Sunday, February 22, 2015

Saat dan hari yang paling gembira buat Imam Hj.Ramli Arifin? Ialah di hari perkahwinan anak(lelakinya)yang sulong itu!!!

Kiri:Ialah Mohd Roshdi diapit manja oleh isterinya  Wan Syakirah binti
Wan Deraman,di majlis walimatulurus bertempat di Dewan Golf
(PDRM) di Tam
an Tasek Titiwangsa hari ini, iaitu ( Ahad),pada 22/02/2015



February 22,2015 at 9.34pm.

Hari dan detik yang paling gembira bagi golongan anak-anak muda terutamanya pada golongan mahasiwa/siswi yang telah bergelar (generasi Y).

Mereka ini hari yang menjadi puncak kegembiraan mereka ialah,di hari di mana mereka telah tamat pengajian tinggi mereka di Unversiti dan telah lulus dengan kepujian dan kadangkala ada juga siswa/siswi yang lulus cemerlang dan mendapat  Ijazah Sarjana Muda (degree)yang bertaraf (ANC) Anugerah Naib Chancellor dalam sesuatu jurusan ilmu yang dipelajari oleh mereka bertahun-tahun lamanya di Menara Gading itu.

Kegembiraan mereka itu akan jadi begitu memuncak sekali ketika mereka sedang menerima ( Degree) Ijazah Sarjana Muda di hari convocation di mana Ijazah itu akan disampaikan oleh Chancellor atau oleh Vise Chancellor University di sesebuah university di mana mereka begitu lama menimba ilmu sambil disaksikan oleh ibu/bapa dan sanak saudara mereka di hari majlis penyampaian  Ijazah-ijazah itu.dilakukan.

Detik dan hari kegembiraan mereka yang seterusnya ialah, di hari di mana mereka telah bertemu jodohya dan selamat diakad nikahkan (di ijabkabulkan) dengan pasangan masing-masing oleh Imam atau juru nikah kahwin di sesebuah tempat dan daerah itu.
Yang berbaju kurung melayu berwarna
  ros itu ialah Tuan Imam Hj. Ramli
Arifin bapa kepada pengantin lelaki.

Ada yang berkahwin kerana cinta dan terus ke jinjang pelamin dan banyak juga yang bernikah dan berumah tangga atas pilihan oleh ibu/bapa mereka.

Mereka bercinta selepas kahwin.Kedua-dua cara ini akan diberkati oleh Allah jika diharungi dengan penuh kesabaran dan kasih sayang yang mendalam.

Setelah selesai diijab-kabulkan.Maka+ biasanya pada hari esoknya pula mereka akan dinobatkan sebagai Raja Sehari,duduk bersanding di atas pelamin sebagai raja dan permaisuri di dalam sesebuah dewan ataupun di rumah kediaman sendiri dan sebagainya mengikut kemampuan masing-masing,

Sepasang pengantin itu di raiekan oleh saudara mara  yang datang dari jauh dan dekat dan para tetamu undangan sebagai saksi bahawa di hari tersebut maka sahlah sepasang Raja Sehari ini dah bergelar sang suami dan sang isteri.Masing-masing dah menamatkan dunia bujangnya.

Segala dokumen-dokumen bersabit dengan pernikahan itu telah disahkan oleh Imam atau juru nikah dan dua orang saksi dan sekaligus dah ditanda tangani oleh kedua-dua mempelai?

Maka tanggung jawab itu telah bertukar tangan iaitu kepada sang teruna yang baru sahaja bergelar suami itu.Maka sang suami itu harus bertanggung jawab terhadap isterinya yang baru sahaja dinikahkan itu.

Kedua mempelai sedanag menjamu 
selera danditemani oleh saudara-
marateddekat kedua mempelai.
Selaku seorang suami beliau harus menyediakan tempat tinggal isteri dan,menyara nafkah hidup isteri.Nafkah lahir dan batin dan keselamatan si isteri itu tetap terjamin.

Mereka itu tidak boleh bebas semacam sebelum dinikahkan dulu.Segala aturan yang dibuat oleh antara suami/isteri  mesti dipatuhi oleh isteri dan juga sebaliknya.

Suami/isteri perlu saling hormati menghormati baru rukun rumah tangga.

Jika berlaku pertengkaran secara kecil-kecilan?..Angaplah itu perkara biasa yang sering terjadi.

Maka jadikan ia sebagai asam garam hidup di dunia rumah tangga antara suami dan isteri yang mesti ditempuhi bersama.Baik di masa senang-lenang atau pun di masa suasah?.

Anda harus bersabar dan anggaplah semuanya itu sebagai ujian dari Allah.swt. Lazimnya sesuatu ujian itu mesti ada hikmah di sebaliknya.,

Firman Allah yang disabdakan oleh Rasulullah saw.,
" Aku telah sediakan hamba-hambaKu yang soleh nikmat-nikmat dan kesenangan-kesenagan yang tidak terlihat oleh pandangan mata,tidak pernah terdengar oleh teliang dan tidak  pernah terlintas di dalam hati manusia," ( H.Riwayat Ahmad & Ahmad Syakhani).

Bak kata seniman agung P.Ramle dalam nyanyiannya di di dalam sebuah lagu yang merupakan nasihat kepada pasangan suami isteri dengan senikatanya yang berbunyi :

"Sedangkan lidah lagi tergigit.Inikan pula suami isteri.Buang yang  keruh ambil yang jernih.Barulah teguh pribadi,"

Para tetamu yang hadir meraiekan majlis perkahwinan anak
 lelaki Tuan Imam Ramli,Mohd Rushdi bin Ramli dengan Wan
 S
yakirah binti Wan Deraman, hari ini(Ahad) 22/02/2015.

Jika sebelum dinikahkan secara resmi? Anak lelaki  itu mahupun anak perempuan itu masih di jagaan dan tanggung jawab ayah/ibu mereka.Tetapi iaitu sejak mereka telah selamat diijab kabul (dinikahkan) mengikut undang-undang syariah di sesebuah negeri.

Maka tamatlah sudah dunia bujangnya.Masing-masing iaitu suami/isteri itu telah mempunyai tanggung jawab yang harus digalas oleh mereka berdua. Ibu/Bapa mereka kini bertindak sebagai pemerhati sahaja.Tidak boleh campur tangan dalam urusan mereka yang dah jadi suami isteriitu.
TUAN IMAM HJ.RAMLI MENDAPAT MENANTU PEREMPUAN.

Di awal tulisan penulis di atas itu ada penulis sebut tentang kegembiraan bagi seseorang teruna/dara dengan sejarah hari-hari kegembiraan mereka.Kini penulis sentuh dan sebut pula tenatng hari-hari kegembiraan bagi ayah/ibunya pula.

Buat teruna dara yang sudah berumah tangga?.Hari yang paling gembira pada ibu/bapa itu ialah di hari di mana isterinya yang tercinta telah selamat melahirkan anak sulong hasil dari perkahwian yang telah didirkan.Tidak kira anak lelaki atau pun perempuan? Ia merupakan cahaya mata kurniaan Allah swt.

Sesungguhnya pada hari (Ahad)bertarikh 22.02.2015 adalah merupakan hari yang paling riang dan hjari yang paling gembira buat Tuan Imam Hj.Ramli bin Arifin,bersama isterinya Puan Norhasamat binti Abdullah.

Di hari tersebut Imam Masjid Al-Khariyah,Taman Sri Gombak, pada hari  ( Ahad) bersamaan tanggal 22/02/2015 boleh dikatakan satu-satunya hari yang merupakan hari yang bersejarah dan paling gembira di dalam hidupnya mereka suami/isteri.

Dengan izin Allah swt.di hari yang penulis sebutkan di atas itu beliau berkesempatan mengadakan majlis kenduri kahwin untuk anak terunanya yang sulong bernama Mohd Rushdi bin Ramli.

Sebahagian lagi para tetamu yang hadir di dalam majlis kenduri kahwin
anak teruna Imam Hj.Ramli Arifin di Dewan Besar Padang Golf (PDRM)
di Taman Tasek Titiwangsa,K.Lumpur ,pada hari Ahad,tanggal 22/02/2015.
Anak sulong kesayangan Tuan Imam Hj.Ramli bin Arifin telah selamat di akad nikahkan dan kemudian disandingkan di atas pelamin dengan Wan Syakirah binti Wan Deraman,pada hari tersebut dan mungkin tak lama lagi Tuan Imam Hj.Ramli suami /isteri akan dapat menimang cucunya pula hasil dari perkahwinan tersebut.

Syabas diucapakan pada Imam Hj.Ramli suami/isteri yang tealh menjemput penulis suami/isteri dan para tetamu yang lain yang mereka kenali.

Majlis Walimaulurus itu kelihatan telah berjalan dengan lancar sekali di dalam suasana yang sangat meriah.dan penuh muhibah.

Dewan Kelab Golf Titiwangsa,Kelab,Polis Di Raja Malaysia (PDRM),di Taman Tasik Titiwangsa,Jalan Kuantan, Kuala Lumpur,dilihat sentiasa penuh sesak didatangi oleh para tetamu jemputan silih berganti.

Kelihatan berduyun-duyun mereka datang ke majlis tersebut dalam konteks turut sama bergembira dan meraiekan majlis pertama,iaitu satu-satunya majlis kenduri kahwin( walimatulurus) yang sulong diadakan oleh Tuan Imam Ramli Arifin.

Oleh kerana penulis terpaksa pulang lebih awal kerana nak menghadiri satu  jemputan majlis kenduri kahwin juga di tempat yang lain pula. Jadi tak dapat penulis menunggu untuk mengambil gambar-gambar persandingan kedua mempelai yang sama cantik,sama padan,bak pinang dibelah dua itu untuk diabadikan sebagai kenang-kenaggan yang indah di hari yang barakah lagi mulia itu di mana terbinanya sebuah masjid rumah tangga yang baru..

 Penulis ucapakan selamat pengantin baru semoga  tali pernikahan itu akan jadi kekal abdi hingga ke anak cucu.Amin!! (Posted by abnmulya /Abu Bakar Ninggal.blogspot.com.at 2134 hrs on Feb-22,2015.


No comments: