Beliau berkata, tiga pendekatan itu ialah mengutamakan ahli yang mampu melahirkan idea yang unggul, mereka yang berjaya dalam menguasai komunikasi selain perlu membuka UMNO secara inklusif serta tidak tertutup kepada bakat baharu.
Menurutnya, golongan muda yang mempunyai bakat perlu di-didik, diberi laluan serta peluang kepada dan tidak dicantas, dihalang atau disepak sehingga menyebabkan mereka tidak mahu mendekati UMNO.
“Dalam keadaan dunia yang sudah berubah, apa yang penting jika (seseorang) ada idea, dia yang akan menang, mereka yang ada komunikasi akan lebih berjaya.
“Namun, jika ada idea tetapi komunikasi lemah dan tiada engagement (interaksi), tidak mungkin boleh berjaya. Sebab itu, UMNO perlu dibuka secara inklusif dengan memberi peluang kepada golongan muda.
“Kita boleh panjat tangga kondominium yang eksklusif tapi kalau kita sendiri perangai tidak berubah, adakah orang muda nak masuk UMNO,” katanya semasa merasmikan Konvensyen UMNO Johor 2014 di Hotel Berjaya Waterfront, di sini hari ini.
Yang turut hadir, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein; Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Perdana Menteri berkata, apa gunanya seseorang pemimpin itu memenangi jawatan ketua UMNO bahagian sedangkan kerusi di peringkat Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di kawasannya kalah dalam pilihan raya.
“Saya tahu ada ketua bahagian hanya jaga 70 peratus pemimpin dan ahli dalam bahagiannya untuk menang, yang selebihnya tidak dijaga,” katanya sambil meminta pemimpin UMNO di semua bahagian melakukan perubahan.
Sehubungan itu, Najib berkata, perubahan dalam UMNO perlu bermula daripada kepemimpinan ter-tinggi parti (core group) kerana pada asasnya kepemimpinan dan ahli UMNO merupakan cerminan parti, sekali gus jika kumpulan itu dise-nangi maka ia mampu meningkatkan keyakinan kepada parti.
“Justeru, kita perlu ingat jangan hanya kaya dengan material sahaja tetapi miskin dari segi semangat, daya juang dan kasih kepada parti. Kita sedar bahawa isyarat sudah diberikan dan untuk itu kita mesti lakukan reality check,” tegasnya.
Bagi tujuan itu, katanya, UMNO Johor sudah pun melihat tentang perkara tersebut dan menerima realiti berkenaan menerusi proses muhasabah diri dan menerimanya sebagai satu isyarat dalam usaha menghadapi cabaran akan datang.
Najib berkata, untuk kelangsungan UMNO memerlukan pertambahan dalam jumlah kerusi yang dimenangi di peringkat Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN)..Utusna online-politik (Posted by abnmulya /Abu Bakar Ninggal.blogspot.com.at 1712 hrs on Nove-15,2014.