melalui Malaysia.

Singapur ditendag keluar oleh Tuanku Abdul Rahman Putra dari Malaysia disebabkan gagasan Malaysia Malaysian yang menjadi dasar PAP Singappura pimpinamn Lee Kuan Yew itu di anggap oleh Tengku Abdul Rahman Putra akan memporak peranda Malaysia.

TETAP ADA KRISIS....SENARIONYA BERBEZA SEKALI

Berkrisis dan bersengkieta itu tetap wujud.Dengan kata lain selagi manusia masih jadi penghuni alam ini?

Masalah berkrisi antara satu manusiaa dengan manusia yang  lainnya? Tetap wujud dan sama sekali tidak dapat dihakiskan.dari muka bumi ini, dan tidak akan hilang lenyap dari permukaan bumi ini.

Krisis itu tetap wujud tetapi tahapnya sahaja berbezaa,tetapi ianya  tidak seteruk pada masa mutahkir ini.
Tuan Gur Hadi Awang

Boleh dikatakan jika wujud sebarang krisis di zaman sekarang ini? Budi pekerti yang mulia dan perasaan timbang rasa langsung tidak menjadi peganagan lagi oleh manusia-manusia yang sedang berkemelut itu unuk diselesaikan.

Sebagai contohnya. Kemelut yang terjadi di Selangor,tajaan PKR baru-baru ini.Kita boleh lihat banyak perkara yang songsang telah terjadi pada bulan Julai 2014.

Ketika itu Preesiden PAS Tuan Guru Hj.Hadi Awang uzur.Maka Mat Sabu mewakilinyta.

Maka Mat Sabu,Timbalan Presiden PAS yang mewakili PAS telah bersetuju Presiden PKR,Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, satu-satunya tokoh akan mengambil tempat jawatan Menteri Besar Selangor jika Tan Sri Khalid mengosogkannya.

Setelah tersebar mesej  WhatsApp Zuhdi yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat. Maka wujud kontroversi dan didapati tokoh-tokoh besar PAS buat U turn atas isu yang telah dibuat oleh Mat Sabu di dalam mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat,pada bulan Julai 2014 itu.

Zuhdi AJK PAS Pusat
Mesej Zuhdi itu berbunyi: "Kalau kita keluar PR kita boleh retain Selqangor malah untuk seterusnya.Kita 15 kerusi +(01) TSKI + Seorang lagi Adun PKR + 12 Umno,dah bentuk simple majoriti.Umno dalam kenyataannya mutakhir ini boleh terima TSKI jadi MB (Menteri Besar).

Lepas itu kalau DAP,gereja dan non Muslim melalak isu serbuan,kalimah Allah, kita boleh jentik saja mereka. Hujun tahun ini ubah sempadan kembalikan semula kuasa politik Melayu Islam.So mana-mana suara non Muslim,gereja,kita boleh sanggh macam sebelum ini".

Mesej tersebut menjadi kemarahan pemimpin PKR dan DAP yang mendesak parti Islam itu memecatnya kerana dah lari daripada landasan perjuangan  Pakatan Rakyat (PR).

Banyak para pengikut PAS seluruh tanah air bersetuju dengan mesej WhatsApp Zuhdi yang juga Ahli Jawatankuasa PAS pusat.

HADI DAN NIK AZIZ BUAT U TURN

Ekoran dari WhatsApp Zuhdi itu setelah mendapatkan taklimat dari Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Iskandar Abdul Samad,Tuan Guru Haji Hadi Awang bersetuju Tan Sri Khalid Ibrahim dikekalkan sebagai MB Selangor dan menetang pula jika Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail dicalonkan sebagai MB Selangor.
Prof Dr.Haron Din
Ti.m.Mursydul Am PAS

Pada esok harinya pula.Setelah mendapt penjelasan dari Hadi Awang,selaku Presiden PAS.Maka Nik Aziz Nik Mat,selaku Mursyidul Am PAS turut menyokong kenyataan Hadi Awang itu dengan berkata, Hj.Hadi Presiden parti PAS dan beliau jadi ketua kita.Jadi kita mesti sokong apa yang difikirkannya baik"

Justeru itu,persetujuan yang telah dibuat oleh Mat Sabu,
 dengan PKR/DAP selaku Timbalan Presiden PAS pada mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat pada bulan Julai 2014 itu boleh dikatakan secara otomatik terbatal.

Tak boleh dipakai walaupun dah diminitkan di dalam mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat dan dah jadi satu dokument yang sah.
Datuk Iskanar Abdul  Samad
Pesurhjaya PAS Negeri Selangor
Ekoran dari itu, maka Majlis Syura Ulama',satu-satunya badan tertinggi di dalam PAS yang mempunyai kuasa veto turut bermusyuarat dan mengambil keputusan menyokong penuh pendirian yang telah diambil oleh Presiden dan Mursyidul Am PAS itu.

Akibat dari tindakan U turn yang telah dilakukan Hadi Awang dan Nik Aziz itu?

Maka kemelut  politik yang bersangkut paut dengan jawatan MB Selangor dah jadi semakin panas suhunya dalam Pakatan Rakyat. Panasnya macam panas musim alnino yang mampu membuatkan air yang berada di kolm takungan di seluruh Selangor itu jadi semakin surut dan berkemungknan Selangor akan mengalami kemarau teruk.Bekalan air pada rakyat akan di catur lagi.

BERLAKU PECAT MEMECAT

Ekoran dari kemelut politik Selangor panas dah jadi semakin memuncak.Maka terjadilah tindakan pecat memecat terjadi di dalam pergoilakan politik Selangor Darul Ehsan.
Rodziah Ismail,diharapkan
menyolkong Tan Khali Ibrahim
 pun buat U Turn

PKR menerusi biro disiplinnya telah memecat Tan Sri Khalid dari ahli dan keahlian seumur hidup Tan Sri Khalid Ibrahim.

Sebagai tindak balasnya Tan Sri Khalid telah menemui Sultan Selangor dan menyembahkan sembah dengan mengatakan bahwa beliau masih mendapat sokongan majoriti dari ADUN di dalam DUN Selangor.

Sultan memperkenankan Tan Sri Khalid Ibrahim kekal jadi MB Selangor.EXCO PAS 4 orang terus itu terus dikekalkan tidak diusik langsung oleh MB Selangor.

Kerana mengikut undang-undang tubuh negeri Selangor Darul Ehsan minimum exco Selangor 4 orang dudah memdai.Semua kerja boleh terus dilakukan.

Ketikka itu di pihak Tan Sri Khalid dah ada (15) PAS +(12) Umno dan + TSKI( 01)dah jadi 28 kerusi. Jika dapat (01) kerusi dari PKR atau(01) DAP ?

Maka dah ada 29 kerusi semuanya.Maka  apa yang diandaikan oleh Dr.Zuhdi,jawatankuasa PAS pusat itu semacam dah  hampir nak jadi kenyatan.

Dalam konteks itu timbul satu pertanyan..Apakah Tan Sri Khalid dan regimnya termasuk tokoh-tokoh politik PAS di Selangor yang bersetuju dengan WhatsApp Dr.Zuhdi itu dan merancang dah ada bayangankah.dah d mengenal pastikah?

Siapakah satu atau dua orang dari PKR atau DAP itu akan sudi berkorban untuk berada di kem mereka? Kerja-kerja macam ini mesti dilakukan dengan cermat,cepat dan pantas, jika kem Tan Sri Khalid mahu landskape Selangor berubah?

Saari Sungib ( Pak Abu) sahabat seperjuangan dengan 
 penulis di dalam PKR dulu.ADUN PAS (Hulu Kelang)
selamatkan PKR/DAP. Pak Abu  ini dulu orang kuat 
PKR. Pernah jadi tahanan di Kem ISA di Kemunting. 
Kemudiannya join PAS dah dua penggal jadi ADUN 
PAS Hulu Kelang. Lulusan Unversiti juga. Punya 
Ijazah Enginering. Tokoh PAS yang baru menang 
pada PRU-13 telah dilantik Exco. Sedangkan Pak 
Abu ini ( tang tu.. tang tu ) juga? Fikir-fikirkanlah!!!
Untuk menjayakan tindakan kudeta semcam ini? Sudahkah Tan Srt Khalid  dan orang-orang di kemnya dah pergi menemui dan berbincang dengan mereka yang diharapkan akan membantu mereka untuk jayakan kudeta ini?

Kemelut Isu MB Selangor ini dah jadi pengetahuan umum sejak pilihan Raya Kajang lagi. Juster itu,seharusnya Tan Sri Khalid dan  orang-orag di kemnya dah lama dah buat persiapan.

PROGRAM MEGA

Untuk menjayakan tindakkan program yang mega ini? Anda tidak boleh menemui orang-orang untuk memberi bantuan pada anda agar menyebelahi anda, hanya dengan membawa gusi, gigi dan lidah aje?

Kita terpaksa menggunakan apa sahaja sumber yang boleh membuatkan seseorang itu gembira untuk melakukan U turn.
Hasnul Baharuddin
ADUN ( Morib) pun
selamatkan PKR/DAP
 dari terguling jatuh.

Di samping itu orang-orang PAS terutama Pesuruhjaya PAS Selangor yang dilihat begitu akrab dengan Tan Sri Khalid mesti mempastikan ADUN-ADUN mereka tidak boleh dijual beli?

Demi taklimat yang telah diberikan oleh Pesuruhjaya PAS Selangor,Datuk Iskandar Abdul Samd itu telah membuatkan Tuan Guru Haji Hadi Awang ,Presiden PAS tidak pakai persetujuan yang telah dibuat oleh Mat Sabu dalam mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat dalam bulan Julai 2014

Kegaggalan kudeta di ketuai Tan Sri Abdul Khalid ini adalah merupakan kealpaan Tan Sri Khalid sendiri. Iskandar Abdul Samad juga boleh dianggap lemah longlai membatu strategi kudeta ini.Akhirnya gagal tersungkur.Memalukan.

Jangan diharapkan adun-adun PAS semuanya kononnya akan patuh dengan arahan Haji Hadi dan NIk Aziz cara membuta tuli..Rambut sama hitam?Tapi hati lain-lain.Tiap seseorang itu ada dan punya perkiraan sendiri-sendiri dalam menghadapi kehidupan mereka sekeluarga.

Tan Sri Khalid tidak boleh berpolitik cara lurus bendul.Jika kita mengamalkan politik lurus bendul?

Maka jawatan penting yang sedang anda pegang akan terpelanting dipancung musuh.Politik itu angat kotor.Ia dikotorkan oleh tokoh-tokoh yang menggendalikan,dari bersih ke kotor.

Tidak boleh lurus bendul dalam politik? Jika lurus bendul? Kepala kita akan dipijak hingga kemek.

Jika anda terlalu lurus bendul yang mengharapkan oarang sahaja mesti hormat anda,mentang-mentang anda itu MB Selangor. Zaman anguk-menganguk dan patuh setia pada boss tanpa apa-apa ganjaran dah berlalu berpuloh-tahun yang lalu.

Mungkin di zaman Pra-kemerdekan dulu itu?Ada orang-orang yang begitu?Kerana di zaman itu semua orang baik pemimpin dan rakyat sama-sama miskin belaka. Tetapi di zaman ini boleh dikatakan dah atak ada langsung.

Kebanykan para pemimpin negara? Dari parti-parti apa pun. Baik dari parti pembangkang atau penguasa( pemerintah) kebanyakan dari mereka semuanya dah kaya raya.

Jika anda nak melakukan kudeta? Ertinya anda mahukan kuasa.Selepas anda dah ada kuasa politik nanti? Pasti anda semua akan MAHU buat kekayaan pula.

Ketika itu? Anda sudah pasti lupakan orang-orang yang telah menolong anda itu.Alasannya kononnya  anda terlalu sibuk dengan tangghung jawab. Sebamnrnya anda begitu sibuk menghihutan wang panas yang anda terima.Itu sahaja kesibukan anda.Lain tiada.

Ketika itu dah tak ada lagi perkatan yang akan keluar dari mulut anda? Perkataan yang berbuni." Satu untuk kau dan satu untuk aku. Sudah pasti perkataannya akan jadi bertukar semua bunyinya.Perkataan itu akan jadi begini: "Ini untuk aku dan yang itu pun adalah untuk aku juga.

Kisah macam ini sudah banyak berlaku.Rakyat jelata dah sangat arif dengan sikap pura-pura wakil-wakil rakyat yang munafikun ini.Bermulut manis kletika tersepit. Setelah ditolong? maka akan jadi lu..dan gua...

BETAPA CEPAT ANWAR MENENTANG MUSUH POLITIKNYA.

Dalam keadaan suasana Tan Sri Khalid begitu sibuk pecat orang ini dan pecat orang itu.Tanpa disedari Anwar Ibrahim,seorang.ahli poliotik yang sangat licin tindakannya, secara diam-diam dah mula bertindak macam mana nak kalahkan musuh politiknya khasnya pada Tan Sri Khalid Ibrahim yang sedang dapat sokongan PAS dan Umno.

Setelah Anwar rasa begitu yakin bahawa tindak maut yang ditujukan kepada musuh-musuh politiknya itu akan berhasil dengan teratur?

Beliau selaku penasihat PKR mengarahkan isterinya Presiden PKR,Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, membuat pengumuman rasmi secara terbuka di Armada Hotel,Subang,bahawa 2 orang ADUN dari PAS dah menyokongnya.

Berita YANG mengejutkan itu telah disiarkan oleh mass media arus perdana seluas-luasnya.Dalam sekelip mata seluruh dunia dah tahu Anwar Ibrahim telah membunuh musuh politiknya dengan jayanya.

Dalam politik jika anda tidak cepat bunuh musuh politik anda? Maka anda pula yang akan jadi korbannya.

Membaca berita gemnpar itu sudah pasti para pucuk pimpinan PAS jadi terkedu dan terkejut beruk.Menurut cerita dri mulut ke mulut,bahawa sumpah (baiah) iaitu sumpah yang telah dibuat oleh ADUN-ADUN PAS yang dah jadi wakil rakyat sangat ketat dan dikatakan sangat takut untuk dilanggari oleh wakil-wakil rakyat PAS itu?.

Kini terbukti telah dilanggar roboh oleh ADUN ( Hul Kelang) dan ADUN ( Morib)pada hari Rabu,tanggal 13/08/2014 bertempat di hotel Armada,Subang.

Untuk menghiburkan hati mereka? Mereka telah menyatakan penderhaka dari PAS 2 orang itu akan menghadapi tindakan yang sewajarnya dari PAS dan notis diberi selam 24 jam untuk mereka  kembali ke pangkuan ibuanda.

Dari tarikh 13/08/14 hingga 17/8/2014.Ia bererti dah 6 hari X 24 jan.Juml;ah 144 jam dah? Masih tidak ada berita tentang tindakan terhadap 2 ADUN PAS itu. Cakap tidak serupa bikin...

Pemerhati politik berpendapat bahawa Mesyuarat AJK PAS Pusat itu SEMACAM sengaja ditunda-tunda untuk memeberi peluang pucuk pimpinan PAS membuat adjustment dan penilaian semula.Adakah tindakan Tan Sri Khalid  itu benar-benar berjaya atau sebalik?

Jika Program Mega Tan Sr Khalid Ibrahim gagal di tengah jalan? Masa ada masa lagi bagi mereka pihak PAS buat U turn men yokong semula PR.Telahan dan keraguan pucuk pimpinan PAS itu dilihat semacam memeng benar.

Ujung-ujungnya di dapati program mega Tan Sri Khalid itu telah  gagal.Orang yang menggalkan ialah tak lain tak bukan ialah Anwar Ibrahim politikus handalan tanah air. Tan Sri Khlaid dan PAS jalan macam kura-kura. Sedangkan Anwar bertindak memusnahkan musuh politiknya cepat macam kancil berlari.

BUAT U TURN LAGI PUCUK PIMPIN PAS INI.

Maka! Pada mesyuarat AJK PAS Pusat pada 17/08/2014 dilihat ada tokoh besar PAS hadir. Terpaksa tebalkan mkuka.Buat U turn semula.

Bersetuju Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail jadi calon MB Selangor sesuai dengamn keputusan Mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat pada bulan Julai 214, di mana Mat Sabu jadi wakil PAS di mesyuarat itu.

Cuma ditambah seorang lagi nama CALON iaitu Azmin Ali.Dalam perbalahan di dalam PAS beresabit dengan isu MB Selangor ini Mat Sabu dilihat menang.Hadi dan Nik Aziz kalah teruk dan sekaligus Majlis Syura Ulama pun kalah teruk juga.

Selama inI PAS mendakwa bahawa Majlis Syura Ulama' itu, adalah satu-satunya badan tertinggi di dalam pada parti PAS itu sendiri.dan mempunyai kuasa VETO untuk membatalkan apa sahaja keputusan yang tidak wajar pada pandangan Majlis Syura Ulama.

Anihnya? Pada  17/08/2014 secara terang-terangan AJK Pusat PAS telah melanggar roboh keputusan Majlis Syura Ulama'.Apa dah jadi nii? Knacil mengalahkan gajah.

Jika Tan Sri Khalid  dan regimnya berjaya tumbangkan PKR/DAP ? Mesyuarat PAS Pusat pada 17/08/2014 pasti terus sokong Tan Sri Khaliud Ibrahim.Jika kita ikuti dan imbas kembali susur galurdan liku-liku perjuangan politik PAS di tanah air ini,? Dari sejak mula ditubuhkan dulu hingga kini?

Pas dilihat semacam selalu mengambil kesempatan "menanguk di air yang keruh".Naik di atas penderitaan orang lain. Ku Li dah rasa semasa bekerjasama dengan PAS dibawah kerajaan APU di Kelantan..Apa dah jadi? Anwar pun dah kena ketika untuk memperjuankan Datin Seri Dr.Wan Azizah nak gantikan MB Selangor.Dan kini giliran Tan Sri Khalid Ibrahim pula...

Esok lusa siapa pula? Sama-sama kita tunggu dan lihat jika dipanjankan oleh Allah umur kita.(Posted bya abnmulya / abu bakar ninggal.blogspot.com at 1730 hrs on August 18,2014.

     

No comments: