Wednesday, September 23, 2015

Semacam Ada Politik Kenyit Mata Dengan MCA/GERAKAN Dan Politik Lempar Batu Sembunyi Tangan Dari DAP.

Dah 4 kali Ngo Bersih "Baju Kuning" telah adakan himpunan jalanan ini di Ibu Kota Kuala Lumpur. Maka baru pada tangal 16 hb.September 2015 ini Gabungan Ngo-Ngo Malaysia menyahut cabaran  Ngo Bersih itu  di ( Padang Merbok),Kuala Lum pur , di mana telah dihadiri oleh peserta himpunan lebih hebat lagi dari peserta himpunan Ngo Bersih. 
Bagaimana gendang dari Ngo Bersih? Makan begitulah juga tariaan dari Gabungan Ngo-Ngo Malaysia yang ber "Baju Merah". Noh omar kata,"Sarang tebuan jagan dijolok.Jika dijolok buruk pasdanya".



Oleh Haji Abu bakar Ninggal
Khamis,September 24,2015@ 1.01 pm.

Bertitik tolak dengan adanya  himpunan jalanan anjura Ngo Bersih:4 secara besar-besaran pada tanggal 29 dan 30 hb.Ogos 2015. Kemudian disambut pula dengan hjimpunan oleh himpunan Gabungan Ngo-Ngo Malaysia secara besar-besaran juga pada 16 hb.Septembe 2015 itu?
Demi keselamatan Datuk Seri Najib? Oranag Melayu sanggupberkorban nyawa untuk mempertahakan beliau,Jangan makan sebarang makan? Dan ketika berckap pula jangan sebarang cakap yaa! Sebab pulut santan binasa.Sebab mulut anda yag celupar itu badan anda pula yang akan binasa.

Di arena politik Malaysia kini semacam ada permainan politik kenyit mata antara Parti DAP dengan MCA/GERAKAN dan parti ultra DAP berpolitik gaya "Macam limpar batu sembunyi tangan".

Sebaik sahaja Datuk Seri Najib memuji-muji himpunan ribuan rakyat Melayu "Baju Merah"

adakan himpunan halal secara besar-besar di Padang Merbok" di mana Datuk Seri Najib dilihat secara terang-terangan menyokong himpunan 'Baju Merah" itu, akibat Ngo Bersih:4 terlebih dahulu telah mengadakan himpuan jalanan haram pada 29 dan 30 hb.Ogos 2015 itu.?
Kelihatan dengan jelas gadis Cina baru belasan tahun iin sedang memijk-mijak  gamabar muka hidung Datuk Seri Najib  dan muka hidung Tuan Guru Hadi Awang di Perhimpuan jalan haram anjura Ngo Berih: 4 pada tarikha 29 dan 30 hb.ogos 2015 baru-baru ini.


Maka Ketua pemuda MCA Bahagian Pasir Gudang,Johor.secara bongkak mengambil keputusan memutuskan hubungna dengan Datuk Seri Najib,macam Guan Eng memutuskan hubungan dengan Hadi Awang,Presiden Pas.Tektiknya sama aje.
Ketua  Pemuda MCA Pasir Gudang Johor hanay nampak gambar himpunan halal "Baju Merah"aje.Sedsangkan gambar gadis remaja Cina pijak-pijak muka hidung Datuk  Seri Najib dan Taun Guru Hadi Awang itu? Terus dia pejam mata? Komponan parti Barisan Nasional jenis apa di ini? 

Baju Kuning"lakukan perbuatan kurang ajar tak komen? Najib baru puji-puji himpunan "Baju Mereah" cepat melenting? Khairy Jmaludian,Ketua Pemuda Umno kata,"Jika tak suka keluar dari Barisan nasional".

Dah (02) term PRU MCA di Bahaghian Pasir Gudanag, terus kalah.Tapi banyak songel pula budak mentah polityik ini. Ada masuk dari DAP ke? Berani sangat nak tunjuk hero ni?

Kononnya  Ketua Pemuda MCA Bahagian Pasir Gudang tidak bersetuju dengan sikap yang telah ditunjukan oleh Datuk Seri Najib memuji-muji himpunan halal di Padanag Merbok yang telah dipamirkan oleh Ngo "Baju Merah"itu anjuran Gabungan Ngo-Ngo Malaysia.
Chow Hui baru sahaja
peganag jawatan Ketua
Pemuda MCA Pasire
Gudanag aje? Lagaknya
melebihi lagak Presiden
parti MCA,

Saya (penulis) di hari yang sama telah menegur sikap Ketua Pemuda MCA Bahagian Pasir Gudang,Johor itu di ruangan komen pembaca  Malaysiakini di ruangan di bahagian bawah berita siaran Malaysiakini itu.Kemudiannya  penulis alihkan tulisan penulis itu ke ruangan face book penulis yang berjodol( Hj.Bakar Ninggal.Face Book).

Pada esok harinya,saya lihat, barulah Ketua Pemuda Umno ,Khairy Jamaluddin,Ketua Pemuda Umno Kedah dan Ketua Pemuda Umno Pahang dan beberapa orang lagi pemimpin tertinggi Umno menunjukkan reaksi marah atas keputusan Ketua Pemuda MCA,Pasir Gudang itu?

Sehingga ke hari ini iaitu, hingga 23/09/2015 jam 3.31 pm, saya tidak nampak jawapan rasmi dari pucuk pimpinan MCA itu sendiri. Mereka diliha masih diam membisu..


Sengaja  penulis letak gambar Khairy
berpakai Melayu di sini. Aapkah konsaep 
perjuangan politiknya berteraskan hati
Melayu jati?
Pada tanggal 22/09/2015,jam 3.45 pm menerusi portal Malaysiakini juga. Didapati Ketua Pemuda parti GERAKAN pula dilihat menimbulkan isu "Kerajaan mana tadbir Selangor sekarang?" .

Sedangkan kerajaan Gabungan Pakatan Rakyat telah terkubur akibat DAP dan PAS telah berputus arang..Belum ada ulasan dari Ketua Pemuda Umno atau dari pemimpin Umno yang senior yang menegur sikap Ketua Pemuda Gerakan itu Campur hal ehwal rumah orang lain itu?

Sedangkan parti GERAKAN tak ada kena mengena dengan
kerajaan negeri Selangor itu sendiri? Tak ada langsung ADUN dari parti Gerakan yang menang pada PRU ke-13 dulu itu? Kosong melopong.

Tetapi parti GERAKAN dilihat sangat ambil peduli tentang kedudukan kerajaan negeri Selangor itu?
Ketua Pemuda partiGERAKAN.
 Namanya pun tak disebut oleh
Malaysiakin.Jadi penulis pun tak
dapat  nak sebut kerana penulis pun tak
tahu nama beliau. Gambar pun
dipetik dari portal media sosial
Malaysiakini.

Ada apa keperluan bagi parti Gerakan dilihat beriya-iya mengorbitkan isu tersebut? Tidakah  Gerakan sedar DAP hanya ada 15 kerusi adun sahaja di Selangor? Kemenangan yang merupakan kain tak cukup ela.Tak bargain power untuk meminta ini dan itu?

Suara nyaring yang di timbulkan oleh parti GERAKAN itu kewajarannya sangat di sangsikan. Kita faham isu yang diorbitkan Gerakan itu semacam mahu PKR tendang PAS dari kerajaan Sewlangor.Kerana PKR dan DAP jika dicampurkan ada 30 kerusi di dalam DUN Selangor.Berti PKR/DSP ada (02) kerusi ADUN berlebihan?



Begitu juga dengana Saifuddin Abdullah
dari Umno. Apa manfaatnya dari sudut
 politik jadi pemerhati di persidangan
"Meja Bulat" majlis penubuhan "Pakatan
Harapan" parti-parti pembangkang itu?
Nyata secara politik kenyit mata Ketua Pemuda MCA ,Pasir Gudanag dan Ketua Pemuda GERAKAN mutakhr ini semacam ada melakuakan perbuatan politik kenyit mata dengan parti DAP? 

Sementara DAP pula dah lempar batu?Cepat-cepat sembunyi tanganya?

Secara politik kenyit mata DAP semacam ada minta kerjasama (mutual un underde-rstanding) dengan parti  MCA/GERAKAN?.Tindakan lempar batu sembunyi tangan.


Mereka sangka orang Melayu tak dapat menganalisa taktik politik parti ultra DAP dengan permainan politik mereka yang kotor itu?


Ertinya isu himpunan "Baju Merah" yang Najib puji-puji itu tindakan "Baju Merah"itu?

Maka pada MCA parti kaum Cina yang berada didalam gabungan komponan Barisan Nasional yang memainkan peranan  secara simbolik. membantah di berikan perananapolitik pada MCA Pasir Gudang orbitkan?
Kehadiran Mahfuz lebih rugi
berbanding dengan untungnya.Pas mesti
akan ambil tindakan disiplain.

Sementara isu "Kerajan Mana Tadbir Selangor Sekaranag ini?" Ditugaskan Parti GERAKAN yang orbitkan secara memajukan pertanyaan?

Sedangkan DAP diam membisu langsung,Berpura-pura tak mahu bahaskan isu tersebut secara terbuka? Kerana dilihatnya Azmin Ali, Menteri Besar ,Selangor,dilihatnya semacam mati-matian mahukan Pas tetap berada di dalam pentadbiran Kerajaan Selangor Darul Ehsan?

Sikap Azmin Ali yang satau ini? Saya tabik dan berikan ucapan tahniah pada beliau.Pun begitu ianya tidak cukup.

Yang paling molek! Azmin cuba ikhtiarkan agar di Selangor ini tubuhkan kerajana perpaduan antara PKR/PAS dan Umno.

Biarkanlag parti DAP jadi pembangknag tunggal terkontel-kontel  kesaorangan tanpa kawan untuk berbicara.

Padan muka DAPyang angkuh dan berlagak sangat itu? Barulah kedudukan Azmi Ali cukup kuat.Tetapi beranikah Azmin Ali berbuat begitu? Dalam politik semua boleh diharuskan. Azmin dulu kan orang ahli Umno dan dah banyak wang sejak berada di dalam Umno dulu.Bila lagi nak balas jas Umno itu?

Justeru DAP tidak mahu berkasar bahasa dengan PKR pula, setelah berkasar bahasa dengan Haji Hadi Awang,Presiden parti Pas hingga mengakibatkan putus hubungan politik dengan Pas dan Hadi Awang.

Jadi,kini mereka bersandiwara dengan MCA/GERAKAN semacam dijadikan proxy politik kenyit matanya itu?.
Jika Anwar Ibrahim tidak dipecat dari jawatannya sebagai Timbalan Perdana  oleh Mahathir? Tidak akan wujud parti keADILan dan kini Parti Keadilan Rakyat? Tidak ada gabungan parti " Pakatan Rakayat".Pakatan itu bubar setelah Pas berputus arang dengan DAP.

Senario politik Malaysaia wujud bermula kesilapan Mahathir Mohamad yang mengatasi isu Anwar Ibrahim itu cara yang salah. Kini pembangkang tubuhkan pula gabungan "Pakatan Harapan"setelah Pas berputus arang dengan parti DAP. Parti AMANAH yang  belum di sahakan itu pula penuhi tempat yang dokosongkanoleh PAS. Melayu semakin berpecah belah.Demi keopentuingan diri mnasaig-masing nak balas dendam pada kerajaan yang sedang berkuasa Umno-BN.

Jelasnya? Apa pun  pakatan ditubuhkan oleh gabungan parti-perti pembangkang,Pihak yang mengaut untungnya parti DAP. juga.
Di kawasan majoriti Cina DAP tak mahu letak orang Melayu yang jadi ahli DAP bertanding? Mereka tetap letak kaumnya juga bertanding di situ. Yang  banggang itu Melayu yang menyertai DAP jadi alat kerja untuk DAP.

Ini menunjukan bahawa DAP/MCA/GERKAN yang sebangsa itu?Ketika sedang menghadapi isu kaumnya yang kronik berhubungan dengan kepentingan kaum Cina di Malaysia ini?

Mereka tetap bersatu dan bermain politik kenyit mata belaka? Mereka langsung tak peduli dengan sensetiviti pemimpin atas UNNO yang menjadi tunjang pada kerajaan Umno/BN? Lihatlah perpaduan mereka begitu teratur.Saling tolong menolong.Tak bercakaran.

Sedangkan kita bangsa Melayu? Mahfuz Omar (PAS) dan Saifuddin Abdullah (Umno) terhegeh-hegeh jadi pemerhati di peresidangan "Meja Bulat" untuk penubuhan "Pakatan Harapan?" yang telah di Boikot oleh PAS..

Sepatutnya Mahfoz Omar dan Saifuddin Abdullah tak harus menunjukkan muka di persidangan itu? Tak ada sebarang manfaatnya.

Pada hemat penulis.Tak ada apa istimewanya dari segi politik berhubung dengan penubuhan gabungan itu. "Pakatan Harapan"itu.Harapan tetap tinggal dengan harapan aje.Susah nak dijelmakan dengan kenyataan yang hakiki?

Kejujuran oleh tokoh politik yang terlibat dengan penubuhan "Pakatan Harapan" itu hanya memfokus tentang kepentingan politik masing-masing yang dahagakan kuasa politik disamping nak menggunakan antara satu dengan yang lain demi kepentingan parti masing-masing? 

Parti yang baru meminta-minta untuk dibantu agar jadi perkasa.Yang dah kuat berlagak sombong. Dilihatnya PAS tak dapat dibuli,tak boleh tarik hidung? Cari alasan agar bergaduh dan berpisah nak tunjuk power?

Perasaan tamak dan haloba dengan kehendak duniawi? Tiada perasan setiakawan sama sekali.Lokek sekali nak berperasaan sederhana dan bertolak ansur. Hudud yang tidak ada kena menegnai dengan agama mereka itu pun dipertikaikan ?

Ternyata bangsa Melayu ini memang tidak ada prinsip "jati diri"sama sekali? Melebihkan pucuk dari pelepah.Sangat mendukacitakan? Bilakah bangsa Melayu ini nak berubah?Posted by  abnmulya / hj.bakar ninggal.blogspot.com at 101 hrs on Septeember 24,2015.

.

No comments: